jos vuokranantaja ei suostu allekirjoittamaan irtisanomisilmoitusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huuu";30734938]Ei, vaan lain mukaan muuttopäivä on vuokrasuhteen päättymisen jälkeinen päivä. Kuka muuttaa 30.4. kun saa avaimet 1.5?[/QUOTE]

Niinpä onkin, mutta kannattanee alleviivata tuo asia vuokranantajallesi!!

Ilmoituksessa lukee päiväys allekirjoitus ja paikka lopussa niinkuin kaikissa asiakirjoissa eli vaikka hesinki maija meikäläinen ja 16.3.
Irtisanomispäivä on ilman minun kirjaamistanikin 31.3. koska se on aina sen kuukauden viimeinen päivä jonka kuun aikana ilmoitus tehdään, joten tuossa ei mitään virhettö voi olla. Myös se 31.3. tekee automaattisesti 1kk irtisanomisajan mikä tarkoittaa että soppari päättyy 30.4. ja muuttopäivä on automaattisesti seuraava päivä koska kadullako pidän tavaroitani vuorokauden koska normaalit vuokrasopparit alkaa ensimmäisestä päivästä, jolloin muuttopäivä on tehty laissa inhimilliseksi-seuraava päivä vuokrasopparin loppumisesta eli 1.5. saan avaimet ja luovutan vanhat aikaisintaan silloin.

[QUOTE="huuu";30734938]Ei, vaan lain mukaan muuttopäivä on vuokrasuhteen päättymisen jälkeinen päivä. Kuka muuttaa 30.4. kun saa avaimet 1.5?[/QUOTE]

Totta, mutta se päättymispäivä on 30.4. 1.5. on muuttopäivä, jolloin sinun pitää jo luovuttaa puolet asunnosta vuokranantajan/uuden vuokralaisen tai ostajan käyttöön. Ideana on siis se, että silloin 1.5. pitää jo uusien asukkaiden päästä muuttamaan asuntoon, jos sellaisia on tulossa.

[QUOTE="huuu";30734947]Ilmoituksessa lukee päiväys allekirjoitus ja paikka lopussa niinkuin kaikissa asiakirjoissa eli vaikka hesinki maija meikäläinen ja 16.3.
Irtisanomispäivä on ilman minun kirjaamistanikin 31.3. koska se on aina sen kuukauden viimeinen päivä jonka kuun aikana ilmoitus tehdään, joten tuossa ei mitään virhettö voi olla. Myös se 31.3. tekee automaattisesti 1kk irtisanomisajan mikä tarkoittaa että soppari päättyy 30.4. ja muuttopäivä on automaattisesti seuraava päivä koska kadullako pidän tavaroitani vuorokauden koska normaalit vuokrasopparit alkaa ensimmäisestä päivästä, jolloin muuttopäivä on tehty laissa inhimilliseksi-seuraava päivä vuokrasopparin loppumisesta eli 1.5. saan avaimet ja luovutan vanhat aikaisintaan silloin.[/QUOTE]

Mutta onko vuokranantaja tästä tietoinen? siis jos on ollut muitakin epäselvyyksiä? Eli mielestäni sinun täytyy tehdä uusi ilmoitus, jossa ilmoitat vuokrasopimuksen päätymispäivän 30.4, ja muutopäivän olevan lain mukaisesti 1.5.

[QUOTE="huuu";30734947]Ilmoituksessa lukee päiväys allekirjoitus ja paikka lopussa niinkuin kaikissa asiakirjoissa eli vaikka hesinki maija meikäläinen ja 16.3.
Irtisanomispäivä on ilman minun kirjaamistanikin 31.3. koska se on aina sen kuukauden viimeinen päivä jonka kuun aikana ilmoitus tehdään, joten tuossa ei mitään virhettö voi olla. Myös se 31.3. tekee automaattisesti 1kk irtisanomisajan mikä tarkoittaa että soppari päättyy 30.4. ja muuttopäivä on automaattisesti seuraava päivä koska kadullako pidän tavaroitani vuorokauden koska normaalit vuokrasopparit alkaa ensimmäisestä päivästä, jolloin muuttopäivä on tehty laissa inhimilliseksi-seuraava päivä vuokrasopparin loppumisesta eli 1.5. saan avaimet ja luovutan vanhat aikaisintaan silloin.[/QUOTE]

Irtisanomisaika alkaa kulua 31.3., mutta irtisanomispäivä on se päivä jona irtisanomisilmoituksen teet.

