Juhlat ja erikoisruokavaliot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mii"

Vieras
Tuli vaan tosta yhdestä ketjusta mieleen mun siskon toiminta heidän juhlissaan. Me ollaan koko perhe hylan käyttäjiä ja sisko sen toki on vuosia tiennyt. Heidän juhlissaan hän vaan ilmoittaa että ai niin, mikään ei ole sitten hylaa... Miten suhtautuisitte ?
 
Mulla on aina joka paikassa "laktoosipillereitä" mukana. Samoin kannan mukana lapselle omia eväitä (maidoton-munaton). En oleta, että mulle tehdään erikoisruokia, mutta olen kiitollinen, jos joku niitä tekee.
 
Sisko kerran kyllä mainitsi niistä pillereistä. On kai sitten muutaman kymmentä senttiä kalliimpaa tehdä kaikki hylasta, muuta eroahan niissä ei ole. Ja vittuilua ja välinpitämättömyyttä. Joskus vitsailee vielä että eihän se nyt mitään haittaa jos vähän vatsassa pörisee. Surullista.
 
[QUOTE="Maija";24224715]Mulla on aina joka paikassa "laktoosipillereitä" mukana. Samoin kannan mukana lapselle omia eväitä (maidoton-munaton). En oleta, että mulle tehdään erikoisruokia, mutta olen kiitollinen, jos joku niitä tekee.[/QUOTE]
Mulle ei noi laktoosipillerit auta, mutta kyläpaikkaan mennessäni varaan mukaani Imodiumia. Samoin kuin työmatkoille ja ravintolaan.
 
[QUOTE="mii";24224779]Sisko kerran kyllä mainitsi niistä pillereistä. On kai sitten muutaman kymmentä senttiä kalliimpaa tehdä kaikki hylasta, muuta eroahan niissä ei ole. Ja vittuilua ja välinpitämättömyyttä. Joskus vitsailee vielä että eihän se nyt mitään haittaa jos vähän vatsassa pörisee. Surullista.[/QUOTE]

No jos tuon ihan v*ttuillakseen tekee niin antaisin varmaan samalla mitalla takaisin, ja toteaisin iloisen pirteästi että "ei se mitään, me käydään sitten ensin tuolla huoltiksella kahvilla" ja käytäisiin kanssa. :D

Jos on vaan unohtanut tai ei ole tullut ajatelleeksi, niin sitten en tekisi mitään numeroa asiasta.
 
[QUOTE="Lissu";24224801]No jos tuon ihan v*ttuillakseen tekee niin antaisin varmaan samalla mitalla takaisin, ja toteaisin iloisen pirteästi että "ei se mitään, me käydään sitten ensin tuolla huoltiksella kahvilla" ja käytäisiin kanssa. :D

Jos on vaan unohtanut tai ei ole tullut ajatelleeksi, niin sitten en tekisi mitään numeroa asiasta.[/QUOTE]

Ei se mitään ole unohtanut kun n 10 vuotta on tää juttu jo ollut. En oo antanut samalla mitalla takas vaan oon ajatellut että tajuaakohan se kun en joko ota kakkua tai kaavin kermat lautasen reunalle. Välinpitämättömyyttä minusta. Ja paska emäntä kun tommosta tekee.
 
[QUOTE="mii";24224825]Ei se mitään ole unohtanut kun n 10 vuotta on tää juttu jo ollut. En oo antanut samalla mitalla takas vaan oon ajatellut että tajuaakohan se kun en joko ota kakkua tai kaavin kermat lautasen reunalle. Välinpitämättömyyttä minusta. Ja paska emäntä kun tommosta tekee.[/QUOTE]

Ota ensi kerralla omat tarjoilut mukaan, ehkä siitä tajuaisi? Kommentilla "kun me ei kuitenkaan voida syödä sun tarjoilujasi."
 
Se on niin helppo unohtaa, kun itsellä eikä perheellä ole allergioita tai rajoitteita. Veljen vaimo käyttää hylaa, ja etenkin jos extemporee tulevat on tarjottavien löytäminen hankalaa. Ja joskus on unohtunut vaikka vartavasten on kutsuttuna tulleet. Noloa se on iana ollut minulle, mut laho pää, minkäs teet :(
 
[QUOTE="mii";24224685]Tuli vaan tosta yhdestä ketjusta mieleen mun siskon toiminta heidän juhlissaan. Me ollaan koko perhe hylan käyttäjiä ja sisko sen toki on vuosia tiennyt. Heidän juhlissaan hän vaan ilmoittaa että ai niin, mikään ei ole sitten hylaa... Miten suhtautuisitte ?[/QUOTE]

No jos pystyy syömään hylaa, niin silloinhan kestää syödä vähän laktoosia. Eihän sitä tarvi kauheesti mätätä niitä ruokia joissa on laktoosia, syö pikkusen.
Itellä on laktoosi-intorellaa.. ja pitäs olla laktoosintonta mitä syön, mut en minä rupea kyselemään monestikkaan että onko laktoositonta, joko syön ja kärsin tai en syö sellaista missä tiedän olevan laktoosia.
 
No jos pystyy syömään hylaa, niin silloinhan kestää syödä vähän laktoosia. Eihän sitä tarvi kauheesti mätätä niitä ruokia joissa on laktoosia, syö pikkusen.
Itellä on laktoosi-intorellaa.. ja pitäs olla laktoosintonta mitä syön, mut en minä rupea kyselemään monestikkaan että onko laktoositonta, joko syön ja kärsin tai en syö sellaista missä tiedän olevan laktoosia.

