Joudun leikkaukseen: Kuka hoitaa vauvaa kun mies töissä? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mistä apua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mistä apua?

Vieras
Eli joudun leikattavaksi molemmista käsistä. Leikkausen jälkeen kädet ovat paketissa ja en saa hoitaa vauvaa n. 3-4 viikkoon. Vauva nyt 2,5 kk ja olen ätiyslomalla. MUTTA kuka hoitaa vauvaa kun minä en leikkausken jälkeen saa enkä pysty sitä tekemään ja miehen on käytävä tössä?
Vai voiko mies saada esim. sairaslomaa siksi aikaa ja hän voisi hoitaa vauvaa sen aikaa että käteni parantuu? Vai voiko kaupungilta saada kodinhoitajaa tai jotain?

Oletteko olleet tällaisessa tilaanteessa koskaan ja miten asia järjestyi?

Meillä mummut ja papat ja muut mahdolliset hoitajat käy vielä töissä, joten lähipiiristä ei hoitajaa ikävä kyllä löydy :-/

[QUOTE="ihme";22949913]Miksi molemmat kädet leikataan samaan aikaan, ja kannattaa siirtää leikkausta edes muutamalla kuukaudella jos siitä olisi apua[/QUOTE]

Molemmissa käsissä erittäin vaikea rannekanavan ahtauma ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei leikkausta pitäisi enää lykätä sillä ahtauma on ja aiheuttanut jotain vauriota hermoihin. Oireet ovat myös erittäin vaikeita jo, todella kovaa särkyä (en pysty nukkumaan), voimattomuutta (jo pelkkä esim. juuston leukkaus ottaa välillä koville), mitään pikkutarkkaa en voi tehdä kun sormissa ei tuntoa (esim. supon aukaisu yms.), olen jopa meinannut pudottaa vauvan muutamaan kertaan :-/. Siinä vain pahimmat oireet. Lyhyesti siis jotain on tehtävä ja äkkiä.

Lastenhoitaja kotiin tai sitten siirrät leikkausta.
Näin. Mä varmaan ensisijaisesti siirtäisin leikkausta siihen, kun mies on kesälomalla. Lomakausihan alkaa jo muutaman kuukauden päästä ja yleensä ihmiset eivät halua pitää - ainakaan koko lomaansa - lomakauden alussa vaan mieluummin vasta kesällä. Joten luulisin, että työnantajallakaan ei olisi mitään sitä vastaan, jos joku pitäisi kesälomansa jo keväällä. Riippuu tietysti vähän työpaikasta.

Eikös äitiysloma ole jo loppupuolellaan? Voisiko isä jäädä vanhempainvapaalle siksi aikaa, kun toivut?

Muuten kyllä mutta rahallisesti ei varmaan ole mahdollista :-/ Sehän tarkoittaisi että minä en saisi mistään rahaa ja miehenkin tulot tippuisi siksi aikaa. Eli budjettiin tulisi todella sio lovi. Lainat, laskut yms. pitää kuitenkin hoitaa ja jollain elääkkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mistä apua?;22949971:
Muuten kyllä mutta rahallisesti ei varmaan ole mahdollista :-/ Sehän tarkoittaisi että minä en saisi mistään rahaa ja miehenkin tulot tippuisi siksi aikaa. Eli budjettiin tulisi todella sio lovi. Lainat, laskut yms. pitää kuitenkin hoitaa ja jollain elääkkin.
Mun käsittääkseni sä saat sen 3-4 viikkoa sairaslomaa ja jos miehesi on silloin vanhempainvapaalla etkä sinä, niin sinä saat sairaspäivärahan. Koska leikkaus on jo tiedossa, pankin kanssa voi sopia hyvissä ajoin, että maksatte parilta kuukaudelta vain asuntolainan koron ettekä koron lisäksi myös lyhennystä.

mulla leikattiin umppari ja nostelukielto oli 2viikkoa(lapset tuolloin 1v ja 2,5v).Eipä auttanut muuta kun nostella,ei mies saanut olla kun yhden päivän pois töistä sen takia.

Multa leikataan selkä. Ja sitä ei voi enään pitkittää. Mulla on kaksi lasta, toinen 3 ja toinen vuoden.
En tiedä todellakaan miten me pärjätään :( mies ei voi olla pois töistä, koska ei saada muuten mitään rahaa. Ja mulla on ekat 2 viikkoa sängyssä makuuta. Sen jälkeen alkaa varoivainen liikkuminen. En todellakaan tiedä miten pitäis tehdä.. leikkausta en voi siirtää, koska mun kävely on historiaa =/

Voisiko ukkosi pitää kaikki tämänvuoden lomat leikkauksen aikaan?

Jäädä vanhempainvapaalle ja sie olisi sairaslomalla.

Miut leikattiin kolmekertaa vuoden sisälle. Ja onneksemme ukko omistaa ymmärtävän pomon ja joka kerta mies jäi päivänvaroitus ajalle lomalle lapsiamme hoitamaan.

Siinähän ne sen vuoden loma sitten menivät. Mutta ei sille voinut mitään. Ei voi kuin olla kiitollinen ymmärtäväisestä pomosta joka laittaa myös työntekijöiden perheet etusijalle.

Mie olin siis ensin raskaana kotona ja sen jälkeen äippälomalla.

Joo aikalailla ne menee niin että joko otatte hoitajan kotiin tai sit mies pitää lomiaan tai palkatonta. Meil ei ollu kyse kuin viikosta. Kuulemma noissa sairauspäivärahoissakin on melkein kahden viikon omavastuu aika, mutta niinhän se onnistuu että sä jäät sairauspäivärahalle ja mies on vanhempain vapaalla.

