Joskus työttömäksi jääneet (itse isrtisanoutunut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ekaa kertaa työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ekaa kertaa työtön

Vieras
Eli irtisanouduin ihan paskaduunista ja nyt siis pitää hakee niitä kelan työttömyyspäivärahoja.. pitäis siis keksiä jotain hyviä syitä ettei tule karenssia!! En siis haluaisi olla työtön, mutta työ oli ihan kauhean ahdistava ja haluaisin löytää jotain muuta nyt pikimmiten! Ongelmana on vaan se, että ollaan ihan pa miehen kanssa ja laskuja vino pino..

eli ongelma on siis se että mitkä syyt kelpaa siihen irtisanoutumisen syyksi ettei tule 1-3kk karenssia..huhtikuu on juuri erittäin kriittinen aika meille rahan suhteen ja toukokuussa jo helpottaisi ja sitten jos saan työtä (hakemuksia 5 ainakin vetämässä),, mitä ite ootte laittanu syykis ettei karenssa tullu!!!

Ei siihen mitään konsteja ole jos olet itse irtisanoutunut. Ainakaan siis jos syy on se että työ oli "paskaduuni".

Vois olla jos ei työnantaja ole maksanut palkkaa (en muista monenko kuukauden palkkasaatavt pitää olla) että voi irtisanoutua ilman karenssia.

Karenssia tulee, jos itse irtisanoutuu. Pitää olla jotain oikein pahoja ongelmia työpaikassa (ja näyttöä siitä) että omasta irtisanoutumisesta ei karenssia saisi.
Olisiko kannattanut vaikka miettiä tätä raha-puolta ennen kun irtisanoituit?

Juuri näin se on, ei siihen kelpaa mitkään selitykset ilman todistuksia. Eli jos sulla olisi esim. lääkärintodistus siitä, että olet jatkuvasti ollut sairaslomalla työpaikan vuoksi ja lääkärin lausunto siitä, ettet ole kykenevä työtä sen vuoksi enää tekemään, niin sitten asiaa voitaisiin katsoa läpi sormien.

Itse tein saman ratkaisun alkuvuodesta, mutta mä olin siihen varautunut. Kun en onnistunut saamaan uutta työpaikkaa, niin säästin reilun puoli vuotta rahaa toiselle tilille kaiken minkä pystyin. Oli varaa jäädä kolmeksi kuukaudeksi rahatta.

toivotaan et nyt tärppää niistä mitä oon hakenu..mä mietinkin et pitää olla tosi painavat syyt siihen ettei karenssia tule!! No onneks voi aina lakujen eräpäivää lykätä ja lainoihin ottaa lyhennysvapaata!! Positiivinen asenne loppuun asti!!! :D

ap

mulla on siihen ihan selvät syyt ja liitteenä dokumenttia. Mutta..olen varautunut siihen karenssiaikaan etsimällä itselleni koko ajan harjoittelupaikkaa. En edes etsi töitä, vaan olen päättänyt saada harjoittelupaikan, koska aion hakea sen alan
koulutukseen.
Eli mun neuvo, mene mol.in sivuille ja ota sieltä oman paikkakuntasi työvoimatsto. siellä on luettelo hara tsm, paikoista.
Kun sinulla joku tälläinen paikka (riippuen on jo aiempaa ammattitutkintoa, ikä jne) anyway, saat toimeentulon vaikka saisitkin karenssin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
saako karenssia jos irtisanoutuu paikkakunnalta muuton takia.muutto siis yli 500km päähän.

Todennäköisesti et saa, mutta automaattisesti sekään ei ole peruste. Mikä tarkoittaa sitä, että asian käsittelee joku lautakunta tai vastaava, joka ei ihan joka viikko kokoonnu.. Eli varaudu siihen, että työttömyyspäivärahapäätös venyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Nupunen:
saako karenssia jos irtisanoutuu paikkakunnalta muuton takia.muutto siis yli 500km päähän.

Todennäköisesti et saa, mutta automaattisesti sekään ei ole peruste. Mikä tarkoittaa sitä, että asian käsittelee joku lautakunta tai vastaava, joka ei ihan joka viikko kokoonnu.. Eli varaudu siihen, että työttömyyspäivärahapäätös venyy.

Tämän vastaan sen perusteella, että mun ystävä juuri viime vuonna muutti 500 kilometriä. Se ei saanut karenssia, mutta tosiaan se lautakunta tai joku käsitteli asian ja päätös venyi sen vuoksi muutaman kuukauden.

Jos muutto on perusteltu. Jos vaikka puoliso saa sieltä työpaikan ja etukäteen asiasta on työkkärissä puhuttu ja jos muutenkin työmahdollisuudet ovat paremmat niin ehkä sillon karenssin välttää, mutta noista kannattaa puhua työkkärissä etukäteen.

Tämän vastaan sen perusteella, että mun ystävä juuri viime vuonna muutti 500 kilometriä. Se ei saanut karenssia, mutta tosiaan se lautakunta tai joku käsitteli asian ja päätös venyi sen vuoksi muutaman kuukauden.

OK,kiitti vastauksesta!

Oikein 5 hakemusta vetämässä! Wau! Mulla on about 20 ja kaikista tähän mennessä on vastaukseksi tullut ainoastaan hylkykirjeitä, yhteen haastatteluun olen päässyt. Jonkin verran pätevää porukkaa työmarkkinoilla vapaana tällä hetkellä!

Ja tuohon karenssi asiaan. Tässä tilanteessa jos irtisanot itsesi syystä että työ oli paskaa, olet karenssin ansainnut. Onneksi työ menee nyt jollekin joka sen oikeasti haluaa!

olisit pyytänyt työnantajaa irtisanomaan sinut. joskus on niinkin reiluja yön antajia. tosin jos vakityö ja koeaika jo päättynyt niin... mustaakseni jos työnantaja irtisanoo hän ei voi palkata tilallesi 8kk ketään. olisit mennyt johonkin pätkä hommaan suoraan, ja ollut siinä jonkun aikaa.. esim: joku siaisuus niitähän on. sitten siitä suoraan jäänyt työttömäksi jos ei muuta löydy. näin olisit saattanut välttää 3kk karenssin.

Yhteistyössä