Joulusta ja anopista vielä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hirviö-miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hirviö-miniä

Vieras
Onko niin että koska mieheni on ainoa lapsi ja anoppini yleensä sinkku (vaihtelee), eli yksinäinen, että me olemme velvolliset viettämään joka ikisen joulun hänen kanssaan, vaikka haluaisimme olla vain oman perheen kesken?

En pidä anopistani juuri ollenkaan, hän on kyllä mielestäni ihan hyvä mummo lapselleni ja lapsen takia siedän ehkä pari tuntia (MAX) kerrallaan häntä, mutta että koko joulun? Mulle olisi ok, että hän tulisi jouluna kylään, mutta tiedän ettei hänen jouluvierailunsa jäisi pelkkään kahvitteluun vaan hän haluaisi saunoa ja syödä ja avata paketteja lapsen kanssa. Oma jouluni ei ainakaan tuntuisi joululta ja miehenikin muuttuu äitinsä seurassa aina ärsyttävän lapselliseksi, mutta kai minun vaan pitää olla hyväntekijä ja pilata kaikki tulevat jouluni... Oletteko sitä mieltä?

[QUOTE="hiiviö";22244215]kun lapsesi kasvaa ja muuttaa yhteen elämänsä rakkauden kanssa, olisiko ok että he ilmoittaisivat sinulle että ole mamma vaan keskenäsi jouluilta ?[/QUOTE]

Aivan. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että miehesi, lapsesi ja anoppisi nauttivat yhteisistä jouluista. Vain sinä olet ongelma. Eli silloin demokratian nimissä sinun tulee myöntyä muiden tahtoon. Eteenkin, kun koko juttu taitaa pitkälti olla sinun oma asenneongelmasi. Voisit ehkä nauttiakin yhteisistä jouluista, mikäli hieman muuttaisit asennettasi.

[QUOTE="hiiviö";22244215]kun lapsesi kasvaa ja muuttaa yhteen elämänsä rakkauden kanssa, olisiko ok että he ilmoittaisivat sinulle että ole mamma vaan keskenäsi jouluilta ?[/QUOTE]

No en kyllä haluaisi olla kenenkään vieraana pelkästään säälistä. Mutta en tietenkään haluaisi olla myöskään yksin. Yritän järjestää elämäni niin etten muuttuisi lapselleni taakaksi.

No joo, mä joustan välillä joulujen kanssa ja välillä vietetään omannäköisiä jouluja. Välillä ollaan isommalla porukalla, välillä oman perheen kesken, välillä kotona ja välillä karataan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Hirviö-miniä;22244260:
No en kyllä haluaisi olla kenenkään vieraana pelkästään säälistä. Mutta en tietenkään haluaisi olla myöskään yksin. Yritän järjestää elämäni niin etten muuttuisi lapselleni taakaksi.

Tekstisi perusteella vaikutat kyllä melko empatiakyvyttömältä ihmiseltä. :( Onko anoppisi todellakin myös miehesi taakka, vaiko vain sinun?? Ainakaan lapsesi taakka hän ei taida olla...?

[QUOTE="minä";22244251]Aivan. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että miehesi, lapsesi ja anoppisi nauttivat yhteisistä jouluista. Vain sinä olet ongelma. Eli silloin demokratian nimissä sinun tulee myöntyä muiden tahtoon. Eteenkin, kun koko juttu taitaa pitkälti olla sinun oma asenneongelmasi. Voisit ehkä nauttiakin yhteisistä jouluista, mikäli hieman muuttaisit asennettasi.[/QUOTE]

Mistä tiedät että mieheni ja lapseni nauttii yhteisistä jouluista? Mieheni ei todellakaan haluaisi viettää joulua äitinsä, eikä myöskään minun äitini kanssa VAAN OMAN PERHEEN KESKEN. Ja tämä on fakta. Lapsi nauttii kyllä joulusta, sen hänelle suon oli olosuhteet mitkä tahansa.

Oot oman perheesi kesken ja aikuinen anoppisi viettäköön jonkun muun kanssa tai itsekseen. Jossain vaiheessa joulua sitten näätte? Jokaisella on oikeus valita oma pyhäjuhlienviettotapansa.

Jos olet joskus epätoivottu vieras lastesi joulupöydissä niin luultavasti saat katsoa peiliin. Ainakaan et ole luonut sellaista perinnettä, että vanhukset olis mukana.
Meillä vietetään perheen kesken kotona ja aaton jälkeen saa tulla vieraileen. Jos isovanhemmat olis mukana myös arjessa niin yhdessä valmisteltu joulu olisi luonnollisesti ihan normaalijuttu. Mutta niin ei todellakaan ole.

