Itse sain juuri juurihoidon päätökseen tiistaina. Vei yhteensä kolme käyntikertaa. Olen pitkään potenut hammaslääkäripelkoa, joten ymmärtäväinen lääkäri tuikkasi mulle sitten oikein megapuudutukset. Sanoi, että tällä puudutuksella vois kyllä kiskoa vaikka viisaudenhampaat pois. Mulle se oli hyvä juttu, koska mun luottamus puudutuksen tehoon kasvoi ja se hirveä pelko ja stressi vähenivät heti ekan kerran jälkeen. Karmea määrä adrenaliinia ym. stressihormoneita liikkeellä.
Otti ensin röntgenkuvan, sitten puudutti ja ekalla kerralla kaivettiin mätä hermo pois juurikanavasta. Ei sit yhtään sattunut. Tuntui vaan hassulta, kun ne siellä rahnuttivat. Ja sit lääkettä sisään ja väliaikainen paikka päälle.
Antoivat antibioottikuurin, jota en käyttänyt, koska en kärsinyt kivuista jälkeenpäin.
Toisella kerralla sama juttu, kunnon puudutus, juurikanavan puhdistus ja lääkettä päälle ja taas väliaikainen paikka.
Nyt vikalla kerralla ei sitten puudutusta enää tarvittukaan, kun oli yksijuurinen hammas, jonka ainoa hermokin oli jo poistettu. Lupasi, ettei satu, eikä sitten sattunutkaan. Juurikanava täytettiin ja kunnon paikka päälle. Valmis. Ja kyllä tuntui hyvältä, kun pelko oli isosti hälvennyt ja kaikki sujui hyvin.
Kerroin heti alkuun hammaslääkärilleni raskaudestani ja hän teki hoidot sen mukaan. Eli laittoi puudutukset ja otti sen tarvittavan röntgenkuvankin. Antibiootista sanoi, että jos tuntuu siltä, ettei sitä tarvitse, niin ei sitä sitten tarvitse ottaa. Tarkisti vielä erikseen, että sitä voi määrätä raskaalle.
Älä murehdi, saat puudutukset ja jos pelottaa, etkä luota puudutuksiin, kuten en minäkään luottanut, niin kysy jos voisi hiukan normaalia vahvemman tujauksen laittaa. Ymmärtääkseni ei ole mitään estettä puudutuksille ja muistaakseni jo neuvolatätikin siitä minulle sanoi, kun heti alkuraskaudesta kehoitti hoitamaan hampaat kuntoon ja epäilytti.