Juopotellu ja raskaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuu.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juuu.

Vieras
Voi että sitä on tyhmä ku ei tajua.....!!!
Tein eilen positiivisen testin ja voi olla et olen jo kuudennelle tai seitsemännellä vkolla raskaana. Olen juopotellut kesän ajan joka vkonloppu jonkin verran. Pari sauna siideria joka lauantai ja viimeiseen kuukauteen mahtunu kahdet pirskeet jossa olen juonut ihan humalaan asti. Menkat ollut epäsäännölliset joten en oo tajunnu tehdä testiä aikasemmin.
Olenkohan saanut aikaan jotain peruuttamatonta??? Huolestuttaa!

voi kuule, ei hätää, itse sain tietää vasta vkolla 15 olevani raskaana ja sitä ennen olin ryypännyt ja polttanut tupakkaa urakalla, nyt mulla ihan terve lapsi...
noin aikasessa vaiheessa yleensä tulee jo keskenmeno jos jotain oikein pahasti pielessä

Toivottavasti kaikki on hyvin, vaikka ilmeisesti jo noilla viikoilla on mahdollisuus olla aiheuttanut jotain vammoja sikiölle.

Itselläni kuukautiset tulivat useampana viime vuotena 3 kk ja 1 vk välein, ja tein testin 1 kk ennen seuraavien kuukautisia. Tietenkin elettiin vielä pikkujouluaikaa ja raskaana olinkin yllättäen, joten alkoholia tuli käytettyä reippaasti samoille viikoille asti, mitä sinulla mahdollisesti on.

Toivotaankin näin ollen, että meidän molempien lapset syntyvät terveinä.

Minä luin jostain, että "vain" viikolle 5 asti sikiö olisi turvassa äidin käyttämien aineiden vaikutuksilta. Eikä "keskenmenottomuus" tarkoita sitä, etteikö lievempiä kehityshäiriöitä voisi olla.

Toisaalta myös kaverini käytti yhdessä raskaudessaan alkukolmanneksen alkoholia/tupakkaa ja yhdessä raskaudessa viikolle 13 asti alkoholia ja molemmilla kerroilla lapsella oli vaikea kehityshäiriö ultrassa. Tässä ensimmäisessä raskaudessa lääkäri sanoi minunkin kuulleni, että johtuisi suoraan alkuraskauden alkoholin käytöstä...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Minä luin jostain, että "vain" viikolle 5 asti sikiö olisi turvassa äidin käyttämien aineiden vaikutuksilta. Eikä "keskenmenottomuus" tarkoita sitä, etteikö lievempiä kehityshäiriöitä voisi olla.

Toisaalta myös kaverini käytti yhdessä raskaudessaan alkukolmanneksen alkoholia/tupakkaa ja yhdessä raskaudessa viikolle 13 asti alkoholia ja molemmilla kerroilla lapsella oli vaikea kehityshäiriö ultrassa. Tässä ensimmäisessä raskaudessa lääkäri sanoi minunkin kuulleni, että johtuisi suoraan alkuraskauden alkoholin käytöstä...

ei mun lapsella mitään häiriöitä oo todettu vaikka join ja poltin rv15 asti tietämättä että olen raskaana...

Onko nyt fiksua pelotella tollasilla kertomuksilla?? Hyvin epätodennäköistä että vauvalla on mitään hätää!! Kaikenlaisiä idiootteja taas liikkeellä..

itse en halunnut ekaksi pitää lasta joten rellestin ja juopottelin reilusti joka viikonloppu ja perjantai-lauantai joskus silloin.
ja sitten halusinkin pitää lapsen,lapsesta tuli ihan normaali.siis ei mitään että olisi saannut jotain vaurioita mun ryyppäyksestä.
Masuni näkyi vasta +20 viikoilla noin niin sinne 12 viikoille join reilusti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko nyt fiksua pelotella tollasilla kertomuksilla?? Hyvin epätodennäköistä että vauvalla on mitään hätää!! Kaikenlaisiä idiootteja taas liikkeellä..

peesaan...
ja lääkäriltä todella outoa käytöstä jos menee ultrassa nähtyjen poikkeamien perusteella sanomaan lapsen äidille että johtuvat alkoholista, kun ainoa vamma jonka tiedetään johtuvan alkoholinkäytöstä raskausaikana, on FAS ja sitä ei ultraäänella edes voi raskausaikana diagnosoida.

viikoille 5+ jotain tuli juopoteltua lähes päivittäin, kun ei ollut aavistustakaan pienestä elämästä.. Harmittaa, mutta minkäs teet.. Nyt ei auta kuin toivoa, että kaikki on kunnossa..

jos sä tuosta sanot neuvolasta,tuomitsevat sut heti alkkikseksi. Näin kävi mulla ja jouduin käymään äitipolilla haastattelussa,koska mukamas mahdollisuus siihen, että jatkaisin juomista. Huvittavaa, en ikinä tahallaan satuttaisi omaa tulevaa lasta.

Uuh, soittiko se lääkäri sinulle ja juorusi kaverisi asioista?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
toiset polttaa koko raskauden ajan.

Niin tekee , mutta eiköhän se ole sittenkin vähän toinen asia. Ja siitä ei mitään hyvää kyllä seuraa, vaikka äidit toisin väittää , ne seuraukset kun saattaa selvitä vasta kouluikäisenä , kokemusta on , surullinen äitipuoli.

Esikoisesta tein raskaustestin joskus viikoilla 9 ja siihen asti ryyppäsin ihan reippaasti ja tupakoin, terve lapsi. Toisesta lapsesta join viikoille 13 ennen kuin tein testin ja terve lapsi.
Ja siis ihan kunnon kännejä. Itselläni oli myös todella epäsäännöllinen kierto joten edes epäilystä raskaudesta ei ollut.

Tiedän pelkosi!

Itsellä kävi samalla tavalla. Olin kesälomalla ja jotain join melkein päivittäin, muutaman kerran ihan humalaan asti. Loman lopussa aloin ihmettelemään, kun kuukautisia ei ole koko lomana tullut (lomaa oli 6 viikkoa). Pääsin aika pian ultraan ja olin sitten 7+ viikolla..

Kovin olin huolissani tuosta juomisestani, mutta kaksi lääkäriä vakuutteli, että mitään vahinkoa en tulla alkoholilla ole aiheuttanut. Jos noilla aikaisilla viikoilla jotain vahinkoa olisi tapahtunut, olisi se niin suurta, ettei sikiö olisi elinkelpoinen -> keskenmeno.

Ole huoleti ja nauti raskaudestasi!

Mulla oli myös sama huoli esikoisen kanssa. Kysyin neuvolassa ja sanoivat että ei mitään syytä huoleen. Kuulemma ei pitäisi olla haittaa jos humalassa on ollut ennen viikkoa 12. Terveydenhoitaja kertoi että lähes joka toinen tuleva äiti kyselee samaa :) Mulla oli tosin viikkoja vasta 5.

Alkuperäinen kirjoittaja Satuja:
Mulla oli myös sama huoli esikoisen kanssa. Kysyin neuvolassa ja sanoivat että ei mitään syytä huoleen. Kuulemma ei pitäisi olla haittaa jos humalassa on ollut ennen viikkoa 12. Terveydenhoitaja kertoi että lähes joka toinen tuleva äiti kyselee samaa :) Mulla oli tosin viikkoja vasta 5.

Niin ja lisätään tähän että ihan terve neljävuotias tyttö on meillä nykyään äidin ryyppäilysta huolimatta :)

Yhteistyössä