Joulusta, miten hoitaa tilanne ketään loukkaamatta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Te ootte ihania! Kun tuntuu kivalle, että muutkin ajattelee niin, että meillä saa ja voi olla oma joulu. Kun en jaksaisi aina taipua miehelle ja mennä sen vanhemmille.
Ehkä voisi ajatella, että kutsuu kaikki meille katsomaan pukkia ja kahville. Syödä saa kyllä jokainen omassa kodissaan, siihen rumbaan en ala, en vaikka kaikki toisi jotain. Ja tulkoon sitten ne jotka haluaa ja ne jotka ei tuu niin ei tuu....

Ja mies vetäsee varmaan herneen nenään tästä ajatuksesta.
just noin. ja jos ei voi samaan aikaan tulla niin sitten eri aikaan.

Me käytiin ennen pojan syntymää vuorotellen miehen vanhemmilla ja miun äidillä.Viime joulu oltiin kotona, pojan ensimmäinen joulu jaollaan vähän ajateltu että nyt kun on omaa perhettä, niin koitettaiis luoda omia jouluperinteitä kotiin ja sukulaiset voi tulla käymään meillä jos haluaa. Sitten joulun jälkeen voidaan käydä joko miehen vanhemmilla tai miun äidilläni (asuvat niin eripuolilla Suomea ettei kerkiä käydä kummassakin paikassa)

Meillä joulu on aina iso rumba. Aattona käymme päivällä mummillani missä on myös isäni ja setäni. Sieltä sitten äitini luokse loppuillaksi. Joulupäivänä menemme miehen isovanhemmille jossa on miehen isä ja serkut. Sieltä sitten menemme miehen äitille jos viihdymme jonkin aikaa. Tapaninpäivänä käymme sitten miehen ukilla. Tänävuonna tosin päätin pysyä tylysti kotona ja meillä saa käydä ketkä haluavat. Lapsen kanssa en jaksa tuota enää.

Meillä ei voi laittaa matkan piikkin sitä ettei halua mennä, kun tosiaan kaikki asutaan tässä kilometrin säteellä. mitään pidempiä matkoja ajamista ja reissaamista muutaman päivän ainakan en edes harkitsisi...

Ennen tytön syntymää oltiin joulut vuorotellen anoppilassa ja mun vanhemmilla. Tytön syntymän jälkeen mä teinselväksi miehelle, appivanhemmille ja omille vanhemmileni, että ME ollaan aatto ja joulupäivä OMALLA PERHEELLÄ kotona. Ja jos lomia on joulun aikaan, niin sitten saa tulla käymään, ja me voidaan mennä. Mutta että aatto on ihan meille oman perheen keskeinen juttu.
Kai se meni kaikille kerralla perille, ei ole kukaan nipottanu.

Alkuperäinen kirjoittaja T:
Ennen tytön syntymää oltiin joulut vuorotellen anoppilassa ja mun vanhemmilla. Tytön syntymän jälkeen mä teinselväksi miehelle, appivanhemmille ja omille vanhemmileni, että ME ollaan aatto ja joulupäivä OMALLA PERHEELLÄ kotona. Ja jos lomia on joulun aikaan, niin sitten saa tulla käymään, ja me voidaan mennä. Mutta että aatto on ihan meille oman perheen keskeinen juttu.
Kai se meni kaikille kerralla perille, ei ole kukaan nipottanu.

Rohkeesti tehty. Minusta ei ole appivanhemmille sanojaksi, se olisi mielestäni miehen tehtävä ja kun hän ei siihen pysty niin....Tässä sitä sitten ollaan.

Mä olen kanssa tuon oman joulun kannalla. Ja tuo että olisiko mahdotonta että kaikki tulisivat teille.

