Joulukuun mammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä vappu meni pommacia juodessa, grillatessa ja perinteinen vapputorilla käynti kuului myös asiaan. Mulla on nyt reilun viikon ollu sellaista pikku tuhruvuotoa, tulee aina joskus paperiin pyyhittäessä sellaista vaaleanrusehtavaa/punertavaa mut ei housuihin asti ainakaa viel. Lääkärin mukaan ei kannata huolestua ennen kuin tulee kunnolla oikeeta verta. Ja mullakin tulee välillä kuitenkin ihan normaalia valkovuota.. En stressaa, tai yritän olla ainakin hermoilematta =) Olen varalta ottanut iisimmin.. Reilun viikon päästä ois eka neuvola, jänskättää =) Nyt ois menossa vissiinki 8+2 ainaki neuvolatätin laskujen mukaan kun soitin silloin alussa sinne. nuka, jos sinulla tuntuu liian rankalta tuo työ tässä vaiheessa niin hae vain sairaslomaa. minäkin olen nyt varalta ollut tuon tuhruttelun takia. Hyviä vointeja teille kaikille!!!

Moikka tytöt!

Kiva kun uusia tullut joukkoomme!

Nuka sun oireet kuulostaa niin tutulta. Mulla oli etenkin viime viikolla niin paha ja äklöttävä olo, et jo ajattelin et tätäkö tämä sit on :) Oksentanut en ole kuitenkaan. Nyt tällä viikolla vointi ollut vähän parempi. Väsymys on vaan aivan mieletön. Työpäivän jälkeen olisin ihan valmis nukkumaan, mitään ei viitsis/jaksais tehdä. Töissä on kuitenkin mennyt ihan mukavasti.

Nyt kauheesti mietityttää, et milloin se vatsa oikein alkaa kasvamaan. Mä hoikka, mut ehkä olen hitusen lihonnut ja se näkyy heti vatsassa. Mut silti ehkä jotenkin vois olla et ihan vähän olis maha kasvanut. Tai voihan olla, et se vaan tuntuu siltä. Ja ehkä se jotenkin on enemmänkin mun toive :) Mulla nyt rv 8+2, omien laskujen mukaan. Viikon päästä mullakin sit olis eka neuvola. Sitä kyllä ollaan odotettukin!

-Tytti-

Moikka,

meille osuu eka neuvola rv 8:lle. Pari viikkoa tuun sun jäljessä =)

Mä en voi sanoa että töissä ois menny niin ruusuisesti. Joudun syödä n. tunnin välein jotain että ei okseta niin paljon. Jos tästä nyt lihoo nii sitten lihoo... Maha mulla on sellai pallo. Kyllä se erilainen on kuin ennen. Mulla on kyllä lantioo, että se ei ehkä heti näy niin hyvin. Mutta jos on tosi kapea, niin se varmaan näkyy helpommin. Varsinkin jos ei oo pitkä.

Ootko sä Tytti muuten naimisissa? Ja miten muut, avo- vai avioliitto vai lapsi yksin? Me ollaan avoliitossa ja aamulla mietittiin lapsen sukunimeä... Mies ei kyllä ilahtunut kun ehdotin omaani. Joko ootte muuten nimiä miettineet? Meillä ei oikeestaan.

Musta tuntuu että keskityn niin paljon pahoinvointiin, että unohtaa välillä koko raskauden.

Älyttömän ihana ilma ulkona muuten. Mä oon huomannu Tytti että ulkoilu auttaa väsymykseen. Pahoinvointia se tosin pahentaa...

Morjens!

Me ollaan kans avoliitossa. Nimiä ollaan mietitty ja pojalle sellainen jo löytyy :) Sukunimestä ei olla puhuttu, mut luulen että hän isänsä sukunimen saa. Tosin ollaan myös mietitty sitä, kun mennään naimisiin et otetaanko sit mun sukunimi..
Meillä kyllä molemmilla harvinaiset sukunimet, mut jotenkin ehkä haluaisin oman nimeni säilyttää. Yhdistelmä taas kuulostaa tyhmältä.