Ja joo, laki on säädetty siten että päällekkäisyyksiä ei tule, mutta ei myöskään asunnot seiso tarpeettomina tyhjillään eli saman päivän aikana entinen asukas muuttaa pois ja uudet sisään. Jos et vielä 1.5. ole valmis päästämään uusia asukkaita asuntoon, maksat myös toukokuun vuokran.

Missä tällainen laki on....?

luulin sen todella olevan selkeämpää että nyt ilmoitan irtisanoutuvani loppukuusta ja siitä alkaa automaattisesti 1kk irtisanomisaika joka kyllä on tuttu asia vuokranantajalle. Jos rupean vielä selittelemään jotain 30.4. päivämääriä niin sitten hän varmaan luulee minun irtisanoutuvan vasta silloin ja siitä alkavan jonkun kk ajan... Tuo muutto onnistuu kyllä ehkä 30.4.kin mutta mieluiten vasta 1.5. kaikessa rauhassa muuttaisin. Mutta onko se edes minun tehtäväni selitellä nämä asiat hänelle, siis toki itseni takia kyllä mutta eikö hänen pitäisi tietää nämä vuokralaisena ja jos minun paperissani lukee oikein asiat niin eikö se riitä minun oikeusturvakseni, kun kerta joku täällä sanoi, että tämä irtisanominen ei vaadi edes vuokranantajan kuittausta välttämättä.

Lue finlex. Ja missä asia ei mene näin? Kyllä minulla on oikeus asua täällä ihan koko kuukausi päivälleen ja muuttaa 1.5. koska silloin vasta alkaa uuden asunnon vuokrasopimus.

luulin sen todella olevan selkeämpää että nyt ilmoitan irtisanoutuvani loppukuusta ja siitä alkaa automaattisesti 1kk irtisanomisaika joka kyllä on tuttu asia vuokranantajalle. Jos rupean vielä selittelemään jotain 30.4. päivämääriä niin sitten hän varmaan luulee minun irtisanoutuvan vasta silloin ja siitä alkavan jonkun kk ajan... Tuo muutto onnistuu kyllä ehkä 30.4.kin mutta mieluiten vasta 1.5. kaikessa rauhassa muuttaisin. Mutta onko se edes minun tehtäväni selitellä nämä asiat hänelle, siis toki itseni takia kyllä mutta eikö hänen pitäisi tietää nämä vuokralaisena ja jos minun paperissani lukee oikein asiat niin eikö se riitä minun oikeusturvakseni, kun kerta joku täällä sanoi, että tämä irtisanominen ei vaadi edes vuokranantajan kuittausta välttämättä.

Niin, no jos asia on vuokranantajallesi selvä, uskallat tehdä uuden vuokrasopparin. Eikös täällä juuri keskusteltu siitä, että onhan asia selvä. Mutta eihän sinulla ole ongelmaa?

Niin, sinä olet itse sekoittanut asiaa kaikilla asiaan liittymättömillä päivämäärillä. Tärkein tieto on irtisanomisen ajankohta (eli sehän oli 16.3.). Myös voi olla hyvä mainita sopimuksen päättymispäivä, vaikka vuokranantajan pitäisi se tietää ja ilman eri ilmoitustakin se olisi 30.4. jos 16.3. olet sopimuksen irtisanonut. Mutta päiviä 1.5. ja 31.3. ei olisi kannattanut lappuun tunkea ollenkaan, ne vaan sotkevat asiaa. Nyt vuokranantaja voisi väittää, että sinä olet tarkoittanut irtisanoa vuokrasopimuksen vasta toukokuussa, jolloin sinun pitäisi maksaa myös toukokuun vuokra.

