Juntti ihminen ja kasvatus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomalainen on juntti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suomalainen on juntti

Vieras
- juntti pukee kakaransa sukupuolen mukaan ja ostaa lelut sukupuolen mukaan.

-juntti katselee muiden hankintoja ja arvottaa ihmiset sen mukaan ja kuvittelee että kaikki muutkin näyttävät jos heillä on rahaa

-juntti ajattelee lähes koko hereilläoloaikansa muiden tekemisiä ja hankintoja ja omia hankintoja

-juntti on tyhmä ja kade ja ahne

• Tykkää
Reactions: harmoillen
juntti tarkoittaa alunperin maalaista, enkä tiedä, mitä siinä nyt olisi vikana. Tuntuu, että sitä pidetään nykyään haukkumasanana, jota käyttävän ei tarvitse vaivautua perustelemaan kantaansa mitenkään.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuo muiden kyttääminen ja kyylääminen on kummallista, samoin ihmisten arvottaminen jonkun haalarimerkin tms. perusteella.

• Tykkää
Reactions: säpäle
Siis ollakseni in mun pitää pukea meidän pojille vaaleanpunaiset mekot :)

f00kn7.jpg

[QUOTE="jep";25318179]juntti tarkoittaa alunperin maalaista, enkä tiedä, mitä siinä nyt olisi vikana. Tuntuu, että sitä pidetään nykyään haukkumasanana, jota käyttävän ei tarvitse vaivautua perustelemaan kantaansa mitenkään.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuo muiden kyttääminen ja kyylääminen on kummallista, samoin ihmisten arvottaminen jonkun haalarimerkin tms. perusteella.[/QUOTE]

Juntti tarkoittaa alunperin hieman tietämätöntä, sivistymätöntä, yksinkertaista maalaista. Sellaista joka ei koskaan ole nähnyt ulkomaalaista. Sellaista joka raapii persettään ruokapöydässä, haisee lehmänpaskalle, nai oman serkkunsa ja tekee liudan lapsia koska raamattu käskee täyttämään maan.

900-luvun alussa juntilla tarkoitettiin maalaistyttöä. Kun nämä juntit muuttivat kaupunkiin ja työskentelivät usein tehtaissa, sanan merkitys muuttui tarkoittamaan tehtaantyttöä tai työläisnaista.

1960-luvulla maalaispoikia tai yleensä maalaisia kutsuttiin junteiksi. Seuraavalla vuosikymmenellä juntti-sanan merkitys laajeni tarkoittamaan (tavallisesti pojasta tai miehestä) tyhmää, hölmöä, typerää, kummallista, yksinkertaista.

Slangiin juntti-sana on saatu Sisä-Suomen murteista, missä sillä on useita enimmäkseen kielteisesti sävyttyneitä merkityksiä, esim. "laiska, itsepäinen ihminen; kömpelö poika".

iGS - Arkisto

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;25318716:
900-luvun alussa juntilla tarkoitettiin maalaistyttöä. Kun nämä juntit muuttivat kaupunkiin ja työskentelivät usein tehtaissa, sanan merkitys muuttui tarkoittamaan tehtaantyttöä tai työläisnaista.

1960-luvulla maalaispoikia tai yleensä maalaisia kutsuttiin junteiksi. Seuraavalla vuosikymmenellä juntti-sanan merkitys laajeni tarkoittamaan (tavallisesti pojasta tai miehestä) tyhmää, hölmöä, typerää, kummallista, yksinkertaista.

Slangiin juntti-sana on saatu Sisä-Suomen murteista, missä sillä on useita enimmäkseen kielteisesti sävyttyneitä merkityksiä, esim. "laiska, itsepäinen ihminen; kömpelö poika".

iGS - Arkisto

Älä nyt tuu pilaamaan tätä keskustelua faktoilla :saint:

Kyllähän nyt vähän täytyy pukea lapsensa sukupuolen mukaankin. Jos pukee 1-2v poikansa rimssumekkoon, niin mitäs se tarkoittaa? Ei kylläkään sitä, että kyseinen ihminen on vaan suvaitsevainen. Vaan mun mielestä sitä, että se olisi halunnut tytön, tai että sillä on pää seonnut.
Se on sitten eriasia, että hyväksyy murrosikäisen poikansa pukeutumisen rimssumekkoon, sitten kun murrosikäinen osaa itse päättää pukeutumisistaan.

Mun mielestä erittäin juntteja on myös ne, jotka välttää hysteerisenä sinistä tai mitään muutakaan vähänkään ns.poikamaista väriä (tai kuviota) poikalapsella/välttää pinkkiä ja muita ns. tyttömäisiä värejä ja kuvioita tytöllä, koska ovat kuulleet että ollakseen IN pitää olla unisex.

Pojalleen ne ostaa nukenvaunut, tytöltään kieltävät ne, koska muuten he olisivat - kamalaa! - taviksia. Joita he kyllä ovatkin, vaikka muuta yrittäisivät.