Mä ymmärrän sua ap!
Olen itse se ainoa lapsi, ja koen kamalaa velvollisuuden tunnetta vanhemmistani. Rakastan heitä ja pidän appivanhemmistakin, mutta haluaisin viettää aina joulun oman perheen kesken, ilman isovanhempien minua ärsyttävää joulustressaamista, aikataulutusta ja hössötystä.
Ja pelkään että kunhan jommankumman vanhempi (varsinkin omani) jossain vaiheessa jää leskeksi, niin kai se on joulu vietetävää yhdessä, kaikesta ärsytyksestä huolimatta. Ei vaan ole sydäntä jättää ketään jouluksi yksin. Mutta kyllä oma joulumieli siinä tulee kärsimään.. Onneksi ovat kaikki vielä elossa jolloin selviämme jouluista parin tunnin kyläilyllä nykyään.
Mulla ei siis ole mitään järkevää neuvoa mutta ymmärrän kyllä sun fiiliksiä!

[QUOTE="vieras";22244275]Tekstisi perusteella vaikutat kyllä melko empatiakyvyttömältä ihmiseltä. :( Onko anoppisi todellakin myös miehesi taakka, vaiko vain sinun?? Ainakaan lapsesi taakka hän ei taida olla...?[/QUOTE]

Miksi täällä palstalla ei ikinä oikeasti voida ajatella että anopissa saattaisi olla myös vikaa? Minusta se ei ole empatiakyvyttömyyttä jos ei pidä jostain ihmisestä, pidätkö sinä kaikista ihmisistä lähelläsi? Mieheni ainakin rakastaa minua ja olen hänen mielestä ihana :)

Ymmärrän hyvin ap:ta. Jokaisen perheen tulee saada viettää myös omat joulut. Meillä sellainen tilanne, että kaikki ovat "yksin" eli isomummoni, äitini, anoppini ja appiukko (ovat eronneet ). Joten kaikki he toivoisivat joulua meidän kanssa. Ongelma on se, että eivät tule kaikki keskenään toimeen, joten yhteistä joulua ei voi järjestää. Isomummo ei halua kotoaa mihinkään ja minä en halua viettää joulua Helsingin keskustassa. Äitni ja anopopi asuvat 500km päässä ja Appiukko 400km päässä, joten välimatkat pitkiä eikä aina jaksa lähteä reissuun jouluna, varsinkaan kun on ostettu juuri oma talo ja halutaan laittaa oma joulu. Päädyin siis siihen, että menen jouluksi töihin, kun en jaksa selitellä miksi emme tule. Kun sanon, että olen töissä niin kaikki ymmärtävät :) Sitten me ollaan kyllä myls niin itsekkäitä, että haluamme viettää perhen kanssa rauhallisen joulun, joten aina emme lähde mihinkään. Kyllä te ap voitte pitää hyvällä omalla tunnolla oman joulun ja sitten vaikka ensi jouluna taas anopin kanssa.

Meillä on kolme lasta, kaikki isovanhemmat ovat tahoillaan eronneet ja jo vuosia sitten myös avioituneet uudestaan. Mummoloita on siis lapsillamme yhteensä 4, joka tekee 8 innokasta isovanhempaa viettämään joulua meidän kanssamme. Äärestä-ääreen mummoloiden välillä on 80km, yksi on siinä n.keskivaiheilla matkaa. Asia on meillä ratkaistu niin, että sen sijaan että lapset 3x alle 4vuotiasta, 3x kissaa ja me + lahjat reissattaisiin 3 vuorokautta tuossa välissä, niin isovanhemmat tulevat kukin vuorollaan joulunpyhinä meillä käymään ja tuovat tullessaan omat lahjansa. Tunnelmaa on vielä tapaninpäivän iltanakin ja saavat syödä jouluruokia ja nähdä lastenlasten ilmeet lahjoja avatessa.
Minä en koe passaavani ketään, samalla lailla laittaisin joulua ja ruokia muutenkin ja fiksut apit ja anopit tuovat aina jotain lisäystä pöytään tullessaan. Kaikkien seurasta en todellakaan nauti mutta lasten takia kestän tämän tradition kyllä. Sen verran melskettä meillä on että kukaan ei ole edes ehdotellut jäävänsä yöksi..