Olen huomannut pahoinvoinnin kans, et jos ei ole vähään aikaan syönyt, niin se pahimmillaan. Olen yrittänyt syödä pieni välipaloja, hedelmää tai vastaavaa. Töissä niin kiire, ettei siellä edes kerkee mietii pahaa oloa!

Juttelin äidin kanssa tosta mahan kasvamisesta ja hän oli vähän sitä mieltä ettei se ehkä vielä näkyis. Ainakaan jos on vahvat vatsalihakset. Toisaalta se niin kovin yksilöllistä. Mulla kyllä kapee lantio, mut pitkä selkä ja olen melko pitkä.
Mun äidillä viisi lasta ja sanoi että kaikista ollut melko pieni vatsa. Siskolla oli myös koko raskauden ajan pieni vatsa. Voihan se olla et sitä nyt tarkkailee muutoksia eri tavalla.

Moikka,

Mun pitää syödä noin kahden tunnin välein jotain että pysyn tolpillani. Pyörryin perjantaina asiakkaalla, mikä ei ollut älyttömän hienoa... Säikähdin aika lailla. Kurkkua tekee mieli koko ajan =)

Mun kaveri on kans pitkä ja laiha ja sillä oli tosi pieni maha. Se jotenkin mahtu paremmin kun oli pitkä selkä. Sulla on varmaan sama. Se oiskin kätevää=).

Joko oot päättänyt ostatko lappuhaalarit? Ihmiset kinasteli niistä jollain toisella palstalla. Ne tuntuu olevan vähän niinkuin viralliset raskaushousut. Saattaa jäädä mulla väliin...

Oon katellut tuota Turun vuokrahintatasoa... Aika paljonkin edullisempaa kuin pk-seudulla. En ollut edes tajunnut. Sieltä saa jonkun luxuskämpän keskustasta samalla hinnalla mitä täältä saa kaksion. Aika kivaa =). Mä en hahmota sitä paikkaa vielä kovin hyvin, joten kattelin vaan keskustan asuntoja ja sitten siitä joen rannalta.

Ootko sä Turun lähistöltä kotoisin?

Unohtu kysyä... Syötkö sä kalaa pari kertaa viikossa? Mä en keksi missä muodossa saisin sitä alas kun en siitä pidä. Lasketaanko kalapuikot? =)

Ootko hankkinut mitään lisävitamiinia? Mä oon syönyt jotain monivitamiinia, mutta ajattelin että vois ostaa jonkun joka on tarkoitettu raskaanaoleville.

Moikka!

Tosiaan Turussa paljon halvemmat vuokrat kun Helsingissä. Turun keskustassa mekin asusteltiin ennen kun tonne ""maalle"" muutettiin. Eli mun mielestä eka kannattaa keskustan tuntumasta asuntoo katsella. Kotoisin olen keski-suomesta, mutta Turussa olen asunut nelisen vuotta.

Meidän ystävä pariskunta oli lauantaina meillä kyläilemässä ja selvis, et nekin saa loppuvuodesta vauvan. Siinä ei sit pystynyt olee kertomatta, että meillekin tulee. On kyllä niin kiva, et joku tässä lähellä kans odottaa.

Mun pitää kans syödä usein ettei tule huono olo. Kalaa syön kyllä tosi vähän. En välttämättä edes joka viikko. Kai ne kalapuikotkin kalasta menee :) Multivitaa ja kalanmaksaöljykapseleita olen ennen syönyt, mut olen ne nyt lopettanut, kun en tiennyt saako niitä syödä. Täytyy nyt neuvolassa kysyy, et pitäiskö jotain syödä.

Hauskaa alkanutta viikkoa!

En meinannu löytää meijän ketjuu enää! =)

Miten äitienpäivä meni? Mies muisti mua ihanalla odotuskirjalla. Se on kirja kauneudesta, hyvinvoinnista ja terveydestä odotusaikana. Niin hyvin valittu juuri mulle =).

Eka vinkki jonka voin jakaa liittyy raskausarpiin. Vatsan öljyäminen pitäisi aloittaa mielellään jo ennen kolmatta raskauskuukautta, jotta se todella ehkäisee niiden syntyä.

Olo on yhtä kaamea edelleen kuin on ollut koko ajan. Mua alkaa kyllästyttää jatkuva syöminen. Mä syön KOKO ajan =).

