Jos vieras ihminen ei varo, ja näin ollen lapsellasi jää sormet oven väliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hippoliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa:
Pikkupipari on nyt vain ollut liian kauan kotona, eikä siten voi ymmärtää näistä asioita täysin, se hänelle sallitakoon. Meitä on moneen junaan. Toivottavasti pieni Piparisuumme jaksaa julistaa sanomaansa ylpeänä, ja että muut ymmärtäisivät olla välittämättä liiaksi. Maailma on paljon rikkaampi paikka, kun on Piparisuun kaltaisia ihmisiä, hän on vain erilainen. Toivon todella, että hän pärjää ja saa ohjausta tarvittaessa:)

:laugh:

Mää oon tainnut pissiä sun muroihin nyt :laugh:

Sä taisit olla se vieras, joka jättäis pyörätuolissa olevan ihmisen oven väliin ku ei ole sun päänsärky? Menikö oikein? EHkä sua ketuttaa ku et saanut kannatusta tuollaiseen ja huomasitkin olevasti outolintu?

Ei, minä olen vain yksi niistä, jonka mielestä lapset ovat äidin vastuulla. Sulla on niin ihanan kehittymätön maailmankuva, että mä oikeastaan kiitän sua, sun myötä mä huomaan ilokseni, että teidän kaltaisiakin ihmisiä vielä todella on olemassa. Harvemmin kun nykyään enää törmää.

On aina positiivsta huomata, että sitä lapsenuskoa ja naiivia, järkähtämätöntä oikeudentajua vielä löytyy joltain:) Toivon sydämestäni, että selviät maailmassa, älä koskaan muutu.

1. on kurjaa kun lapsen sormet jäävät oven väliin
2. äiti ei voi aina ehtiä kaikkia pikkuonnettomuuksia estämään vaikka seisoisi ihan vieressä
3. maailmassa on monenlaisia ihmisiä, joillakin on lapsia -toisilla ei, joku asuu kaupungissa -toinen ei, joku huomioi toisia ihmisiä -toinen ei, joku huomioi joskus ja toisinaan ei
4. vieraille sedille saa huomauttaa, jos he ovat menneet oveta kun lapsen sormi on sen väliin jäänyt
5. saa myös olla huomauttamatta

Ap päättänee itse mitä jatkossa tekee, se riippuu hänen luonteenlaadustaan. Kenelle tahansa voisi käydä noin, mutta aika harva jaksaisi miettiä päätänsä puhki asian tiimoilta. Aapeella varmaan jo muut asiat mielessä ;)

Ja mietippäs oikeasti kuinka usein kukaan päivähoidossakaan tädeistä kyttää ketään lasta 1m päässä hiekkalaatikolla? Ei ne penskat tarvi äitinsä jatkuvaa vartiointia 1m päässä. Silmäparia ja vartiointia kyllä, mutta sen voi tehdä ihan 10m päässäkin.

:laugh: eksä äsken ollu sitä mieltä että se niin väsyttää jos koko ajan vartioi

Ja nyt päästiinkin itse asiaan. Miksi kokisit, että on päänaukomista, jos huomauttais toiselle, että voisitko hieman varoa, ettei kukaan lapsista loukkaa itseään kun kuljet siitä?

ja jos se toinen sanoo, että juu varon - ni mitä sä siitä hyödyt ? Luotatko sä ihan oikeesti sitten jatkossakin siihen sanaan ? *väännän :D *
ja mitäs jos se toinen sanoo, että eiku katso sä lastesi perään paremmin - niin eikai sekään olis päänaukomista ,vai olisiko siis ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
just joo, uusavuttomat mammat ne huomauttelee vennonvieraille ihmisille, että hyi sua kun et huolehdi mun lapsesta sillä aikaa kun en itse ehdi.

Ei vaan vain uusavuttomat ihmiset osaavat asiasta huomauttaa vain tuollalailla :D

MÄ kuule OSAAN ja VIITSIN ja JAKSAN huolehtia omista lapsistani, ihan jopa hiekkalaatikolla katsoa lasteni perään, ettei satu mitään vahinkoja. Enkä todellakaan aukoisi sivullisille päätäni JOS lapsi satuttaisi itsensä koska mä olin huolimaton.

