Joululhjapohdintaa, mielipiteitä kaipailen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Tässä pohdin lahjojen tasapuolisuutta... Poika on esittänyt jo toiveitaan, tahtoo mm. bagukan taisteluareenan, isoja legopaketteja, pleikkaripelejä jne, kalliita leluja. Rahan arvoa ei sinällänsä ymmärrä, sattuu vaan toiveet olemaan nuita isoja juttuja.
Tytöt ei vielä oo osannu esittää spontaaneja toiveita, pojaltakaan siis ei ole kysytty vielä mutta onpahan kertonut jo silti. Tytöt iältään 3v ja 5v, poika on 6v.
Oonko mä nyt sitten kauhea äiti, jos ostan pojan toiveiden mukaisia lahjoja (en kaikkia, missään nimessä, mutta osan) jolloin tyttöjen joululahjoihin jää huomattavasti vähemmän rahaa. Toisaalta oon sitä mieltä ettei sen lasten kohdalla pitäisi olla niin että kaikki saa samalla summalla, mutta toisaalta siihen tulee tosi iso rahallinen ero. Pikkulikka leikkii nukeilla ja aattelin että itse teen nukenvaatteita hänelle lahjaksi.
Kaikki siis saisi suht samanverran lahjoja, mutta rahallisesti eriarvoisia. Onko se väärin?

[QUOTE="mä";22199939]Rahan arvoa tärkeämpänä pidän sitä, että jokainen saa saman verran toivelahjoja. Eli vaikka 2 toivetta per lapsi mitkä toteutuu.[/QUOTE]

Juu, näin mäkin sen ajattelisin. Vois nuo tytöt vaan toivoa jotain, niin tietäis missä hintaluokassa heidän toiveet liikkuu...:xmas:

Juu, kuhan on sama paketti määrä etteivät pääse siitä tappelemaan. Ja ihan OT toivottavasti miun pojat ei noin kalliita lahjoja osaa pyytää ikinä :p

Voi kuule, ei meidän poika edes tajua että se haluaa kaikista kalleimpia, ennenkuin sen hänelle kerron. Mutta onneksi tietää itsekin, ettei joulupukki tuo kaikkia, ehkä vaan yhden ison toiveen... Minkäs ikänen poitsu sulla on?

Joo ei sillä lahjan arvolla oo lapselle merkitystä kunhan on mieluinen eli toivottu =)
Sinuna selvittelisin ensin ne tyttöjenkin toiveet ja sit päättäsin et miten toimin.

Mie itse yritän suurinpiirtein samanarvoiset lahjat lapsille aina laittaa kun ei se määräkään aina kerro mitään ku lahjoja tulee sukulaisiltakin noille niin ei se ole ihan justiinsa.

pari toivetta koitan molemmilta toteuttaa.

[QUOTE="mä";22199972]Oon hiukan kateellinen sulle, meillä ei 6v. usko enää pukkiin :( Olisin suonut tuon lapsenuskon jatkuneen edes tämän joulun ylitse vielä.[/QUOTE]

:( Mäkin toivon että lasten usko pukkiin ja hammaskeijuun säilyy mahdollisimman pitkään. Nykyään tuntuu vaan että lapsetkin "aikuistuu" kovin nuorina...

Joo ei sillä lahjan arvolla oo lapselle merkitystä kunhan on mieluinen eli toivottu =)
Sinuna selvittelisin ensin ne tyttöjenkin toiveet ja sit päättäsin et miten toimin.

Mie itse yritän suurinpiirtein samanarvoiset lahjat lapsille aina laittaa kun ei se määräkään aina kerro mitään ku lahjoja tulee sukulaisiltakin noille niin ei se ole ihan justiinsa.

pari toivetta koitan molemmilta toteuttaa.

Mä oon siks näin ajoissa liikkeellä, että kyttään jos jossain näkyis tarjouksessa noita legojuttuja, yli 50e on jo tosi paljon mun mielestä. Toisaalta taas legot on niin kehittäviä, että mielelläni niitä ostan.
Meilläkin tulee sukulaisilta lahjoja, mutta meidän joulu on niin monimutkainen kombinaatio että koitan kotiin hankkia kaikille yhtä monta pakettia...

