Jotenkin olen nyt havahtunut mun elämäni "kurjuuteen", silmät aukes jostain syystä yhtäkkiä... (pitkä vuodatus!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onneton"

Vieras
Mä olen aina ollut suvun ja perheen musta lammas.
Kouluja jäänyt kesken, nuoruus mennyt enemmän ja vähemmän rällätessä ja vastuuta pakoillessa. Olen muuttanut pois lapsuudenkotoa 15-vuotiaana, mutta en omilleni, sillä vanhemmat maksoi mun vuokrat ja puhelinlaskut, koska muutin opiskelupaikkakunnalle.

Mun elämässä on ollut useita paskoja parisuhteita 16-vuotiaasta lähtien, alkoholisti, väkivaltainen, narsisti... Maailmankuvani rytättiin aika radikaalisti muutamassa vuodessa.

Mulla on ihanat vanhemmat, joiden kanssa olen edelleen todella läheinen ja jotka on mua aina tukeneet, vaikka voin vaan kuvitella miten vaikeaa heillä on ollut mun takiani.

Mun sisko on sit taas päinvastainen, mulla on tunne, että "raivasin polun" sille valmiiksi kuljettavaksi, mulla oli tosi tiukat kotiintuloajat jne, mutta siskolla ei koskaan (toki on kyllä ollut kiltimpikin aina..)
Sisko kävi peruskoulun loistavin paperein, opiskeli yo-merkonomiksi, seurusteli 6vuotta ensirakkautensa kanssa kunnes menivät kihloihin, sisko meni vakityöhön, he menivät naimisiin, saivat kaksi lasta, ostivat omakotitalon, auton, hankkivat koiran... Ja mun siskoa on aina ylistetty miten hieno ihminen se on ja niin mallikkaasti hoitanut elämänsä jne.

Ja huomaan ajattelevani, että sekään ihminen ei tiedä elämästä mitään. Liidellyt vaan etapista toiseen ihmisten odotusten mukaisesti. (Enkä nyt sano, että ammatin lukeminen jne olis "liitelemistä", kovaa työtähän sekin on, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan..?)

No, mä löysin "elämäni rakkauden", mentiin kihloihin, elämä oli mallillaan. E-pillereistä huolimatta huomasin olevani raskaana. Ostimme talon ja meni ihan jees. Kunnes mun silloinen mies alkoi kohdella mua todella huonosti. Erottiin lapsen syntymän jälkeen ja jälleen suku haukkoi henkeään kun olin jälleen epäonnistunut jossakin.

Elettiin kaksin mun lapsen kanssa vuosi, vuokra-asunnossa kituuttaen. Sitten tapasin nykyisen mieheni, joka oli aivan unelma. Rakastuin päätä pahkaa ja vihdoin mun elämä oli tasapainoista ja onnellista.

Tästä on nyt 6vuotta ja havahduin, että musta on tullut mitätön paska jonka itsetunto on poljettu jonnekin lattian alle, olen erakoitunut kotiin ja tajusin ,että en ole yli kuukauteen nähnyt ketään muita kun vanhempani, kaksi työkaveriani, kaupan kassan ja lapseni.

Mun mies ei ole iltoja kotona, harrastaa joka ilta ja mä olen kotona lapsen kanssa, tuntuu, että mulla ei ole mitään oikeuksia.
Tänään haukkui mut säälittäväksi idiootiksi (ei sentään lapsen kuullen) ja myöhemmin totes sen olleen LÄPPÄ. Ja koska en hänen huumoriaan ymmärtänyt, sain kuulla olevani niuho ja huumorintajuton tiukkapipo.

Mä en tajua miten mun elämä aina luisuu tähän. Aina tulee se hetki, kun jotenkin salamana kirkkaalta taivaalta tajuan et mun elämähän on ihan paskaa ja ansaitsisin parempaa. Mutta muuttaisinko sen premmankin tällaiseksi paskaksi? Onko mun kohtalo olla aina loppujenlopuksi onneton?

Mulla on perusasiat kunnossa; terve lapsi, omakotitalo, vakituinen työpaikka, oma auto.... Mutta mä en ole onnellinen. Taaskaan.

