kääntyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami 79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami 79

Vieras
missä vaiheessa teillä on aikaisemmissa raskauksissa vauvat kääntyneet? kävin tänään nla.ssa rv 35+2 ja sanoivat että vauva on perätilassa. aikaisemmilla käynneillä ollut jo pää alaspäin... mitä jo vauva ei käännykään? voiko itse vaikuttaa kääntymiseen jotenkin? mihin mennessä vauvan pitäisi kääntyä? kiitos etukäteen :)

Heip! Tulin just neuvolasta ja vauva oli kääntynyt pää alaspäin. Sanoivat kyllä että ehtii vielä kääntyillä monet kerrat ku on niin kova touhuamaan. Viikolla 37 jos ei oo kääntyny rupeavat tarkkailemaan ja miettimään kääntämistä ulkopuolelta. Näin ainakin espoossa. Loppuraskaudessa ei ole kuulemma hyväksi löhöillä sohvalla, vauva jää silloin huonoon asentoon ja synnytys on vaikeampaa. Kannattais istua selkä suorana tai nojailla etukenossa. Se voi myös auttaa vauvan kääntymiseen... ;)

Moikka
Täällä kans vauveli vielä perätilassa ja mulla kans menossa 35+2, eilen viimes oli neuvola. Vähän jo jännittää, kääntyykö ollenkaan mut toivossa eletään. Lisää kääntymistä helpottavia vinkkejä vain tänne.. :) Ite kuulin just semmosen, että maata sängyllä ja tyynyjä pepun alle.. kokeilin itse eilen, ei oo kyllä mukava asento, ei kauan jaksan olla sillee.

Meillä esikoinen kääntyi ja laskeutui lantiokuoppaan jo rv 28-29 eikä sieltä juurikaan enää noussut... Kätilö enteili ennenaikaista synnytystä, mutta päivää vaille laskettuun aikaan meni...

Mun th neuvoi, että konttausasennolla peppu ylhäällä voi mahdollisesti avittaa vauvaa kääntymään rt:aan. Tiedä sitten oliko tuosta apua, mutta yhtenä päivänä tuota 'harrastin' ja seuraavana yönä vauva mylläsi itsensä pt:sta rt:aan. :) (joskus rv 35)

Jos vauva ei ole kääntynyt,voit valita synnytätkö perätilassa tai haluatko,et se leikataan.
Vauva voi kääntyä vielä viikkoa ennen synnytystäkin,mutta kyllä sitä yritetään kääntää aiemmin.Just n.37 vkolla,jos ei oo itekseen siihen mennes kääntyny.Voi kyllä sit kääntyä vielä takas väärinpäinkin.:(

Mulle sanottiin, että jos vauva on kääntynyt 37 viikolla, niin ei mahdu enää kääntymään takaisin. On niin vähän jo tilaa. Eikä kyllä saa valita, synnyttääkö vai tehdäänkö sektio. Jos kaikki on ok, niin synnytetään perätilassa. Tietääkseni etelä-Suomessa tämä on enemmän valintaa, ei meillä idässä.

Ainakaan Helsingissä ensisynnyttäjä ei saa synnyttää perätilassa vaan tehdään aina sektio. Uudelleensynnyttäjät saavat kai valita, jos kaikki ok. Näin sanottiin neuvolassa ja Kätilöopistolla.

Vauva voi vielä ehtiä kääntymään moneen kertaan.Voi päättää jopa vasta synnytykseen mennessä kääntyä.Sairaalassa häntä voidaan yrittää kääntää.
Jos haluaa ja uskaltaa vauvan voi myös synnyttää perätilassa tai sitten sektio.

Käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain. Minulle sanottiin, että on epätodennäköistä, että vauva enää mahtuu kääntymään vko 37 jälkeen. Ultrattiin. Eli varmaankin aika yksilöllistä. Lisäksi mitään valintaan sen suhteen, tehdäänkö sektio vai synnytetäänkö, ei annettu. Lapsi mahtuu tulemaan. Kuten sanoin ilmeisesti etelä-Suomessa tässä ollaan liberaalempeja ja ainakin Jorvissa lähes kaikki lapset perätilassa olevat lapset syntyvät sektiolla. Riippuu siis sairaalasta ja sairaalan linjasta. Itä-Suomessa tilanne ei ole tämä, kuten sanoin.

Taysin synnytysvalmennuksessa kätilö totesi Taysin olevan kuuluisa siitä, että siellä synnytetään kaikki perätilassa olevat vauvat. Näin ensisynnyttäjänä jäi hiukan ihmetyttämään/pelottamaan koko asia. Ihan kuin perätilavauvan synnyttäminen alakautta sektion sijaan olisi jotenkin pakollista. Mulla on meneillään 35 raskausviikko ja toivon, että vauveli pysyisi pää alaspäin.