Minä en ymmärrä, miksi sinun pitää erikseen ilmoittaa, että irtisanot asunnon loppukuusta. Se, kun ilmoitat irtisanomisesta on irtisanominen ja se 31.3. on vain se päivä, johon mennessä sinun pitää asiasta ilmoittaa vuokranantajalle. Voit siis tehdä sen koska tahansa ennen sitä. Jos olet asiasta ilmoittanut sähköpostilla ja hän on viestin lukenut, niin eihän siihen mitään allekirjoituksia erikseen enää tarvita. Ilmoitus on vain ilmoitus eikä mikään anomus, joka pitää hyväksyttää. Tuosta muuttopäivästä ja avaimien luovuttamisesta kannattaa vielä sopia.

Miten hän voi niin väittää kun kerta irtisanomis aika on 1kk ja se alkaa sen kuun lopusta kun irtisanominen on tehty. Miksi väität että se alkaa 16.3 kun se ei ala. Se alkaa lain mukaan sen kuun viimeisestä päivästä kun olen ilmoituksen tehnyt-automaattisesti. ja silloin minulla on aina kuukauden irtisanomisaika eli seuraavan kuun viimeiseen päivään, ei siihen voi vuokranantaja mitään sanoa vaikka kirjtoittaisin mitä paperiin. Sillä kun hän vastaan ottaa vuokrasopimuksen irtisanomisilmoituksen hyväksyy hän nämä asiat. Eri asia oli se, että tarvitsenko itseäni varten allekirjoituksen vuokranantajalta ennen 31.3. Tuo 16.3.on yksinkertaisesti vaan allekirjoituksen päiväys, ei mikään muu. Ei sitä saa nyt mietenkään käännettyä irtisanomispäiväksi. Se on ilmoituksenteko päiväys vain.

[QUOTE="huuu";30734986]Miten hän voi niin väittää kun kerta irtisanomis aika on 1kk ja se alkaa sen kuun lopusta kun irtisanominen on tehty. Miksi väität että se alkaa 16.3 kun se ei ala. Se alkaa lain mukaan sen kuun viimeisestä päivästä kun olen ilmoituksen tehnyt-automaattisesti. ja silloin minulla on aina kuukauden irtisanomisaika eli seuraavan kuun viimeiseen päivään, ei siihen voi vuokranantaja mitään sanoa vaikka kirjtoittaisin mitä paperiin. Sillä kun hän vastaan ottaa vuokrasopimuksen irtisanomisilmoituksen hyväksyy hän nämä asiat. Eri asia oli se, että tarvitsenko itseäni varten allekirjoituksen vuokranantajalta ennen 31.3. Tuo 16.3.on yksinkertaisesti vaan allekirjoituksen päiväys, ei mikään muu. Ei sitä saa nyt mietenkään käännettyä irtisanomispäiväksi. Se on ilmoituksenteko päiväys vain.[/QUOTE]

Siis mitä sinä nyt selität? En pysy mukana. Miksi tarvitset allekirjoitetun irtisanomisilmoituksen? Mikään laki ei sellaista vaadi.

[QUOTE="huuu";30734986]Miten hän voi niin väittää kun kerta irtisanomis aika on 1kk ja se alkaa sen kuun lopusta kun irtisanominen on tehty. Miksi väität että se alkaa 16.3 kun se ei ala. Se alkaa lain mukaan sen kuun viimeisestä päivästä kun olen ilmoituksen tehnyt-automaattisesti. ja silloin minulla on aina kuukauden irtisanomisaika eli seuraavan kuun viimeiseen päivään, ei siihen voi vuokranantaja mitään sanoa vaikka kirjtoittaisin mitä paperiin. Sillä kun hän vastaan ottaa vuokrasopimuksen irtisanomisilmoituksen hyväksyy hän nämä asiat. Eri asia oli se, että tarvitsenko itseäni varten allekirjoituksen vuokranantajalta ennen 31.3. Tuo 16.3.on yksinkertaisesti vaan allekirjoituksen päiväys, ei mikään muu. Ei sitä saa nyt mietenkään käännettyä irtisanomispäiväksi. Se on ilmoituksenteko päiväys vain.[/QUOTE]

Irtisanomispäivä = päivä, jolloin ilmoitat irtisanomisesta. Se päivä, josta irtisanomisajan laskeminen alkaa, on 31.3.

