Kadonnut 3,5-vuotias löytyi kuolleena :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä pelkäsin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan hirveä uutinen:( mitä lie pienelle tapahtunut, minullekin tuli mieleen tuo hukkuminen.. Voi rassua:( voi hänen vanhempiaan, miten suuri suru.. Itsellä
saman ikäinen poika, niin tuntuu niin pahalta.. Voi rakas Jumala auta tätä perhettä ja sulje pieni syliisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä teki?;30781058:
Mitäs lapsen äiti teki? Eikö hän vahtinu lasta sen ollessa ulkona?

Säkö oot taydellinen äiti? Vahtaat lasta joka sekuntti? Et koskaan hetkeksikään käännä katsettas lapsesta?

Onko tämä nyt sun mielestä oivallinen tilaisuus kiillottaa omaa sädekehää?

Aina näissä tilanteissa osa ihmisistä haluaa/toivoo että vika on vanhemmissa, että lapi jätettiin yksin ulos tai sisarusten vahdittavaksi. Tietyllä tavalla hyvin ymmärrettävää, koska jokaiselle varmasti tapahtunut että oltu ulkoilemassa lapsen kanssa ja katse on saattanut hetkeksi irrottautua. Että voiko siinä tilanteessa lapsi päästä karkuun ja hukkua. Sitten mietitään peloissaan että voiko tämä tapahtua minullekin, voiko ne muutamat sekunnit olla ratkaiseva tekijä jo. Jos vahtiminen on ylimalkaisempaa niin sitten ajatellaan etten koskaan itse tekisi noin, joten en voi joutua noin painajaismaiseen tilanteeseen. Näen että syyttäminen on enemmän omaa pelkoa...

No itse en voi ymmärtää kuinka 3.5-vuotias voi kadota muuta kuin niin, että on ollut yksin ulkona. Lapsikaan ei nyt yhden vilkaisun aikana katoa ulkona. Ehkäpä se hyvä puoli kerrostaloelämässä on, että on pakko olla itsekin ulkona niiden lasten kanssa. Moni leikkipuistokin on aidattu. Onko yleistä että noin pienet ulkoilevat yksin esimerkiksi omalla pihalla? Jooei tällainen pohdinta auta ketään, enkä halua syyllistää. Mutta ihmetelen näiden pienten lasten katoamusta. en muista, etta isoissa kaupungeisa olisi vastaavia ollut ja siellä on kuitenkin lapsia huomattavasti enemmän..

Omakin taapero pääsi just viime kesänä hortoilemaan nurkan taakse ihan taloyhtiön pihassa, se tapahtuu uskomattoman nopeasti. Kun on muitakin kuin se yksi lapsi, ja silmiä mulla van 2 eikä nekään kierossa. Siinä tuli isommalla joku kina naapurin lapsen kans ja kun sen nopeaan selvitin ja heti etsin katseella pienintä, ei sitä näy missään. Kauhea tunne. Onneksi oli vain kiertänyt talon sivustalle kukkia tutkimaan. Mutta turha luulla että tarkinkaan vanhempi pystyy kontrolloimaan maailmaa niin että olette täysin turvassa kaikelta pahalta, valitettavasti. Vanhempien syyllistäminen tällaisessa tapauksessa on niin turhaa :(

[QUOTE="Veera";30781147]No itse en voi ymmärtää kuinka 3.5-vuotias voi kadota muuta kuin niin, että on ollut yksin ulkona. Lapsikaan ei nyt yhden vilkaisun aikana katoa ulkona. Ehkäpä se hyvä puoli kerrostaloelämässä on, että on pakko olla itsekin ulkona niiden lasten kanssa. Moni leikkipuistokin on aidattu. Onko yleistä että noin pienet ulkoilevat yksin esimerkiksi omalla pihalla? Jooei tällainen pohdinta auta ketään, enkä halua syyllistää. Mutta ihmetelen näiden pienten lasten katoamusta. en muista, etta isoissa kaupungeisa olisi vastaavia ollut ja siellä on kuitenkin lapsia huomattavasti enemmän..[/QUOTE]

Kyllä muuten katoaa. Kokemusta on niin mulla kuin monella muullakin, ei todellakaan tarvi kuin vilkaisun eri suuntaan ja tenavaa ei näy enää missään...