Minun tekisi mieli vietää joulu ihan vain kotona, oman perheen kesken. Näin on tehnyt mieli jo viimeiset viisi vuotta. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, koska potisin huonoa omaatuntoa äitiäni kohtaan, joka joutuisi sitten viettämään joulun yksin. Ei vain onnistu, vaikka kuinka haluaisin. Syyllisyys painaa liikaa.

[QUOTE="minä";22244251]Aivan. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että miehesi, lapsesi ja anoppisi nauttivat yhteisistä jouluista. Vain sinä olet ongelma. Eli silloin demokratian nimissä sinun tulee myöntyä muiden tahtoon. Eteenkin, kun koko juttu taitaa pitkälti olla sinun oma asenneongelmasi. Voisit ehkä nauttiakin yhteisistä jouluista, mikäli hieman muuttaisit asennettasi.[/QUOTE]

PEESI.

Alkuperäinen kirjoittaja Hirviö-miniä;22244376:
Miksi täällä palstalla ei ikinä oikeasti voida ajatella että anopissa saattaisi olla myös vikaa? Minusta se ei ole empatiakyvyttömyyttä jos ei pidä jostain ihmisestä, pidätkö sinä kaikista ihmisistä lähelläsi? Mieheni ainakin rakastaa minua ja olen hänen mielestä ihana :)

Hän nyt kuitenkin on miehesi äiti, joten vaikka et nyt rakastaisi häntä, niin toimeen pitäisi tulla. Onhan tuo ärsyttävä tilanne, mutta yrittäisit miettiä, että ei se nyt kiva ole vanhan ihmisen olla yksinäänkään ja toisaalta miehesi joulu saattaa mennä pilalle, kun miettii vain miten äiti joutuu olemaan yksin kotonaan. Itse ajattelen ainakin aina niin, että perheen kesken saamme olla joka ainoa viikonloppu, joten ihan kiva juhlapyhinä nähdä muitakin.

Hän nyt kuitenkin on miehesi äiti, joten vaikka et nyt rakastaisi häntä, niin toimeen pitäisi tulla. Onhan tuo ärsyttävä tilanne, mutta yrittäisit miettiä, että ei se nyt kiva ole vanhan ihmisen olla yksinäänkään ja toisaalta miehesi joulu saattaa mennä pilalle, kun miettii vain miten äiti joutuu olemaan yksin kotonaan. Itse ajattelen ainakin aina niin, että perheen kesken saamme olla joka ainoa viikonloppu, joten ihan kiva juhlapyhinä nähdä muitakin.

Ja voisi miettiä sitäkin että olisiko miehessä jotain vikaa jos hän ei halua viettää joulua myös oman ÄITINSÄ kanssa. Vaimon ja lapsen lisäksi. Mä haluan nähdä jouluna rakkaat vanhempani ja ymmärrän ja odotankin että mieheni haluaa nähdä omansa. Joten me kutsumme heidät kaikki meille/käymme heillä joka joulu. Nyt kyllä anoppi on mullekin jo rakkaaksi tullut, vaikkei omaa äitiä voita. :)

Anopissa voi olla myös vikaa, muttA harvemmin ne lapsenlapset (ainakaan alle 10v) näkee niitä vikoja jos ne on siis vaan luonteessa. Ja ainakin meillä joulu on enemmän lasten juhla kuin aikuisten. Siksi kyllä lapset saa oikeastaan päättää ketä milloinkin jouluksi kutsutaan.

Lisäksi silloin kun lapset on pieniä on aika arvokasta anopillekin nähdä esim. lahjojen avausta ym. lasten intoa. Sehän ei ole kuin muutama vuosi. Sitten teillä on vielä 40 yhteistä joulua miehen kanssa vietettävänä?

En ymmärrä millään ilveellä näitä anoppijouluongelmia vaikka en omanikaan kanssa tule toimeen niin kyllä me nyt yksi joulu aina yhdessä osataan olla.

Me ollaan jo vuosia vietetty jouluja Thaimaan lämmössä. En jaksa välittää sukulaisten mutinoista - hitto vie, kait meillä on oikeus päättää, missä lomamme vietämme. Niin ja ei olla kyllä kielletty, etteikö mukaan saisi lähteä.

En oikeasti ymmärrä sitä, miten aikuiset ihmiset eivät voi itsenäisesti viettää joulua siellä ja sillä tavoin, kuin itse haluavat. Miksi elätte muiden joulutoiveita ettekä omianne?

Yhteistyössä