Tiedättehän "siis meidän Valo ei IKINÄ pukeudu mihinkään siniseen autopaitaan, ei niin kauan kuin minussa henki pihisee"- tyypit. Ne, joiden Valo kulkee iloisena pitkissä enkelinkiharoissaan & paidassa jossa on keltaisella pohjalla vaaleanpunaisia pupujusseja ja violetteja + punaisia kukkia kirjavien perhosten ja leppäkerttujen kera. Ja sitten ne on näreissään kun Valoa luultiin taas perhekerhossa tytöksi kun se leikki nukeilla - "siis miten ahdasmielisiä jotkut on!" :xmas:

Tiedättehän "siis meidän Valo ei IKINÄ pukeudu mihinkään siniseen autopaitaan, ei niin kauan kuin minussa henki pihisee"- tyypit. Ne, joiden Valo kulkee iloisena pitkissä enkelinkiharoissaan & paidassa jossa on keltaisella pohjalla vaaleanpunaisia pupujusseja ja violetteja + punaisia kukkia kirjavien perhosten ja leppäkerttujen kera. Ja sitten ne on näreissään kun Valoa luultiin taas perhekerhossa tytöksi kun se leikki nukeilla - "siis miten ahdasmielisiä jotkut on!" :xmas:
Oih, nää on näitä ihania palstatalla tavattuja lapsia, joihin ei koskaan törmää oikeassa elämässä. Epäilen oinko niitä edes olemassa, muualla kun kaksplussan provokeskusteluissa, tai mielisairaaloihin suljettujen mammojen jälkikasvuna...

Juntti on se joka kategorio muita junteiksi.

Koska juntti harvoin tajuaa olevansa juntti, niin törmäämme lumipalloilmiöön. Ei-juntti tunnistaa juntin housunvyötäisiltä vilkkuvasta persvaosta ja kumisaappaista joissa on kuivunutta siansontaa. Ei-juntti sanoo tämän ääneen, jolloin muuttuu itsekin juntiksi. Pian uusiojuntti huomaa rapsuttavansa takamustaan perheravintolassa ( = mäkkäri) samalla kun juo puolisalaa taskumatista kotipolttamaa pontikkaa. Uusio
juntti lopettaa sivistyneen kirjallisuuden lukemisen, lopettaa aivokirurgin työnsä ja alkaa ajamaan teurasautoa, koska kokee sen niin perkeleen rentouttavana.

Ex- anoppini ja - appeni olivat tosi juntteja.
Appi ryyppäsi kuin sieni ja oli kaikkialla kännissä, anoppi yritti selitellä ja esittää ettei se muka juonut.
Entisen anoppini mielestä oli vaan kahdenlaisia ihmisiä. Köyhiä, jotka olivat "huonoja", rikkaita jotka olivat "hyviä".
Koska heillä oli rahaa, he eivät voineet mitenkään voineet olla "huonoja", vaikka appi veti viinaa aamusta iltaan ja pieksi anoppia mennen tullen. Sillä lailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25318828:
Oih, nää on näitä ihania palstatalla tavattuja lapsia, joihin ei koskaan törmää oikeassa elämässä. Epäilen oinko niitä edes olemassa, muualla kun kaksplussan provokeskusteluissa, tai mielisairaaloihin suljettujen mammojen jälkikasvuna...
Kyl niitä on nähty.

Yhdenkin tyttösen äiti oli hiilenä kun tyttöä aina luultiin pojaksi. Niin kai, kun sillä oli yhdelläkin kerralla perhekerhossa valkoinen paita jossa oli jotain autoja ja traktoreita, tummansiniset tai mustat housut, haalarikin "poikavärinen" eikä hiuksiakaan mistä jotain vois päätellä.

Jos mä pukisin kaljun tyttölapseni siniseen, autoihin ja traktoreihin, niin en mä ehkä itkisi kun sitä pojaksi luullaan :xmas:

Kyl niitä on nähty.

Yhdenkin tyttösen äiti oli hiilenä kun tyttöä aina luultiin pojaksi. Niin kai, kun sillä oli yhdelläkin kerralla perhekerhossa valkoinen paita jossa oli jotain autoja ja traktoreita, tummansiniset tai mustat housut, haalarikin "poikavärinen" eikä hiuksiakaan mistä jotain vois päätellä.

Jos mä pukisin kaljun tyttölapseni siniseen, autoihin ja traktoreihin, niin en mä ehkä itkisi kun sitä pojaksi luullaan :xmas:

Musta on junttia mennä kommentoimaan lapsen sukupuolta -kutsumaan sukupuolella, jollei sitä ihan vitivarmaksi tiedä. Eikö voi puhua vain lapsesta? Kysyä lapsen nimeä?

Kyl niitä on nähty.

Mä en oo törmännyt kun androgyyneihin vauvoihin :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25319022:
Mä en oo törmännyt kun androgyyneihin vauvoihin :whistle:
Tuokaan ei ollut vauva enää.

Ja mä oon kyllä törmännyt esim. sellaisiin tyttövauvoihin, joilla on pitkä tukka pinneillä ja pompuloilla kiinni laitettuna :heart:

En ylipäätään tajua, mikä herneiden vetämisen syy se on jos joku luulee poikaa tytöksi tai päinvastoin. Siihen voi vaan sanoa että hän on poika/tyttö, tai antaa olla jos ja kun asia on merkityksetön (joku random mummeli bussissa, tms).

Yhteistyössä