Joulukortti vinkkejä nuukille askartelijoille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annipanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Annipanni

Jäsen
11.08.2008
842
0
16
Meillä on perinteisesti tehty joulukortit itse, pitkään ja hartaasti. Tänä vuonna kun rahaa sekä aikaa on vähän teinkin uusiokortteja. Mitään ei tarvinnut ostaa (kirjekuoria ja postimerkkejä lukuunottamatta), tein mm. seuraavanlaisia, ja tuli muuten hyvännäköisiäkin. Kotoa löytyi lapsen arkistoista sopivan väriset kartongit, sekä omista kätköistä glitteriä ja liimaa.

- Leikkasin kuviosaksilla parhaimmista postissa tulleista "ilmaiskorteista" kuvat, joita olen nuukuuksissani säästellyt ja liimasin jouluväriselle kartongille. Lisäksi leikkasin erikseen ne "Hyvää Joulua" tekstit ja liimasin ne kuvan alle tai kääntöpuolelle. Toiselle puolelle tulostettu kuviosaksilla leikattu paperi, jossa värssy ym. osoitteet sopivalla värillä. Näistä tuli oikeastaan tosi tyylikkäitä vaikka ovatkin vain puoliksi itse tehtyjä!! Kuviosaksien osuus tässä ulkonäössä on aika iso, mulla on sellaiset vanhan valokuvan reunan muotoiset.

- Leikkasin vanhoista kaksiosaisista joulukorteista kannet talteen ja tein niistä uusia kortteja liimaamalla toiselle puolelle tulostetun värssy/osoite paperin, joka oli leikattu kuvio saksilla.

- Olen aina laittanut talteen palasia kivoja joulupapereita, joissa helposti irrotettava tyylikäs kuva, liimasin nyt niitä värillisille pahveille, leikkasin pahvin reunat kuviosaksilla ja toiselle puolelle tulostin valkoisen paperin, jossa jouluvärssy ym. korttiin sopivalla värillä. Näistä joulupaperin palasista ja kartongista tein myös pakettikortteja kuviosaksia käyttäen.

- Lisäsin "valmiskuviin" jotka olin eri tavoin liittänyt kartongeille, vähän esim. sopivaan kohtaan liimalla varovasti glitteriä tms. Vain pikkaisen ja vain siihen sopivaan korttiin.

- Olen myös säästänyt hienoimpia pakettikoristeita eri jouluilta ja liimasin nyt niitä kartongille ja tulostimella tulostetut tekstipaperit lisäksi, kuviosaksilla leikattuna tietysti. Pakettikoristeilla tarkoitan näitä Tiimarin tyylisiä hienoja figuureja; tonttuja, enkeleitä jne. Näistä tuli ihan ehdottomasti hienoimpia. En ole itse ennen käyttänyt Tiimarin figuureja, kun ei ole ollut rahaa niitä ostaa..

- Ja ihan kylmästi revin itse tehdyistä HIENOISTA joulukorteista toiselta puolelta tekstit pois ja liitin omat kuviosaksilla leikatut värssyt tilalle. Pitää olla tarkkana kenelle lähettää! (Itse en näe mitään syytä säästellä joulukortteja vuodesta ja muutosta toiseen, joten ei huonoa omaa tuntoa tästäkään)

Uusiokortteja käytettäessä kannattaa painaa mieleen keneltä kortti on tullut, ettei lähetä samaa takaisin samalle ihmiselle! 40 korttia valmistui parissa tunnissa ja mielestäni melkein kaikki on oikein siistejä ja tyylikkäitä, mutta kuitenkin edes jollain tavalla itse tehtyjä.

Tämähän on just parasta aikaa askarrella joulukortteja: ei vielä mitään kiirettä ja sitten ne on tehty hyvissä ajoin pois alta ennenku alkaa ne varsinaiset joulukiireet! Pitäisköhän munkin vielä tänään kaivella noita askartekumateriaaleja esiin...?