Joulupukkiin uskomisesta - olisiko julmaa paljastaa karu totuus? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kittyb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 5 v halusi ostaa viime vuonna joululahjat isille ja pikkusiskolle. Käytiin yhdessä ostamassa (ja paketoitiin nätisti) ja jouluna ne sitten löytyi joulupukin tuomana. Tästä vähän jälkikäteen kyseltiin ja huomattiin, että lapsi ajattelee osan lahjoista tulevan joulupukilta ja osan tulevan muilta (esim. äidiltä ja isiltä). Minusta tämä on ihan riittävä käsitys joulupukista tällä hetkellä.

• Tykkää
Reactions: kittyb
[QUOTE="röyhkeä koira";24584020]Joulupukkiasiaan en puutu, mutta osta lapsille jotain selaista mitä ne toivovat. Ei tietenkään kaikkea jos toiveita on useita. Nyt tuli sellainen olo, että ostat lasten lahjat vähän niin kuin itsellesi. Lakana, CD-soitin, akvaario. Minusta ne on aikuisten juttuja kaikki.[/QUOTE]

Hei, no ehkä olin niitä lelujakin lisäksi ostamassa enkä pelkästään noita mitä luettelin :) En se minäkään nyt ihan pimahtanut ole, vaikka tällaisia mietinkin.

Miksi tarvitsee paljastaa? Useimmiten pukin todellisuudesta on pieni aavistus mutta kuitenkin sitä tahtoo uskoa. Mitä pahaa siinä on? Itse muistan lapsena, että meillä kävi usein varapukki, koska oikea joulupukki ei millään ehdi kaikkialle. Kun sitten vanhemmat eivät enää tahtoneet tilata pukkia kotiin, niin tontut toivat lahjat oven taakse. Sukuun oli juuri syntynyt pieni lapsi ja juteltiin, että koska pukki ja varapukit ei millään ehdi paikalle, niin eikö ole kivempi, että ne menevät serkun luokse.

Meillä ei muuten saanut lapsena mennä ikkunaan ettei porot pelästy. Isä oli ainoa joka sai mennä ulos, koska oli tottunut käsittelemään eläimiä.

Lahjalistaan sen verran, että meillä ainakin korostettiin, että toivoa saa mutta pukki kyllä tietää mitä oikeasti tarvitaan. Se tärkein juttu olisi ehkä syytä toteuttaa mutta niitä muita ei edes muista jouluna pyytäneensä. Jos teillä on sopiva piilopaikka tuolle akvaariolle ja kalalle, niin viekää ne sinne. Koristelkaa nauhalla ja liittäkään mukaan vaikka jokin kortti pukilta "tämä meinasi unohtua, hyvää joulua!". Aattona pukin lähdettyä sinulle tuleekin sitten jotain asiaa kyseiseen piilopaikkaan ja tulet sieltä sitten innosta hihkuen, että "ompas pukki ollut hajamielinen, kun on unohtanut paketin. Tulkaas katsomaan". Meille on tullut tällä tavalla useampi paketti mm potkukelkka ja kaikki ne joululahjat jotka ovat jääneet komeroon.

Mä olen kertonut meidän 3-vuotiaalle, että joulupukki on satuolento niinkuin Puuhapete ja vaikka Muumipeikko.

Itse en ole koskaan uskonut joulupukkiin, joten sen vuoksi varmaan tuntuisi tosi oudolta huijata lasta. Meillä leikittiin kyllä kotona jonkinlaista joulupukkileikkiä, joskus pappa oli joulupukki ja joskus "pukki" jätti lahjat eteiseen. Väitän, että hauskaa ja jännittävää oli vaikkei kukaan lapsista joulupukkiin uskonutkaan. Oli tosi kivaa, kun aikuiset olivat leikissä mukana ja olivat nähneet vaivaa.

Okei, kiire kertoa lapsille, ettei mitään pukkia ole.