Mä en jaksa tätä enää, miksi mä en voi olla onnellinen?

Jostain syystä kuvio toistuu. Yrittäisin sinuna vain rakastaa itseäni ja jättää miehet kokonaan pois kuviosta,koska ne eivät tuo sulle kuin surua.

Harmi että koet että vanhempasi pitävät siskoa parempana. Tosi kurjaa.

Jostain syystä kuvio toistuu. Yrittäisin sinuna vain rakastaa itseäni ja jättää miehet kokonaan pois kuviosta,koska ne eivät tuo sulle kuin surua.

Harmi että koet että vanhempasi pitävät siskoa parempana. Tosi kurjaa.

Mä en tajua miksi ne tuo mulle loppujenlopuksi vain surua.. Miksi mä en ansaitse onnea...

Mä tiedän, että mun vanhemmat rakastaa mua ihan yhtä paljon kun mun siskoa, mutta toisinaan rasittaa tosi paljon se siskon hehkuttaminen kun "nyt se sai palkankorotuksen ja nyt ne remontoi ja tulee niiiiin iiiihanaa ja nyt sitä ja plaaplaa sisko sitä sisko tätä..."

Kai mä vaan alan katkeroitua niin pahasti... Kamalaa tajuta, et on vaan varjo entisestään.

Oletko koskaan käynyt terapiassa tai puhunut tästä kenellekään? Ehkä joku voisi auttaa sinua näkemään sen kuvion, joka vetää sinua huonoihin miehiin. Sitten voit päästä siitä eroon.

Toiset ihmiset vain ovat sellaisia, ettei heille mikään riitä vaan aina jokin on väärin. Elämä ei koskaan voi olla täydellistä. Aina on niitä kuoppia ja lommia enemmän tai vähemmän. Viestisi lopussa itsekkin totesit realiteetit: Sinulla on perusasiat kunnossa. Oletan myös terveytesi olevan hyvä? Eiköhän jokaisella ole huonoja kokemuksia miehistä. Se juttu on nostaa pää ylöspäin katsoen tulevaan.

[QUOTE="alkup.";25212849]Mä en tajua miksi ne tuo mulle loppujenlopuksi vain surua.. Miksi mä en ansaitse onnea...

Mä tiedän, että mun vanhemmat rakastaa mua ihan yhtä paljon kun mun siskoa, mutta toisinaan rasittaa tosi paljon se siskon hehkuttaminen kun "nyt se sai palkankorotuksen ja nyt ne remontoi ja tulee niiiiin iiiihanaa ja nyt sitä ja plaaplaa sisko sitä sisko tätä..."

Kai mä vaan alan katkeroitua niin pahasti... Kamalaa tajuta, et on vaan varjo entisestään.[/QUOTE]

Olen huomannut itse, että tulee puhuttua hyvin paljon lapsille niin, että puhun kuopukselle esikoisesta ja esikoiselle kuopuksesta. siis hehkutettua ym

voisko olla että sun tekemisiä hehkutetaan siskolle kun et itse ole?

Eli periaatteessa sä itse keksit että sun elämä n paskaa - jajos sen niin ajattelee, niin sillaihan alkaa uskoa. Perussyy on varmasti sussa itsessäsi, opi rakastamaan itseäsi ja elämääsi sellaisena kuin se on. Se ei ole jatkuvassa rakastumisesessa, uuden elämän hankkimisessa jne. Vaan "onni on arjessa" - ei parempaa sanontaa ole. No "kohtuus kaikessa" on mun toinen suosikki, mut se on eri juttu.

Eli lyhkäisesti, muuta omaa asennoitumistasi. Vois joku ajatella että munkin elämä on helppoa, ja paskat, ei kukaan tiedä millasta helvettiä elämä on ollut. Mut marttyyrit on paskoja, siks en halua sellainen oll?

