joskus vihertävä ja/tai limainen haiseva maitokakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masuvaiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masuvaiva

Vieras
Meillä poika täysimetyksellä ja nyt viikon ollut hirveän hajuista kakkaa. Sen väri on usein vihertävää mutta on ollut myös parit sinapit ja usein aika tummaa. Siinä on ryynejä mukana ja on aika paksu tahnakin ajoittain eli ripulilla ei ole. (Tosin aiemmin oli niin että oli viikon vetistä joskaan ei silti ripuli eikä hajua). Aloitin relatipat heti kun haju alkoi koska ajattelin että on masuvaivaa. Se on ehkä kiinteyttänyt vähän mutta vaiva ei ole kadonnut. pojalla on ollut masuvaivoja ihan pienestä asti, vääntää ja kääntää ja ähkii ja potkii kovasti ja "murisee" mutta harvemmin itkee niistä kuitenkaan. Nyt kysymys kuuluukin, voiko tälle olla MITÄÄN muuta selitystä kuin allergia? Iho on hyvässä kunnossa. Räkäisyyttä on mutta sitä on ollut alusta asti ahtaiden tiehyeiden vuoksi. Onko muilla ollut tällaista?
Tiedän että oireet voivat viitata maitoallergiaan, joten kuulisinkin mielelläni että mihin MUUHUN ne mahd voisi viitata vai luovunko pitkin hampain maitotuotteista.... :/

kyselee masuährääjän äiti

Meillä oli pitkään ihan sammaleenvihreää kakkaa, siis täysimetyksen aikaan. Mitään alllergiaa ei ole ilmennyt. Vauveli täyttää ensi viikolla 1vuotta ja tässä vähitellen siirrytään lehmänmaitoon.

vauva saa liikaa etumaitoa. Kokeile imettää samasta rinnasta 2-3 kertaa peräkkäin, jolloin vauva saa rasvaisempaa takamaitoa. Meillä tämä korjasi tilanteen.

Etumaidosta tulee vihreää kakkaa ja rasvaisemmasta takamaidosta keltaisempaa kakkaa. Ryynit kuuluu maitokakkaan. En olisi huolissani allergiasta...

Imettämällä yhdestä tissistä kauemmin väri luultavammin muuttuu keltasemmaksi, ja lapsihan tiettävästi tarvii erityisesti myös tuota takamaitoa.

Kiitos kommenteista!
Ei saa etumaitoa liikaa, imetän samasta tissistä monta kertaaa peräkkäin ja vielä pakkaantuneesta tissistä lypsän pahimman paineen pois ennen imetystä.
Tiedän että vihreää kakkaa voi olla mutta entä hirvittävä haju ja vauvan vatsanväänteet jotka on jatkunut kuukausitolkulla ja potkii pieruja ihan koko ajan. Siis tarkoitan koko ajan.

Meillä oli ihan samanlaista täysimetysajan. Olin ihan varma, että allergiaa, mutta mitään muita oireita ei ilmennyt ja ei ole ilmennyt kiinteiden aloittamisenkaan jälkeen. Neuvolassakaan eivät olleet yhtään huolissaan. Meinasivat, että jos allergiaa, niin silloin vauva on kärttyinenkin. Tiiä sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja meilläkans:
Meillä oli ihan samanlaista täysimetysajan. Olin ihan varma, että allergiaa, mutta mitään muita oireita ei ilmennyt ja ei ole ilmennyt kiinteiden aloittamisenkaan jälkeen. Neuvolassakaan eivät olleet yhtään huolissaan. Meinasivat, että jos allergiaa, niin silloin vauva on kärttyinenkin. Tiiä sitten...

Mut oliko se kakka pahan hajuista? Tää muutos tuli jokin aika sitten. Ja on vauva joskus kärttynenkin niiden masuvaivojen takia... huoh.
Taidan kokeilla maidotonta hetken, sillähän tuo selviää. Kokeilitko sinä jättää jotain pois? Ja kiemurteliko vauva teillä niitä pieruja ähräten jatkuvasti niin että yölläkin havahtuu potkimaan ja kouristelee masua?

