Joulukalenteri-ideoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Millaisia joulukalentereita te ootte itse tehneet? Jotenkin mua ei oikein iske ostaa 100 eurolla joulukalentereita ja lapset ei innostunut ajatuksesta että ostaisin jokaiselle vaan 1e suklaakalenterin joissa on pahaa suklaata :D
Jotain aarrekarttajuttua ajattelin joillekin päiville mutta muuten ideat aika hukassa.

Meillä ollaan jo parina vuonna ostettu joku legon koottava juttu, johon saa sitten joka päivä muutaman palan lisää, kunnes jouluaattona se auto tms. on sitten valmis.

Meillä on lapsilla joulusukat joihin tulee ylläreitä, joinain päivinä vain paperipäälliset karkit, toisena sitten vaikka tarroja jne kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta pikkusälää mitä oon vuoden aikana haalinu, jouluaattona sukasta löytyy perinteisesti uusi dvd

Meillä on lapsilla joulusukat joihin tulee ylläreitä, joinain päivinä vain paperipäälliset karkit, toisena sitten vaikka tarroja jne kaikenlaista tarpeellista ja tarpeetonta pikkusälää mitä oon vuoden aikana haalinu, jouluaattona sukasta löytyy perinteisesti uusi dvd

Meillä toinen tytöistä allerginen, niin en osta suklaakalentereita.

Tee tai osta hahmo, jolla on pussi vatsassa. Meillä on itse ommeltu kangastonttu, jolla on pussi. Sinne ilmaantuu aamuksi joku ylläri. Kätevyys piilee siinä, että ylläreitä ei pääse puristelemaan ja tutkimaan ennalta. Ja sinne voi laittaa lähes mitä vain. :D

Meillä sinne voi tulla vaikka hammasharjat joka lapselle tai shamppoota ja hoitoainetta (se tietää saunailtaa) tai vaikka purkkaa (jotain parempaa, ei sitä perheen normipurkkaa), pompuloita, pinnejä, tarroja, karkkia... Jouluaattona sinne tulee joku jouluinen DVD.

Joskus sielä on ollut kirje joulupukilta tai vaikka rahaa. Sinne voi laittaa piparimuotteja tai muuta kivaa vinkkiä päivän ohjelmasta. Askartelutarpeitakin yms...

Tytöille tein joskus, semmoiset taskukalenterit, ompelin huopakankaalle huopaisia taskuja, numerot sekajärjestyksessä. Pojalle tein semmoisen, mihin kankalle liimasin huovalla päällystettyjä tikkuaskeja ja niiden päälle puiset numerot, kankalle lisäksi liimasin pieniä lumihiutaleita ja muuta koristetta.

Pojan päiväkodille tein juuri kalenterin johon kudoin 24 pientä villasukkaa, puolet harmaita, puolet punaisia, niihinkin liimasin puiset numerot.

Taitaa olla citymarketista, mut niitä voi ommella vaikka huovasta lasten kanssa yhdessä :)

Ehkä mä just ja just osaisinkin ommella tuollaiset vaikka ton askartelusta innostuneen 8-vuotiaaan kanssa :D
Nim. peukalo keskellä kämmentä

Kivoja ideoita muillakin! Taidetaan tehdä 5 sukkaa ja niihin sit jokaiselle omaan ikään sopivia ylläreitä (ja joku päivä ne aarrekartatkin)

Meillä myös laitetaan kalenteriin kaikenmoista pientä, välillä on lappu, jossa annetaan arvoituksen muodossa vinkki, mistä yllärin voi löytää. Jokaiselle eri paikka.
Välillä on tontulta viestiä, että pitää pakata kaulimet ja essu, suunnata vaikka tädille, ja kas täti hommassa mukana, ja siellä onkin tuskailtu suuren piparitaikinakasan kanssa, kyllä tonttu tietää.