[QUOTE="vieras";25212858]Toiset ihmiset vain ovat sellaisia, ettei heille mikään riitä vaan aina jokin on väärin. Elämä ei koskaan voi olla täydellistä. Aina on niitä kuoppia ja lommia enemmän tai vähemmän. Viestisi lopussa itsekkin totesit realiteetit: Sinulla on perusasiat kunnossa. Oletan myös terveytesi olevan hyvä? Eiköhän jokaisella ole huonoja kokemuksia miehistä. Se juttu on nostaa pää ylöspäin katsoen tulevaan.[/QUOTE]

mut onko järkeä jos on onneton? jos sut haukutaan sun puolison toimesta säälittäväksi yms? ei siinä omakotitalo ja työpaikka paljon ilahduta jos kotona rytätään tolla tavalla päivästä toiseen.

[QUOTE="vieras";25212857]Oletko koskaan käynyt terapiassa tai puhunut tästä kenellekään? Ehkä joku voisi auttaa sinua näkemään sen kuvion, joka vetää sinua huonoihin miehiin. Sitten voit päästä siitä eroon.[/QUOTE]

hyvä idea.

[QUOTE="alkup.";25212866]mut onko järkeä jos on onneton? jos sut haukutaan sun puolison toimesta säälittäväksi yms? ei siinä omakotitalo ja työpaikka paljon ilahduta jos kotona rytätään tolla tavalla päivästä toiseen.[/QUOTE]

Onhan siinä vaihtoehtoja. 1) Nostaa kytkintä. 2) Sietää. 3) Yrittää muuttaa miestä ja parisuhteesi tilaa paremmaksi.

[QUOTE="vieras";25212882]Onhan siinä vaihtoehtoja. 1) Nostaa kytkintä. 2) Sietää. 3) Yrittää muuttaa miestä ja parisuhteesi tilaa paremmaksi.[/QUOTE]

on toki. kaikki vaan niin paljon helpommin sanottu kun tehty.
musta on jotenkin kaikki voimat loppu, mä en jaksa vääntää mistään.. mä en halua taas sitä erorumbaa ja mussutusta siitä miten taas epäonnistuin ja miten mun elämästä ei ikinä tule mitään, mä en jaksa sitä vuokra-asuntohelvettiä niiden puliveivareiden keskellä, mä en enää jaksa sietää tätä kun itkettää ja vituttaa vaan koko ajan kun tajuaa et toinen ei arvosta paskan vertaa, mä en tiedä millä keinoilla mä mitään muutan paremmaksi kun olen ihan epätoivoinen.

Tavallaan ymmärrän todella hyvin tuon sisko-jutun, koska mulla on vähän samalla tavalla, vaikka kyse onkin isosiskosta. Samaten aina saanut äidiltä kuulla kuinka naapurin Paula on niin reipas ja osaava ja työkaverin Riitta kerrassaan unelmatytär jne. jne. Kyllähän sellainen vertailu ja tunne, ettei kelpaa omana itsenään varmasti vaikuttaa omaan persoonaan. Huomaan itsestäni että monissa tilanteissa vaan luovutan turhan helposti, koska en kuitenkaan ole tarpeeksi hyvä, en kuitenkaan voi onnistua ja kelvata. Ehkä jotain sellaista voi olla sinullakin? Itse keskityn nykyään elämään hetkessä, nauttimaan pienistä asioista yms. ja se on auttanut.

[QUOTE="onneton";25212796]
Ja huomaan ajattelevani, että sekään ihminen ei tiedä elämästä mitään. Liidellyt vaan etapista toiseen ihmisten odotusten mukaisesti. (Enkä nyt sano, että ammatin lukeminen jne olis "liitelemistä", kovaa työtähän sekin on, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan..?)
[/QUOTE]

Tämä särähti korvaan. Miksi vertaat itseäsi siskoosi? Mä olen totaalisen eri mieltä tuosta "etapista toiseen liitelemisestä". Itse olen mennyt opiskelemaan akateemista tutkintoa, tavannut samaa alaa opiskelleen miehen, mennyt kihloihin, mennyt naimisiin, ostanut omistusasunnon, saanut vakituisen hyväpalkkaisen työpaikan, saanut ihanan lapsen, hankkinut juuri uuden auton jne. Paljon sellaisia asoita, joita moni ajattelee, että "pitää" tehdä. Olen kuitenkin erittäin onnellinen enkä tee näitä asioita mielyttääkseni ketään muuta. En elä kenenkään odotusten mukaisesti, haluan elää näin. Elä omaa elämääsi äläkä vertaa itseäsi siskoosi. Elämässäsi on paljon hyvää, jos vain haluat nähdä ne hyvät asiat (aika kliseistä, mutta näin se vain on).