Toivoisin niin että olis ok mutta oikeesti tää vaikuttaa ettei n yt ihan oo kunnossa

Oli pahan hajuista ja ihan koko ajan sen jälkeen, kun muuttui vihreäksi. Ns. normimaitokakkaa tuli ehkä kahden kolmen ekan viikon ajan. Ja potki pieruja ulos läpi vuorokauden. Varsinkin unien jälkeen oli puolenkin tunnin rupsukonsertteja.

Ja jätin alkuvaiheessa melkein kaiken "pahan" pois. Kokeilin varmaan kuukauden olla ilman melkein kaikkea (maitoa, vehnää, hiivaa, kaalia, , sipulia, suklaata yms. yms), mutta ei mitään vaikutusta. Mun syömä peruna oli ainoa, josta huomasin selkeän yhteyden masuvaivoihin.

Luulen ja TOIVON, että ilmavaivat ja vihreän kakan aiheutti suihkutissit ja ilman nieleminen. Röyhy oli tosi tiukassa neljä ensimmäistä kuukautta. Oikeastaan oli ihan turha edes yrittää röyhtäyttää, vaikka ihan selkeästi nieli ilmaa.

Niin ja meilläkin kärttyiltiin. Mutta varsinaista kipuitkua ei ollut missään vaiheessa. Tosi paljon tein vauvahierojan ohjeilla pierujumppaa ja hierontaa. Se tuntui auttavan pahimpaan kipuun.

Kokeile ensin olla ihan vaan vähälaktoosisilla tuotteilla.
Ja mieti mitkä ruoka-aineet saavat sinun mahasi sekaisin.. esim omena, tuore leipä ?
Ja syö kuitupitoista. ;D
Näistä neuvoista oli meillä apua....
Mikäli vauvalla ei ole iho-oireita niin en usko olevan allergiaa. Meillä on suvussa paljon allergikkoja ja kaikilla lehahteli iho .

No kuulostaa kyllä ihan samalle kuin meillä, mulla on hillittömät suihkutissit mutta yritän kyllä jos suihkuaa niin tosiaan valuttaa harsoon pahimmat. En saa aina röyhtäämään ja joskus tuntuu vaan nielevän itse lisää ilmaa kun pidän pystyssä ja kuplii masussa. Mut on kyllä karjunut masukipuja vaikka olis röyhtäyttänytkin. Tosin meilläkään niitä varsinaisia kipuitkuja ei kyllä ole kovinkaan usein, on laskettavissa kyllä luultavasti sormilla 4kk aikana... huoh. Kun monet allergikot sanovat juuri tästä että oli ilman iho-oireita samanlaista...
Meillä ei ole ihossa muuta mutta kun tämä soosikakka alkoi niin parina iltana punotti posket. Ajattelinkin että on vaan joku pikkupöpö muttakun jatkuu vaan. Poika on siis muuten terve paitsi röhisee räkää jostain syvältä (mikä tukisi allergiaa).
Minulla ei pahemmin ruoat aiheuta vaivoja joten en pysty sanomaan että joku ei sopisi sen puolesta. Huooooh. Ehkä nyt kuitenkin olen vaan ilman maitoa hetken, eíhän se mitään maksa kokeilla. Neuvola on huomenna mutta niiltä ei saa yleensä mihinkään mitään muuta kommenttia kuin että "vauvat nyt vaan on tollasia".

hei ap, meilla oli samantapaisia oireita kun vauva oli viela taysimetyksella. tukkoinen oli ja kakka useimmiten vihreaa tai vihertavaa, ja pieruja tuli jonkin verran. vauva ei kylla erityisemmin ollut tuskissaan vaan melko hyvantuulinen. sitten olisko ollut joskus 4kk jalkeen alkoi poskiin ilmaantua valilla pienet kuivat lantit, jotka aika hyvin pysyivat hallinnassa rasvauksella. pistin ne aluksi vain kuivan talvi-ilman piikkiin. mutta iho-oireet pahenivat pikkuhiljaa ja nyt kun syo jo kiinteita niin raegoi ilmeisesti myos joihinkin ruoka-aineisiin. kylla mina ainakin meidan vauva kohdalla kovasti maitoallergiaa epailen ja yritan nyt pysya maidottomalla ruokavaliolla. nenan tukkoisuus onkin sen ansiosta helpottunut. ihon kanssa on vahan niin ja nain. valilla on oikein hyvana, valilla lehahtelee ja kuivuu.
kylla sun kannattaa olla pari viikkoa itse ihan maidottomalla linjalla ja seurata etta paraneeko kakkaongelma.