Meillä on aina oltu isäni vanhemmilla yötä ja aattoilta oltu äitini isällä ja hänen avovaimollaan, sinne on tullut pukki. Sinne on kaikki äitini sisarukset tulleet myös lapsineen. Toimi hyvin koska asuvat samassa kylässä ja 2 tunnin ajomatkan päässä meiltä kotoa.
Nyt kun on lapset kasvaneet niin kyllä vanhemmat ovat yleensä kotona, sisarukseni ovat 8 ja 13. Me varmaankin aletaan toteuttamaan joulua mun vanhempien luona, tapana on että miehen äidillä käydään sitten 26.päivä, miehen isä on kuollut.

Meillä on vastaava tilanne ja minä ilmoitin yhtenä vuonna, että tänä jouluna kyläilemme aattona, seuraava vuonna joulupäiväna ja sit tapanina. Aloitin kyläilyn jouluna, sillä silloin muilla oli vuosi aikaa sopeutua siihen, ettei seuraava jouna käyty ennen joulupäivää. Siitä se sit lähti ja nyt saadaan olla 2 kolmesta joulusta kotona.

Mä muuten tajusin just, että mitä varten se ollaan aina me, joiden pitää joustaa? Siis kun asutaan kauempana noista muista, niin mitä varten se on aina me, joiden pitää ajaa sinne? Miksei ne voi tulla meille? ...sama matka suuntaan ja toiseen, vaikka niillä onkin useampi auto sitten tulossa tänne päin.

Mutta kuitenkin, miksei me saada olla koskaan kotonamme jouluna vaan on aina meidän "velvollisuus" lähteä ja elää noiden halujen mukaan. Tahdon toki nähdä sukulaisia jouluna, mutta ärsyttää kyllä pikkasen, kun sitten meidän joulu on tosi matkustelua sen takia, että he tappelevat keskenään eivätkä voi viettää joulua saman katon alla. Me sitten ollaan ne, jotka reissaa jokaisen luona erikseen, jotta voidaan kaikkien kanssa olla.

Oikeesti, kun vauva syntyy, alan kyllä tarjota noille sitä vaihtoehtoa, että meille vaan aattona, ja jos eivät tule, sitten eivät tule. En usko, että jaksan pienen lapsen kanssa enää alkaa jakaa koko joulua tasaväkisesti jokaisen luona vierailuun...

Minä tekisin niin, et kutsuisin anopin syömään teille jouluruoka ja sit vois antaa sille teidän lapselle muutaman paketin mitkä tonttu ois olevinaan jo tuonut ovelle. Näin anoppi näkisi kun lapsi riemuitsee lahjoista. Ja eihän se yksi anoppi edes syö niin paljoo et se mihinkään vaikuttaisi. Ja sit appi vois tulla pukkia kattomaan myöhemmin ja sille tarjottais sit vain ne kahvit.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Minä tekisin niin, et kutsuisin anopin syömään teille jouluruoka ja sit vois antaa sille teidän lapselle muutaman paketin mitkä tonttu ois olevinaan jo tuonut ovelle. Näin anoppi näkisi kun lapsi riemuitsee lahjoista. Ja eihän se yksi anoppi edes syö niin paljoo et se mihinkään vaikuttaisi. Ja sit appi vois tulla pukkia kattomaan myöhemmin ja sille tarjottais sit vain ne kahvit.

Mutta en halua anoppia meille syömään, sitten se tarkoittaa sitä, että miehen siskokin tulee, koska hän on anopin luona jouluna. Ja se on liikaa. vaikka välillä ihan siedettävä sisko onkin.

Mua on aina ihmetyttänyt tämä, että aikuiset ihmiset tappelee jouluna siitä että kuka meille tulee tänä jouluna ja minä nimenomaisena päivänä. Joulu on ennen kaikkea lasten juhla, koska lapsenahan se joulu oli "niin mahtavan ihana". Onhan se nyt aikuisenakin oikein mukava, mutta ei tulisi kuuloonkaan että alkaisin pieniä lapsia istuttamaan autossa jouluaattona, että miehen (tai omat, mutta ne nyt ei mitään vaadikaan) aikuiset sukulaiset sais niistä jouluiloa ja ohjelmaa itselleen. Vanha äitinikin (jonka luokse muuten kukaan ei menisi, jos ei viettäisi joulua meidän kanssa) sanoi jo aikaa sitten, että ei vanhat ihmiset nyt niin joulusta välitä. Että hänelle sopii ihan hyvin olla joulu yksin, voihan sitä tavata muulloinkin. Siis jos me vaikka haluttaisikin lähteä vaikka jonnekin matkalle just jouluna. No niin kauan kuin meilla on ollut lapsia, on kutsuttu kaikki meille. Jos nyt olisi jostai syystä niin että eivät tulisi toimeen keskenään niin pyytäisin aatoksi sen yksinäisimmän ja vierailisin tapaninpäivänä siellä muualla.