Isoissa kaupungeissa saattaapi olla että joku nopeammin huomaa yksin harhailevan pienen lapsen ja huolehtii sen turvaan. Tai esim. veteen putoamisen joku näkee ja kerkee pelastamaan. Vaikka kyllä katoamisia on tapahtunut kaupungeissakin, metsään/maalle on silti helpompi pienen lapsen hukkua niin ettei kovin pian löydetä..

Mun nuorin lapsi on 3,5v. Kun ollaan pihalla niin toisinaan teen pihahommia, saatan kävästä sisälläkin. Jompikumpi tai molemmat isoveljet on yleensä myös pihalla ja kattovat kans pikkusiskoaan, eikä sillä mitään halua oo lähteäkkään kun veljet on siinä. Mutta toki se silti joku kerta saattaa lähteä vaeltamaan, ja jos huono säkä on niin huonostikkin voi käydä. Silti aion jatkossakin toimia näin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Veden varaan joutunut eli hukkumistapaus tämäkin :(

Kadonnut 3,5-vuotias pikkupoika löytyi kuolleena - Yritettiin turhaan elvyttää

Jos nyt aletaan spekuloimaan miten tämä oli mahdollista, niin mulle nousee kaksi asiaa mieleen: A) Poika pääsi ovesta ulos karkaamaan niin ettei kukaan huomannut B) Ulkona oltiin isommalla porukalla jolloin huomio helposti herpaantuu eikä huomata että yksi puuttuu ja oikeastaan vielä tuohon että melkein sama onko siellä ulkona myös aikuisia vai vaan pelkkiä lapsia, isommassa joukossa yksi häviää helpommin

Otaksun että perhe asui omakotitalossa ja ilmeisesti Pohjanmaalla on aika paljon noita vesistöjä tai varsinkin jokia ja pienempiä puroja.

Omakotitalo on siitä petollinen että yleensä aikuiset touhuaa omiaan siellä pihalla ja lapset saa siinä pihapiirissä leikkiä, mikä sinänsä on ok ja ihana asia MUTTA ainakin itse huomasin että se on hemmetin vaikeetakin jos on joku vilkas taapero jota pitäisi vahtia. Meillä ei ole vesistöjä lähellä mutta aluksi meillä oli pieni suihkulähde maahan upotettuna ja kyllä mun oli vaikea ulkona tehdä mitään hommia, koska jos taapero katosi nurkan taakse, oli pakko koko ajan varmistella ettei vaan mene sinne suihkulähteelle kurkkimaan. Lopulta vaadin että se kaivetaan ylös ja kuoppa peitetään.
Mut jos kuvittelis että ympäristössä on houkutteleva puro tai joki (omasta lapsuudesta muistan kuinka ne oli just upeita keväisin kun lasketettiin niissä korkkeja ja ties mitä!) niin kyllä se ulkona oleminen muuttuu monta astetta riskialttiimmaksi.

Hysteerinen en ole, meillä on lapset saaneet leikkiä keskenäänkin pihalla jos vain voin olla tosi varma siitä ettei siellä ole mitään sellaista mistä vois kuvitella seuraavan jotain pahempaa ja pystyin aika varmasti luottamaan siihen että vanhemmat sisarukset katsoo pienemmän perään=leikkivät keskenään ja tulevat sanomaan jos jotain hämminkiä on.

Mut kyllä nyt kaikki perheet jotka asutte vesistöjen (pienenkin lammikon) lähellä niin muistakaa ja pitäkää varanne varsinkin niiden pienimpien kohdalla joilla se ymmärrys ei voita uteliaisuutta! Noita menijöitä ei voi liikaa perään katsoa, se ei tarvitse kuin nurkan taakse mennä jos siellä on hukkumisvaara ja pienen hetken kun vahtiminen herpaantuu!

Sitten muistan yhden tapauksen kun esikoiseni oli joku tuon ikäinen ja leikki pihalla uuden kaverin kanssa. Asuttiin rivitalossa jossa järvenranta alempana, aika hankalankin kipuamismatkan päässä. No, minä olin sisällä puuhailemassa ja mies pihalla pienimmän kanssa, joka oli rattaissa. Samalla tietysti oli tarkoitus katsoa sen vanhimman perään, joka nyt siis touhotti sen kaverinsa kanssa. No tätä kaveria vahti sitten parvekkeella hänen isoisänsä. Toisin sanoen hän istui ja luki kirjaa. Näkymät pihalle hyvät.