Mie vielä lisään sen verran, että meilläkin oli ja on tuota nenän tukkoisuutta ja posket lehahtelee punaiseksi. Poskien lehahtelun olen pistänyt talven piikkiin... Nyt kiinteiden myötä olen antanut vauvapuuroa, jossa maitoa ja massukipuja ei ole tullut tai muitakaan oireita. Kait siitä tulisi enemmän oireita, jos olisi maitoallergiaa?

Alkuperäinen kirjoittaja meilläkanstaas:
Mie vielä lisään sen verran, että meilläkin oli ja on tuota nenän tukkoisuutta ja posket lehahtelee punaiseksi. Poskien lehahtelun olen pistänyt talven piikkiin... Nyt kiinteiden myötä olen antanut vauvapuuroa, jossa maitoa ja massukipuja ei ole tullut tai muitakaan oireita. Kait siitä tulisi enemmän oireita, jos olisi maitoallergiaa?

Niinpä, toivon mukaan meilläkin sitten olisi maito ok koska olen vielä kasvissyöjä niin proteiinien saanti menee säätämiseksi jos joudun maidot jättämään. Mutta pakko kai sitä on varoiksi testata. Toisaalta toivoisin että joku syy löytyy koska kyllä tuolla raukalla välillä kurjaa on potkia pieruja vaikkei sattuisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja expatelli:
hei ap, meilla oli samantapaisia oireita kun vauva oli viela taysimetyksella. tukkoinen oli ja kakka useimmiten vihreaa tai vihertavaa, ja pieruja tuli jonkin verran. vauva ei kylla erityisemmin ollut tuskissaan vaan melko hyvantuulinen. sitten olisko ollut joskus 4kk jalkeen alkoi poskiin ilmaantua valilla pienet kuivat lantit, jotka aika hyvin pysyivat hallinnassa rasvauksella. pistin ne aluksi vain kuivan talvi-ilman piikkiin. mutta iho-oireet pahenivat pikkuhiljaa ja nyt kun syo jo kiinteita niin raegoi ilmeisesti myos joihinkin ruoka-aineisiin. kylla mina ainakin meidan vauva kohdalla kovasti maitoallergiaa epailen ja yritan nyt pysya maidottomalla ruokavaliolla. nenan tukkoisuus onkin sen ansiosta helpottunut. ihon kanssa on vahan niin ja nain. valilla on oikein hyvana, valilla lehahtelee ja kuivuu.
kylla sun kannattaa olla pari viikkoa itse ihan maidottomalla linjalla ja seurata etta paraneeko kakkaongelma.

Nenän tukkosuus voi hellittää jokatapauksessa maidottomalla vaikkei olisi allergiaakaan, sillä maidotontahan suositellaan astmaatikoille, korvatulehduskierteisille jne ihan sen limaneritystä lisäävän vaikutuksen vuoksi. Siis jos muut oireet ei hellitä niin voi se allergia olla sitten joku muukin. Oletko testannut luomutuotteita tai muuten välttää lisäaineita? Jos ei lasketa vauvaa niin itselläni se on aikanaan helpottanut jotain oireiluita. Mutta kokeilen minäkin hetken ja katsotaan.