Mikä sun vointi on? Eikö teillä ollut eka neuvola jo?

Moikka!

Äitienpäivä sujui sukuloidessa ja kerrottiin raskaudesta lähinnä sukulaisille. Ajateltiin kertoa kavereille sitten kun niitten kanssa yhteyksissä tässä ollaan. Töissä kerron sit vasta ultran jälkeen, joka on 29.5.

Ekassa neuvolassa olin viime torstaina. Yritettiin kuunnella sydänääniä, mut ei vielä mitään kuulunut. Normaalia ettei vielä tässä vaiheessa neuvolan laitteella välttämättä kuulukkaan. Sit siel otettiin virtsa sekä verinäyte ja lähinnä papereitten täyttöö yms. Paljon sai myös lehtisiä kotiin vietäväksi.

Olenkin lukenut saman raskausarvista ja olenkin mahaa kovasti rasvaillut. Oliko siinä et pitäis nimenomaan olla öljy?

Mun olo ollut vaihteleva, mut suht. ok! Iltaisin pahoinvointia jonkin verran ollut. Kauhee ummetus vaivaa. Mikäköhän siihen auttais? Jokin muu kuin lääke?

Tytti

Moi! Vierailen täälä vaikka virallisesti olen joulukuu2006 ketjussa. Tuli kans koettua tuo ummetus aika pahana ja mulla on auttanut kun syön purkillisen semperin luumusosetta (lasten soseita siis)aamuisin. Ja juomista olen kans yrittäny lisätä.
Varmaan tämän ongelman kanssa taistellaan myöhemminkin mutta nyt on asiat toistaiseksi hyvin =)

Onko teillä tuntemuksia vatsassa? Välillä on ollu kipuja ja nyt on hiljaisempaa, heti miettii että onko kaikki hyvin..Tosi hankala vieläkin uskoa että oikeasti mun sisällä kasvaa vauva. ;-) Toivottavasti np ultra selventää molemmille asiaa paremmin.

-Hannele rv10+5-

Moikka,

mun raamatun mukaan ummetukseen auttaa, kuten Hannelekin sanoi, luumu. Luumumehua suositeltiin myös. Vatsan toiminnan kannalta tärkeää syödä myös paljon kuituja.

Kirjassa mainittiin nimenomaan öljy. Ei kannata hankkia mitään tuoksuöljyjä vaan esim avokado- tai e-vitamiiniöljy. Luulis että babyoil käy myös... Suositeltiin myös rinnoille, koska niihin tulee arpia myös helposti.

Mulle yllättävää oli myös, että se kirja mainitsee moneen kertaan että selluliitti lisääntyy eniten juuri raskauden aikana. En ollut ajatellut edes moista. Kamalaa =). Eli nyt vaan vettä kittaamaan ja urheilemaan.

Mulla oli alussa kauheat alavatsakivut. Ne oli kyllä tosi helvetilliset... Enää ei onneks. Välillä vihloo ja polttelee. Pahoinvointi ja huimaus vaan jatkuu. Silmissä vaan pimenee joka päivä. Erityisen nihkeää varsinkin töissä ja varsinkin asiakkaiden seurassa. Kerran vasta pyörtynyt... Käsittääkseni verensokerin heittely tai verenpaine aiheuttaa sellaista. Pitänee kysyä neuvolasta. Voi ku alkais jo kesäloma!

Moi!

Olen yrittänyt juoda paljon, syödä puuroa, tummaa leipää, mut silti vaan ummetus vaivaa. Tai oikeastaan vatsa ei toimi juuri ollenkaan. Liikunta on kyllä jäänyt aika minimiin väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Kuivattuja luumuja olen syönyt, mut ne saa aikaiseksi vain kauheet ilmavaivat. Täytyy koittaa luumua toisessa muodossa ja luulen että otan muutaman päivän ajan Duphalacia niin saan edes jotenkin vatsan toimimaan. Rupee meinaan olemaan aika tukalat olot!

-Tytti-

Nostetaan taas ketjuamme!

Vatsan toiminnan kanssa edelleen ongelmia. Jouduin viimeks turvautumaan pienoisperäruiskeeseen ja nyt taas muutamaan päivään ei ole vatsa toiminut.. Ostin eilen luumusosetta, jos siitä olis edes vähän apua. Tää on kyllä niin tylsä vaiva. Ennen ei tälläistä ongelmaa ole kyllä ollut.