Ja nyt päästiinkin itse asiaan. Miksi kokisit, että on päänaukomista, jos huomauttais toiselle, että voisitko hieman varoa, ettei kukaan lapsista loukkaa itseään kun kuljet siitä?

Siksi, koska se on sen äidin tehtävä katsoa ettei ne muksut änkeä keskenään törkkimään sormia oven väliin. Sivulliset kuule kulkee ovesta ihan niin kuin heidän tarve on, ei kuulu heille jäädä sun pentujes sormia kyttäämään.

Ja mietippäs oikeasti kuinka usein kukaan päivähoidossakaan tädeistä kyttää ketään lasta 1m päässä hiekkalaatikolla? Ei ne penskat tarvi äitinsä jatkuvaa vartiointia 1m päässä. Silmäparia ja vartiointia kyllä, mutta sen voi tehdä ihan 10m päässäkin.

:laugh: eksä äsken ollu sitä mieltä että se niin väsyttää jos koko ajan vartioi

Sanoin kyllä, jos pitää vartioida koko ajan 1m päästä, eikä voi jättää hetkeksikään 10m päähän lasta, ettei vaan kukaan hullu setä hyppää jostain kuusen latvasta lapsen päälle. Monihan siis kritisoitti sitä, että ei voi missään nimessä päästää lasta 10m päähän -edes hiekkalaatikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Peli poikki -vihellys-:
2. äiti ei voi aina ehtiä kaikkia pikkuonnettomuuksia estämään vaikka seisoisi ihan vieressä
3. maailmassa on monenlaisia ihmisiä, joillakin on lapsia -toisilla ei, joku asuu kaupungissa -toinen ei, joku huomioi toisia ihmisiä -toinen ei, joku huomioi joskus ja toisinaan ei
4. vieraille sedille saa huomauttaa, jos he ovat menneet oveta kun lapsen sormi on sen väliin jäänyt

Ap päättänee itse mitä jatkossa tekee, se riippuu hänen luonteenlaadustaan. Kenelle tahansa voisi käydä noin, mutta aika harva jaksaisi miettiä päätänsä puhki asian tiimoilta. Aapeella varmaan jo muut asiat mielessä ;)

Komppaan.

Peesi.

Miehelle olisi ehkä kannattanut huomauttaa, niin olisi selvinnyt oliko "paha setä" vai vaan ajattelematon. Vastauksina esimerkiksi: "Anteeksi, en huomannut" tai "Vahtisit pentujasi paremmin".

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
ja jos se toinen sanoo, että juu varon - ni mitä sä siitä hyödyt ? Luotatko sä ihan oikeesti sitten jatkossakin siihen sanaan ? *väännän :D *
ja mitäs jos se toinen sanoo, että eiku katso sä lastesi perään paremmin - niin eikai sekään olis päänaukomista ,vai olisiko siis ?

Toki riippuu miten sen sanoo. Jos tiuskasee, karjaisee ja laittaa pari voimasanaa väliin niin taatusti on. Jos sanoo esim. tällain: "voihan aina vahinko siltikin käydä, joten on parempi, että vahdit muksujasi paremmin, ettei vahinko käy, koska vastuu on sulla kuitenkin" Niin ei ole. Pitäisikö sen olla sit päänaukomista...? :o

Itse varmaan varoisin oven käytössä, mutta toki huomauttaisin sedälle, jotta huomaisi paremmin pikkuväen.

Tuo on oikein hyvä loppuniitti ku referoit ketjun
:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja hd:
Naapurin mies tuskin muistaa edes teidän olemassaoloanne enää, joten olisi hieman hassua lähteä avautumaan asiasta enää.

Niin, ehkä voisi ensikerralla varoittaa asiasta. "Voisitko hieman varoa lapsia kun kuljet ovesta, ettei kummankaan sormet jää oven väliin. Kiitos kovin!"

miksi ratkaisu ei voisi olla ,että lasten äiti ei lapsia päästäisi enää sinne ovelle odottelemaan ?

