kaavinnasta kyselisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Moi!!

Minua on ruvennu mietityttämään et onko kaavinnasta haittaa ajatellen seuraavaa raskautta?! Mulle tehtiin n.3kk sitten kaavinta rv12. Lapsi oli kuollut kohtuun rv9+5. Ei mulle edes ehdotettu lääkkeellistä tyhjennystä. Lääkäri vain sano et parempi mennä kaavintaa. Ainakin lääkkeellinen tyjennys kuullostaa paremmalta vaihtoehdolta. Tunnustaa että kaavinta vosi jotenkin "vaurioittaa" kohtua?? Onko kellään tietoa tälläisestä??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 16:01 minä vaan kirjoitti:
Moi!!

Minua on ruvennu mietityttämään et onko kaavinnasta haittaa ajatellen seuraavaa raskautta?! Mulle tehtiin n.3kk sitten kaavinta rv12. Lapsi oli kuollut kohtuun rv9+5. Ei mulle edes ehdotettu lääkkeellistä tyhjennystä. Lääkäri vain sano et parempi mennä kaavintaa. Ainakin lääkkeellinen tyjennys kuullostaa paremmalta vaihtoehdolta. Tunnustaa että kaavinta vosi jotenkin "vaurioittaa" kohtua?? Onko kellään tietoa tälläisestä??

Kaavinnan jälkeen kohtu on "puhtaampi" eli sinne pitäisi periaatteessa olla helpompi kiinnittyä, kuin ns. normaalisti. Ei siitä haittaa ole varmaan sen enempää, kuin lääkkeellisestäkään tyhjennyksestä. Monilla on lääkkeellinen tyhjennys epäonnistunut, ja siksi on kuitenkin joutunut kaavintaan.

Mulla 3 kaavintaa takana. Kun olin lapsettomuustutkimuksissa, niin lääkäri sanoi, että useat kaavinnat voivat tehdä kohtuun jonkinlaista arpikudosta ja epätasaisuutta. Voivat vaikuttaa siten, että alkion on vaikeampi kiinnittyä. Minulla ei silloin tutkimuksissa löytynyt muuta kuin pientä epätasaisuutta. Nyt tässä raskaudessa löytyi kuitenkin hentoinen väliseinän pätkä, joka lienee arpikudosta, ei ole vaikuttanut raskauden kulkuun.

Minulle tehtiin kaavinta n. 2 vk sitten. Sikiö oli kuollut kohtuun rv:lla 13. Ensin tyhjennettiin lääkkeellisesti ja sitten kaavintaan, koska istukka ei tullut itsekseen pois. Lääkäri minulle vakuutti, ettei kaavinnasta ole haittaa seuraavaa mahdollista raskautta ajatellessa. Ja eihän sinne kohtuun voi jättää mitään ylimääräistä, jos kaikki ei tulekaan pois.

Tämä oli ensimmäinen keskenmeno minulle/meille. Meillä on 2,5 v. poika. Kovasti toivon, että saisimme vielä toisen pikkuisen. Jospa Luoja meille sen ilon vielä suo!

minulle on tehty kaavinta rv 13+4 kun oli tuulimunaraskaus.. siitä meni n puolisen vuotta kun tulin uudelleen raskaaksi.. oon jotenkii käsittänyt et jos niitä tehdään useampi niin sitten ois jotain haittaa..

Itse olen miettinyt samaa. Olen myös kuullut, että vasta useampi kaavinta voi aiheuttaa ongelmia, mutta omat kokemukset ovat saaneet ihmettelemään... Ultran perusteella kohtuni on "priima-kunnossa", mutta silti pieni epäilyksen hiukkanen mielessä myllertää. Ensimmäinen raskauteni todettiin keskeytyneeksi viikolla 13 (sikiö reilu 10vknen) ja suoritettiin kaavinta. Tämän jälkeen olen tullut raskaaksi todistettavasti neljä kertaa, mutta kaikki ovat tulleet kesken jo heti alkumetreillä (ennen kuudetta viikkoa). Tutkimukset on tehty, eikä kummastakaan ole minkään tyyppistä vikaa löydetty. Välillä väistämättä tulee mieleen, josko ekassa kaavinnassa tapahtui jotain, joka tekee raskauden jatkumisen tyystin mahdottomaksi. Tämä nyt on tällaista arvailua ja asioiden pyörittelyä... Tässä on kolmen vuoden aikana kehitellyt itselleen jos jonkilaista sairautta ja epämuodostumaa lasta toivoessaan. :saint: Sekä kyseenalaistanut kaikki lääkärien sanomiset yms...

Yhteistyössä