Jovi Air vs Ora Taiga

Tähtisilmä*

Jäsen
14.08.2013
115
0
16
Hei kaikille,

Olisin kysellyt kokemuksianne otsikossa mainituista vaunuista. Olen itse hieman ajoissa liikkeellä; la 3.5. Noista vaunuista on vaan tällä hetkellä aika hyviä tarjouksia (esim. Jovi Air vm. 2012) ja todennäköisesti tässä syksyn aikana noista vaunumerkeistä jompikumpi tulee kotiimme.

Asumme maalla ja vaunut tulisivat lähinnä lenkkeily ja nukuttamistarpeisiin. Kaupungissa liikkumiseen emme niitä siis tarvitse. Täytyyhän noita vaunuja käydä jossain liikkeessä testaamassa vielä ennen ostopäätöstä mutta mieluusti kuulisin teidän mielipiteitä molemmista merkeistä puolesta ja vastaan.

Niin ja vaunuja tulisi työnneltyä pääasiassa hiekkatiellä.

Mitä mieltä olette; kova vai pehmeä kantokoppa kevät vauvalle? Jostain keskustelusta sain sellaisen käsityksen, että kova kantokoppa ei olisi niin hiostava kuin pehmeä.. Liekö sitten pitää paikkaansa. Meille on esikoinen tulossa niin en oikein ole perillä näistä vaunuasioista.

Heissan,

Meiltä löytyy kotoa Jovi Air 2012, enkä keksi mitään huonoa sanottavaa. Käyttökokemusta on 3 kk verran ja vaunuina ollaan vasta käytetty, ei vielä rattaina. Olosuhteet samat kuin teillä, eli pääasiassa hiekkateillä käytössä, pari kertaa myös tosi haasteellisella metsäpolulla käyty pyörähtämässä. Renkaat on mukavan leveät ja tukevat ja jousitus hyvä. Yllättävän kevyet työntää ainakin vielä tuon 6 kg punnuksen kanssa. :) Työntöaisan säädöt on riittänyt mulle, löytyy hyvät työntöasennot niin ei tarvi kulkee hartiat jännittyneinä korvissa... Ja säädöillä saa sopivaksi sekä mulle että miehelle (mä oon 162 cm ja hän on 195), mieskin pystyy vaivatta lykkimään vaunuja ilman, että kopisee kengät vaunuihin kiinni. Ei nää vaunut vissiin sieltä siroimmasta päästä ole, mutta mun mielestä ihan hyvännäköiset ja tukevan oloiset, ei maalla pärjäiskään millään rimpuloilla. :)

Jos teillä on auto käytössä, niin nämä vaunut saa mahtumaan aika pieneenkin peräkonttiin. Omassa autossa aika nafti, täytyy ottaa vaunukoppa takapenkille ja irrottaa renkaat, mutta pääasia että saa kyytiin, ja renkaat on tosi nopeat irrottaa ja laittaa takaisin, ja vaunuosan jaksaa nostaa konttiin ihan ilman salitreeniä.

Meidän vaavi syntyi loppukesästä, valittiin kova vaunukoppa, koska se on kai just viileämpi kesällä, tilavampi joten talvella mahtuu hyvin vuorauksia (esim. lampaantalja) ja tietty vauvakin mahtuu sinne pidempään. Ja koppa toiminut pari kertaa "matkasänkynä" kyläreissulla.

Taigaa katselin myös silloin lastentarvikeliikkeessä, sen kummempaa eroa ei tuntunut olevan, kuin että Taigassa on se sellainen heittoaisa, jonka avulla voi lennosta vaihtaa työntösuuntaa (siis että työntääkö vauva kasvot suhun päin vai menosuuntaan). Jovissakin tuo suunnanvaihto kyllä onnistuu naksauttamalla istuinosan irti ja kääntämällä toisin päin, mutta ei oo tietty yhtä näppärä. Joviin päädyttiin muistaakseni inasen halvemman hinnan takia ;)

Hmm mitäs muuta, no hyönteissuoja löytyy, sadesuoja pitää ostaa erikseen. Ilmakumirenkaiden pitäis olla laadukkaat ja kestävät, kunhan pumppaa heti kun alkaa tuntuu lössöltä. Ton vinkin sain kaverilta, jolla samat vaunut, tän 3 kk aikana ei vielä oo tarvinnut pumpata ilmaa.

Mulla ei ole käyttökokemusta muista vaunuista, mutta oman kokemuksen perusteella voin suositella. Toivottavasti oli jotain apua :)

Yhteistyössä