Niin ja jos muilla on kommentteja vielä niin otetaan mielellään vastaan kokemuksia!

niin, hankala on saada lopullista selvyytta siita mika mitakin aiheuttaa...kylla makin viela toiveissa elan ettei vauvallamme tuota maitoallergiaa olisi. en oikein jaksa tata maidotonta diettia, aina joutuu lukemaan kaikki tuoteselosteet ja kieltaytymaan tarjoiluista ja silti sattuu lipsahduksia...ja eilenkin jouduin katselemaan kateellisena vieresta kun mies ja esikoinen pistelivat lettuja kermavaahdon kanssa : )
kumpa saisin vauvan siirtymaan kohta jollekin korvikkeelle niin ehka elama sitten helpottaisi. itselle on tullut tama mahdollinen allergiajuttu ihan yllatyksena, kun mulla ei koskaan mitaan allergioita ole ollut, eika miehellakaan, eika muutenkaan suvussa.

minulla PERUNA aiheutti esikoisen kanssa sellaiset vatsanväänteet, että jätin sen pois koko imetysajaksi. muutaman kerran söin ranskiksia vuoden ajalla. yhtymäkohta oli selkeä. minä söin perunaa, niin vauvan vatsaa väänsi hurjasti, kakka haisi ja muutti väriä. sama juttu kun kiinteitä aloiteltiin. perunasta hurjat vaivat, mutta bataatti kävi hyvin. nyt kakkosella sama. jonkun verran imetysjuttuihin perehtyneenä suosittelisin ennemmin kokeilemaan perunatonta kuin maidotonta ruokavaliota. paljon helmpompaa ja vauvat aniharvoin maitoallergisia. maitoa on niin monessa tuotteessa, että helmpompi ensin siis kokeilla näin päin. ja tarpeeksi pitkä pätkä, 2vkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja pottuperuna:
minulla PERUNA aiheutti esikoisen kanssa sellaiset vatsanväänteet, että jätin sen pois koko imetysajaksi. muutaman kerran söin ranskiksia vuoden ajalla. yhtymäkohta oli selkeä. minä söin perunaa, niin vauvan vatsaa väänsi hurjasti, kakka haisi ja muutti väriä. sama juttu kun kiinteitä aloiteltiin. perunasta hurjat vaivat, mutta bataatti kävi hyvin. nyt kakkosella sama. jonkun verran imetysjuttuihin perehtyneenä suosittelisin ennemmin kokeilemaan perunatonta kuin maidotonta ruokavaliota. paljon helmpompaa ja vauvat aniharvoin maitoallergisia. maitoa on niin monessa tuotteessa, että helmpompi ensin siis kokeilla näin päin. ja tarpeeksi pitkä pätkä, 2vkoa.

no kun perunaa en syö nytkään ellei jossain valmisseoksessa ole, bataattia kyllä. Mielestäni ei tällä vkolla ole sellaista tullut... hetkinen, olen kyllä sosekeittoa syönyt jossa oli perunaa... mutta siitä on jo pari päivää

niin, hankala on saada lopullista selvyytta siita mika mitakin aiheuttaa...kylla makin viela toiveissa elan ettei vauvallamme tuota maitoallergiaa olisi. en oikein jaksa tata maidotonta diettia, aina joutuu lukemaan kaikki tuoteselosteet ja kieltaytymaan tarjoiluista ja silti sattuu lipsahduksia...ja eilenkin jouduin katselemaan kateellisena vieresta kun mies ja esikoinen pistelivat lettuja kermavaahdon kanssa : )
kumpa saisin vauvan siirtymaan kohta jollekin korvikkeelle niin ehka elama sitten helpottaisi. itselle on tullut tama mahdollinen allergiajuttu ihan yllatyksena, kun mulla ei koskaan mitaan allergioita ole ollut, eika miehellakaan, eika muutenkaan suvussa.