Milloin ajattelitte kertoa lapsille, ettei mitään jeesusta ole?

Vähän samantyyppisiä stooreja. Hyvä, ettei lapsille uskotella minkäänlaisista kaikkivaltiaista partanaamoista.

Meidän 7v kuuli totuuden eskarissa, mutta eipä tuo ole pikkuveljelle mitään 'joulupukkia ei ole' saarnaa pitänyt ja tietyllä tavalla yhä joulupukkia odottaa. Noin sen kai pitää mennäkin. Vähitellen tajuaa, mutta joulun taika monilta osin säilyy. Miellä ei pukki tuo kuin yhden toivotun lahjan. Me vanhemmat ollaan vähän laiskoja lahjojen ostajia, joten meiltäkin saa vain yhden. Isovanhemmat lahjoo ja paljon. Muovipainotteisesti. Ja auta armias, jos joku kehtaa laskea lahjoja tai valittaa määrästä.... :D Ei sovi mun joulumieleen.

höh, mitä te höpötätte? Tottakai joulupukki on olemassa :D

Meillä lapset saa uskoa niin pitkään kuin uskovat. Meillä käy joka joulu pukki, tähän saakka se on ollut varapukki, mutta koskaan ei tiedä, tuleeko sieltä oikea pukki. Pukki tuo lapsille kaksi lahjaa ja aikuisille yhden, loput lahjat on ostaneet vanhemmat, kummit, mummot yms. Ja pukilta saa toivoa mitä vain, pukki itse sitten valitsee minkä tuo. Yleensä se on ollut kuitenkin se kaikkein hartain toive...

Meidän 10v. poika uskoo vielä pukkiin, enkä aio rikkoa sitä ihanuutta.
Toki kaverit ovat sanoneet, ettei pukkia ole, mut jos äitikin uskoo, niin miksei poikakin sitten...en ikinä rikkoisi sitä asiaa, aika tekee tehtävänsä. :heart: Eikä koskaan edes tarvi lakata uskomasta.

...niin ja meidän 9v. tyttö totesi tässä yksi päivä, et kiva kun tulee kohta joulu, silloin voi toivoa mitä vain ja mikä parasta -ne ei maksa mitään! :xmas:
Tuumasin siihen, et "niinpä niin".

:xmas:

Yllättävän moni pitää joulupukkia turhana! :O Kamalaa.

Itse olin ehkä 8-vuotias, kun sain asian oikean laidan tietää. Olihan se vähän pettymys, mutta sitä aiempien vuosien joulun taikaa en vaihtais mistään hinnasta pois. Pikkuveli kertoi naapurinpojan kertoneen. Äiti kysyi kyllä sen vuoden kesällä, että tiedänhän minä, miten se oikeasti menee. Sanoin, että tiedän.
Itse kerroin totuuden 8 vuotta nuoremmalle pikkusiskolleni saunassa, äitini pyynnöstä. Äidin mielestä totuuden kertominen ei ollut enää vanhempien tehtävä. Hetki oli aika herkkä, yhdessä sitten purettiin pettymystä, onnellisia muistoja ja aikuistumisen tuskaa.

Meillä ei muuten uskottu jumaliin, mutta joulupukkiin kyllä. Se oli sellaista huumaavaa taikaa, jota epäilin tosin ensi kerran jo viisivuotiaana, miten ne tontut muka öisin käy meillä tuomassa tavaraa tonttupussiin, kun ovikin on lukossa...

On vaan jotenkin uskomattoman julmaa, ettei lapsille anneta joulun taikaa, kun ovat vielä tarpeeksi pieniä siihen uskoakseen. Minusta siis.
Ehkä jos ei ole koskaan sitä itse kokenut, eikä sitten lapsilleenkaan sitä anna, niin eihän sitä tiedä mitä menettää.

Kaverini vanhemmat vetivät kyllä pohjat - paljastivat pukkivalheen JOULUAATTONA. Kivat niille.

Yhteistyössä