Jupinaa

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Kävin tos illansuussa pojan kans perhepuistossa, ja voi jessus mitä ääliöäitejä oli taas liikkeellä.

Poika on vajaa 2v., eikä vielä oikein ymmärrä mun lelujen ja sun lelujen eroja - lisäksi mä oon opettanut sellaista, että leluja saa lainata, jos omistaja ei niitä itse tarvitse. Paikalla oli siis kaksi noin 3-vuotiasta tyttöä, joilla oli taaperokärry mukana. Pojalla on samanlainen kotona, niin totta kai tämä hyökkäsi heti kärryjen luo, että leikkimään - etenkin, kun tytöt olivat silloin liukumäessä. Tytöt huomsivat tapahtuneen, niin hyökkäsivät paikalle hirmu kyydillä ja toinen niistä tönäisi pojan kumoon, et MUN KÄRRY, ei saa koskea!!! Vieressä seisovat äidit eivät reagoineet asiaan mitenkään. Poika unohti kärryt sillä kertaa, kohtaaminen asfaltin kanssa oli sen verran vaikuttava.

Kohta poika meni jälleen orpona seisovien kärryjen luokse, vaikka kuinka yritin kieltää (sidoin kengännauhoja enkä heti ehtinyt perään). Jälleen sama homma: tytöt tulivat, ja toinen tytöistä kaatoi pojan; lisäksi hän potkaisi poikaa jalkaan. Mä sit jo sanoin tytölle, että tuo ei ollut nyt kyllä nätisti tehty, kun tää pieni ei vielä ymmärrä ettet sä halua muiden leikkivän sun kärryillä. Mitä tekee tytön äiti: tulee naama punaisena huutamaan mulle, että hankkikaa perkele omat kärrynne, mun likkaa ei tarvii tuolla lailla kohdella.

Jäin ihan monttu auki siihen seisomaan, kun ottivat ja lähtivät samantien. Kaikenlaisia :o.

mä olen eri mieltä...
mä olen opettanut lapseni kysymään että saako lainata...
ja jos ei oo osannu kysyy niin olen kysynyt itse...

en mäkään haluis että kukaan kysymättä ottaa meidän leluja

Kyllä meillä on saanu meijän ja muiden leluilla leikkiä sen kummempia ihmettelemättä jos samalla hiekkiksellä ollaan.. On toi kumma asenne että lapsilta vaaditaan niin helkutisti! Kaikki ilo menee siihen että mammat on sitä mieltä että meidän leluihin ei täällä pihalla nyt kosketa.. Onpa kivaa lapsilla. Ne on kumminkin vaan tavaroita.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mä olen taas täällä ärsyttävästi hieman eri mieltä. :)

Niin, kun meillä opetetaan, ettei toisten tavaroihin kosketa ilman lupaa.

Töniminen oli tietysti silti väärin, mutta mutta...

Saa ihan vapaasti olla eri mieltä, mutta puolustaudun sanomalla, että toki opetan, että lupapitää kysyä. Se vaan, että meillä tuossa lähipuistossa on yleensä sellainen mentaliteetti, että toisten leluja saa lainata, niin en arvannut odottaa tuollaista reaktiota. Ja usko pois, yleensä meillä kysytään lupa, mutta kun omistajaa ei ekalla ollut siinä ulottuvilla, niin hankala oli lupaa kysyä. Toki olisin katsonut, ettei poika vie kärryjä mihinkään kauas. Toisella kerralla sitten mä tosiaan itse sidoin kengännauhoja ni en heti kerinnyt perään; normaalisti katson kyllä pojan perään ihan varmasti riittävästi vaikken olekaan niitä äitejä, jotka kulkee koko ajan puolen metrin säteellä lapsestaan.

Sitten vielä sellainen pointti, että vaikka oltaiskin pojan kans tehty väärin, niin minusta sekä isomman lapsen että hänen äitinsä käytös oli vielä huomattavasti törkeämpää. Tyttö kuitenkin kahdesti kaatoi poikani tosi rajusti tantereeseen; toisella kertaa tuli lisäksi potku sääreen. Ja äiti ei torunut lastaan millään tavalla - mä sentään YRITIN parhaani mukaan pitää muksuni aisoissa.

Tuo töniminen ja potkiminen on kyllä ehdottomasti sellainen asia, johon vanhempien olisi pitänyt puuttua kovalla kädellä :o Se on toki luonnollista, että tuonikäinen lapsi on tarkka tavaroistaan ja puolustaa ärhäkästikin omaisuuttaan, mutta väkivalta on aina tuomittavaa. Uskomaton asenne näillä äideillä :o Itse olisin luultavasti repinyt raippeeni tuossa tilanteessa...