Tiedän kyllä kuinka vaikea tälläinen jouluprobleema voi olla. Anoppi on viettänyt omassa lapsuudenkodissaan kaikki joulut ennen kuin tuli isoäidiksi. Siis pitkälti yli 50-vuotta. Ja viettäisi varmaan vieläkin ellei meidän perhe olisi päättänyt viettää lasten ehdoilla nämä joulupyhät. Ja siihen on saanu taipua. Mutta jotenkin aikuisilla ihmisillä liittyy tähän jouluaiheeseen hirveästi kaikkia syyllisyyksiä ja velvotteita. Olen omalle äidilleni kiitollinen että ei meitä tälläisella asialla kuormita vaan suhtautuu jouluun niin järkevästi.

ja minua ahdistaa se, että tässä suvussa se kinuaminen alkaa jo näin aikaisin. Ihan kuin olisi" kuka ehtii ensiksi pyytää saa ne luokseen". ja se varmistelu " tulettehan sitten minun luokseni...."
tai se hienovarainen kysely elokuussa " mitä aiotte tehdä jouluna...."

ARGH

Meillä on päästy tälläiseen perinteeseen.

Mun vanhemmat tulevat meille joulupuurolle ja kuuntelemaan joulurauhan julistuksen. Saunomme omalla perheellä ja lähdemme mummulaan syömään ja lahjojen jakoon.
Näin kaikki on tyytyväisiä, asumme kaikki suht lähekkäin.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
ja minua ahdistaa se, että tässä suvussa se kinuaminen alkaa jo näin aikaisin. Ihan kuin olisi" kuka ehtii ensiksi pyytää saa ne luokseen". ja se varmistelu " tulettehan sitten minun luokseni...."
tai se hienovarainen kysely elokuussa " mitä aiotte tehdä jouluna...."

ARGH

Voin vain kuvitella kunka ärsyttävää tuo on... sanoisin varmaan jo silloin elokuussa, että ymmärtäväthän he aikuiset ihmiset, että aiotte miettiä, miten joulu parhaiten lasten kannalta sujuu.

Onneksi on muitakin joita nää "joulunvieton kuviot" ahdistaa!!!
Mieheni siskot ovat koko ikänsä tiiviisti viettäneet joulut keskenään (perheineen tietysti siis :))siinä on vain aviopuolisot välillä vaihtuneet uusiin ja lapsia uusioperheinä aikas liuta. Me olemme mieheni kanssa olleet ilman lapsia pitkän aikaa ja mua aina ahdisti suunnattomasti nää joulut kun jotenkin aina ulkopuolinen olo.Ja pitkään keksimmekin aina muualle menoa jouluksi vaikka kutsun kohteliaasti saimmekin.Ja vuosien saatossa olemme niin etäisiä kälyjen kanssa kuin vain olla ja voi!!! Nyt kun viimein saimme oman pienokaisen mieheni haluaisi lähentyä siskojaan ja jouluakin jo yhdessä haluaisi viettää.. minä en jostain syystä halua siihen hulinaan lähteä ja suoraan sanoen en tunne kuuluvani heidän tiiviiseen sisäpiiriinsä...ikävä on vastoin tahtoaan johonkin pakolla mennä. Alkaako lasten syntymän jälkeen miehilläkin kaipuu omaan lapsuuden ympyröihin vaikka olisi niistä jo kauan aijemmin erkaantunut???
Jotenkin tuntuu ettei kälyillä vastavuoroisesti ole ikävä veljeään..

