kaason tehtävästä perääntyminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marianne_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marianne_

Vieras
Heippa!

Miten te muut, oletteko kieltäytyneet/peräytyneet kaason tehtävästä ja miten morsian on se ottanut vastaan.

Itse peräydyin samana päivänä kun pyydettiin niin illalla tehtävästä. Olin tietysti niin iloinen ystävän puolesta ja tietysti siitä että mua tehtävään pyysi, etten osannutkaan ajatella että vois kieltäytyä.

Mietin kuitenkin sitten koko päivän ja stressasin jo valmiiksi... meillä kun on neljä lasta ja nuorin vasta muutaman viikon ikäinen. Morsian asuu lisäksi useamman sadan km päässä, jossa kuitenkin on polttarit, häät jne. Mietin että en mitenkään pysty hoitamaan tehtävää kunnialla, ja siksi ajattelin että parempi jutella asiasta heti eikä muutaman viikon päästä. (häät ovat siis parin jo muutaman kk päästä)

Tiedän että ratkaisu on oikea (pitkä matka, koko hääväki täysin vierasta mulle, iso perhe jo ennestään joten aika muutenkin kortilla, samoin häissä on ihan riittävästi tekemistä kun saa oman lauman pidettyä "aisoissa") Lupasin auttaa kuitenkin mielelläni (ja tietysti pahoittelin jne jne) mutta silti jäi sellainen olo että olin petturi...

huoh, millaisia kokemuksia muilla on vastaavanlaisista tilanteista? (selvennykseksi vielä että kyseessä ei ole mitkään ihan mini-tai vaatimattomat häät, sellaisten kaason tehtävät vielä ehkä olisivat voineet onnistua)

Oletko keskustellut jo morsiammen kanssa?

Voihan olla, että morsian haluaa sulta vain henkistä tukea, eikä muuta. Ei kai kukaan oleta ihmisen, jolla on 2vko ikäinen vauva hoitavan "normaalia" kaason hommia kuten polttareita tjms.

Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta sulla on oikeus kieltäytyä ja hyvä, että teit sen suoraan. Toisaalta... jos kaveri pitkästä välimatkasta huolimatta sua pyytää kaasoksi, eikö se kerro, että hän arvostaa sinua? Ehkä hänellä ei ole lähellä ketään ketä pyytäis?

Toivottavasti juttelitte ensin tarkemmin mitä tämä kaason tehtävä olisi sisällään pitänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Oletko keskustellut jo morsiammen kanssa?

Voihan olla, että morsian haluaa sulta vain henkistä tukea, eikä muuta. Ei kai kukaan oleta ihmisen, jolla on 2vko ikäinen vauva hoitavan "normaalia" kaason hommia kuten polttareita tjms.

Juu, juteltiin siinä kun hän kysyi ja olin suostunutkin eka ja sitten myöhemmin kun peräännyin.

Eihän tosiaan varmasti kaikkea mahdollista olisi odottanut (ihana ihminen on kyllä) mutta itse olen perustunnollinen niin tiedän jo nyt, että olisin kantanut stressiä koko ajan häihin asti. Eihän mun olis yksin tarvinnutkaan polttareita järjestää mutta ihan välttämätöntä olisi ollut paljon tehtä niiden eteen ja olla paikalla. Tuollaisen pari kk ikäisen kanssa matkustaminen satoja km polttaripaikala ja niihin osallistuminen on aikasta hankalaa, erityisesti kun kaasona kuitenkin on eritavavalla vastuussa kun "vain" ystävänä.

Itse olen myös niin "epänaisellinen" ettei omissa häissäkään ollut mitään väriteemaan ja kaikkia mahdollisia "kukerruksia" joten ei musta olis niihin nytkään käyttämään kaikkea vapaa-aikaa. Jos lapset olis isoja niin tilanne olis eri, nyt tuntuu että tämä arjen pyörittäminen sujuu, mutta mihinkään noin isoon projektiin ei ole aikaa/voimia.

Kokisin itse kuitenkin morkkista kun en tee tarpeeksi, kaksi kertaa kaasona olleena (morsiamet oli aivan ok, ei mitään orjuuttamista) se työmäärä on aika suuri mikä siihen menee, kyllä kaasolta mun kokemuksen mukaan odotetaan esim. hääpäivänä sellaista kokonaistilanteen hallintaa, ei siinä paljon vauvaa ruokittaisi ja perheestä huolehdittaisia.

No tulipas selittelyä, eli koen kyllä huonoa omaatuntoa, mutta yritän korvata sen niin, että olen muuten henkisenä tukena ja autan yksittäisissä tehtävissä, toivottavasti se riittää (sekä mun morkkiksen suhteen) morsiammelle.

(sori virheet, äkkiä kirjoittelen kun pitäis jo nukkumaan mennä)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta sulla on oikeus kieltäytyä ja hyvä, että teit sen suoraan. Toisaalta... jos kaveri pitkästä välimatkasta huolimatta sua pyytää kaasoksi, eikö se kerro, että hän arvostaa sinua? Ehkä hänellä ei ole lähellä ketään ketä pyytäis?

Toivottavasti juttelitte ensin tarkemmin mitä tämä kaason tehtävä olisi sisällään pitänyt.

Juteltiin kyllä, periaatteessa hän hyvinkin näki tilanteen ja sanoi ettei odota multa sen enempää kun pystyn, mutta kuitenkin rivien välistä luki, että monenlaisia toiveita häiden ja polltareiden suhteen oli (ja tuli se ilmi muutenkin) enemmänkin ajattelen niin että hälle ehkä vähempikin riittäisi, mutta kuka hoitaisi sitten kaiken muun, jo pelkkien polttareiden järjestäminen vieraalle paikkakunnalla, täysin vieraiden ihmisten kanssa (en ole koskaan tämän ystävän ystäviä tavannut) on aikamoinen ponnistus kun on pieni vauva ja iso perhe. (ihan jo käytännössä, vaikka polttaripäivänä matkuistaisin satoja km junalla vauvan kanssa, vaihtaisin junaa, mukana turvaistuin, vaunut jne, joutuisin todennäköisesti yöpymään ainakin yhden yön siellä, missä muut lapsen sen aikaa jne jne) Häihin liittyy (nykyisin) niin paljon kaikenlaista: kutsut, hääkarkit, morsiamen henkinen tuki liittyen vähän kaikkeen, hääpaikan koristelu jne jne, sitten myös itse hääpäivä, jos ajattelee vain ohjelmaa niin sen suunnittelu ja toteuttaminen on myös erittäin iso urakka (ilman lapsiakin)

selittelyä taas... ja tiedän, ei mun tarvis täältä hakea hyväksyntää, aina joku on sitä mieltä että hyvä ratkaisu ja toinen sitä mieltä että huono... kaippa vaan pitää tätä purkaa johonkin, morsian on pitkältä ajalta tuttu muttei niin läheinen että hänen kanssaan voisin niin tarkkaan jutella ja kun kyse on hänen suuresta päivästään niin en voi "mussuttaa" kaason tehtävien kaameasta määrästä =) ehkä ymmärrätte...

joo, vuodatusta...

lisäys, on hänellä paljon ystäviä, onneksi on muita joita voi pyytää Toivottavasti löytyy yksi/kaksi joilla on oikeasti halua ja aikaa ryhtyä tehtävään (joka on tietysti kunnianosoitus ja parhaimmillaan hauskaa hommaa ja morsianta ja kaasoa lähetävää)

Yhteistyössä