Vinkkinä että kauppan kylmähyllyssä on kauramaidosta valmis lättytaikina, muistaakseni Oatly merkkinen litran tölkki. Maku vastaa normilättyjä jollei jopa parempi ja siitä vaan suoraan pannulle paistumaan. Päälle hilloa ja sinäkin saat nauttia! :)
Joku kai mainitsi jossain suklaasta. Luont.tuotekaupoista saa soija ja carob suklaita jotka on maidottomia täysin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap***:

Vinkkinä että kauppan kylmähyllyssä on kauramaidosta valmis lättytaikina, muistaakseni Oatly merkkinen litran tölkki. Maku vastaa normilättyjä jollei jopa parempi ja siitä vaan suoraan pannulle paistumaan. Päälle hilloa ja sinäkin saat nauttia! :)
Joku kai mainitsi jossain suklaasta. Luont.tuotekaupoista saa soija ja carob suklaita jotka on maidottomia täysin :)

tuosta suklaasta...olen sitakin miettinyt etta sekin voisi olla yksi syypaa meidan vauvan oireisiin...kun mahan olen suklaata vetanyt naamaan melkein kaksin kasin odotusajan ja imetysajan...kaakaollekin nuo pienet saattavat aika usein herkistya.
nyt olen sitten yrittanyt rajoittaa sitakin, siis myos maidottoman tumman suklaan ja soijasuklaan syontia.

En ole 100% maidottomalla ollut mutta jäätelöt, jugurtit ja suklaat jätin pois. Ei auta. Jäätelö tosin saattaa oireilla. Tätä on nyt kattonut 2 eri terkkaria, lastenlääkäri ja yhtä terkkaria konsultoitu puhelimessa ja on vähän samaa kaikilla että ei lapsella mikään ole. Niin olkoon sitten kakka tuollaista, katsotaan vielä hetki eteenpäin. Ei se tänään niin pahalle haissut, eikä ollut vihreääkään nyt (eilen oli).
Katsotaan, päätän olla miettimättä jos kerran täysimetetyllä lähes kaikki on normaalia... huoh :/

Meilläkin poika alkoi kakata vihertävää limaista kakkaa 3 kuukauden ikäisenä, samaan aikaan kakkaaminen tihentyi useaan kertaan päivässä: välillä sinappia, välillä virheää, limaista tai ryynejä -ihan kuten kuvasit. Ja tuttavani tytär teki ihan samaa saman ikäisenä. Mitään muita vaivoja ei ollut. Molemmat täysimetyksellä. Aloitimme kiinteät 4 kuukauden iässä, ja samalla alkoi kakka kiinteytyä ja muuttui ruskeaksi. Eli meillä vihreät limakakat loppuivat kiinteiden aloituksen yhteydessä, eikä pojalla mitään allergioita ole ilmennyt. Eli kai se oli normaalia...

Alkuperäinen kirjoittaja mia123:
Meilläkin poika alkoi kakata vihertävää limaista kakkaa 3 kuukauden ikäisenä, samaan aikaan kakkaaminen tihentyi useaan kertaan päivässä: välillä sinappia, välillä virheää, limaista tai ryynejä -ihan kuten kuvasit. Ja tuttavani tytär teki ihan samaa saman ikäisenä. Mitään muita vaivoja ei ollut. Molemmat täysimetyksellä. Aloitimme kiinteät 4 kuukauden iässä, ja samalla alkoi kakka kiinteytyä ja muuttui ruskeaksi. Eli meillä vihreät limakakat loppuivat kiinteiden aloituksen yhteydessä, eikä pojalla mitään allergioita ole ilmennyt. Eli kai se oli normaalia...

Niin no on tällä ollut muutakin oiretta kuten se outo haju. yllättäen kakkatahti pidentynyt ei tihentynyt :O
Mutta kuten sanottu, varmaan sitten normia :) ainakin tämä on ollut iloinen ja hyvinvoiva tänään, hyvä niin

Jos nyt joku muu etsii tietoa samasta asiasta niin voin kertoa että on mennyt nyt ohi tämä juttu hajunkin osalta. Olen vähentänyt maitotuotetteita mutta en jättänyt niitä kokonaan pois, eli ainakaan mistään selkeästä allergiasta ei ole kyse. On siis mahdollista että tosiaan on ollut joku bakteeri tai virus lievänä - tai sitten ei. Mysteeriksi jää mutta ilmeisesti näitä oireita voi olla ilman allergiaakin, tai sitten meillä on niin lievää ongelmaa maidosta ettei vähäiset määrät aiheuta ongelmia. Näin siis täällä. Tsemppiä muille aiheen kanssa painiville :)

Yhteistyössä