Jossitellaas vähän (äitiysraha+aikuiskoulutustuki)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Jos menisi näin:

Olen nyt ollut kotona ja menossa töihin 1.8. Toisen yrittäminen olisi tarkoitus aloittaa, mutta hieman laskeskelen koska... :)

Esikoinen ehtii täyttää jo 3-v eli en saa samaa äitiysrahaa kuin ekasta. Töissä pitäisi olla siis väh. 6 kk. Mutta se ehtii täyttyä.

Suunnittelen hoitovapaan jälkeen jääväni opintovapaalle. Ja käsittääkseni ne lasketaan ennen äitiyslomaa olevasta palkasta 12 kk. Olenko ymmärtänyt oikein? Eli mun tuki laskettaisiin 1.8.2012-31.7.2013 väliseltä ajalta, jos jään suoraan hoitovapaalta opintovapaalle?

Jos saan palkkaa äitiysloman ekat 3 kk. Olikohan se niin?

Eli mun täytys saada palkkaa vuosi vähintään, niin voisin saada hoitovapaan jälkeen täyden koulutustuen, eikö? Eli laskennallisesti pitäisi LA olla toukokuussa? Ja plussa voisi siis tulla aikaisintaan syyskuussa?

Tiedän tosiaankin, että ei sitä lasta välttämättä saa. Mutta eka tärppäs melki heti niin aloin vaan laskeen että en taidakaan kuun lopussa jättää vielä pillereitä pois. Tietty voi mennä nyt kuukausia, mutta jos tärppäis heti niin se olisi niin nopeesti ton koulutustuen kannalta :)

Saiko kukaan mun ajatuksesta kiinni? =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;26339767:
äitiys ja vanhempainvapaat ohitetaan tehdessä päätöstä aikuisopintorahassa, jos siihen on oikeus

On käsittääkseni oikeus, koska olen ollut useita vuosia samassa työpaikassa. Ainut, että siinä oli joku kohta, että jos sijaisen hankkiminen on ylivoimaisen vaikeata niin työantaja voi pitkittää opintovapaata seuraavan alkamisen alkuun. Eli esim. jos lähihoitaja alkaa elokuussa ja tammikuussa niin en ehkä välttis pääse elokuussa pääse opintovapaalle, mutta tammikuussa on pakko päästä. Näin käsitin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;26339935:
Jos olet ollut yli viisi vuotta työssä ja sinulla vakituinen työ, josta jäät min 2kk opintovapaalle

Lasketaanko tohon 5-v myös äitiys- ja hoitovapaa? Sillon täyttyy 5-v hyvinkin, taitaa tulla jo 7-v.

Yhteistyössä