Joulufriikit 2024

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilsikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kilsikka

Aktiivinen jäsen
11.07.2021
130
239
43
Lämmin tervehdys jälleen kaikki joulun ystävät. Joulufriikit 2024 on jatkokeskustelu Syysfiilistelijöille ja avoin ketju kaikille, jotka salaa odottavat joulua, kun viimeiset viettävät vielä kesälomiaan, henkäilevät ihastuksesta nähdessään kaupoissa ensimmäiset valosarjat ja koristukset, aloittavat glögikauden aivan liian aikaisin ja nauttivat joulun odotuksesta luvattoman paljon.

Voit kirjoittaa vain yhden viestin tai jatkaa tunnelmointia kanssamme aina uuteen vuoteen asti. Lämminsydäminen joukkomme koostuu jo yli 10 vuotta keskustelun äärelle kokoontuneista vakiokävijöistä, hiljaisista taustailijoista sekä ilahduttavista uusista keskustelijoista - kaikki tervetuloa!

• Tykkää
Reactions: Echo
Joulufiilikseen pääsemistä on nakertanut lumen häviäminen vesisateiden mukana jo moneen kertaan. Viime vuonna pysyvä lumi saatiin täällä Kainuussa jo 27.10. ja jouluna olikin jo oikein kauniit nietokset.

Viikonloppuna virittelimme kausivalot ulos naapureita ilahduttamaan. Adventtitähdetkin löysivät ikkunoihin sunnuntaina, mutta ensimmäistä kynttilää unohdin polttaa. Olen polttanut sitä sitten joka ilta hieman.

Tänään ohjelmassa on piparitaikinan tekeminen, jotta se ehtii maustua jääkaapissa itsenäisyyspäiväksi. Silloin olisi tarkoitus paistaa pari pellillistä bonusjuniorin kanssa. Viikonloppuna järjestetään läheisellä kylällä myös yhdet joulumyyjäiset. Sieltä voisi käydä katsomassa paikallisia jouluviemisiä kotopuoleen.

Toivon, että teillä muilla joulumieli on löytänyt helpommin sydämeen. Uskon sen vielä tännekin löytävän, nyt on vain vähän tahmeampi vuosi sen suhteen. Ei kuitenkaan anneta sen häiritä!

• Tykkää
Minä kans kirjoittaisin tänne jotain, mutta tulee niin romusti virheitä että tympäsee kirjoittaa mitään.
Sen kuitenkin sanon joulun lähestymisestä, että olen vartioinut Pelastus Armeijan joulupataa muutaman kerran tänäkin vuonna.
Luntakin tuli nelisen senttiä viime yönä.
Sain sen kuitenkin putsattua ajotieltä jo ennen viittä aamulla.

Toisella kertaa kehun lisää itseäni.
Näkemisiin siihen saakka.

Kaikella kunnioituksella,
Amerikan Käynyt Mies.

• Tykkää
Reactions: Echo ja kilsikka
Piparitaikina tekeytymässä jääkaapissa! Ihan tunnelmallisestihan tuo meni, kun laittoi taustalle jouluista musiikkia soimaan ja muutaman kynttilän palamaan. Huomenna voisin jatkaa puuhastelua taatelikakulla. Yleensä olen tehnyt ensimmäisen jo lokakuun puolella, mutta vuodet eivät ole veljiä keskenään.

Pakkaset palasivat ja tänään oli aurinkoinen, kirpsakka pakkaspäivä. Töistä palatessa taivaalla tähdet tuikkivat ja koirien kanssa oli mukavaa käydä pitkä lenkki. Nekin ovat mielissään siitä, että talvi on tulossa.

• Tykkää
Tänään oli tosiaan ihana, aurinkoinen päivä. Oikee joulukorttikeli ❤️
Tämä ja ensi viikko on hoppua, sitten pitäis kiireen helpottaa. Laatikoita olen tehnyt puolivalmiiks pakkaseen.

Täällä Saksassa on tänään Nikolauksenpäivä. Nikolaus käy yön aikana laittamassa suklaata lasten (ja aikuistenkin) kenkiin. Ekana vuonna Saksassa en tiennyt tästä perinteestä mitään, mutta kämppikseni olivat silloin laittaneet minulle kengän täyteen suklaata ja minä ihmettelin, miksei kenkä mene jalkaan. Nyt on kiva, kun saa järjestää sen omille lapsille. Pienempi on tosin vasta vauva, niin hänen kengässään (tai no, valmiiksi ostetuissa päiväkotitossuissa) oli sen sijaan lelu. Isompi putsasi eilen kenkänsä, kuten perinteeseen kuuluu, ja laittoi sitten koko perheen kengät meidän asunnon oven ulkopuolelle, että Nikolaus pääsee laittamaan niihin jotain.

Kunnon talvea täällä ei kyllä ole, kuten ei yleensäkään. Onneksi sentään jouluvalot ja -koristeet luovat tunnelmaa. Oikeita kynttilöitä ei voi pienten lasten kanssa polttaa, mutta ostin tosi kauniita ledikynttilöitä viime viikolla. Tänä viikonloppuna voisi leipoa pipareita, kun ei olla vielä tänä vuonna tehtykään.

Mekin leivottiin perinteisesti piparit itsenäisyyspäivänä, tosin äitini luona, joten täytyy tulevalla viikolla tehdä kotonakin.

