Kaatuilu/pään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lyöminen lattiaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lyöminen lattiaan

Vieras
Kuinka paljon ja usein istumaan ja seisomaan oppineet vauvanne muksahtavat nurin ja lyövät päänsä?

Meidän neiti (nyt 9 kk) on kontannut/istunut/noussut seisomaan jo muutaman kuukauden ajan. Välillä vauva kuitenkin (ehkä muutaman kerran viikossa joskus useamminkin) vielä muksahtaa nurin ja lyö päänsä (yleensä takaraivon) lattiaan. Itkua kestää yleensä vain hetken. Mitään patteja tai mustelmia ei kuitenkaan ole tullut.

Mutta nyt olen vain alkanut miettiä, että kuinka normaalia tämä kaatuilu on? Vai pitäisikö olla jo huolissaan?

Tuohon en minä osaa vastata, että kuinka paljon kaatuilevat. Mutta pojalleni (5kk) ostin jo valmiiksi konttauskypärän. Eipä tartte sitten takaraivoaan teloa niin kovasti, kun se aika tulee. Joku tietysti sanoo, ettei opi sitten varomaan jos on kypärä, mutta mä oon sitä mieltä, että niin kauan kun tuollaiset kaatumiset ym. ei johdu toheluudesta vaan ihan taitamattomuudesta, kypärää käytetään. Sitten isompana jo oppiikin kolhuistaan, mutta kyllä pää on niin 'arvokas' ruumiinosa etten anna sitä ihan kovin muksia. :-)
Tämä meni nyt kysymyksen vierestä, sori.

Meillä poika 8kk ja vielä silloin tällöin saattaa muksahtaa kumoon. Tuo tasapaino ei kuitenkaan ole vielä niin kehittynyt.

Mietin kans tuota konttauskypärää, mutta tulin siihen tulokseen, etten sitä hanki. Mielestäni lapsi ei opi varomaan jos aina suojana kypärä. Tietenkin jos alussa pitää ja kun esim. istuminen jo varmempaa ottaa kypärän pois ja lapsi oppii (ainakin meidän poika) kun muutaman kerran muksahtaa. Nyt kaatuessaan osaa jo varoa päätään.

Tänään kävi kyllä meille tosi köpelösti. Olin kyllä vieressä, mutta en mitenkään ehtinyt reagoida. Poika oli potalla ja yritti nousta seisomaan siitä, huonolla menestyksellä ja kupsahti mahalleen siihen vessan lattialle. No huutohan siinä tuli ja onneksi selvittiin pelkällä säikähdyksellä (mulla sydän kurkussa) ja ei tullut edes kuhmua. Soitin tervariin ja sanottiin, että seurailkaa.
No eipä ole miään oireita ollut onneksi.

Mutta ei sun kannata vielä olla huolissaan... mun mielestä

Moi!

Mä kyselin neuvolasta ihan samaa, kun tuntui että kaatuilu oli jatkuvaa tossa 7 kk iässä reilu kuukausi sitten. Oli silloin kanss just alkanut nousta seisomaan tukea vasten jne.

Ei se neuvolantäti sanonut kun että normaaliahan se on - mutta ostin sellasen käytetyn konttaus""kypärän"" (2 euroa:) ja pahimmat viikot pidettiin sitä. Sanoi myös että housuvaippa on oivallinen pehmustamaan kaatuiluja.

Mun mielestä aika oleellista on alustan kovuus johon kaatuu. Neuvolatätikin sanoi että kylppärissä esim. on tosiaankin jos se kallonmurtumisvaara jos kaakeleille kaatuu - mutta esim. paksu matto pehmentää aika tavalla iskua.

Istuallaan leikkiessä on ihan hyvä laittaa vaikka tyynyjä selän taakse, jos tasapaino pettää niin on tyynyt takana vastassa.

Meillä tuo vaihe kesti joitakin viikkoja kun kaatuilu oli ihan päivittäistä (ihan hölmönä poukkoili kundi joka suuntaan ja muksahteli jatkuvasti). Nyt se on 8,5 kk ja osaakin jo lalskeutua ja muutenkin itse vähän varoa ettei lyö päätään mihin sattuu.

Yhteistyössä