Juuri nyt inhoan lastani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Koko päivä taas ollut yhtä kitinää ja vinkunaa. Mikään ei ole hyvä ja koko ajan se valittaa joka asiasta ja vähän väliä pitää jotain itkeä.
Nyt sitten heitti vaatteensa pitkin huonetta ja käskin siivota ne pois. Alkoi taas se sama vastaan vänkääminen ja vinkuna. Sitten se alkoi paiskoa sählymailallaan lattiaa eikä käskystä huolimatta lopettanut. otin sen mailan käsistä ja katkaisin koko paskan.

Siinähän huutaa nyt katkennutta mailaansa. Voi helvetin helvetti.
Lapsi on pian 5v. ja niiiiiin rasittava aina välillä. Osaa kyllä käyttäytyä, mutta välillä on näitä päiviä kun napsahtelee itse kullakin.

Tulis jo syksy ja se menis takaisin päiväkotiin.

Meillä on 2,5v erittäin uhmainen kakara ja tuleva koululainen. Isompi kiipeilee seinille, kun ei ole ohjattua tekemistä, ja pienempi uhmaa ja komentaa kotona kaikkia. Tätä v*tun lomaa vartenko oon taas koko talven raatanut töissä ja sumplinut työvuoroja että lasten tarttee mahdollisimman vähän olla päivähoidossa. Voi ****! Isovanhemmat ei suostu ottamaan yökylään että saatais edes joskus olla miehen kanssa kaksin, pitääkö nuo viedä lastenkotiin vai minne?

[QUOTE="väsynyt äiti";28670477]Ei ollut tarpeellista, mutta parempi sekin kuin se, että olisin nakannut koko kakaran pihalle mailoineen kaikkineen. Ja me asutaan kerrostalossa...[/QUOTE]

Toki hyvä ettet käynyt käsiksi lapseen.Muistathan ostaa uuden mailan ja selittää miksi sen katkaisit ja myös pyytää anteeksi?

• Tykkää
Reactions: Honeoyne
[QUOTE="ninni";28670482]Jos ei ole ohjattua tekemistä, niin JÄRJESTÄKÄÄ sitä! Ulkoilkaa lpasilta energiat pois, askarrelkaa. leipokaa pullaa, sämpylää, maalatkaa makuuhuoneen seinä, lapsen sänky, soittakaa mummolle, leikkikää tyynysotaa ,katsokaa iltaisin joku koko perheen elokuva..[/QUOTE]

Me ollaan ainakin päivästä n.8h vähintään ulkona. Siellä on tilaa leikkiä ja uida jne. ja sisällä luetaan kirjoja ja maalataan. Ihan koko aikaa en mäkään voi tota viihdyttää, kun pitää joskus esim. ruokaakin laittaa.
Ja hyvin se leikkii yksinäänkin YLEENSÄ. Sit on näitä päiviä, että mikään ei kelpaa a kaikki on EI EI EI ja EN HALUA ja vinkunvinkun.

Muista, että lapsi tarvitsee rangaistuksen, seuraamuksen huonosta käytöksestä. Kun lapsesi alkaa tuolla tavoin riehua ja rikkoa mailalla paikkoja, otat kiinni reippaasti ja sanot tiukasti lapsen tasolle kumartuneena "Ei saa, lopeta. Jos tuo ei nyt lopu, äiti laittaa sinut jäähylle." Ja jos vielä jatkaa, toimit niin kuin lupasit lapselle. Johdonmukaisesti viet jäähypenkille tai otat lelun pois, kunhan se on selkeä rangaistus. Jos hän silti pistää vastaan, et anna periksi vaan viet niin kauan sen jäähylle kunnes hän pysyy siellä.
Näin hän oppii, että teoilla on seurauksensa ja äiti pitää lupauksensa, ja ihmisiin voi luottaa. Hyvästä käytösestä palkitset ja kehut lasta, että oletpas hienosti siivonnut lelut tai syönyt koko puuron! Muistat, että kaikki lähtee SINUSTA. Kun olet rauhallinen, määrätietoinen ja uskot itseesi etkä menetä hermoja, lapsi huomaa, että ei kannata riehua tai joudun jäähylle. Seuraamus on oltava, sillä tiuskimisesta/huutamisesta ja riehumisesta saat vain paskan mielen ja lapsi ei opi. Tsempiä - muista että lapset on mitä loogisempia ja yksinkertaisempia olentoja kun vaan pidät pääsi siinä mitä olet sanonut ja toimit sen mukaan loppuun saakka!

Niin, entäs jos p*skaakaan kiinnosta tehdä mitään kun on ensimmäiset omat lomapäivät? Jos vaan haluais olla, mutta pennuille se ei näköjään käy. Jos olisi enemmän pokkaa, veisin ne päiväkotiin ja olisin ite kotona.

