"Julkinen" vedenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
Onko sinulla mennyt lapsivesi muualla kuin kotona tai sairaalassa?
Miten kävi, miten muut ihmiset suhtautuivat asiaan ja miten reagoit itse?
Käynnistyikö synnytys saman tien?

Itsellä toinen raskaus ja laskettu aika näinä päivinä, esikoisen synnytys käynnistyi supistuksilla. Nyt kun käy jossain niin aina piilee pieni ajatus siitä että mitä jos meneekin vedet esim kaupassa tai keskellä toria? :D

Mulla meni vedet esikoisesta kaupan vihannesosastolla. Mutta eipä sitä nyt ketään nähnyt, ei ne kaikki kerralla lattialle pärskähtäneet, eikös se aika harvinaista sentään ole varsinkin jos synnytys ei ole käynnissä.
Eikä käynnistynyt synnytys heti vaan supistukset alkoivat vasta myöhemmin.
Toinen lapsi meinasi syntyä onnenhuntu kasvoilla (eli sikiökalvot eivät puhjenneet) mutta ihan viime metreillä kalvot puhkesivat ja vauva ja lapsivedet menivät samantien.

Kiitos vastauksista. Löytyykö lisää kokemuksia? :)
Näillä helteillä en kyllä aio mitään valtavia sidetoppauksia pitämään housuissa vain siltä varalta, pärskähtäkööt sitten vaikka lammikkona ennemmin...
Ja kaupassa/ulkona on pakko käydä välillä, ei tässä ihan kotiinkaan sovi linnoittautua kun ei tiedä meneekö vielä päivä vai kaksi viikkoa ennen kuin synnytys alkaa. :)

Mulla on kyllä molemmilla kerroilla tullu onneks kotona ja oikeen reippaalla paineella; sohvalle ja sänkyyn, molemmilla kerroilla myös mies paniikissaan on tuonut kaapin pienimmän pyyhkeen avuksi :laugh: Sen jälkeen lirutellut niin että siteillä selvisi sairaalaan.

Jos samalla tavalla vedet lorisis kaupassa ni saattashan siinä ihmiset kattoa että housuunko pissit.. :laugh: Toisaalta, esikoisen vedenmenojen jälkeen mulla alkoi myös aivan tajuttomat supistukset joten jos se ois kaupassa tai muualla tapahtunut ni tuskinpa olis tarvinnu paljoakaan kenellekä selitellä mitä on tapahtumassa. Itse jos näkisin sellaisen tilanteen varmaankin kipittäisin paikalle ja kysyisin tarviiko jossain apua..

No, mulla meni kyllä vedet oman makkarin lattialle, mutta sitä tuli kyllä todella paljon... että jos olisi julkisella paikalla käynyt, olisi taatusti huomattu... Kai siinä vois itsekin heittää vitsiksi, että " jaahas, pitänee tästä lähteä synnyttämään, heippa". Mullakaan ei supparit alkaneet vuorokauteen, joten synnärillekin ilmoittauduin "epäuskottavasti" iloisesti naureskellen; "tulisin synnyttämään, jos teille sopii".

En osannut pelätä lapsivesien menoa ollenkaan. Ekalla kertaa ne menivät sairaalassa noin 3 tuntia ennen syntymää. Toisella kertaa minulla oli jo supistuksia, kun sairaalasta laittoivat kävelylle. Meninpä sitten käymään kaupassa, vaikka supisteli aika tavalla. Enpä tullut edes ajatelleeksi, että lapsivedet voisivat mennä milloin hyvänsä. Vedet menivät vasta, kun lääkäri puhkaisi kalvot noin 15 minuuttia ennen syntymää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mirja:
En tunne asiaa, mutta itse ainakin käyttäisin jotain valtavaa yösidettä noiden viimeisten päivien aikana. Enkä kyllä kävisi kaupoissa ym.
Mä en missään tapauksessa! Niitä siteitä saa synnytyksen jälkeen käyttää kyllästymiseen asti. Luonnollinen tilannehan se on. Itse melkein ennemmin toivon, etten kotisohvalle tulvi.

Viimeksi tosin kun vedet meni, kuulin sen kalvojen poksahduksen ja hyppäsin kuin jojo sängyltä ja lorotin lattialle.

:D