Itsellä on myös joulufiilis ollut aika hukassa, mutta kyllä se siitä. Tämä sää kyllä vaikuttaa tosi paljon, ensi viikolle taas lupailtu plussaa joten saa nähdä sulaako lumet taas. Tämä uusi asunto tietty vaikuttaa fiilikseen myös, kun ei tämä kodilta tunnu. Onneksi jouluksi mennään mun mummun luokse, jospa siellä sitten viimeistään pääsee joulutunnelmiin. ❤️

Nooh ihan jees käytiin viime tiistaina tytön kaa jannan joulu keikalla. Tyttö tiesi pari biisiä siltä entuudestaan yhtä biisiä alkoi laulaa hiljalleen ja sitkun katoin sitä kun lauloi niin tyttö sanoi topakasti että iskä älä kato tai lopetan laulamisen. Tyttö on tosi ujo ja herkkä mut ach kun soitan sille ni sil on niin kauniin heleä ääni et sulattaa jopa mun jäässä olevan sydämmen. Ja tuli pitkästä aikaa käytyä kirkossa. Kallion kirkko oli ihan kaunis sisältä. Iso risti riippui katossa missä jeesus oli ristiinaulittuna.
Viikonloppuna kävin ostaas tytön joululahjat. Täytyy viel kattoo jos myöhemmin jotain viel ostais. Nyt oli helppoo ku tytön lahjatoiveita pystyi ostaan kaupasta ku ennen on pitänyt tilaa netistä ja mä en oo opetellut sitä ni antanut sit vaan rahaa mut nyt tyttö saa multakin pakettei😊
Ehkä viel niin et tänne suomeen tulisi kirkkoihin laulamaan tyyliin juliano ravanello tai joku muu tuomaan lisää joulua mieleen jotkut laulaa hyvää kirkollis musaa ni vois lähtee kattomaan.
En tiiä pitäiskö itelle pieni kinkku ostaa kokkaustaidot o mitä o. Ostin tos naudan sisäpaistin ja oli ohjeen mukaan uunis mut siitä tuli liian kypsä ja olikuin kengänpohjaa olisi syönyt. Lidlissä oli viikonloppuna karjalanpaisti liha tarjoukses 4.99e ni tänään väsään sen. Täältä sain hyvät ohjeet siihe. Joko ootte huomannu et joulu musa soisi kaupoissa ite en viellä huomannut ku kaupoissa kiertelin. Toivoitteko te mitään joululahjaksi itelle?

Moi. En oo ollut oikein kirjoitustuulella. Eipä näemmä moni muukaan, välillä toiveikkaana olen käynyt katsomassa olisiko uutta jouluista luettavaa.

Joulufiilistä täällä kuitenkin on, olin viime viikon lomalla ja vielä tälläkin viikolla on vapaata ennen viikonlopun työvuoroja. Tykkään pitää lomaa ennen joulua, saa rauhassa tehdä ja tunnelmoida, säästyy siltä kuuluisalta joulustressiltäkin. 😊 on leivottu piparit ja muutakin, koottu piparitalo, käyty lapsen hoidossa joulujuhlassa ja toisen harrastuksen esityksessä. On tehty joulukortit, koristeltu kotia, itse oon askarrellut vähän kynttilöitä ja sytykkeitä. Kuusi puuttuu vielä ja huomenna mulla olis lahjojen paketointipäivä. Sit alkaa olla kaikki kunnossa, ainoastaan logistiset hommat eli lahjojen jakaminen oikeisiin paikkoihin ja toisaalta omalle porukalle tulevien lahjojen keräys on sellainen joulua edeltävä ponnistus jossa aina tuntuu aika loppuvan, vielä kun on töitäkin viikonloppuna ja kummitytön syntymäpäivät.

Mukavaa joulun odotusta nyt täältä glögin äärestä, toivottavasti joku vielä intoutuisi kirjoittelemaan.

T. Juanita

• Tykkää
Reactions: Lullaby_
Voi, alkaakohan tämän keskustelun aikakausi olla ohi.

Perinteen mukaan lapsella on korvatulehdus, onneksi antibiootit tehoaa nopeaan. Jäätiinkin jo paria päivää aikaisemmin töistä ja päiväkodista siis joululomalle. Kuusi on koristeltu, vielä olisi jäljellä bataattliaatikon teko ja lahjojen paketointi. Kivoja juttuja onneks vaan.

Kilisee kulkuset! Tänään iltaisella joulukävely. Katsotaas, kuinka tuo kuukauden ikäinen vaaveli jaksaa, kun tähän asti ollut aina päiväkävely.
Joululaulut aiheuttaa mulle pakollisen joulutunnelman ja niitä kuunnellessa. Tämän joulun erikoisuus on ollut siivous ja pyykinpesu. Uskomatonta, kuinka noin pieni ihminen sotkee niin paljon😁
Pari päivää aikaa yrittää vieroittaa vaavi tissiltä tunniksi, että saa sitten syödä jouluevästä itsekin.

Kilisee kulkuset! Tänään iltaisella joulukävely. Katsotaas, kuinka tuo kuukauden ikäinen vaaveli jaksaa, kun tähän asti ollut aina päiväkävely.
Joululaulut aiheuttaa mulle pakollisen joulutunnelman ja niitä kuunnellessa. Tämän joulun erikoisuus on ollut siivous ja pyykinpesu. Uskomatonta, kuinka noin pieni ihminen sotkee niin paljon
Pari päivää aikaa yrittää vieroittaa vaavi tissiltä tunniksi, että saa sitten syödä jouluevästä itsekin.
Vaavi tullut isäänsä? Aina pitäisi olla tissi suussa.

Yhteistyössä