Joulun perinneruuat ja vieraiden ruokailu"rajoitukset"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22713004]Miten opit, jos et koskaan niitä syönyt? Onko sinusta ap:n tapaus ok? Kukin tyylillään, mutta meidän perheessä nautitaan jouluna jouluruoasta, en alkaisi mitään makaroneja ketsupilla keittelemään...[/QUOTE]

Mä sanoin, että en tykännyt. En, että en koskaan syönyt. Aina mä jotain maistoin mutta silti mulla pelasi ihan omakin tarjoilu siinä ohessa:)

Mun äidillä oli se periaate, että joulupöydässä on kaikille mieluista ja maistuvaa syötävää ja niin on mullakin. Joten mä keittäisin ne makaront, eipä olisi suuri vaiva.

Mä voisin keittää, koska olen hyvätapainen, mutta mielessäni todellakin ihmettelisin ja paheksuisin, ja varmaan itsekin tulisin tänne palstalle avautumaan asiasta, koska on tuo nyt ihan naurettavaa vaatia, että kyläpaikassa keitetään teini-ikäiselle makaronia joulupöytään, kun ei muuta syö. :laugh: Taidettu vähän liikaakin paapoa... On se kumma, jos ei oikeasti joulupöydästä löydä MITÄÄN mieleistä, aivan käsittämätöntä nirsoilua.

Luulen et nyt on kys siitä, et sille lapselle on vaan aina keitetty se makaroni. pistät pöytään sen mitä aiot laittaa, eiköhän se jotai sieltä närpi. kasvattaa vähän tollanen, ja äitinsähän sitä pyysi ei se ite
1

Meillä on aina kuulunut joulupöytään keitetty makarooni ja perunat, karjalanpaistin kanssa. Näin oli jo mun mummollani lapsuudessani. Joten kyllä se vaan musta kuuluu joulupöytään.

Mitä sen makaronin kanssa pitäisi olla tarjolla? Meillä ei esim. ole pöydässä karjalanpaistia, joten aika kuivakkaa voisi olla, makaroni, karjalanpiirakat ja vaikka sitten kinkku plus salaatti...

Nuo yllämainitut keitetyt perunat tai sitten se makea makaronilaatikko ilman lihaa kuulostavat jouluisammalta. Tekisin luultavasti jompaa kumpaa saadakseni teininkin lautaselle jotakin juhlavampaa.

[QUOTE="anna";22712447]No, makaroni on kuitenkin niin helppo keitettävä, että itse luultavasti keittäisin, vaikka käskyä kovasti ihmettelisinkin. Mutta välttyisinpä ainakin mököttävältä teiniltä ruokapöydässä :D[/QUOTE]

Periaatteessa vastustan tollasia ronkeleita vaatijoita, mutta meidän suvulla on aina joulupöydässä sellasta makaroonilaatikkoa jossa ei ole lihaa. Joku hämäläinen perinneruoka. Joten ehkä tekisin sitä sitten.

oottepa te nihkeitä :D Jouluna on kiva syödä lempiruokia, jos ei tosiaan tykkää jouluruuista, ja miksi niitä pitäisikään rakastaa. Minäkin olen muokannut joulumenuutamme ja tuonut siihen mm. papuja, bataattia ja erilaisia pasteijoita, jotka eivät suomalaiseen tavalliseen perinnejouluun kuulu.

En lähtisi minäkään keittämään teinille makaroonia, mutta tekisin sen lihattoman makaroonilaatikon.

Mä en aikainaan tainut olla vielä edes teini kun pääsiäisen aikaan satuin kuulemaan et pääsiäisruuassa on valkosipulia, oli siis valkosipuliperunoita ja lammasta jota myös tuolla valkosipulilla oli maustettu. Satuin tuon ohimennen kuulemaan kun äiti teki ruokaa myös isän siskolle joka oli ollut sairaalassa juuri ennen pääsiäistä.

Ja mites kävi Satutaren? Päätti ettei syö ruokaa, mutta ei saanut kyllä suklaamuniakaan. En mä vieläkään oo valkosipulin ystävä, mutta en enään kehtaa jättää ruokaa syömättä valkosipulin takia.

Yritin miettiä tässä että mitähän mä olen syönyt lapsena jouluna kun olen ollut tosi ennakkoluuloinen (ja olen vieläkin)?:confused: Kaiketi porkkanalaatikkoa ja kinkkua...

[QUOTE="salla";22713141]oottepa te nihkeitä :D Jouluna on kiva syödä lempiruokia, jos ei tosiaan tykkää jouluruuista, ja miksi niitä pitäisikään rakastaa. Minäkin olen muokannut joulumenuutamme ja tuonut siihen mm. papuja, bataattia ja erilaisia pasteijoita, jotka eivät suomalaiseen tavalliseen perinnejouluun kuulu.[/QUOTE]

Se on ihan fine, mutta et voi vaatia kylään mennessänne, että emäntä ja isäntä siellä laittavat tarjolle papuja ja pasteijoita...

Kellään ei sitten ketjussa käynyt mielessä että tuo teini voi olla syömishäiriöinen jolle sosiaaliset syömistilanteet ovat vaikeita (ja joo, se jouluruoka ei ole sellaista mistä pitäisi).

Minusta se makaronipyyntö ei ole niin vaikea toteuttaa jos laitat kerran laatikot jne muutkin ruoat.

Jos tarkoitus on että kaikki syövät yhdessä niin minä keittäisin sen makaronin. Tuo on kuitenkin aika pieni pyyntö, jos se tosiaan on vain makaronin keittäminen.

Joo, toisillahan lenkkimakkarakin kuuluu joulupöytään :laugh:
No, joo. Ei se kyllä ihan perinneruoka ole, mutta kukin tyylillään.
Mun mielestä se, että lapselle ehdoin tahdoin tehdään ruokaa, jota hän SUOSTUU syömään on typerää.

Itse asiassa tietyillä alueilla lihaton makaronilaatikko kuuluu joulun perinneruokiin. Ja varmaan ennenaikaan jokin joulumakkarakin oli tarjolla ;)

Uusimmat

Yhteistyössä