Myöskin on ilmestynyt tontuilta lahjatoivelista, kera jonkun pienen namin, voi sitä riemua kun se on täytetty ja aamulla kadonnut taskusta :)

Missä te muuten pidätte niitä sukkia? Meillä kun ei ainakaan oo sitä perinteistä takanreunaa.

*pohtii kuumeisesti missä kestää katsella viittä sukkaa melkein kuukauden* :ashamed:

Meillä oli kalenteri viime vuonna keittiön seinällä ja yllätyksenä oli mm. pieni kirja, pikkuauto, tarroja, lasten sakset, joku karkki jne.
Tänä vuonna ajattelin laittaa ylläreiksi noita edellä mainittuja mutta joinain päivinä voi taskusta löytyä kynttilä ja se tarkoittaa että rakennetaan ulos lumilyhty ja pimeän tultua käydään sytyttämässä se kynttilä lyhtyyn, askasrtelutarvikkeita-> askarrellaan esim joku joulukuusenkoriste, piparimuotti-> leivotaan pipareita jne.

[QUOTE="vieras";22471015]Meillä oli kalenteri viime vuonna keittiön seinällä ja yllätyksenä oli mm. pieni kirja, pikkuauto, tarroja, lasten sakset, joku karkki jne.
Tänä vuonna ajattelin laittaa ylläreiksi noita edellä mainittuja mutta joinain päivinä voi taskusta löytyä kynttilä ja se tarkoittaa että rakennetaan ulos lumilyhty ja pimeän tultua käydään sytyttämässä se kynttilä lyhtyyn, askasrtelutarvikkeita-> askarrellaan esim joku joulukuusenkoriste, piparimuotti-> leivotaan pipareita jne.[/QUOTE]

Kivoja ideoita! =)

Haulla löytyy! Meillä laitetaan mm. mäenlaskupäivä, kynttiläntekopäivä, jouluaattona pieni juuttikankaasta tehty "lahjasäkki" jossa pieniksi lahjoiksi paketoituja karkkeja tai mitä nyt silloin keksiikin, lisäksi aarrekartta josta löytyy jouluDVD, tähtisadetikkuja, leimasimia, tarroja, piparinleivontapäivä, tonttulakit (jotka nimikoin), sitten ehkä joulumusiikkia CD:lle poltettuna, pikkujoulupäivä.. Lapsista nuorin on 2,5- ja vanhin 7-vuotias.

En halua ostaa kovin paljon turhaa krääsää. Laitan joka päivä erilaisen jutun, johon yllätys tulee :) Esim. koristeltu pilttipurkki, Wc-paperin hylsy joulupaperilla karkiksi naamioituna, huopapaloista ommeltu tasku, kirjekuori (itsetehty tai ainakin kauniiksi koristeltu).. Joka päivälle siis jotain jännitettävää. Ajattelin myös laittaa nuo puuhapäivät runomuodossa.

Jos et kestä kattoa viittä sukkaa kuukauden ajan niin laita vaan yksi sukka johon kirjotat lapulle vihjeen, mistä sen päivän aarre löytyy. Meillä tehtiin näin viime vuonna (ei kuitenkaan ollu sukka vaan toisenlainen systeemi) ja lapsista oli kiva vihjeen perusteella ettiä mihin tavara on laitettu.

[QUOTE="vieras";22471015]Meillä oli kalenteri viime vuonna keittiön seinällä ja yllätyksenä oli mm. pieni kirja, pikkuauto, tarroja, lasten sakset, joku karkki jne.
Tänä vuonna ajattelin laittaa ylläreiksi noita edellä mainittuja mutta joinain päivinä voi taskusta löytyä kynttilä ja se tarkoittaa että rakennetaan ulos lumilyhty ja pimeän tultua käydään sytyttämässä se kynttilä lyhtyyn, askasrtelutarvikkeita-> askarrellaan esim joku joulukuusenkoriste, piparimuotti-> leivotaan pipareita jne.[/QUOTE]

ihania ideoita, mut... ekste käy töissä? Kun mä tuun töistä ja oon laittanu ruoan ja mahd. käyny kaupassa ja tehny muut kotihommat (ja uskokaa, et mä oon niitten kanssa vähän laiska), niin mä en JAKSA enää innostua lasten kanssa leipomisesta. (Se on meidän kersojen kanssa varsin rankkaa ja pinnaa vaativaa). Tai askartelusta. 5 ja 6 veet "apinat" meillä.