No sekin voi olla ratkaisu, mutta ap taisi sanoakin, että voi olla aika hankalaa ovien, rattaiden ja koiran kanssa vielä pitää lapsia käsistä kiinni, joten itse yrittäisin tuota helpompaa vaihtoehtoa eka.
Oisko mahiksia pitää ne lapset sen oven sisäpuolella ennen kun nostaa rattaat ja koiran käytävään? Rattaat ei ryntäile mihinkään ja koira varmaan pysynee hihnassaan. Lapsille voisi myös puhua.

Pääsääntöisesti varon omia ja muiden lapsia koska en halua satuttaa ketään....saattaa olla, että olis suututtanut ko. tilanteessa ja olisi ollut pakko huomauttaa...tai sitten tää setä olis jo kerennyt menemään ennen kuin mä olisin ehtinyt reagoida..niin mulle yleensä käy. :whistle:

Miksi aina pitää etsiä joku syyllinen? ja miksi sitä syyllistä väkisin haetaan yleensä muualta kuin itsestä? Onko kaikessa pakko olla joku syyllinen, onko pakko päästä kiukuttelemaan jollekin, ihan väkisin, vaikka olisi kyseessä vahinko?
Minusta tuo mies ei ole tehnyt mitään väärää, ei hän ole vastuussa toisten lapsista. Se on tosiasia. Se, että joku osaa ajatella kaikkea mahdollista kiireessä liikkuessaan, on vain plussaa, mutta se ei tee tuosta miehestä yhtään tylyä, ilkeää, tms. Me ei olla kuultu kuin pikainen tarina äidiltä, jonka lapsi loukkasi. Omaa lasta varjellaan ja puolustetaan viimeiseen asti. Niin älkää nyt hyvät ihmiset tuota miestä täällä alkako syytellä.
On kyllä ihan selvä, että joku tapa on olemassa että äiti pystyisi pitämään poissa "vaaran paikoista" Kyllä hän tuon kaiken luultavasti selvittää silloinkin kun on joku iso, paha vaara kyseessä, esimerkiski vilkasliikenteinen katu.
Edelleen kysyn, miksi syy pitää saada jonkun harteille? jonkun muun harteille? eikö voisi vaan ottaa opikseen? Ja myöntää itselleen että harmi, etten tullut ajatelleeksi että lapseni sormet voivat jäädä oven väliin jos annan heidän juosta käytävällä?

Ja sellainen huomauttelu on todellista vittuilemista, eikä asia ole ollenkaan tuon miehen päänsärky, joten turha odotella tervehdystä käytävällä todellakaan sen jälkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja Miukumauku:
kai se nyt perhana on kakaran oma vika jos kätensä ovenväliin lykkää!!!!
hei haloo

Mun mielestä tuollaisessa tilanteessa kuka tahansa aikuinen on velvollinen katsomaan miten käyttäytyy. Ei todellakaan ol puolitoistavuotiaan "oma vika". Hän on ihan liian pieni olemaan vastuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
hei haloo

Mun mielestä tuollaisessa tilanteessa kuka tahansa aikuinen on velvollinen katsomaan miten käyttäytyy. Ei todellakaan ol puolitoistavuotiaan "oma vika". Hän on ihan liian pieni olemaan vastuussa.

Kyllä, äiti on ehdottomasti vastuussa puolitoistavuotiaasta, ei lapsi itse.

Vieraat aikuiset eivät aina huomaa pikkulasta, ja silloin voi sattua vahinko. Siksipä äiti onkin velvollinen vahtimaan lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
hei haloo

Kyllä, äiti on ehdottomasti vastuussa puolitoistavuotiaasta, ei lapsi itse.

Vieraat aikuiset eivät aina huomaa pikkulasta, ja silloin voi sattua vahinko. Siksipä äiti onkin velvollinen vahtimaan lasta.

Juu ei huomaakaan..ei aikuisella silti ole oikeutta "talloa lasta jalkoihinsa" ...mutta kyllä ne jotkut vieraat ihmiset osaavat kävellä toisen aikuisenkin yli. On mielestäni kuitenkin aivan kohtuullista odottaa aikuisen hieman ajattelevan ja varovan muitakin. Vaikka vanhemmat viime kädessä ovat vastuussa omista lapsistaan...

