Jouduitteko lapsena tekemään enemmän töitä kun nykyään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4:n äiti

Vieras
Minä ainakin jouduin. Oli niin paljon hoidettavia pikkusisaruksia kun äiti ja isä olivat töissä tai missä milloinkin. Lisäksi piti pestä ison porukan pyykkejä ja tehdä ruokaa kaikille, joka aterialle kuoria n.40-50 perunaa. Ja käydä koulua siinä samalla. Omaa rahaa oli harvoin.

Nykyään on luksusta kun saan olla neljän pienen lapsen kotiäitinä. Saan tehdä työt omaan tahtiin, ruokamäärät ja pyykkimäärät ovat pienempiä. Astmaa ja allergiaa lapsilla on, mutta niiden kanssa pärjää. Saan päättää mitä ruokaa ostan ja herkkujakin jos huvittaa. Rahaa ei nytkään paljoa ole kun mies on pienituloinen, mutta kuitenkin on. Ja autokin on käytettävissä, joten voin lähteä lasten kanssa vaikka kyläilemään jos haluan jos lapset terveinä. :)

jouduimme kaikki kolme sisarusta osallistumaan kotitöihin (lähinnä omien tavaroiden/huoneen siivousta ) about 10 v:nä ja sit myöhemmin fiksu siskoni keksi,että meillä pitää olla tiskausvuorot,kun kaikilla muillakin on :headwall: :headwall:

Mutta toisaalta,äiti oli yh ja teki kolmivuorotyötä,joten oli ihan kohtuullista auttaa häntä kotihommissa..

Kyllähän sitä töitä tehtiin ainakin kesäaikaan ja syksyisin, sillä maatilalla asuttiin. Mutta ei se tuntunut ollenkaan niin ikävältä kuin tuossa alkuperäisen tekstissä. Useimmiten työnteko oli ihan mukavaa eikä sitä edes ajatellut työtä. Rahaa työnteosta ei saanut, mutta sitä ei silloin odottanutkaan.

Nykyisin töitä on enempi: ansiotyöt ja kotityöt kolmen lapsen äitinä. Jostain syystä kotityöt tuntuvat nykyisin enempi työltä kuin silloin lapsena.

Kyllä sitä penskana joutu kotytöitä tekemään ihan tarpeeksi ja pikkusisaruksia hoitamaan..mutta enemmän mulla on hommaa nyt,kun on 24 h vrk kiinni tässä pyörityksessä.

Olen ison yh-perheen vanhin, enkä muista kertaakaan vahtineeni ketään. Luin kyllä mielelläni pikkusiskolle kirjoja ja olimme pihalla yhdessä keskenämme.
Kotitöistä nautin, sain pitää oman huoneen siistinä. Se oli kivaa, vaihtaa järjestystä ym. Tiskivuorot meilläkin tuli isompana ja se oli usein epäreilua kun veli pääsi helpommalla.
Äiti raatoi selkä vääränä. Halusi, että me lapset saamme keskittyä kouluun ja leikkiin. Teki yksin lähes kaiken. (omakotitalo jossa töitä riitti).

Alkuperäinen kirjoittaja en todellakaan:
Olen ison yh-perheen vanhin, enkä muista kertaakaan vahtineeni ketään. Luin kyllä mielelläni pikkusiskolle kirjoja ja olimme pihalla yhdessä keskenämme.
Kotitöistä nautin, sain pitää oman huoneen siistinä. Se oli kivaa, vaihtaa järjestystä ym. Tiskivuorot meilläkin tuli isompana ja se oli usein epäreilua kun veli pääsi helpommalla.
Äiti raatoi selkä vääränä. Halusi, että me lapset saamme keskittyä kouluun ja leikkiin. Teki yksin lähes kaiken. (omakotitalo jossa töitä riitti).

Niin, siis kyllä perheenäitinä on töitä ja lapsena ne harvat velvollisuudet oli vaihtelua leikille ja koululle. Ei tuntunut työltä.

Minusta se ei ollut 'joutumista', vaan ihan normaalia osallistumista koko perheen kotielämään. Näin osallistuvat myös omat lapsenikin. Perhe ja koti on kaikkien yhteinen, ei minun puunattavissa vain yksin.

No en enempää mutta kotitöitä piti tehdä jos halusi saada rahaa omaan käyttöön.Ihan hyvä juttu.Oppi rahan arvon paremmin.

Nykyään saan itse päättää koska mitäkin teen =)

Yhteistyössä