Mun olis todellakin pitänyt jättää lapset tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän tunteen;28670496:
Niin, entäs jos p*skaakaan kiinnosta tehdä mitään kun on ensimmäiset omat lomapäivät? Jos vaan haluais olla, mutta pennuille se ei näköjään käy. Jos olisi enemmän pokkaa, veisin ne päiväkotiin ja olisin ite kotona.

Mun olis todellakin pitänyt jättää lapset tekemättä.

Vie harrastukseen? Maailman helpoin tapa saada omaa aikaa ja useaksi tunniksi!

Kuulostaa aika tutulta ap, mutta mailaa en ole vielä joutunut katkaisemaan. Kun mun 6v. marisee ja kitisee joka asiasta, niin näytän hänelle STOP-merkkiä kädellä enkä kuuntele mitä valittaa ja näytän sen lapselle. Näin lapsi tajuaa ettei saa tahtoaan läpi, eikä ainakaan sillä tavalla.

Kesä on monelle lapselle rankkaa aikaa, kun ei ole säännöllistä päivärytmiä, johon on päiväkodissa tottunut ja niitä vanhemppien paljon parjaamia päiväunia/leophetkeä, jota tuon ikäinen vielä kuitenkin kaipaa. Meillä lapsi rauhottu tässä yksi päivä ihan syliin ja hassutteluun pitkän huudon jälkeen, kun lopulta tajusin ettei se huuto lopu itsestään, vaan lapsi vaan yllyttää itseään huutamaan ja on lisäksi väsynyt.

Tsiisus. Puhutteko te lapsistanne oikeasti noin? Tai mietitte?

Itse olen kaukana superäidistä mutta silti kolmen alle 5 vuotiaan kanssa arki sujuu ilman mitään tuollaista. Ne on katsos kasvatettu ja me vanhemmat pidämme huolen että heille riittää aikaa ja tekemistä.

[QUOTE="mie";28670622]Jos tahallaan kiukuspäissään rikkoo niin kyllä silloin on paikallaan ostaa uusi. Lapsen voi opettaa eli tehdä hänelle selväksi sen ettei paukuta mailalla lattiaan ja että maila on vain pelaamista varten.[/QUOTE]

Näin on. Meillä ei kukaan saa rikkoa toisen tavaroita, ei vanhemmatkaan edes suutuksissa. Anteeksi pyyntö ja uusi maila.

Tsiisus. Puhutteko te lapsistanne oikeasti noin? Tai mietitte?

Itse olen kaukana superäidistä mutta silti kolmen alle 5 vuotiaan kanssa arki sujuu ilman mitään tuollaista. Ne on katsos kasvatettu ja me vanhemmat pidämme huolen että heille riittää aikaa ja tekemistä.

Niin eikä se jatkuva virikkeiden antokaan ole tärkeintä, vaan rajat! Ilman rajoja ja huonosta käytöksestä seuraavia rangaistuksia, lapsi ei opi. On aivan turha valittaa ja päivitellä kun lapsi tekee tuollaista tuhoa ja häiriökäyttäytyy noin, koska eihän lapsi voi oppia käsittelemään pettymyksiä/raivoa jos hänellä ei ole aikuinen kuka siinä auttaa! Lapselle pitää näyttää mikä on ok ja mikä ei, hyvästä käytöksestä palkita ja iloita, sekä huonosta käytöksestä jos ei varoituksen jälkeen lopeta niin ehdottomasti kuuluu antaa seuraamus. Huutaminen ja lapsen tasolle heittäytyminen vaan pahentaa, eikä kasvata lasta ollenkaan. Turhaa on ihmetellä miten lapsi voi huonosti ja oirehtii sen mukaisesti jos aikuinen on ailahtelevainen - eikä opeta hyvän/pahan ja oikean/väärän eroa. Ei siinä pidä haukkua lasta vaan antaa rangaistus käytöksestä kun ensin kertoo, että jos vielä jatkat riehumista niin joudut jäähylle. Kaikki lähtee rajoista!!

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että tarviiko se lapsi oikeasti päiväkodista pitkää lomaa jos kotona turhautuu? Näitä juttuja, kun lukee niin tulee vaikutelma, että hoidossa olisi enemmän touhuttavaa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että tarviiko se lapsi oikeasti päiväkodista pitkää lomaa jos kotona turhautuu? Näitä juttuja, kun lukee niin tulee vaikutelma, että hoidossa olisi enemmän touhuttavaa.