Meilläkin on vähän ongelmia joulun suhteen. Mun vanhemmat asuu naapurissa ja miehen vanhemmat 100 km päässä. Ennen lapsia oltiin usein aatto mun vanhempien kanssa ja joulupäivänä anoppilassa, minne kerääntyy paljon miehen sukulaisia silloin. Esikoisen eka joulu meni vielä tän kaavan mukaan. Viime jouluna kuopus oli 2 kk ja ilmoitin jo hyvissä ajoin, että en lähde raahaamaan kahta pientä lasta yhtään mihinkään. Koko joulua ei istuta autossa ja rynnätä sinne tänne, vaan haluan, että lapsilla on rauhallinen joulu kotona ja meillä omat perinteet. Mies suuttui tästä ja koko joulu meni kiukutellessa, kun ei menty hänen vanhempiensa luo. Mun vanhemmat ymmärsi tilanteen ja antoivat meidän olla rauhassa. Tosin väkisinkin välillä törmäsi, kun niin lähellä asuvat, mutta ei kyläilty. Miestä otti niin paljon päähän, ettei menty heille kotiin, että meni koko joulu pilalle sen takia. Oli kärttyinen koko joulun ja tiuski mulle. Tuleva joulu hirvittää jo valmiiksi. Enää en voi vedota siihen, etten lähde raahaamaan vastasyntynyttä niin pitkän matkan päähän.

Haluaisin olla aaton kotona ja joulupäivänä saisi isovanhemmat tulla meille jos haluavat. En jaksa mennä kuuntelmaan omien vanhempieni riitelyä, enkä varsikaan halua lapsille sellaista joulua. En myöskään välitä miehen sukulaisten seurasta, koska meidän välit on, sanoisinko viileän asialliset. Anopin ja apen kanssa tulen juttuun, mutta se muu suku. Anoppilan väki ei kuitenkaan lähde meille joulunpyhinä, koska aattona he ovat anopin lapsuudenkodissa ja joulupäivänä he tarjoavat suvulle jouluruokaa. Joten en usko, että meidän luona kyläilyyn jää aikaan, vaan he olettavat automaattisesti, että me menemme sinne.

Menis vaan äkkiä ohi koko joulu. En jaksa sitä tappelua mihin mennään, enkä sitä, että anoppi loukkaantuu, kun ei mennä sinne.

Vietätte oman perheen joulun ja kyläilette seuraavina päivinä. näin mäkin tekisin. kukaanhan ei kuitenkaan ole yksin jos anopillakin on miehesi sisko luonaan. vaikka totta onkin että jokainen on vastuussa omasta joulustaan niin kyllä mua harmittaa aina jos joku joutuu joulunsa viettämään yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
jokainen kai kuitenkin on itse vastuussa jouluilostaan, ei sitä voi toisten varaan laskea?

Näinhän sen asian pitäisikin olla,mut kun ei...

Mulla on nyt jo ahdistus kun äitini (leski-ihminen) olettaa (niinkuin joka vuosi) että menen lapseni kanssa hänen luokse. Olen yh joten appivanhempia ei tartte ajatella mutta kun haluaisin luoda omat jouluperinteeni lapseni (5-v) kanssa enkä niitä samoja jouluja joita mulla oli lapsena...Asutaan vielä samalla kylällä joten ei oikein onnistu tuo välimatkaankaan vetoaminen.
AAARRRGGGHHH!

"Taas on riita edessä tänäkin jouluna" eli käsitinkö oikein myös sinun miehesi haluaisi palavasti omien sukulaistensa luo jouluksi???
Kuin myös minun. Ja myös sinulla viileät välit miehen sukulaisiin..kuin myös meikäläisellä.
Siinä onkin ihana soppa joulumieleen!!! Ymmärrän täysin!!! Kokemusta on..
Naurettavaa minusta on aikuisen miehen kiukuttelu :) ihan kuin heittäytyisi taas lapseksi :"joulupukkia ei olekaan olemassa"-pettymys..