Mun pojalla on pakko olla täysin laktoositonta kaikki. Tulee todella sairaaksi laktoosista. Viime kerralla kun söi kaverinsa luona epäsopivaa ruokaa, koko takamus paloi ja oli muuten helkkarin kipeä monta päivää. Tämä siis sen kaiken ripulin, huonovointisuuden, päänsäryn ja vatsavaivojen lisäksi. :(

Jos mun sisko suhtautuisi noin kuin ap:n sisko niin, no, ottaisin aina lapsille jotain pientä mukaan juhliin. EN uskaltaisi antaa lasten (varsinkaan tuon pojan) syödä mitään sieltä.
 
No jos pystyy syömään hylaa, niin silloinhan kestää syödä vähän laktoosia. Eihän sitä tarvi kauheesti mätätä niitä ruokia joissa on laktoosia, syö pikkusen.
Itellä on laktoosi-intorellaa.. ja pitäs olla laktoosintonta mitä syön, mut en minä rupea kyselemään monestikkaan että onko laktoositonta, joko syön ja kärsin tai en syö sellaista missä tiedän olevan laktoosia.

EI tääkään mee yksyhteen. Joku kestää vähän, toinen ei ja sekin vähä normaaliruoka tekee vaivoja. Kolmas vaatii laktoosittoman. Esim mun kummitäti sietää hylaa mutta vähäkin määrä tavallista tekee mahan kipeäksi. Mä siedän vähän tavallista joten juhlissa ei koskaan ole ongelma ellei ole hylaa, katon sitten vaan mitä syäön ja minkä verran.
Jos kerran emänät tietää ja aina vaan tekee saman tempun niin on törkeä sekä piittaamaton. Ei se oo niin vaikeaa muistaa ja aina voi kysyä jos ei oo varma.
 
Olisihan se kohteliasta varata teille tai siis tehdä kaikille vl-tuotteista. Mutta tuo on ihan totta, että jos voi käyttää vähälaktoosisia ( hyla, into) tuotteita, voi syödä vähän tavallistakin. Siis esim kakun kerma voi olla tavallsita kermaa, jos aterialla ei ole muuta maitotuotetta. Se kokonaislaktoosimäärä siis ratkaisee, ei se tuleeko se "hylasta" vai tavallisesta. Mutta jos kaikessa on laktoosia onkin jo pulassa.
Meillä taas lasten isä aina muistaa mainita että on laktoositon ja onko laktoositonta. Ollaan siis erottu. Ja kun vatavasten hänelle varasin synttäreille mud cakea ja laktoositonta jätskiä, niin eikös hän ottanut tavallista kakkua ( siis kermakakua jossa oli vielä maitoa täytteessäkin) ja tavallista vaniljajäätelöä mutakakkunsa päälle. Ärsytti sekin.
 
Ammatti-ihmiset nykyään jo tekeekin kaiken vähälaktosittomana. Mä oon tullut samaan tulokseen, että vaivattominta tehdä kaikki juuri niin. Ei ainakaan hankalaa, mutta monien muiden nykyisten ruokavaliorajoitusten huomioiminen jo onkin... Kaikesta huolimatta kyllä "ruoka-ainerajoitusten" huomioiminen, jos ovat kerran ennalta tiedossa, kuten juhlissa, saa vieraat tuntemaan itsensä tervetulleiksi.
 
Aika nuivaa suhtautumista juhlien järjestäjältä.
itse teen kaikki vähälaktoosittomana jos on enempi vieraita tulossa
( ja varsinkin jos kaikki ei oo ihan läheisiä joista tietää ruokavaliot )
 
Olisihan se kohteliasta varata teille tai siis tehdä kaikille vl-tuotteista. Mutta tuo on ihan totta, että jos voi käyttää vähälaktoosisia ( hyla, into) tuotteita, voi syödä vähän tavallistakin. Siis esim kakun kerma voi olla tavallsita kermaa, jos aterialla ei ole muuta maitotuotetta. Se kokonaislaktoosimäärä siis ratkaisee, ei se tuleeko se "hylasta" vai tavallisesta. Mutta jos kaikessa on laktoosia onkin jo pulassa.
Meillä taas lasten isä aina muistaa mainita että on laktoositon ja onko laktoositonta. Ollaan siis erottu. Ja kun vatavasten hänelle varasin synttäreille mud cakea ja laktoositonta jätskiä, niin eikös hän ottanut tavallista kakkua ( siis kermakakua jossa oli vielä maitoa täytteessäkin) ja tavallista vaniljajäätelöä mutakakkunsa päälle. Ärsytti sekin.

No ei se kyllä ihan noinkaan mene, vaikka loogisesti ajatellen varmaan pitäisi mennä. Mulle käy vähälaktoosinen, mutta en kestä yhtään tavallista kermaa tai jäätelöä. Sen sijaan kypsennettynä tai hapanmaitotuotteena voi mennä tavistuotteet ilman oireita - tai sitten ei. Riippuu mitä muuta oon syönnyt. En tiedä onko sitten "puhdasta" laktoosi-intolesanssia, mutta tiedän, että muillakin on tämäntyyppistä oireilua.
 

Yhteistyössä