jotain kommentteja lapsen esikouluun laittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sitruuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sitruuna

Aktiivinen jäsen
22.05.2004
2 393
1
38
Mua mietityttää pari asiaa liittyen esikoiseen, jotenka tässä vähän kirjoittelen.

Lapseni on käynyt ruotsalaisessa hoidossa, joka on tosin haitannut häntä kun hänellä on omassakin kielessään vähän ongelmia..:/:(

Esikoisen pitäisi aloittaa syksyllä esikoulu, mutta käytiin miehen kanssa lapsen psygologiassa ja hänen mukaan esikoisen ei missään nimessä voisi aloittaa esikoulua kun hän ei osaa piirtää pikku ukkoja, ei osaa muka laskea kuin viiteen.. ( lasta varmasti jännitti paljon, kotona laskee 35. Sanoin hänelle kyllä, ei välittänyt/uskonut kun ei kuullut..!!!)
Pitää varmasti lastani niin tyhmänä kun on niin arka ja ujo..:(:(

Lastani on kyseisessä ruotsalaisessa hoidossa kiusattu, haukuttu ja tönitty.. jotenka en todellakkaan halua että kiusaaminen jatkuisi kouluun asti.
Mitä te tekisitte??! Veisittekö lapsenne syksyllä päiväkotiin 5h/ joka päivä, joka olisi LÄHES kuin esikoulu mutta ERITYISOPETUS tyylinen.. vai ennemin NORMAALIIN esikouluun???

Uskon että hän oppii varmasti siellä.. Tuntuu että nykyään lapsi EI saa olla arka eikä ujo, jos on niin saa tälläistä sitten "niskaan".

Toisaalta en halua että lastani kiusattaisiin, ketäpä sellaista haluaa.
Ja kun lapset nykyään kiusaavat toisiaan niin pienistä asioista, saatika tälläisistä jos toinen olisi ERITYSopetuksella käydä esikoulun..

Kumpaan te laittaisitte??

Ehdottomasti erityisopetukseen. Tuntuu että äiti on nyt se joka tekee siitä erityisopetuksesta niin ERITYISTÄ.

Erityisopetushan on lapsen tukemista varten ja tukea lapsesi selvästi tarvitsee jos kielellisiä ongelmia. Erityisopetuksessa häntä tuetaan juuri hänen omien tarpeidensa pohjalta...esikoulussa hän hyvin todennäköisesti jäisi ujoutensa vuoksi "massan alle".

Jos pääsee erityisopetukseen, niin sinne, etenkin jos on samalla esikoulu. Itse jännitän, pääseekö likka esikouluun pienryhmään, tarvetta olis puheen ongelmien takia.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Ehdottomasti erityisopetukseen. Tuntuu että äiti on nyt se joka tekee siitä erityisopetuksesta niin ERITYISTÄ.

Erityisopetushan on lapsen tukemista varten ja tukea lapsesi selvästi tarvitsee jos kielellisiä ongelmia. Erityisopetuksessa häntä tuetaan juuri hänen omien tarpeidensa pohjalta...esikoulussa hän hyvin todennäköisesti jäisi ujoutensa vuoksi "massan alle".

Lapsen parasta ajattelen, mutta mua on itseä kiusattu lapsena koulussa ja sitä en lapselleni halua.

Lapsen parhaaksi se tuki on tarkoitettu. Eipä siinä ujon ja aran itsetunto paljon kehity, jos isketään suureen normaaliryhmään heikommilla taidoilla kuin toiset. Erityisryhmä esikouluiässä ei mitenkään turmele lapsen tulevia opiskelumahdollisuuksia, jos rahkeet muuallekin riittävät. Sen sijaan syrjäytyminen voi alkaa jo esikouluiässä, jos lapsi joutuu liian vaikeaan paikkaan.

Mieti itse miltä sinusta tuntuisi, jos joutuisit uuteen työpaikkaan, jossa pitäisi hallita sinulle hankalaa kieltä täydellisesti. Toiset osaisivat, mutta oma kielitaitosi olisi vajavainen. Ei olisi varmaan kovinkaan itsevarma ja hyvä olo?

Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:

Lapsen parasta ajattelen, mutta mua on itseä kiusattu lapsena koulussa ja sitä en lapselleni halua.

Tietkös...mua ei kiusattu lainkaan vaikka mä olin erityiskoulussa. Vaikka sua on lapsena kiusattu niin ei se tarkoita sitä että lastasi kiusattaisiin.

Ja ennemminkin uskon että lapsi tulee kiusatuksi jos ei pärjää ryhmän mukana kuin jos on käynyt tuetussa "eskarissa" ja saanut sieltä valmiuksia joiden avulla pärjää koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:

Tietkös...mua ei kiusattu lainkaan vaikka mä olin erityiskoulussa. Vaikka sua on lapsena kiusattu niin ei se tarkoita sitä että lastasi kiusattaisiin.

Ja ennemminkin uskon että lapsi tulee kiusatuksi jos ei pärjää ryhmän mukana kuin jos on käynyt tuetussa "eskarissa" ja saanut sieltä valmiuksia joiden avulla pärjää koulussa.

Lapselleni on sanottu jo tuolla hoitopaikassa "tyhmä", ruma, ja että hänen pitää lähteä pois hoitopaikasta jne..
Hänellä on tuo oppiminen vähän sellaista että "kestää vähän kauemmin oppiminen" -tyylinen. Ja häntä on pilkattu ja haukuttu..:/
Sanomalla lisäksi että "sä et osaa mitään, me muut osataan:/
Lisäksi on sanottu paskaksi lastani siellä. Asiat on sovittu siellä kyllä, mutta.
Täytyy tosiaan miettiä..:/

Yhteistyössä