joululahja ärsytystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joka joulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joka joulu

Vieras
kyseleekö sukulaiset ym jotka ostaa lahjoja lapsillenne että mitä lapset on toivonut tai mitä niille voisi ostaa? meillä kyllä kysellään, ja annan vaihtoehtoja että mitä voisi tarvita, en mitään kallista kuitenkaan. mutta silti sukulaiset ostaa kaikkea turhaa krääsää millä poika ei leiki kuin hetken ja se ei kiinnosta enää tai lelu menee rikki. eli siis ärsyttää se krääsä mitä poikakin saa jouluna.

toinen mikä ärsyttää on siskon joululahja kiukuttelu. joka joulu se aloittaa sen narinan että kun pakko ostaa kaikille joululahjat (veljen perheelle, äidille, kummipojalle jne), olen sanonut etttä eihän sitä ole pakko ostaa muistaa muuten jouluna. mutta sitten hän ei kuulemma saa joululahjoja jos ei osta kenellekkään mitään. itse ostan siskolle ja muille jotain kivaa joka vuosi, en sen takia että saisin itse vasta lahjan vaan koska tykkään ostaa lahjoja.

eli sisko ostaa kaikille alle 10€ lahjat, myös kummipojalleen, yleensä siis tätä krääsää mitä toimeen tulisi ilmankin. sitten sisko laittaa itse joululahja toiveita jotka monia kymmeniä euroja. ja alkaa kiukuta kun hän ostaa monta lahjaa ja saa veljen perheeltä yhden lahjan ja minun perheeltä toisen (yleensä kyllä ostan useamman lahjan), hänen pitäisi saada monta lahjaa koska hänkin ostaa monta lahjaa. ja pojaltani kyselee koko ajan että mitäs hän ostaa joululahjaksi hänelle.
eli siskollani on koko joulun ajatus ihan hukassa. itselle se vain mukavaa yhdessä oloa ja et lapsilla on mukavaa. on ihana katsoa pojan intoa jouluna. mutta siskoni ei tätä ymmärrä. voisipa jouluiloa antaa lahjaksi.

Mun omat sukulaiset kyselee ja onneksi ostavat yleensä sitä mitä toivotaan. annan heille sellasia vähän edullisempia toiveita ;-) Kuitenkin anoppi on usein ostanut ihan turhaa krääsää, joka menee hetkessä rikki.. Se ei koskaan kysele mitä on toivelistalla vaan ostelee mitä tykkää. Nyt hän aikoi onneksi antaa lahjan rahana ja me ostetaan sillä rahalla itse lapsille lahjat ;-)

On sulla kyllä melkonen sisko ;-)

Kyselee ja kerron lasten lahjatoiveita, myös noita 10€ maksavia. Silti ostetaan jotain aivan muuta :headwall: Nykyään olen oppinut ostamaan itse jonkin tärkeimmistä toiveista, yhtenä vuonna kummit ja isovanhemmat antoivat ymmärtää, että ostaisivat juuri noita toiveita ja yksikään ei sitten niitä ostanut, osa lahjoista oli kalliimpaakin, mutta monet suosikkijutut jäivät pois ja tilalle tuli kallista, mistä eivät yhtään välittäneet.

Anoppi on tosin oppirahat maksanut ja nykyään pyytää minua ostamaan ne lahjat ja antaa rahat. Taapero heitti hänen antamansa lahjan kaaressa menemään paketin auottuaan (anoppi oli siis näkemässä tuon), kun ei ollutkaan sellainen, mitä oli kaupassa katsellut ja toivonut yli kaiken. Joka ikinen kauppareissu piti pysähtyä sitä katsomaan ja kokeilemaan, oli sijoitettu siten, että aina kassoille mennessä siitä mentiin ohi. Silloin olisin sen itse ostanut, mutta kuultuaan lapsen toiveen anoppi halusi sen ostaa, joten jätin ostamatta, mutta paketista ei sitten tullutkaan sitä toivetta, vaan vähän sitä muistuttava halvempi versio.

Mä annan aina listat mummoille (erilaiset tietty molemmille). Ja jotkut toiveet on yksityiskohtaisia, esim. jotkut legot, että tulis just se oikee. Jotkut on sitten yleisempiä tyyliin pussilakana, saa mummo itse valita minkä ostaa.

Mutta mutta... vaikka kuinka tarkka olis, niin silti niitä toiveita vahdetaan! Jos lapsi on toivonut legon huoltoauton, niin ei ilahdu jos saa jonkun toisen legoauton. Mummon mukaan auto kun auto, mutta lapsi ei ole ihan samaa mieltä...

Niinpä mä ostan itse tärkeimmät, mitä ei saisi yhtään muuttaa. Mummoille jää sitten ne jolla ei niin väliä. (No silti en tajua, kun lapsi toivoi muumimamman paistinpannua, niin mummo osti kattilan! Oli kuulemma parempi.)

Minä en henk.koht tajua lahjaärsytyksiä. Pakkoko lahjoja on antaa? Eikö aikuiset kestä olla ilman lahjoja, jos vaikka suvun kesken tekisi periaate päätöksen, että vain lapset lahjotaan? Tuo toimii ja kaikilla on hyvä Joulu! Saa sitten niillä säästyneillä lahjarahoilla ostaa itselle jotain, mitä olisi saattanut toivoa lahjaksi, siis se aikuinen. :D

Yhteistyössä