Mä sitten satuin välillä käymään parvekkeella mielenkiinnosta seuraamassa että missä se esikoinen viipottaa sen uuden kaverin kanssa. Yhtäkkiä en kuullut enkä nähnyt niitä enää. Jotenkin nousi huoli vaikka tiesin että mies on pihalla niiden "kanssa". Olin tytöt nähnyt vähän aikaa sitten, mutta nyt oli hiljaista eikä mitään näkynyt.

Oli pakko mennä kysymään että hei, missä tytöt on. Yhtäkkiä mies ei tiennytkään, oli vaan että "eikös ne siellä mene".

No, tytöt oli ehtineet rantaan asti. Nämä "vahtijamiehet" ei tienneet mitään ja mun ei pitänyt olla edes vahtivuorossa. Niin se vaan ranta oli houkutellut vaikka on sanottu monet kerrat että rantaan ei mennä "yksin". No yksinhän ei mentykään vaan hieman vanhemman kaverin kanssa.

Isoisä tottakai hiukan säikähti ja oli kiitollinen että huomattiin. Mitäs jos mä en olisi sivusilmällä seuraillut vaan luottanut kahteen mieheen joille ei olis pitänyt olla liian vaikeeta se lasten perään katsominen?

Et joskus voi olla näinkin, että aikuisten kesken on sovittu jotain ja luotetaan siihen ja sit on lapset ihan muualla kuin pitäis.

[QUOTE="ttttt";30781269]Ja tähän haluan tilastotieto. Mutut ei nyt riitä. Ei äidit ole sen parempia kuin isätkään tässä hommassa. Tai huonompia. Kummin vaan.[/QUOTE]

Ei tartte kun seurata uutisia. Millon isä ajaa ajoneuvolla päälle tai jopa ajaa lapsi kyydissä onnettomuuden. Talvellakin joku isukki ajoi lapsensa kanssa traktorilla avantoon ja hukutti molemmat

Entäs sitten se 9v ranskalais tyttö joka napattiin äitinsä edestä leikkipuistossa, raiskattiin ja tapettiin.

Vahtikaa vahtikaa, mutta se ei ole siltikään minkään tae. Hyvä näistä on puhua ja asioita miettiä, mutta syyllistäminen on turhaa.

Se oli hyvin sanottu, kun joku mainitsi että nämä syyttelyt johtuvat omasta pelosta. Uskon myös että niin on. Ajatellaan, että jos vain vahdin silmä kovana lapsiani, näin ei voisi tapahtua minulle.

Surullinen tapaus ja vaikka en uskovainen olekaan, niin parempi ajatella vain että kohtalo oli päättänyt näin ja sille oli tarkoituksensa. :( Tippuuhan niitä linnunpoikasiakin pesästä, jokin tarkoitus kaikelle on. (ja tiedän, että muut poikaset niitä tyrkkii, lisää elintilaa saadakseen mutta se ei ole asian pointti tässä)

Kyllä nuo isommatkin osaa katoilla.. taaperot osaa hävitä silmistä hetkessä, siksi meillä olikin valjaissa pihahommien ajan pienin aikoinaan. Vaikka kuinka vahtisit niin joskus vaan lapsi "katoaa". Syyttelyt ei auta mitään. En uskalla edes miettiä miltä se tuntuisi. Voi vain jaksamista toivoa perheelle.
Itse olen pentuna tippunut puolitäyteen kaivoon, sukujuhlat oli silloin ja ns.vahtijoita riitti mutta kun kymmeniä lapsia ollut paikalla niin hups. Olin osannut kellua vissiin vahingossa ja henkiin jäin jostain syystä.

Kukaan ei voi 24/7 vahdata siellä ulkona sitä lastaan. Äkkiä vilkaiset puhelimesta vaikka kelloa, niin lapsi on jo juossut piiloon ja kun lähdet sitä etsimään (väärästä suunnasta) niin äkkiä on taas jo juossut kauemmas. Siinä ei tosiaankaan tarvita kuin muutama hassu sekuntti että se ehtii juosta äitiä piiloon vaikka puskan taakse.

Yhteistyössä