Oma tavara on oma tavara, mutta kyllä lapselle pitää opettaa, ettei sitä omaisuutta "puolusteta" keinolla millä hyvänsä. Etenkin kun vastapuolena on reilusti pienempi lapsi.

No huh heijaa..
Okei, kyllä mäkin olen omalleni teroittanut että toisen omaa ei oteta ja jos haluaisi koittaa, niin sitten kysyy luvan/minä kysyin silloin kun poika ei vielä itse osannut.
Mut kyllä paljon pahempi asia on tuo potkiminen ja töniminen, ja se, ettei tyttö/tytön äiti tehnyt vissiin elettäkään pyytääkseen anteeksi? :/
**ttu mitä porukkaa!

Toisten tavaroita ei toki saa ottaa ilman lupaa, MUTTA lapset voi opettaa jakamaan. Inhoan sellaisia penskoja, joilla on pihalla leluja joihin eivät koske, paitsi silloin kun joku toinen lapsi tulee paikalle ja haluaisi lainata niitä toimettomana olevia leluja...itsekkäitä pikkupiruja. Ja se töniminen ja potkaisu: mä olisin tuhatprosenttisen varmasti puuttunut siihen, jos oma lapseni tekisi sellaista |O.
Ihme pässejä osui teidän kohdalle. Sekä vanhemmat että lapset.... :whistle:
*muoks* Se on muuten jännää, että tässä meidänkin lähellä asuu itsekäs pikkupentele, jonka leluihin ei saa IKINÄ kukaan muu koskea. Tulee oikein heiluttelemaan niitä meidän lasten nenän eteen ja lällättelemään (Euroopan rasittavin lapsi, oikeesti :headwall: ). Mutta auta armias, jos muilla lapsilla on jotain kivoja leluja: silloin tämä itsekkyyden ruumiillistuma alkaa inisemään että "mä haluun leikkiä tolla, äääää, mä haluun, mä saan lainata sitä jos mä haluun!". Ja lapsen äiti säestää vieressä että "kyllä teidän täytyy antaa hänen lainata" :o. Vaikka lapsen omiin leluihin ei siis saa kukaan muu koskea...Tälle lapselle ei riitä, että saa tulla mukaan vaikka palloa potkimaan, ehei, hänen täytyy saada se pallo itselleen. Olen monesti sanonut, että voit leikkiä YHDESSÄ meidän lasten kanssa sillä pallolla, mutta se ei kelpaa, hänen on saatava pallo kokonaan itselleen. Eikä ole yksivuotiaasta kyse, vaan lapsesta, jolla heilahtaa pian jo viisi vuotta mittariin.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Toisten tavaroita ei toki saa ottaa ilman lupaa, MUTTA lapset voi opettaa jakamaan. Inhoan sellaisia penskoja, joilla on pihalla leluja joihin eivät koske, paitsi silloin kun joku toinen lapsi tulee paikalle ja haluaisi lainata niitä toimettomana olevia leluja...itsekkäitä pikkupiruja. Ja se töniminen ja potkaisu: mä olisin tuhatprosenttisen varmasti puuttunut siihen, jos oma lapseni tekisi sellaista |O.
Ihme pässejä osui teidän kohdalle. Sekä vanhemmat että lapset.... :whistle:
*muoks* Se on muuten jännää, että tässä meidänkin lähellä asuu itsekäs pikkupentele, jonka leluihin ei saa IKINÄ kukaan muu koskea. Tulee oikein heiluttelemaan niitä meidän lasten nenän eteen ja lällättelemään (Euroopan rasittavin lapsi, oikeesti :headwall: ). Mutta auta armias, jos muilla lapsilla on jotain kivoja leluja: silloin tämä itsekkyyden ruumiillistuma alkaa inisemään että "mä haluun leikkiä tolla, äääää, mä haluun, mä saan lainata sitä jos mä haluun!". Ja lapsen äiti säestää vieressä että "kyllä teidän täytyy antaa hänen lainata" :o. Vaikka lapsen omiin leluihin ei siis saa kukaan muu koskea...Tälle lapselle ei riitä, että saa tulla mukaan vaikka palloa potkimaan, ehei, hänen täytyy saada se pallo itselleen. Olen monesti sanonut, että voit leikkiä YHDESSÄ meidän lasten kanssa sillä pallolla, mutta se ei kelpaa, hänen on saatava pallo kokonaan itselleen. Eikä ole yksivuotiaasta kyse, vaan lapsesta, jolla heilahtaa pian jo viisi vuotta mittariin.

Karseeta :o Tulee elämä olemaan kovin vaikeata tällaiselle lapselle, kun hän jossakin vaiheessa hoksaa, ettei maailma pyörikään hänen napansa ympärillä eikä aina saa mitä haluaa... Ja millaista vahinkoa tällainen lapsi saakaan aikaan terrorisoidessaan muita ihmisiä?

Yhteistyössä