Juustoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Retiisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Retiisi

Vieras
Aluksi söin tavallisia juustoja (esim. emmentalia) ja jopa fetaa ihan huoletta, mutta nyt olen alkanut miettimään... Eikös se niin mennyt, että pastoröituja juustoja saa syödä, mutta pehmeitä ei vaikka olisi pastoröituja? Tuota Apetina fetaa uskalsin syödä kun siinä lukee, että on pastoröitu, mutta mitenkäs tämä nyt menikään? Ja noista muista juustoista: Missään muussa juusossa kuin tuossa Apetina fetassa en ole huomannut lukevan, ovatko pastoröituja. Onko se niin, että esim. valion emmentalia yms. juustoja ei ole valmistettu pastoröidusta maidosta vai onko sillä edes väliä kovempien juustojen kohdalla?

Kaikkia kotimaisia juustoja voi syödä ja arlan myös, sillä pohjoismaissa käytetään yleensä vain pastöroitua maitoa. Fetaa, mozzarellaa, brietä yms yms löytyy pastöroidusta maidosta tehtyä.. Joten herkuttele huoletta!! Myös philadelphia-juustoja voi syödä.

Kiva kuulla, että ne ovat pastoröituja. Ihmetyttää vaan, kun eivät pakettiin kirjoita ylös. Kiitos vastauksista! Eiköhän sitä sitten aleta juustoilla herkuttelemaan taas :) Ne kun ovat mun pääasiallinen kalsiuminlähteeni kuitenkin...

Varmista paketista, että missä maassa ne on valmistettu. kotimaisilla tarkoitin Suomessa valmistettuja.. Jos ovat ulkomailla valmistettuja, niin sitten eivät varmaankaan ole pastöroidusta maidosta tehty. minä tosin olen kyllä itse syönyt ihan kaikkia juustoja, kun ei niitä ""herkullisimpia"" kuitenkaan tule joka viikko syötyä, mutta kukin tavallaan,..

Pistin Valiolle palautetta asiasta, ja tosiaankin, kaikki juustot valmistetaan heillä pastoröidusta maidosta, paitsi osa emmentalien maidosta saattaa olla termisoitua, joka on vähän kevyempi käsittely, mutta nekin heidän mukaansa turvallisia.

:-| Mun neuvolassa sanottiin, että vaikka juusto olisikin pastöroidusta maidosta niin se ei tarkoita, etteikö siinä olisi listeriabakteerin vaaraa.

Kerrottiin, että kaikkia tuorejuustoja sekä muita, joiden kypsymisaika on ollut nopea täytyy välttää. Eli fetaa, homejuustoja ja tuorejuustoja saa syösä ainoastaan kuumennettuina ruoanlaitossa. Enkä varmasti ymmärtänyt asiaa väärin sillä tarkistin vielä moneen kertaan. :-|

Ketä nyt sitten pitäisi uskoa - Valiota vaiko neuvolaa? Itse olen välttänyt kaikkia pehmeitä juustoja.

Minä olen itse asiassa kysynyt Valiolta tuota tuorejuustoasiaa, ja vastasivat, että vaikka heidän tuotteensa ovat sangen hygieenisiä ja pastörotuja, niin pehmeissä juustoissa on aina listeriatiski. Huom. riskihän on pieni, mutta olen pääasiassa vältellyt tuorejuustoja, en hysteerisesti, mutta en kotiinkaan ostanut (nyt tosin ostin jo lempparimerkkiäni jääkaappiin, koska la on ensi viikolla :D)

Feta ja raejuusto toisaalta oli mun mielestä jossain elintarvikeviraston tiedotteessa (muistaakseni) rankattu astetta turvallisemmiksi kuin tuorejuustot (siis nämä pehmeät), joten niitä olen huolettomammin syönyt.

Kaikki EU alueen juustot ovat pastöroituja!
Mutta ainakin minun pyydettiin välttämään kaikkia pehmeitä juustoja, eli kovat (olterman tyyppiset, edam tyyppiset ja emmental tyyppiset) sallittuja. Näin ainakin sanottiin minulle. Paitsi tietenkin muitakin kysennettyinä ruoanlaitossa.

Yhteistyössä