Nyt mulla rv 10+5. Odotan jo kovasti ultraa joka viikolla 12 eli reilun viikon päästä. Toivotaan että kaikki hyvin. Nyt on ehkä vähän masukin jo kasvanut. Etenkin iltaisin vatsa turvoksissa ja isompi. Housut on ruvennut vähän puristaa, mut vielä en viitsi äitiysvaatteita ostaa.

Oletko muuten Nuka ajatellut otatko äitiyspakkauksen? Mä olen vielä kahden vaiheella. Saan paljon vaatteita sukulaisteni vauvoilta, mutta siinä olis kyllä makupussi yms. Vaatteet eivät mun mielestä siinä kovin erikoisia ole ja esim. se toppahaalari on aivan liian iso vastasyntyneelle.

Joko olette Nuka päättäneet muutatteko Turkuun?

Hauskaa viikonloppua!

heippa saanko liittyä joukkoon mun laskettu aika on joko 30.12 tai 1.1.07 en ole käynyt neuvolassa mutta rasklaskurinmukkaan ois 30.12 mut pv sinne tai tänne ei merkkaa mitään mutta ihana odottaa vaavia tämä mulle 4 raskaus ja 2 mennyt keskeken mut toivotaan et nyt saiselävänätämänvaavin olen32vuotias

Yksi uusi ilmoittautuu mukaan. Olen 29v ja esikoista odotan. Tänään rv 11. Olen käynyt jo kahdesti ultrassa, kun takana on km tammikuulta. Tämä alku on mennyt aika pelonsekaisissa tunnelmissa, mutta ehkä viikon päästä uskallan jo hieman relata. Viikko sitten oli eka neuvola ja sydänäänetkin saatiin kuuluviin.

Raskausoireina rintojen arkuutta, mahan turvotusta ja lievää kuvotuksen tunnetta (yleensä iltaisin) on ollut. Olen Tytti kanssasi lähes samassa vaiheessa, ja minäkin asustelen Lounais-Suomessa :)

Tervetuloa mukaan äityli ja Heinä. Mukava saada lisää porukkaa ketjuumme.

Olitko Heinä millä viikolla, kun sydänäänet kuunneltiin? Mulla kuunneltiin viikolla 9+4, mutta silloin ei vielä kuultu. Mulla oma syke mahassa niin voimakas, että sekin vaikutti kuulemiseen ja myös kohtu takana. Mulla ultra 29.5, et toivotaan että kaikki hyvin.

Oletko Heinä käynyt ylimääräisissä ultrissa yksityisellä? Jos niin mitä maksoi?

-Tytti-

Heippa! Siirryn mäkin nyt tänne ku tuo toinen ketju on vallankin hiljentynyt! Viikkoja nyt 12+5 ja olo ok. Np ultra oli viime perjantaima ja kaikki oli hyvin ja pirpana heitteli kuperkeikkoja! Vaunukaupoilla kävin uhkarohkeesti... Mulla on 2 lasta jotka syntyny -98 ja -00 ja näiden jälkeen 5 keskenmenoa joista pisin kesti aina vk 20 asti. Hän on haudattu kirkkomaahan ihan hänelle varatulla nimellä. Roni oli kaunis poika,liiankin,siksi kai hänet enkeliksi luotiinkin. Ronissa ei ollut mitään vikaa,mutta raju ja kivulias ultraus aiheutti kohtuun suuren hematooman joka painoi napanuoraa sillä seuraamuksella että happi ja ravinto suoni katkesi.... Tuosta on pian 2v,mutta ikävä ei vaan hellitä... Nyt siis jälleen raskaana,ja pidän toiveet väkisin korkeella,koska jos mietin kokoajan tuleeko tämäkin kesken,tuntuu että vintti pimenee..ronista en muuten ollut edes np ultrassa,en saanut aikaa!! Höh...mutta nyt siis kaikki hyvin la la on näiden tietojen mukaan 1.12,saatta vielä mennä viikolla aikaisemmaksi.