Edelleenkään kyse ei ole siitä touhuilusta ja virikkeistä, vaan vanhemman kasvatusvastuusta. Lapsi tarvitsee rajat, ihan murrosikäinenkin joten ehdottomasti tässä kuuluu ap:n miettiä miten aikuisena asettaa rajat ja pitää niistä kiinni lapsen parhaaksi. Eli noin huolestuttavaan käytökseen tulee reagoida muuten kuin itse riehumalla ja räyhäämällä takaisin. Varoitus --> Rangaistus (jäähy, lelu pois) --> anteeksi pyyntö lapselta ja sitten asia unohdetaan ja lapsi oppii joka kerran, että äiti onkin se pomo tässä joka huolehtii hänestä ja hänen turvallisuudesta. Ap:n täytyy näyttää mikä on hyväksyttävää ja mikä taas ei, muuten lapsi jatkaa tuota ja pian on ongelmissa.

Aah ihanaa että jollain muullakin on paska päivä. Mulla tuntuu ainakin tänään, etten jaksais noita kakaroita hetkeäkään. Jatkuvaa mankumista vaan, mikään ei ole hyvin. Vituttaa. Ja minustakin tuntuu, että miksi noi lapset edes tein, ei musta ole kunnon äidiksi.

[QUOTE="vieras";28670792]Edelleenkään kyse ei ole siitä touhuilusta ja virikkeistä, vaan vanhemman kasvatusvastuusta. Lapsi tarvitsee rajat, ihan murrosikäinenkin joten ehdottomasti tässä kuuluu ap:n miettiä miten aikuisena asettaa rajat ja pitää niistä kiinni lapsen parhaaksi. Eli noin huolestuttavaan käytökseen tulee reagoida muuten kuin itse riehumalla ja räyhäämällä takaisin. Varoitus --> Rangaistus (jäähy, lelu pois) --> anteeksi pyyntö lapselta ja sitten asia unohdetaan ja lapsi oppii joka kerran, että äiti onkin se pomo tässä joka huolehtii hänestä ja hänen turvallisuudesta. Ap:n täytyy näyttää mikä on hyväksyttävää ja mikä taas ei, muuten lapsi jatkaa tuota ja pian on ongelmissa.[/QUOTE]

Meillä ON jäähypenkki käytössä ja sitä kyllä käytetään. Nythän on kyse siis poikkeuksellisen paskasta päivästä, joka kulminoitui mun typerään käytökseen.
Olen selittänyt lapselle käyttäytyneeni rumasti ja pyysin anteeksi. Uuden mailan ostan kunhan käyn kaupungilla.

Tämä helle ja neljä viikkoa pelkkää kotona oloa kaksin lapsen kanssa = hermot kireellä. Ollaan siis lomalla ja asutaan vielä kaiken lisäksi korvessa, jossa ei oo edes naapureita. Siihen kun lisätään se, että ei ole toista autoa taloudessa ja mies on aina töissä = pää leviää :(

[QUOTE="väsynyt äiti";28670860]Meillä ON jäähypenkki käytössä ja sitä kyllä käytetään. Nythän on kyse siis poikkeuksellisen paskasta päivästä, joka kulminoitui mun typerään käytökseen.
Olen selittänyt lapselle käyttäytyneeni rumasti ja pyysin anteeksi. Uuden mailan ostan kunhan käyn kaupungilla.

Tämä helle ja neljä viikkoa pelkkää kotona oloa kaksin lapsen kanssa = hermot kireellä. Ollaan siis lomalla ja asutaan vielä kaiken lisäksi korvessa, jossa ei oo edes naapureita. Siihen kun lisätään se, että ei ole toista autoa taloudessa ja mies on aina töissä = pää leviää :([/QUOTE]

joo tutulta kuulostaa silti ei siinä mitään.. ite oon huomannu hyväks keinoksi sen kun lapset alkaa käymään ihan ylikierroksilla silleen et nipistelee ja kiusaa toisiaan niin meen siihen väliin heti ja sanon et jatkapa vielä niin joudut välittömästi jäähylle. Siinä oikein huomaa miten lapsen kunnioitus nousee silmissä, kun en epäröi enkä ala huutamaan.. Vaikka mieli tekis! Mutta sit vaan ajattelen, että kaikkein parhaiten se ottaa tosissaan jos oon mahdollisiman tyyni ja rauhallinen, mutta tosi tiukka. Etenkin poikien kanssa se touhu menee muuten aivan kauheeks ja sitä huutoa kun ei jaksa myöskään..

[QUOTE="väsynyt äiti";28670860]Meillä ON jäähypenkki käytössä ja sitä kyllä käytetään. Nythän on kyse siis poikkeuksellisen paskasta päivästä, joka kulminoitui mun typerään käytökseen.

Tämä helle ja neljä viikkoa pelkkää kotona oloa kaksin lapsen kanssa = hermot kireellä. Ollaan siis lomalla ja asutaan vielä kaiken lisäksi korvessa, jossa ei oo edes naapureita. Siihen kun lisätään se, että ei ole toista autoa taloudessa ja mies on aina töissä = pää leviää :([/QUOTE]

Miten te voitte asua sekä korvessa ilman naapureita että kerrostalossa samaan aikaan?

Yhteistyössä