Joudutko/saatko työssäsi/opinnoissasi katsomaan usein PowerPoint-esityksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "abc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"abc"

Vieras
Heips,

ajattelin tehdä kandidaatintutkielmani PowerPoint-esityksistä. Mielellään sellaisista, jotka eivät esityksen seuraajan mielestä ole olleet kovin toimivia.

Oletko sinä ollut seuraamassa tällaista esitystä? Ehkä pohdit esityksen aikana, että "Miksi tyyppi kertoo tismalleen samat asiat kuin diassa lukee?" tai "Miten tuon dian pitäisi liittyä tähän hänen puhumaansa?"

Vai pohditko, että "Tässäpä oivasti rakennettu esitys, tätähän kuuntelisi maailman tappiin asti!"

En siis ole keräämässä työhöni aineistoa, vaan haluaisin vain ideoita siitä, että MISSÄ TYÖPAIKASSA/oppilaitoksessa/organisaatiossa/yhteisössä joudutaan/saadaan seurata PP-esityksiä niin usein, että niistä olisi luontevaa lähteä kyselemään aineistoa.

Kiitos kaunis kaikille, jotka innostuvat ajatuksiaan minulle jakamaan!

Mikä on usein? Sairaalan erilaisissa koulutuksissa katsotaan PowerPoint-esityksiä välillä pari kertaa viikossa, välillä harvemmin, mutta kyllä niistäkin kuvan saa, että millainen on hyvä tai huono esitys.

Itse opiskelen AMK:ssa ja sielä ainakin joutuu lähes joka tunnilla katsomaan toinen toistaan puuduttavampia PP-esityksiä...
Mikään ei ole sen kamalampi PP-esitys kuin jos on pelkkää mustaa tekstiä harmaalla taustalla ja opettaja lukee ne kaikki ääneen eli on ihan sama onko sitä esitystä ollenkaan..

[QUOTE="vieras";27146905]Mikä on usein? Sairaalan erilaisissa koulutuksissa katsotaan PowerPoint-esityksiä välillä pari kertaa viikossa, välillä harvemmin, mutta kyllä niistäkin kuvan saa, että millainen on hyvä tai huono esitys.[/QUOTE]

Kyllä tuo on jo mielestäni usein :) Voisi olla kyllä yksi pohtimisen arvoinen paikka.

Onko esityksen pitäjä yleensä joka kerta eri vai kiertääkö samat tyypit puhumassa? Mistä kaikista aiheista näitä on?

on jotain parannusta entisiin kalvosulkeisiin. Kalvoissa ärsytti se, että esittäjä peitti paperilla kalvon ja paljasti sitä mukaa kun eteni. Näissä power pointeissa se ei kai ole mahdollista mutta tylsiä ne ovat järjestään.

No suurimman osan ajasta työssäni pidän itse luentoja, mutta kyllä mun työhön kuuluu ihan tolkuttomasti myös palavereja, joissa katson powerpoint-esityksiä. Ehkä olen siksi jopa tosi kriittinen näitä palaverinpitäjien esityksiä kohtaan, koska itse teen samantyylistä hommaa työkseni ja olen aikanaan tehnyt paljon töitä sen eteen, että mun luennoilla tehtäisiin jotain mielekkäämpää kuin kuunneltaisiin sitä, että mä osaan lukea kalvoja ihmisille.

Mutta ehdottomasti yliopistot ja erityisesti yliopistojen hallintohenkilökunnan järjestämät palaverit ja koulutukset on loistavia esimerkkejä surkeistä powerpoint-seteistä...

Alkuperäinen kirjoittaja yleisö;27147040:
on jotain parannusta entisiin kalvosulkeisiin. Kalvoissa ärsytti se, että esittäjä peitti paperilla kalvon ja paljasti sitä mukaa kun eteni. Näissä power pointeissa se ei kai ole mahdollista mutta tylsiä ne ovat järjestään.

Voi kuule, kyllä power pointilla voi helposti tehdä sellaisen esityksen, että jokainen ranskalainen viiva tulee näkyviin yksi kerrallaan kun esiintyjä painaa enteriä. Ja siihen saa jopa liitettyä efektin, jos haluaa. Mietipä, jos jokainen ranskalainen viiva ilmestyy näkyville valkokankaalla liukuen näytön vasemmasta reunasta keskustaa kohti ja tietokoneelta kuuluu samaan aikaan suhahdusääni... :D Iiiihanaa... :D

Kyllä tuo on jo mielestäni usein :) Voisi olla kyllä yksi pohtimisen arvoinen paikka.

