joulun tulo ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
mulla yksi lapsi ja pienet tulot ja voin sanoa että tää joulun tulo oikeestaan ahdistaa mua!Ei sillä ettenkö pitäisi joulusta ei,joulu on muuten ihanaa ja tunnelmallista aikaa.Mua ahdistaa nää lahja hankinnat lapselle.Aiempina vuosina lapsemme on tottunut siihen että jouluna lahjoja tulee paljon,aina ollut iso säkillinen täynnä yhdelle lapselle,enkä todellakaan halua että lapsi joutuu nyt pettymään.jotain oon jo onneksi saanut ostettua,mutta en mitään "ihmeellistä" pari 50e arvosta loput viisi lahjaa 10-20e arvoisia,juu tiedän että voi kuulostaa hassulta tää mun huoli,mutta pahinta ois nähdä pettynyt lapsi jouluna.lapsemme ei ole enää aikoihin uskonut joulupukkiin,vaan siihen että jos on kiltti äiti ha isä ostaa lahjoja..on ollut ihan kiltti taas,mutta esim.viime joulun "saldoon"tulee tämän joulun lahjat olemaan niukemmat:( ahdistaa

Minkä ikäinen lapsi? Meillä on 10 v poika ja nyt kun on huonompi taloudellinen tilanne, olen jutellut pojalle asiasta. Hän tietää, että tänä jouluna ei tule saamaan paljoa. Ja kun asiasta ollaan juteltu, hän ymmärtää sen.

no meidän poika täyttää just 9 vuotta,ja on kyllä tosi fiksu kaveri,että varmasti ymmärtää tilanteen kun selitän,mutta niin harmittaa kuitenkin kun itse niin haluaisin hänelle kaikkea kivaa ostaa,vaikka joo tiedetään turhaa "krääsää"älytöntä,mutta kun lapsi tulee aina niin onnelliseksi kun saa kaikkea mitä toivonut

Olet siis ostanut lahjoja 150-200 euron edestä ja luulet ettei lapsesi ole tyytyväinen? Mikäli ei ole, niin risukimppu riittää seuraavana jouluna tuollaiselle lellipennulle.

[QUOTE="vieras";27607685]Olet siis ostanut lahjoja 150-200 euron edestä ja luulet ettei lapsesi ole tyytyväinen? Mikäli ei ole, niin risukimppu riittää seuraavana jouluna tuollaiselle lellipennulle.[/QUOTE]

No ehkäpä max 150 e. mennyt..ja itseppähän olen hänet tottuttanut siihen että jouluisin saa ne hienommat jutut,kuten viime jouluna uusi kännykkä,konsolipeli ja leluja jotka toivoi..

Taas tämä menee tähän, mutta meillä vaikka varaa ehkä olisikin, niin lahjasaldo tulee olemaan juurikin sellainen, että yksi n. 50 euron lahja ja sitten viitisen lahjaa hintahaarukassa 10-30 euroa. Ei kai sitä joulunakaan kannata tavaraan hukuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;27607708:
Anteeksi, mutta sulla on asiat tosi hyvin, jos ahdistuksen aihe on tuo, että lapsellesi on "vain" 150 euron edestä joululahjoja...

Juurikin näin

Hyvä harjoitella nyt, ettei lahjoja tule kasapäin/hinnasta välittämättä.

Varmaankin 6 vuoden päästä ei kelpaa joululahjaksi kuin 20 000 euron mopo-auto ellei jarruja nyt lyödä päälle.

ok.kiitos neuvoista eli huoli pois ja annan tämän vuoden lahjat olla nyt tässä,mitkä olen tähän mennessä hankkinut.se on kyllä ihan totta että en voi enää jatkaa tätä lapsen "totuttamista"isoihin lahja määriin.kiitos kaikille tuli kyllä helpottuneempi fiilis ja oivallus..

ok.kiitos neuvoista eli huoli pois ja annan tämän vuoden lahjat olla nyt tässä,mitkä olen tähän mennessä hankkinut.se on kyllä ihan totta että en voi enää jatkaa tätä lapsen "totuttamista"isoihin lahja määriin.kiitos kaikille tuli kyllä helpottuneempi fiilis ja oivallus..

Aivan. Minäkin voisin jotakuinkin "mitä vaan" lapsille ostaa ja ilhatuisivathan he...silti kasvatusmielessä pitää joku roti olla....toki ostetaan ja hienoja juttuja ja toiveita täytetään, mutta joissakin rajoissa. Sinun ostoksesi kuulostivat järkeviltä, siis tuo rahamäärä.

Meillä ei osteta lapsille kuin pari lahjaa per nuppi. Ei siksi etteikö olis rahaa (ei siis olla rikkaita, ihan normituloisia) mutta siksi ei osteta etten halua joulusta valtavaa kulutushysteriaa. Lapset saa yhdet vähän isommat lahjat ja pari pienempää. Meillä ostellaan pitkin vuotta uusia leluja ym. Tuon ikäisille voi jo hyvin kertoa että rahaa on nyt vähemmän (varmasti ymmärtää!) ja lahjoja tulee vähemmän...

Mä painin joka vuosi se asian kanssa et miehen siskot (keiden kans vietetään aatto) ostaa lapsilleen ihan hitosti tavaraa! Kaikilla lapsilla jätesäkilliset leluja, ne vaan avaa paketit ja heittää lelut pussiin ja uusi paketti avaukseen... Minusta ihan pimeää toimintaa :D lapsi ei ehdi niistä kaikista nauttia eikä
Ne leiki kuin niillä toivotuimmilla... Ainakaan nää kyseiset lapset :)

Yhteistyössä