Joskus on niin ikävä äitiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oikea ammattivalittaja"

Vieras
Hän kun dementoitui pahasti 7v sitten eikä ole tajunnut maailmasta mitään niin hän ei oikein ole enää läsnä. Ikää on 76v. Hän oli aika määräilevä ja neuvova ihminen eikä helppoluonteinen lainkaan mutta silti kaipaan neuvoja yms nyt häntä vaan syötetään yms.

Mullakin on ikävä äitiä, edes niitä lapsuuden/nuoruuden muisteluja, ylipäätään keskustelua äitin kanssa. Nyt keskustelu on sitä, että äiti kertoo asioita, mutta mä en saa siitä puheesta mitään selkoa. :(

Äiti kuoli muutama vuosi sitten aivan liian aikaisin. Ikävä on aivan hirveä. Välillä menee aikaa että en sure ja sitten taas tulee hetkiä että en kaipaus on ihan kamala. Kaipaan äidin neuvoja ja keskusteluja hänen kanssaan, päivittäisiä soittojamme...tiedän että tämä ei mene ohi koskaan. Omat tyttäreni saavat sitten samat tuskat kun minusta aika jättää ja suren sitä jo nyt vaikka iloitsen siitä jos onnistun olemaan äiti jota kaivataan, sillä sitten olen kai jotenkin onnistunut tyttärieni kasvatuksessa ja olemaan heille läsnä.

Mun äiti ois täyttäny tänä syksynä 76, mut se sairastu yllättäen alkukesästä ja kuoli viime kuussa. Meidänkin äiti oli aika määräilevä ja kova neuvomaan miten eletään, ei aina kovin helppo ihminen. Mutta silti kaipaan häntä ja varmasti kaipuu vielä kasvaa, kun aika kuluu ja selviän tästä shokista. Mä en ole vielä edes hirveemmin itkenyt, en ole edes kovin surullinen, en todellakaan ole vielä tajunnut, ettei mun äiti enää ole täällä. Se, mikä musta on ollut vähän hassua, olen alkanut kaipaamaan asioita lapsuudesta/nuoruudesta, joista tulee tuttu ja turvallinen olo. Olen esim tehnyt ruokia, joita syötiin lapsuuden perheessä, leiponut äidin suosikkeja jne. Niin ja lettukestit oli järjestettävä lapsille.

Voimia teille, joiden äidillä on muistisairaus! Meidän äidillä ehti muisti huonontua huomattavasti ennen kuolemaa, jo se oli raskasta ja ajoittain rasittavaa. Muistisairaus muuttaa niin paljon ihmistä, siihen on vaikea suhtautua. Suosittelen lukemaan David Dosan kirjan Hoivakodin kissa Oscar, mulle se ainakin avas muistisairaudet ihan uudella tavalla.

Ja täällä ikävä isää joka nukkui pois itseni ollessa murrosikäinen ja isä 34.

Kaikki jäi niin kesken =( , ei ole lapset nähneet pappaa... Usein on ikävä ja varsinkin kun lapset ovat syntyneet on ikävä ollut syvimillään.

Vanhempien menetys saa olon tuntumaan jotenkin juurettomalta :'(
Vaikka mitä tekisin, niin ei kukaan arvostelisi, neuvoisi tai tukisi.
Ja ikävä jää tosiaan ainiaaksi, äidin kuolemasta 2v, isän 9v ja isoveljen 19v, velipoikaa on eniten ikävä edelleen.

Toisenkin vanhemman puuttuminen tuo elämään juurettomuuden.

Isäni lähti oman käden kautta. Itse olin murrosikäinen ja herkässä iässä, enkä todellakaan osannut käsitellä asiaa.
Menin "sekaisin" ja koulunkäyntini kärsi ihan todella. Suremaan opin vasta vuosia myöhemmin, ja suren yhä...ja suurin kysymys Miksi? elää elämässni aina mukana...

Toisenkin vanhemman puuttuminen tuo elämään juurettomuuden.

Isäni lähti oman käden kautta. Itse olin murrosikäinen ja herkässä iässä, enkä todellakaan osannut käsitellä asiaa.
Menin "sekaisin" ja koulunkäyntini kärsi ihan todella. Suremaan opin vasta vuosia myöhemmin, ja suren yhä...ja suurin kysymys Miksi? elää elämässni aina mukana...
:hug: veljeni samoin, oli ostanut puoli vuotta aiemmin oman asunnon, oli työpaikka ja kaikki päällisinpuolin kunnossa.

Yhteistyössä