Onko esityksen pitäjä yleensä joka kerta eri vai kiertääkö samat tyypit puhumassa? Mistä kaikista aiheista näitä on?

Usein esittäjä vaihtuu. Esittäjinä käy eri firmojen edustajia markkinoimassa ja kertomassa uusista lääkintälaitteista yms, eri alojen asiantuntijoita kertomassa uusista hoitosuosituksista, tutkijoita kertomassa käynnissä olevista tutkimuksista joiden toteuttamiseen tarvitaan hoitohenkilökunnan panosta jne.

Yliopistossa opiskellessa niitä joutui katsomaan joka päivä, paitsi milloin oli niin vanha luennoitsija, että käytti kalvoja ja diakuvia. :rolleyes:

Työssä taas saan katsoa PP-esityksiä eri seminaareissa ja joudun katsomaan niitä kokouksissa, ehkä noin 1-3 krt/kk. Ministeriöt on hyvä paikka metsästää eritasoisia PP-esityksiä ja niiden uhreja.

Voi kuule, kyllä power pointilla voi helposti tehdä sellaisen esityksen, että jokainen ranskalainen viiva tulee näkyviin yksi kerrallaan kun esiintyjä painaa enteriä. Ja siihen saa jopa liitettyä efektin, jos haluaa. Mietipä, jos jokainen ranskalainen viiva ilmestyy näkyville valkokankaalla liukuen näytön vasemmasta reunasta keskustaa kohti ja tietokoneelta kuuluu samaan aikaan suhahdusääni... :D Iiiihanaa... :D

Ajatuskin tuosta alkaa haukotuttaa :)

[QUOTE="vieras";27147128]Usein esittäjä vaihtuu. Esittäjinä käy eri firmojen edustajia markkinoimassa ja kertomassa uusista lääkintälaitteista yms, eri alojen asiantuntijoita kertomassa uusista hoitosuosituksista, tutkijoita kertomassa käynnissä olevista tutkimuksista joiden toteuttamiseen tarvitaan hoitohenkilökunnan panosta jne.[/QUOTE]

Hmm. Toisaalta mua kiinnostais justiinsa joku tuollanen firman tuote-edustaja. Onks ne ollu ihan kauheita esityksiä? :D

Itse opiskelen AMK:ssa ja sielä ainakin joutuu lähes joka tunnilla katsomaan toinen toistaan puuduttavampia PP-esityksiä...
Mikään ei ole sen kamalampi PP-esitys kuin jos on pelkkää mustaa tekstiä harmaalla taustalla ja opettaja lukee ne kaikki ääneen eli on ihan sama onko sitä esitystä ollenkaan..

Näinpä. Itse olen joskus ehdottanutkin että jokainen lukisi ne itsekseen, vaikka kotona. Esittäminen kun on suurimmalla osalla niin ala-arvoista, ettei siitä ole kuin haittaa. Menee enemmän asioita ohi kun että lukisi ne itse ajatuksella.

Kerran päivässä....vähintään.
PP rakennetaan meillä usein niin, että siitä paljastetaan aina yksi kohta/aihe kerrallaan. PP:ssa on lähinnä otsikointi ja kohokohdat, muuten perustuu vuorovaikutukseen esityksen pitäjän ja ryhmän välillä.

Meidän organisaatiossa on muuten pp-show´t vähentyneet huomattavasti. Monesti saattaa olla vaikka esityslista vain esillä. Ei mua oikeastaan haittaa se, että joku kertoo ne samat asiat kuin on kankaalla. Meitähän on monenlaisilla omaksumiskyvyillä varustettuja: toiset lukevat, toiset kuuntelevat jne. Ja monesti kalvot on tehty siksikin, että osallistujille jaetaan niistä handoutit.

Kylmät väreet menee kun kuulen sanan "Powerpoint".... :kieh:

Ennen noita sai tehdä enemmänkin esittelymateriaaleiksi, kampanjoihin jne. Toivottavasti ne itse tekemäni ei olleet niitä huonoimpia. Ne perustui pääotsikkoon ja pariin kolmeen ydinasiaan per dia ja kuvat ja kaaviothan niillä saa esiteltyä näppärästi just sillai että tulee yksi osa kuvasta kerrallaan esiin.