Meillä oli tämmönen tilanne aikanaan: multa leikattiin nilkka, ja koipi oli kipsissä 6 viikkoa. Tyttö 4kk ikäinen, ja mies töissä. Soitin sossuun, et olis pikku pakko saada apuja aamuiksi, et pärjään vauvan kans sinne asti, kun se alkaa nukkumaan päiväunia, nukku yleensä sinne asti iltapäivälle, kun mies tuli töistä. Vastaus oli, et joo, saat kodinhoitoapua 2 h viikossa, perjantai-iltapäivälle!!! :stick: No, siitähän oli apua... Mut kerrottiin mulle myös, et josolisin ns. sossun vakioasiakas, niin olisin saanu ihan kuinka paljon vaan apua olisin tarvinnu. Onneksi oli rakas tätini just työttömänä, ja hän tuli meitä (minua ja tyttöä ) hoitamaan ekaksi 2 viikoksi:heart: Eipä oltais selvitty ilmankaan.

Miksei tuollaisiin lapsenhoitoesteisiin ole varauduttu ja tehty toimivaa strategiaa ennenkuin tekee sen lapsen. Toisinsanoen kaikkeen ei ole varauduttu etukäteen riittävästi.

Juu, Keittiönoita antoi hyvän vinkin; asuntolainasta lyhennysvapaata ja mies hoitovapaalle. Pakkohan ne sun kädet on saada kuntoon ja vauva hoidettua. Eipä juuri oo vaihtoehtoja.

Onko kysytty niin sairaalan sosiaalityöntekijältä kuin ihan kaupungin/kunnan sossusta onko mahdollista saada apua ja miten paljon ja mistä?

Ja onko koko tukiverkko kartoitettu pystyykö kukaan edes muutamaa tuntia aina välillä auttamaan, jos kukaan ei ehdi kokopäiväisesti (miehen ollessa töissä siis) auttamaan? Tai pystytkö itse siirtymään lapsen kanssa sinne mistä tukea ja apua löytyisi (sukulaiset tsm.).

Tossa edellä onki jo tosi hyvä neuvoja.
Kommentoin vaan sitä, et täällä on jatkuvasti näitä ketjuja joissa ihmetellään ettei yhteiskunnan taholta järjestetä hoitajaa jos äiti ei lasta sairauden vuoksi voi hoitaa ja aina perusteena on se ettei se mies millään voi jäädä pois töistä kun on laina etc.
Uskokaa nyt hyvät ihmiset ettei yhteiskunta sitä lasta hoida tai no joo hoitaa kun haet oman kykenemättömyyden vuoksi lastensuojelun tukea ja lapselle siis perheen ulkopuolista sijoitusta eli käytännössä lastekotipaikka on se yhteiskunnan tuki tossa jos mies ei voi omaa lastaan hoitaa tai leikkausta voida siirtää.

Juu, Keittiönoita antoi hyvän vinkin; asuntolainasta lyhennysvapaata ja mies hoitovapaalle. Pakkohan ne sun kädet on saada kuntoon ja vauva hoidettua. Eipä juuri oo vaihtoehtoja.

Samaa mieltä, isä ottaa hoitovapaata ja ap sairaspäivärahalle. Kyllä niilläkin aika pitkälle pärjää kun on ansiosidonnaista tuloa, ei välttämättä tarvitse edes pankkiin soitella.

Se on kyll jännä kun yleisesti ottaen ajatellaan että A: mies on korvaamaton töissä ja rahan hankkijana ja B: Mies ei voi hoitaa omaa vauvaansa täyspäiväisesti vaan on saatava ulkopuolista apua.

Mies voi varmasti ottaa lomaa töistä, raha asiat järjestyvät vaikka sitten hetki mentäisiin vähän tiukemmalla. Laskuja voi sopia, samoin lainaa.
Ja B ja mies ei nyt täysin kykenemätän ole niin varmasti pärjää vauvan kanssa.

Mua niin sieppasi, meillä oli nuorimmainen 3kk sitten oli 4v ja 5v lapset kun mie jouduin kahdenpäivän varoajalla leikkaukseen.

Isäntä otti lomaa töistä. Mie olin siis 3kk pärjännyt kolmenlapsen kanssa ilman mitään ongelmia. Sitten ukon piti pärjätä miun sairaalassa olo aika. Niin eiköhän puhelin alkanut soida että pyytäkää vain jos ukko tarttee apua.
Ei muuten tarvinnut.
Hoiti lastenlisäksi miutkin kun kotiuduin enkä ihan heti selvinnut kaikesta yksin.

Meillä tilanne hoituisi siten että mies olisi poissa töistä sen aikaa.

Tulot tippuu siltä kohden, sehän nyt on selvä asia! Ei voi olettaakaan että taloudellinen tilanne pysyy joka ikisessä tilanteessa vakiona.

Koska kerran leikkaus on edessä niin se on oletettavasti aika tärkeä asia--- saada käpälänsä kuntoon ja toivuttua.

Ellei mies ole pois töistä niin sitten palkattu lapsenhoitaja---lopputulos on se että perheellä on myös tässä tilanteessa vähemmän rahaa käytettävänään.

Aamuäreen logiikalla.

Kurja tilanne, mutta niin se vaan menee että mies kotiin niinkuin edellä on jo esitetty. Onnistuu ihan varmasti.

Käsittämätön ajatusmaailma tosiaan, että jonkun muun tahon pitäisi lapsenhoito järkätä :o Se vaan on vähän voi voi jos ne tulot tippuu, mutta ei se nyt aina yhteiskunnan ongelma voi olla, vaan kyllä perheen on ihan itse sitä vastuuta otettava. Niin ja tämä ei ollut mitenkään ap:lle vaan tälle palstalle joka aina huutelee yhteiskunnan apua asiassa kuin asiassa.

Yhteistyössä