Minä tunnen kyllä myötätuntoa tätä nuorta naista kohtaan, josta kuiskuteltiin ja naurettiin salilla. Minä itse olen aikuinen, viisikymppinen nainen ja minusta itsestäni
on puhuttu paljon pahaa. Jotkut, kaikkein typerimmät ihmiset puhuvat pahaa jostakin
toisesta ihmisestä tämän läsnä ollessa. Kyllä sen vaan aina jokin alitajuinen vaisto
sanoo, että minusta puhutaan nyt pahaa ja yleensä naureskelu on pahantahtoista.
Minusta on hyvin lapsenomaista viedä kättä suulle ja alkaa supattamaan toisesta ihmisestä, ihan kuin pikkulapset. Juuri kukaan ihminen ei ole niin tyhmä tai yksinkertainen, että hänestä voi puhua pahaa tai mitä tahansa hänen itsensä kuullen.
Jos läsnä olevasta ihmisestä puhuu pahaa, haukkuu ja nimittelee häntä toiselle hänen
itsensä kuullen, niin tarkoitus on varmaan loukata. Minusta itsestäni on sanottu kahta
asiaa, jotka eivät todellakaan pidä paikkaansa. Jos ei jotakin ihmistä edes oikeasti tunne, eikä ole koskaan edes puhunut tämän kanssa mitään, niin mistä voi tietää minkälainen joku ihminen on tai ei ole ? Juoruihin ei pidä uskoa ja toisesta ihmisestä
voi valehdella ihan mitä tahansa jos haluaa asettaa toisen huonoon valoon. Pahimmillaan pahat puheet voivat tuoda jollekkin ihmiselle huonon maineen naisena, miehenä ja ihmisenä. Mutta jotkut ihmiset nauttivat juoruamisista, ovat ilkeitä ja jotkut suorastaan pahansuopia.