Piti kans kysymäni et miten oot yrittänyt tilannetta eli tätä miltä susta tuntuu miehellesi kertoa ja millä tavalla pitää oikeuksistasi kiinni? Mä aattelen et ne oikeudet pitää ite ottaa, ei niitä anneta. Jos mies on tottunut et oot kotona hoitamassa lapset ja tekemässä kotityöt ja se itse voi harrastaa, niin mikäs sillä siin ollessa. Ehkä se kehuskelee kavereilleen miten on mukavaa kun sillä on mahollista elää silleen. Ylipäätään mitä miehes ajattelee teiän suhteesta? Haluaako se erota ja mitä se olisi valmis tekemään eron ehkäisemiseksi?

no mä muotoilen ehkä asian niin (tähän siskoasiaan liittyen), että mä olen ollut se, joka on ne kaikki mahdolliset paskakasat käyny raahustaen läpi -voittajana. mä olen elämässäni tehnyt miljoona virhettä (nimenomaan MINÄ) ja siksi ehkä tuntuu, että miksi se ei riitä? miksi mun siskolla onnistuu kaikki kerrasta? en osaa selittää tätä ilmeisestikään... ja haluan sanoa, että mun sisko on mulle rakas, en mä sitä virheistäni syytä! hänellä on ihana perhe jne, mutta välillä tuntuu niin epäreilulta miten helposti se kaiken on saanut...

mä en ole vielä puhunut tästä miehelle, kun en tiedä miten.. mistä aloitan.. kun sen asenne mua kohtaan on nykyään niin itsestäänselvä, jos mä olen sen mielestä säälittävä (sano suutuspäissään tai ei, niin jostainhan sekin tuli!) niin mähän oon sit vaan sata kertaa säälittävämpi kun yritän tätä sille kertoa.. ja alan varmasti itkemään ja sössimään eikä sanat tuu mun suusta niinkun haluaisin... ja kirjettä mä en kertakaikkiaan osaa senkäänvertaa kirjottaa. mies ei halua erota, mutta tiedän, että on niin tottunut lunkiin elämäntyyliinsä, että ei siitä hevillä luovu. mun sanat on sille ilmaa.

tosin sillä erotuksella, että mä en uskalla millää muotoa enää alkaa uuteen suhteeseen.
Mutta kaikki mitä teen, aloitan, niin ihan omasta syystäni(jos nyt pitää jotain syytellä) homma menee päin persettä.
Opiskelut, ihmisuhteet, työ...
Itse käyn mielenterveystoimistossa ja sairastan kaksisuuntasta mielialahäiriötä.
Josta en nyt ihan menis takuuseen, mutta jokin mussa siis mättää ja pahasti, sen myönnän itsekki.
Itse olen "luonteeltani" tai ainakin teoiltani sellanen etten paljon aikaile/jahkaile jos jotain saan päähäni.
Joten olen erittäin huono neuvomaan sua, koska luultavasti tekisin jotain mikä laittas taas pyörät jonnekki päin pyörimään.
Ja ymmärrän kyllä mitä tarkotat tolla sun sisko-suhteella, että saa asiat helposti ja ite ainakin ajatuksen tasolla on aina menossa semmosta normielämää kohti, mutta jotenkin vaan lipsahtaa ote.

[QUOTE="alkup.";25212919]on toki. kaikki vaan niin paljon helpommin sanottu kun tehty.
musta on jotenkin kaikki voimat loppu, mä en jaksa vääntää mistään.. mä en halua taas sitä erorumbaa ja mussutusta siitä miten taas epäonnistuin ja miten mun elämästä ei ikinä tule mitään, mä en jaksa sitä vuokra-asuntohelvettiä niiden puliveivareiden keskellä, mä en enää jaksa sietää tätä kun itkettää ja vituttaa vaan koko ajan kun tajuaa et toinen ei arvosta paskan vertaa, mä en tiedä millä keinoilla mä mitään muutan paremmaksi kun olen ihan epätoivoinen.[/QUOTE]

Niin kauan on jaksettava taistella kunnes oppii tekemään oikeita, itselleen hyviä ratkaisuja.