Jos sanoo esim. tällain: "voihan aina vahinko siltikin käydä, joten on parempi, että vahdit muksujasi paremmin, ettei vahinko käy, koska vastuu on sulla kuitenkin" Niin ei ole. Pitäisikö sen olla sit päänaukomista...? :o

No tätähän sullekin on tässä ketjussa sanottu monen monta kertaa: vastuu on äidin. Ja sä vaan vänkäät vastaan. Joten..?

Jos sanoo esim. tällain: "voihan aina vahinko siltikin käydä, joten on parempi, että vahdit muksujasi paremmin, ettei vahinko käy, koska vastuu on sulla kuitenkin" Niin ei ole. Pitäisikö sen olla sit päänaukomista...? :o

No tätähän sullekin on tässä ketjussa sanottu monen monta kertaa: vastuu on äidin. Ja sä vaan vänkäät vastaan. Joten..?

Olen sanonut sitä, että jokaisen tulee huomioida kanssakulkijat ja MYÖS ne lapset, vaikka kokonaisuudesta vastuu olisikin äidin. Ja on aivan oikein huomauttaa asiasta, jotta mies huomaisi tuollaiset, eikä ainakaan huomaamattomuuden takia tuollaista käy toistamiseen. Ja olen puhunut nimenomaa, että onko OIKEIN huomauttaa tuosta. Siitähän tässä nyt on kyse ollut. Ai niin ja tosiaan jonkun vieraan aamumuroihin kusasu samalla...

Ja kyllä pidän myös osittain vastuuta ovella kävelijällekin, jos viis veisaa lapsista kun oven heittää kiinni. Ei sitä toisia voi talloa välinpitämättömyyttään, joskin luulen, että ihan silkka vahinko on kuitenkin tässä tapauksessa kyseessä.

*lisäys* Enkä kyllä ymmärrä miten voit lukea, että olisin sanonut, ettei äidillä olisi vastuuta..? Kun kelaa sivuja niin ihan aluksihan mää sitä myös sanoin..*

Itse asiassa SE MIES voisi huomauttaa tuolle ÄIDILLE nätisti, ettei tämä päästäisi pieniä lapsia yksin raskaan ja painavan ulko-oven luo, josta kulkee ihmisiä.

Jos vieraan ihmisen lapsen sormet jäis oven väliin kun itse siitä kiireessä menen niin raivoisin sille äidille että katos vähän muksujes perään!! Tai ennemminkin huutaisin että tule hakemaan nämä lapses pois ennenkun niiden sormet on täällä välissä, koska mulla on tapana huomioida kyllä toiset niin ettei tollasia vahinkoja pääse sattumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Siis jos lapset kirmas edeltä asunnon ovelta ulko-ovelle, niin mistä päätellen mies edes huomasi sen puolitoistavuotiaan? Mitä jos oli avannut oven, mennyt siitä ulos ja päästänyt ovesta irti antaakseen sen sulkeutua (niin kun kai normaalit ihmiset ovesta kulkee) ja lapsi on TÄNÄ AIKANA saanut kätensä väliin. Ei 1,5 vuotiasta ehkä huomaa ennen kun se hetii sujahtaa. Ja jos on ollu jo ulkona ja jatkanut kävelyä niin ei ehkä edes huomannut tapausta. Lapset kun itkee muistakin syistä kun sormien oveen väliin jäämisestä.

Jos ap:lla oli koko ajan näköyhteys lapseen kuten sanoo, niin miksei varoittanut kun näki että ovi alkaa sulkeutua ja lapsi on välissä?

Siis mies tuli ovesta sisään, ja ennen kun meni huoneistoon sisälle, kääntyi vielä katsomaan lapsiin päin.
Ja siis tämä painava lasiovi, on vaan väliovi rappukäytävässä. Oven toisella puolella on portaat ja portaiden alla vasta ulko-ovi.

Ja mä todella itse olin siinä lähellä, näin lapset koko ajan. Mies kun tuli, niin miehen tietäen, mä juoksinkin samantien ovelle, koska kuulin lapsen reaktion. Ovi on niin, että ovea en kunnolla näe, enkä oven toiselle puolelle, lapset kuitenkin näen.