Moikka Tytti ja kaikki uudet =). Tervetuloa meijän ketjuun!

Tätä alkaa olla jo vaikea lukea. Pitäiskö aloittaa uus?

Mulla oli eka neuvola viime viikolla. Oli aika erikoinen kokemus. Oltiin miehen kanssa suut auki siellä ku se täti tenttas meidän alkoholin käytöstä. Mun käyttö ennen raskautta on ollut noin pari siideriä / VUOSI. Se täti epäili että mulla on ollut ongelmia alkon kanssa kun en oo juonu enää moneen vuoteen. Me istutaan siellä puvut päällä, ku oltiin töihin menossa. Oli kyllä sellanen olo, että mitä Uittua?!

Mulla on ollut ihme vihlaisuja mahassa ja ihan selvästi kohdussa. Munasarjojen ja alavatsan kohdalle särkee. Lähinnä viikonloppuna oli. Niitä tulee kun liikun tai stressaan jostain. Onko tää nyt sitä kohdun kasvamista? Pitääkö huolestua? Sille neuvolan tädille ei tee mieli soittaa....

Tytti, kyllä ajattelin ottaa sen äitiyspaketin kun en saa mistään vanhoina. Siinä oli niin paljon kaikkee pikkusälää mitä tarvii. Siinähän säästää ajassa vaikka kuinka paljon kun niitä ei tarvii lähtee metsästää. Ostan sitten oikeesti nättejä vaatteita ite lisäksi =)

Terveisin Nuka
9+2. Laskettu aika 24.12. Lapsen nimeksi tulee Jeesus.

Ikävä että sulla Nuka tollaset kokemukset neuvolasta. Mun neuvolan tätä oli oikein mukava nuori nainen. Kerroin että juon aika harvoin ja sano sit heti et tuskin mitään huumeitakaan olet sit käyttänyt. Ajattelin ensiks et se tenttaa mun suhteesta lapsen isään, kun ei naimisissa olla. Mut siihenkin tosi asiallisesti suhtautu ja näki jo koneelta lähimmän omaiseni, eli että olen avoliitossa. ja painotti sitä, että mies sinne tervetullut ja lähetti terveisiäkin.

Mulla on kans ollut ihmeellisiä vihlaisuja, lähinnä emättimessä. Joskus sattuu niin kovin ettei pysty kunnolla istumaan. Menee kyllä aika nopeeta ohi. pahoinvointi on ollut aika kamalaa iltaisin sekä yöllä. Muuten ei juurikaan ole ollut. Oksentanut en ole kertaakaan, mutta yökkinyt senkin edestä..

Mä kans mietin et siinä äitiyspakkauksessa olis kaikkee hyvää sälää, kun tulee sitä sit kuitenkin paljon vaatteita ostettua, itseni tuntien :) olis jo niin kovin tehnyt mieli jotain ostaa, mut olen malttanut vielä mieleni..

Nuka mun kaverin lapsi on syntynyt jouluaattona ja oli kyllä perheelle ihanin joululahja :)

Tytti
11+1, LA 10.12

Mulla on niitä samoja vihlasuja. Et vaikuta kauheen huolestuneelta, joten taidan minäkin lopettaa stressaamisen =).

Mä kans yökin lähinnä. Tänään oksensin ekan kerran. Pahointi on ympäri vuorokautista. Mä todella ootan että tää loppuu ekan kolmen kuukauden jälkeen.

Sain just syntärilahjaksi mieheltä Wienin matkan. Se on kesällä joten toivon että voin jo paremmin silloin.

Meinaatko Tytti oottaa ekan ultran viikolle 12? Sehän on sulla ens viikolla, eikö? Mua jotenkin huolettaa onko kaikki kunnossa. Mietin sitä ennenaikaista ultraa. Soitetaanko sitä vaan yksityiselle?... Tai sitten sitkeilen tän kolme viikkoa.

Kummallista mitä tää raskaus tekee mielelle... Mäkin oon aika kova ja vahva luonne, ja nyt jos vähänkin on jotain kummallista oon huolesta sekaisin. Vauva tuntuu tärkeimmältä.

