Lueskelin ketjua nyt paremmin, enkä voi olla vielä kommentoimatta. Elämä lasten kanssa ei ole mielestäni niin mustavalkoista, kuin joissakin kirjoituksissa näkyy. Tuskin kukaan laskee sen varaan, että lapset AINA leikkivät sujuvasti yhdessä. Esimerkiksi meillä tällä hetkellä "leikit" sujuu, koska esikoisen mielestä on hauskaa viihdyttää pienempää. Tilanne on varmasti toinen, kun kuopus alkaa liikkua ja sotkea isomman leikit...
Muutenkin tällä hetkellä menee aika mukavasti, ulkoilen lasten kanssa kun kuopus aamupäivällä nukkuu ekat unensa. Toista oli alussa, kun aina tultiin kipin kapin takaisin sisälle kuopusta syöttämään, kun oli koko ajan nälkä pikkuisella.
Yleensä kuopuksen nukkuessa keskellä päivää toiset unensa saan hetken omaa aikaa, luen lehden ja keitän kahvia, kun esikoinenkin ottaa tirsat. Mutta joskus se aika menee siihen, että käyn vuorotellen ulkona laittamassa tuttia suuhun ja muistuttamasta esikoista sängyssään, että nyt nukutaan, kaikki lapset nukkuvat. Silloin ottaa päähän, mutta onneksi se menee ohi. Ja kun kuopus nukkuu pidempään, jää aikaa piirtelyyn, lukemiseen ja satunnaiseen askarteluun ym. esikoisen kanssa.
Illat olivat alussa vaikeita, jos jouduin olemaan kolmistaan lasten kanssa. Molemmat lapset olivat väsyneitä ja halusivat huomiota samaan aikaan. Nyt illatkin ovat alkaneet sujumaan paremmin, eikä "yh-iltoja" ole kovin usein, onneksi. Kuopus menee nukkumaan klo 19 ja esikoinen klo 20 jälkeen pian. Hatunnosto äideille, joiden lapset kukkuvat yömyöhään! Ja onneksi lapset nukahtavat ilman suurempia seremonioita, kahden kanssa sellaiseen ei ole mahdollisuutta. Mutta... voi olla, että joskus meilläkin lapset keksivät pomppia tuntikausia sängyistään pois ja että uni ei tule. Niinkuin esikoisen päikkäreitten kanssa joskus nykyään on. Onneksi aamupäivän ulkoilu auttaa unen tuloon.
Olen huomannut, että aika kultaa muistot - todella nopeasti. Kun tarkemmin asiaa alan miettiä, en yhtään kaipaa kummankaan lapsen ensi kuukausia, kun elämässä ei ollut mitään rytmiä ja väsymys painoi. Rakastan lapsiani, mutta on ihanaa, että ne kasvavat koko ajan. Olen enemmän kasvattaja kuin hoitaja. Sen vuoksi tuntuu ehkä mielekkäämmältä olla nyt kotona kuin esikoisen vauva-aikana. Esikoisen kanssa on kiva jutustella ja pohtia asioita, opettaa elämänarvoja ja empatiaa.
Enää en jaksa olla niin täydellinen äiti kuin ekalla äitiyslomalla. Nyt osaan - kuten joku toinenkin täällä sanoi - ottaa rennommin. Olen oppinut, etten ole korvaamaton. Tehköön se minusta huonon äidin, mutta käyn kerran viikossa tuulettumassa kaupungilla illalla, miehen hoitaessa lapsia. Ostoksilla ja kahvilla. Joskus yksin, joskus ystävän/ystävien kanssa. Miehen kanssakin olemme olleet jo yhden illan ja yön poissa kotoa, vanhempieni hoitaessa lapsia. Esikoista en olisi voinut kuvitellakaan jättäväni noin pienenä vieraalle. Koska lapset ovat niin lyhyen aikaa pieniä...

Alan oivaltaa, että pieni irtiotto tästä rumbasta, olkoon se sitten lenkki illalla lasten nukkuessa tai shoppailureissu, tekee ihmeitä. Jaksaa paremmin olla äiti. Ekaa kertaa tullessani äidiksi kävin varmaan ihan masennuksen rajalla, asiat olivat kyllä hyvin ja lapsi kiltti ja helppo, mutta kaipa vain hormonit tekivät tehtävänsä. Nyt olen voinut paremmin, mutta tehnyt kyllä töitäkin sen eteen. Asennetta olen muuttanut, en silitä pyykkejä vaan viikkaan ne rummusta suoraan kaappiin, ja just ne soseet... kaipa ne jossain vaiheessa saisi tehtyä, mutta kun tuota ruokaa saa muutenkin vääntää joka päivä koko perheelle. Ja miettiä, että kokonaisuus olisi jotakuinkin monipuolinen ja terveellinen.
No tässähän tätä tulee, tajunnan virtaa. Esikoinen on mummulla tänään. Ja kuopus nukkuu.
Piti vielä tuosta mustavalkoisuudesta ja tilanteiden muuttumisesta. Tällä hetkellä päivällisen tekeminen on helppoa, kuopus pysyy paikallaan sitterissä tai lattialla ja esikoinen auttaa ruuan laitossa vispailemalla vieressä omia kattiloitaan. Muutaman kuukauden päästä ensin mainittu roikkuu jalassa ja yritän kulkea hellan ja jääkaapin väliä. Tänään yhtä, huomenna toista. Ei ole kahta samanlaista päivää!
Esikoisen ollessa pieni ihmettelin, miksi joissakin perheissä isompi lapsi jatkaa muutamana päivänä viikossa päivähoidossa, kun perheeseen syntyy toinen. Kritisoin ja paheksuin sitä. Nyt ymmärrän sen täysin.
Voimia ja kekseliäisyyttä kaikille äideille! Ja ennenkaikkea suvaitsevaisuutta itseämme ja toisiamme kohtaan. Kaikkia meitä on ja kaikkia meitä tarvitaan. Itse oppii tietämään, mikä on omassa perheessä hyväksi - auttaa jaksamaan ja nauttimaan arjesta.