Niiden käyttö on kyllä vähentynyt niin paljon meidän maailmassa (pk-yrityksisten markkinointi), että onko tuo jo ennen aloitustakaan vanhaksi jäänyt aihe tehdä tutkimusta?

Niiden käyttö on kyllä vähentynyt niin paljon meidän maailmassa (pk-yrityksisten markkinointi), että onko tuo jo ennen aloitustakaan vanhaksi jäänyt aihe tehdä tutkimusta?

Eeeei lainkaan. Ohjaajani piti minua erittäin kekseliäänä, ei ole mun alalla tuosta viime vuosina tehty tutkimuksia juurikaan. Ainakaan täällä huudeilla.

Riippuu tosiaan varmaan aika paljon siitä, että mistä suunnasta aihetta tutkii :)

Voihan se olla viksumpaa, että ei lähde sitten tuota markkinoinnin puolta tutkimaan, vaan pyrkisi saamaan aineiston tuolta organisaatiopuolelta, missä kulttuuri on vielä voimissaan.

Kaikki oppilaitokset soveltuvat hyvin tutkimusaineistoksi, koska opetus ja myös opiskelijoiden tekemät ryhmätyöt perustuvat pitkälti PP esityksiin.

Muistan lukeneeni, että Sveitsissä on perustettu puolue vastustamaan (huonoja) PP esityksiä. Ääni sinne!

Olen opiskelija ja tottakai joka päivä ja jokaisella oppintunnilla on yleensä pp-esitys. En ole siihen koskaan edes sen ihmeemmin kiinnittänyt huomiota. Tottakai opettajalla yleensä täytyy olla jotain, jolla hän näyttää asioita. Olis hankala sanoa ja selittää vaan kaikki ja olishan se tosi tylsääkin vaan kuunnella opettajaa ilman mitään esitysmateriaalia ja yrittää sieltä puheesta poimia ne tärkeät kohdat.

Hyvässä esityksessä on selkeästi vaan pääkohdat, ehkä kuvia ja selkeyttäviä kaavioita. Ja tietysti ne pp-esitykset on lähetetty opikelijoille etukäteen printattavaksi, tai annetaan viimeistään tunnin alussa, jotta sinne voi lisätä sitten omia muistiinpanoja.

Päivittäin koulussa 8h. Huonoja esityksiä ovat liian täyteen ahdetut diat, taustan ja tekstin huonot kontrastit, liian monimutkaiset tekstinsyöttötavat (teksti pyörii ruutuun), liian vaikea fontti jne.. Rasittui terveetkin silmät kun paskoja dioja kattelee päivät.
Hyvin rakennettu pp on sellainen, että kuuntelijan mielenkiinto pysyy yllä sen svulla ettei kaikkea lue dioissa.

Ammattikorkeakouluissa on pelkkiä powerpointteja, mene seuraavaan hoitoalan luentoja..

Olen opiskelija ja tottakai joka päivä ja jokaisella oppintunnilla on yleensä pp-esitys. En ole siihen koskaan edes sen ihmeemmin kiinnittänyt huomiota. Tottakai opettajalla yleensä täytyy olla jotain, jolla hän näyttää asioita. Olis hankala sanoa ja selittää vaan kaikki ja olishan se tosi tylsääkin vaan kuunnella opettajaa ilman mitään esitysmateriaalia ja yrittää sieltä puheesta poimia ne tärkeät kohdat.

Hyvässä esityksessä on selkeästi vaan pääkohdat, ehkä kuvia ja selkeyttäviä kaavioita. Ja tietysti ne pp-esitykset on lähetetty opikelijoille etukäteen printattavaksi, tai annetaan viimeistään tunnin alussa, jotta sinne voi lisätä sitten omia muistiinpanoja.

Näin juuri. PowerPointhan on vain väline, joka nyt sattuu olemaan monissa yhteyksissä kätevin. Miksi sitä ohjelmaa kohtaan pitäisi olla jotain antipatioita? Kyllähän se esityksen tai aiheen tylsyys on täysin riippumaton käytettävästä tekniikasta. Jos joku kokee powerpoint-esitykset tylsiksi, sehän tarkoittaa vain sitä, että niitä esityksiä ei jakseta kuunnella (tuskin millään muullakaan menetelmällä).

Yhteistyössä