Etkö sinä sitten mielestäsi ole vielä irtisanonut vuokrasopimusta? No kyllä olet, sinä päivänä kun ilmoituksen lähetit. Irtisanomiasaika alkaa kulua 31.3., mutta sitä ei olisi tarvinnut eikä kannattanut mainita.

Mutta suurempi ongelma on se, että ilmoitit sopimuksen päättymispäiväksi 1.5. Pitäisikö vuokranantajan sitten tuosta ymmärtää, että oikeasti tarkoitit päivämäärää 30.4., vaikea sanoa, riidaksi voi mennä. Varsinkin kun vuokranantajan suunnitelmien perusteella vaikuttaa hyvinkin mahdolliselta, että hän kuvittelee vuokrasopimuksen jatkuvan vielä toukokuun. Miksi ihmeessä et suojaisi selustaasi ja korjaisi tuota päivämäärää, kun se vielä hyvin onnistuu?

Lähetä vielä varmistusviesti, että vuokraspimuksesi ja vuokranmaksusi loppuu 30.4.

Asiassa ei ole mitään epäselvää. Vuokrasopimus on muuttunut 6 kuukauden jälkeen toistaiseksi voimassa olevaksi ja vuokralaisella on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus jo silloin kun määräaikainen on vielä voimassa. Näin minimiaika toistaiseksi voimassa olevalle sopimukselle muodostuu yhdeksi kuukaudeksi. Vouhkaatte turhasta. Jos vuokranantaja ei ole tajunnut asiaa, se on hänen ongelmansa.

Et voi muuttaa ennen kun vuokranantaja on allekirjoittanut hakemuksen.
Myös täytyy ottaa huomioon englannin lait yms.

Ai täytyykö? Jos sopimuksessa kuitenkin viitataan Suomen lakipykäliin? Kai sopimuksessa täytyisi sitten myös olla maininta tällaisista toimintaohjeista. Suomen lain mukaan irtisanomiseen riittää ilmoitus.

Miten muuten tällaisen sopimuksen voisi koskaan irtisanoa, jos toinen osapuoli ei suostu irtisanomisilmoitusta allekirjoittamaan? Sehän tarkoittaisi käytännössä sitä, että vuokralaisen irtisanomisaika on tasan niin pitkä, kuin vuokranantaja haluaa.

Et voi muuttaa ennen kun vuokranantaja on allekirjoittanut hakemuksen.
Myös täytyy ottaa huomioon englannin lait yms.

Ai täytyykö? Jos sopimuksessa kuitenkin viitataan Suomen lakipykäliin? Kai sopimuksessa täytyisi sitten myös olla maininta tällaisista toimintaohjeista. Suomen lain mukaan irtisanomiseen riittää ilmoitus.

Miten muuten tällaisen sopimuksen voisi koskaan irtisanoa, jos toinen osapuoli ei suostu irtisanomisilmoitusta allekirjoittamaan? Sehän tarkoittaisi käytännössä sitä, että vuokralaisen irtisanomisaika on tasan niin pitkä, kuin vuokranantaja haluaa.

Asiassa ei ole mitään epäselvää. Vuokrasopimus on muuttunut 6 kuukauden jälkeen toistaiseksi voimassa olevaksi ja vuokralaisella on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus jo silloin kun määräaikainen on vielä voimassa. Näin minimiaika toistaiseksi voimassa olevalle sopimukselle muodostuu yhdeksi kuukaudeksi. Vouhkaatte turhasta. Jos vuokranantaja ei ole tajunnut asiaa, se on hänen ongelmansa.

En tajua nyt yhtään, mitä selität. Etkö jo kerran väittänyt, ettei sopimuksessa mitään määräaikaisuutta ollutkaan?

Se allekirjoituksen vaatiminen oli turhaa vouhkaamista. Se sen sijaan ei, että irtisanomisilmoituksessa pitäisi olla oikea sopimuksen päättymispäivä. Asiasta tulee kyllä ihan sinun ongelmasi, jos vuokranantaja alkaa sitä toukokuun vuokraa karhuamaan. Mutta ihan miten vaan.

Yhteistyössä