Ja niistä vaatteista... Todellakin ostan kaikkea mitä mieli tekee pienelle. Vielä en oo ostanu. Kierrän vauvanvaatteet kaukaa ettei tuu houkutuksia =)

Syntymäpäivä onnittelut nukalle :)

En ole ollut vihlaisusta huolissaan enkä alavatsa kivuista. Neuvolassa sanoi että alavatsa voi olla todella kipeekin, kun mulla kohtu ilmeisesti takana ja se ""kääntyy"" suoraksi. Ei ole kyllä onneks kauheesti vatsaan koskenut, sillai mukavalla tavalla, että tietää et siellä joku kasvaa :)

Mulla ens maanantaina ultra ja sitä odotan niin kovin. Aluksi mäkin ajattelin mennä aikaisemmin ultraan, mut sit maltoin vaan mieleni. Mieheni haluaa käydä 4D ultrassa sitten myöhemmin, et jos se olis sit ylimääräinen ultra. Yksityisellä kyllä tekevät alkuraskauden ultria, et sinne vaan soitat ja varaat ajan. Mun kotikaupungissa ostetaan ultrapalvelu yksityiseltä, eli sain lähetteen yksityiselle Turkuun. Käsitin että myös rakenneultra tehdään sit samalla yksityisellä. Kiva niin!!

Oletteko Nuka kertoneet jo raskaudesta muille? Me ollaan kerrottu lähimmille kavereille ja sukulaisille. Ajattelin kertoa raskaudesta töissä ensi viikolla ultran jälkeen. Ovat meinaan töissä jo vähän arvailleet. En meinaan ole juonut nyt kahvii ollenkaan ja sitä ovat mm. ihmetelleet!!

-Tytti-

Nostetaas vähän ketjuamme!

Olin tänään ultrassa ja siellä se pikkunen heitti volttia :) Kaikki oli oikein hyvin. Neuvolan laskujen mukaan rv olis ollut 12+3, mut ultran mukaan 10+5. Laskettua aikaa ei vielä muutettu, koska näkee sit tarkemmin rakenneultrassa, mut voi olla et siirtyy 20.12. Kyllä tippu suuri kivi rinnasta, kun näki et kaikki on kunnossa!

-Tytti-

Ihanaa Tytti!

Miten se voi heittää kahdella viikolla? Selittikö ne mistä sellanen johtuu? Varmasti huokasit helpotuksesta kun kaikki oli kunnossa =)

Mä oon niin poikki, että unohtuu koko raskaanaolo. Tuntuu että ajatukset kulkee lähinnä pahoinvoinnin ja nukkumisen ympärillä. Mulla on huono omatunto kun en tunnu jaksavan.

Huimaa ja oksettaa. Kotona en tee muuta kun makaan ja välillä syön. Oon myös pyörtynyt jonkun kerran ja silmissä mustenee aina kun nousen.

Miten helvetissä tässä olossa kuuluu tehdä töitä?! Oon ihan itkun partaalla töissä koko ajan. Kaikki työkaverit on miehiä... Musta tuntuu, että jos jään saikulle ja jälkikäteen selviää että se oli raskauden takia, niin mua pidetään jotenkin laiskana. Niitten vaimot on voineet niin hyvin tai sitten ne on ollu niin urhoollisia, että ne on raahautuneet töihin. Ne puhuu tosi halveksuvaan sävyyn siitä jos joku on poissa raskauden takia.

Sori että ruikutan. Ei oo oikein ketään jolle puhua...

Miten sun voinnit? Koska sä oot ajatellut ostaa jotain vauvalle? Mä en oo ees katellut vielä mitään. Mulla on tulossa pari ulkomaan reissua kesällä ja tekis mieli tuoda tuliaisia pienelle. Jotain erikoisempaa. Pelottaa että oon liiaan ajoissa liikenteessä.

Mä en oikein tahdo uskoa että kaikki on varmasti hyvin ennen kuin nään. Siks varmaan ootankin sitä ultraa ku kuuta nousevaa =).

Ne muut mammat tais vaan kyläillä meidän ketjussa...=). Musta on kiva että oppii ""tuntemaan"" ja tietää toisesta vähän enemmän. Ois kiva jos haaveilijoiden puolelta joku tulis tänne. Kiitos Tytti ku kuuntelet (tai siis luet...)... =D

Yhteistyössä