Myö ollaan tähän mennessä joulut vietetty niin että aatto ollaan oltu minun vanhempieni ja veljieni luona. Joulupäivänä anopin ja hänen miesystävänsä luona ja tapaninpäivänä sitten appiukon luona. =) Kaikki ollaan oltu tyytyväisiä eikä mitään riitoja tms. olla saatu aikaiseksi.

Nyt tämä tuleva joulu saattaa olla erilainen ... Olen vähän miettinyt että jos oltaisiinkin aatto kotona ja pyydettäis vaikka appiukko meille. En tiedä, täytyy suunnitella =) :xmas:

ette voi mielyttää kaikkia eikä niin ole tarviskaan, he ovat aikuisia ihmisiä.
teillä on todellakin oikeus omaanjouluun ,jos niin tahdotte. me olemme aaton kotona meille saa tulla jos tahtoo me emme lähde minnekkään, sitten joulupäivänä ja tapanin päivänä käymme syömässä ja oleilemassa kummankin luona!! ja näin on hyvä!!

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän:
"Taas on riita edessä tänäkin jouluna" eli käsitinkö oikein myös sinun miehesi haluaisi palavasti omien sukulaistensa luo jouluksi???
Kuin myös minun. Ja myös sinulla viileät välit miehen sukulaisiin..kuin myös meikäläisellä.
Siinä onkin ihana soppa joulumieleen!!! Ymmärrän täysin!!! Kokemusta on..
Naurettavaa minusta on aikuisen miehen kiukuttelu :) ihan kuin heittäytyisi taas lapseksi :"joulupukkia ei olekaan olemassa"-pettymys..

Joo, ihan just näin ja olen jo nyt alkanut miettiä, et mitähän tästäkin joulusta taas tulee =( Miehen sukulaiset just ja just tervehtii mua ja keskustelee mun kanssa asiallisesti säätilasta yms ja sitten onkin velvollisuus suoritettu. Lopun aikaan mä istun yksin ja koen olevani ihan ulkopuolinen. Mies kun viihtyy aika hyvin siellä ja välillä unohtaa mut johonkin yksinään. Jälkikäteen kun olen tästä sanonut, niin ei ole ymmärtänyt yhtään mikä meni pieleen. että näin. Sillä on aika pienet tilat ja ihmisiä ihan liikaa siihen nähden ja on törkeän kuuma. Lapsilla hiki päässä ja sit pitäis viedä pariksi tunniksi kylmään autoon sen jälkeen, sellasta kivaa.

viime joulun halusin viettää kotona, ensimmäinen joulu uudessa kodissa. minun vanhempani suostuivat pyyntööni tulla meille viettämään joulua oikein mielellään, säästähän se äidiltäni vaivaa tulla valmiiseen pöytään.
anoppi taas..hmm..sanoi heti ensimmäisenä, että "eihän me mahduta kaikki teille", tarkoittaen myös mieheni siskon perhettä, vaikka tämä perhe oli taas menossa toiseen anoppilaan aatoksi.
sanoin, että kaikki ovat tervetulleita, laitan ruuat ja muut, mutta me vietämme aaton kotona. ehkä olin jyrkkä sanoissani, mutta meidän oletetaan aina menevän heille aatoksi ( käydään pikaisesti mun vanhemmilla ) ja olevan yömyöhään siellä. kivahan se on käydä ja olla, varsinkin jos miehen siskon perhe on myös paikalla, mutta mielestäni ei ole aiheellista suuttua siitä jos haluamme olla omassa kodissa.

mitenkähän mahtaa käydä tänä vuonna, meille syntyy vauva loppuvuodesta, ja tuskin on kuukauttakaan vanha joulun aikoihin. haluaisin myös tämän joulun olla kotosalla, ja tällä kertaa ihan vain me keskenämme. mies suostuisi siihen, mikäli vain sanoisin ääneen ajatukseni, mutta anoppi...

Yhteistyössä