Oman kokemukseni mukaan olen huomannut, että pienenä lapset arvostivat enemmän sitä, että saivat toivomiaan lahjoja kuin mikä oli niiden hinnallinen suhde toistensa lahjoihin. Nyt lasten jo ollessa isompia (10+) kerron heille jo syksyllä etukäteen summan, joka heillä on toiveilleen käytössä ja joka on sama kaikille.

mun mielesta se, että kaikki saa saman verran paketteja on tärkeetä. Sekä myös se että jos joku saa kooltaan ison paketin niin muillakin olisi iso paketti. Esim, toinen saa ISON (kalliin) vaik legopaketin ja toinen vaik pulkan. Aivot viel suttaa näin aamusta, mut toivottavasti ymmärrät mitä yritän sanoa. Ja just et saavat suurin piirtein yhtä monta toive lahjaa

katso että jokainen saa ainakin yhden ison paketin..kiinnitä kokoon huomiota koska tollaiset merkkaa lapsille enemmän kuin arvo...katsopa ebaysta sieltä saa paljon halvemalla suoraan kiinasta ..ja jokaiselle samamäärä oli sit osa halpoja mut kuitenkin. mä neljän lapsen äitinä ja uusioperheellisenä joudun aina laskeman et joakiselle tulee samamäärä ostan sit vaik teinille dödöjä, kyniä tai nuorimmalle halpoja susunukkeja, mut aina pitöää olla samanverran ettei tule kateutta

[QUOTE="joku";22200084]mun mielesta se, että kaikki saa saman verran paketteja on tärkeetä. Sekä myös se että jos joku saa kooltaan ison paketin niin muillakin olisi iso paketti. Esim, toinen saa ISON (kalliin) vaik legopaketin ja toinen vaik pulkan. Aivot viel suttaa näin aamusta, mut toivottavasti ymmärrät mitä yritän sanoa. Ja just et saavat suurin piirtein yhtä monta toive lahjaa[/QUOTE]
No tuohon oon pyrkinyt, tosin en laske ihan tarkkaan saako joku 5 vai 7 pakettia, mutta ei niin et yks saa yhden ja toiset kymmenen. Mut joo, toi koko ratkasee, oon koittanut hankkia kaikille aina yhden isomman lahjan. Ongelma vaan on se että neliöt loppuu kesken... Kauheen isoa tavaraa ei meille enää mahdu. Onneks ne isoimmatkaan legolaatikot ei niin kauheen isoja ole :)

Ihan ok. Meillä tyttö (4v) saa varmasti kalliimpia ja enemmänkin lahjoja kuin kehitysvammainen poika (5v). Ihan siksi että tytöllä on enemmän asioita joita hän haluaa ja tarviikin. Hän myös ymärtää lahjojen päälle paremmin ja pitää niistä hyvää huolta, pojulta nuo lelut menevät nopeasti rikki eikä hänelle ole niin merkitystä sillä mikä lahja on. Pääasia että siinä on nappeja joita voi painella ja joista lähtee ääniä.

Vauva on joulun aikoihin noin kuukauden ikäinen ja mietin pitäisikö tälle noin siskon mieliksi sitten kanssa hankkia joku paketti.

Kun vanhimmilla lapsilla on noin pieni ikäero (5 ja 6-v), en lähtis ostamaan yhdelle kamalasti suuremmalla summalla kuin muille. Toivelahjoja jokaiselle yks tai kaks, ei toki tarvii pennilleen maksaa samaa, mut kuullostaa hassulta(meilläkin kolme lasta siis)et yhden lahjoihin käytettäis suurin osa lahjoihin varatuista rahoista.
Se kuullostaa väkisin siltä et yks lapsi on jotenkin tärkeempi toiveineen kuin muut.
Eri asia on jos on ikäeroa kymmenen vuotta ja yhdelle ostaa lelun ja isolle vaikka jonkun kalliin vaatteen, mut aika samanikäiselle ihan eri hintaiset lahjat on jotenkin hassua vaikkei lapset lahjan arvoa tajua.

peesi vieraalle.
Jos on noin, että perheen esikoinen on ainoa, joka on tottunut kertomaan mielipiteensä ja toiveensa, niin rohkaisisin tyttöjäkin esittämään.

enkä ostaisi pojalle sen enempää tai kalliimpia leluja kuin muillekaan. ovat suunnilleen saman ikäisiä kaikki.

Ehkä tytöt ovat tottuneet saamaan vähemmän ja siksi eivät osaa estitää toiveita.

kyllä pojan pitää ymmärtää, että kaikkeen ei ole rahaa. toivoo paljon ja kalliita, vaikka on vasta lokakuu.
kertoisin, että pukki tuo kaikille yhden ison lelutoiveen. kysyisin mikä on tärkein toive.

näin meillä on tehty. tuostahan tulee todella lellitty jos muut saavat vähän. ehkä sille pienimmälle riittää ne nukenvaatteet mutta jos 5v saa vaan halpoja petsejä ja veli kalliita ja isoja leluja, niin on väärin.

Yhteistyössä