[QUOTE="www";22476402]ihania ideoita, mut... ekste käy töissä? Kun mä tuun töistä ja oon laittanu ruoan ja mahd. käyny kaupassa ja tehny muut kotihommat (ja uskokaa, et mä oon niitten kanssa vähän laiska), niin mä en JAKSA enää innostua lasten kanssa leipomisesta. (Se on meidän kersojen kanssa varsin rankkaa ja pinnaa vaativaa). Tai askartelusta. 5 ja 6 veet "apinat" meillä.[/QUOTE]
Eikö niit leipomispäiviä voi laittaa viikonlopulle/vapaapäiviksi,tai ihan parii päivää ennen joulua.
Jotku 5 ja 6v ei paljon apua tarvii siinä ku kaulivat piparitakinan,ja muottaavat siitä pipareita.Koristelukin onnsituu ilman aikuista.Paistamises ei kauan mee.

Ei ne ikään opi,jos niiden kans ei tee.

Mä laitan isoveljen muksulle tänä vuonna tehtyyn isoihin tulitikkulaatikoihin tehtyiyn Adventtikalenteriin seuraavat:
1. Heppatarroja - ja sydän tarroja puoli arkkia kumpiakin
2. Kolikko
3. Leimasin (=Hyvää Joulua), ja leimasintyyny
4. Kuuden postimerkin arkki
5. Kaulakoru, teetin muksulle omanlaisen!!
6. ITSENÄISYYSPÄIVÄ:ksi, Liimakynä!!
7. Sukat muksun omaa kokoa
8. Pikuruinen Hatturasia, jota muksu on joskus toivonut, ja siihen Hattu (vaikka barbi-nukelle) :(=PUNAINEN KIVI- verkkokauppa)
9. Ilon Polku- verkkoputiikki .(=Kristillinen verkkokauppa), Kärsivä Jeesus - Pyhäkoulukuva.
10. Heijastinnauhaa (=Welhon pesä-verkkokauppa)
11. Disney Pyyhekumi lila kukka, Ihaan kuvalla, jossa valo: (Lelupapado-verkkokauppa)
12. Nuken vaate, Heless: (Lelupapado-verkkokauppa)
13. Pienet skräppi, hobby-sakset (Sinelli)
14. Ilon Polku, Jeesus Kolkuttaa- Pyhäkoulukuva
15. Pieniä hiuslenkkejä 100 kpl pussissa kirkkaita - ja värikkäitä tavallisia perus-hiuspinnejä 18kpl:n pkt (Tmi Helmikana- verkokauppa)
16. Rannekoru, teetetty muksulle samaa sarjaa Kaulakorun kanssa (=Punainen Kivi)
17. AVOINNA VIELÄ/ ehkä Sinitarra - arkki
18. AVOINNA VIELÄ
19. Pieniä Bullyland hahmoja:
* Possu
* Ruskea Karhu
* Pupu, istuva
* Mustekala
* Orava
ja
* Hai (=Lelupapado-verkkokauppa)
20. Avaimenperä Led-valolla (=Puolenkuun Pelit- verkkokauppa) ja avaimenperä, johon saa laittaa oman kuvan halutessaan, kirkas, muovia ja läpinäkyvä (=Sinelli)
21. AVOINNA
22. Raha-arpoja, edullisimpia kolme kpl
23. Barbin vaate, ja asusteet (= Lelupapado- verkkoliike)
ja
24. Pitsikuva Raamattu (= Ilon Polku)

Olen kylllästynyt kaupalliseen jouluun, ja annan tenavalle purtavaa omassa adventtikalenterissani.

Ostakoot Hauskemman, vaikka kaupasta.