Kannattaa siis vaan vielä tämän kerran jaksaa, se olisi loistava alku hyvien päätösten sarjalle jatkossa.

[QUOTE="onneton";25212796
Sisko kävi peruskoulun loistavin paperein, opiskeli yo-merkonomiksi, seurusteli 6vuotta ensirakkautensa kanssa kunnes menivät kihloihin, sisko meni vakityöhön, he menivät naimisiin, saivat kaksi lasta, ostivat omakotitalon, auton, hankkivat koiran... Ja mun siskoa on aina ylistetty miten hieno ihminen se on ja niin mallikkaasti hoitanut elämänsä jne.[/QUOTE]

Kuulostaa jotenkin siltä, että tuossa kuviossa se seuraava etappi voi hyvin olla kulissin ja täydellisyyden luhistuminen ja avioero. Tai siskosi herääminen siihen, ettei ole hänkään onnellinen.

Tai sitten onnistuit vain kuvaamaan siskosi siloitellun polun kyynisesti. Tai sitten mitä olen se kyyninen. :)

Kuulostaa jotenkin siltä, että tuossa kuviossa se seuraava etappi voi hyvin olla kulissin ja täydellisyyden luhistuminen ja avioero. Tai siskosi herääminen siihen, ettei ole hänkään onnellinen.

Tai sitten onnistuit vain kuvaamaan siskosi siloitellun polun kyynisesti. Tai sitten mitä olen se kyyninen. :)

oikeesti kun ne on ällöttävän onnellisia edelleen kaikkien vuosien jälkeen.
kun sinne menee, niin ei voi olla huomaamatta niitä helliä katseita, kosketuksia, miten he puhuu toisilleen, tekee perheenä asioita... ja hyvä niin, todella toivon, että heidän elämänsä ei luhistu.

me ollaan vaan niin ääripäät. mä ryssin kaiken ja saan kaiken vaikeimman kautta ja mun sisko vaan porskuttaa. oikeesti kun me juteltiin tästä asiasta muutama vuosi sitten, niin sisko itse sanoi, et sen ja sen miehen suurimmat riidat on ollut yhden auton väristä, häätarjoiluista ja miehen yhdestä ainoasta yötyöputkesta. ja siskon elämän suurin kriisi on ollut se, kun tuli raskaaksi ja asuivat hometalossa josta olivat jo pääsemässä pois..

eihän kukaan voi vertailla sitä miten toinen tuntee, jollekin pikkuasiat on valtavia ja joku kokee ne valtavat ihan pikkujuttuina. mutta jotenkin kun noin läheinen ihminen on se "vertailukohde", ei mua mikään naapurin matti tai kampaamon maija elämänvaiheineen hetkauta...

Minulla vähän samanlainen tilanne, mutta ajatuksen tasolla helpotti, kun ymmärsin, että ei minusta tarvitsekaan tulla "kokonaista", vaan on ihan ok, jos rämmin monissa asioissa johtuen ikävästä menneisyydestä. Että on ihan hyvä, jos on riittävän hyvä ja riittävän onnellinen ja ei vertaa niihin, joilla kaikki mennyt alusta asti hienosti. Ikää kun on tullut lisää, niin tajuaa, että miten pienistä asioista elämä saattaa loppujen lopuksi olla kiinni. Että voi sairastua tai kuolla onnettomuudessa tai lapsille voi käydä jotakin, on sitten kovin menestynyt tai minunlaiseni "luuseri". Nautitaan hyvistä asioista, pienistäkin, koska loppujen lopuksi tälläkin hetkellä on kuitenkin paljon mistä olla kiitollinen.

Suosittelen lukemaan kirjan nimeltä Prinsessa, joka uskoi satuihin. Se on ehkä hiukan naiivisti kirjoitettu, mutta sai ainakin minut ajattelemaan asioita. Muutos lähtee itsestä ja onnellisuus samoin. :)

Yhteistyössä