Kahvakuulailijat tai lajista muuten tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KuutioTasku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KuutioTasku

Aktiivinen jäsen
28.12.2007
1 130
0
36
Olen nyt käyny parilla erillaisella tunnilla ja kotona myös jumpallu tuolla kuulalla.
Olen nyt miettiny että mikä on järkevintä ''treenausta'' Pitkään keveemmällä painolla vai lyhyt painavammalla painolla?
Minulla on 5 ja 8 kilon kuulat.
Jos jollakin on joku hyvä kirja tai ohjesivu antaa ni olisin tyytyväinen. Harvakseltaan pääsen tunnille joten aijon jatkaa kotona heiluttamista.
Tarkoitus on saada pidettyä selkä ja niskat kunnossa,ei särkeä niitä etten aijo tuon painavampia kuuli hommata.

Tunni missä olen käynyt ni oli hyvin erillaisia. Yks oli äärettömän nopee tempoista,ilman mitään taukoja ja vähän sellasta helumis/riuhtomista.Samoja liikkeitä tunti.
Toinen oli taas äärettöän rauhallinen,vähän turhanki tasanen ja hidastemponen mut yllättävän tehokas silti, monta eri liikesarjaa. Paljon taukoja. Tunnilla oli paljon vanhempaa väestöä että olin sakin nuorin (30v)
Kolmas olis tuolta väliltä :D Mut siinäkin liikaa vain muutamaa sarjaa. Ettei vaihdettu tekniikkaa välillä ja tosi paljon käsille vaan liikkeet.

Tuomo Kilpeläinen: Kahvakuulalla kuntoon. Tuo on siis kirja ja olen pitänyt ihan hyvänä, siinä on hyvin opastettu liikkeitä ja annettu valmiita ohjelmia eri tarpeisiin. Itse olen treenannut vain tuon perusteella, en ole tunneilla käynyt, ja hyvin heiluu. :)

Itse olen nyt tehnyt niin, että teen neljää liikettä kiertäen siten, että sarjat laskee 40-30-20-10. Loppua kohden pystyy ottamaan isompaa kuulaa käyttöön, kun sarja lyhenee. Mun kuulat on 8kg, 10kg ja 16kg.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Tuomo Kilpeläinen: Kahvakuulalla kuntoon. Tuo on siis kirja ja olen pitänyt ihan hyvänä, siinä on hyvin opastettu liikkeitä ja annettu valmiita ohjelmia eri tarpeisiin. Itse olen treenannut vain tuon perusteella, en ole tunneilla käynyt, ja hyvin heiluu. :)

Itse olen nyt tehnyt niin, että teen neljää liikettä kiertäen siten, että sarjat laskee 40-30-20-10. Loppua kohden pystyy ottamaan isompaa kuulaa käyttöön, kun sarja lyhenee. Mun kuulat on 8kg, 10kg ja 16kg.

Kiitos. Mistä tuon kirja saa ostettua?

:O

Jess... Oma kokemukseni on, että 6-kiloinen on vähän tarpeettoman raskas - ainakin liikkeissä, joissa kuulaa "kierretään pään ympäri". Väsymys pistää kääntelemään päätä pois alta.

Mites muuten, treenaako kahvakuula hyvin selkää? Mulla on selkä aivan hajalla ja pitäisi löytää sopiva tapa treenata selkä kuntoon.

Mä en oo ainakaan saanut selkälihaksia sillä kipeytymään sillä tavalla kuin salilla. Eniten ottaa mielestäni jalkoihin, koska lähes kaikissa liikkeissä se voima pitäisi lähteä jaloista/lantiosta. Jos olisin selkäkipuinen, niin menisin ainakin ensin jollekin ohjatulle tunnille, etten väärällä tekniikalla ainakaan enempää selkää rikkoisi.

Mites muuten, treenaako kahvakuula hyvin selkää? Mulla on selkä aivan hajalla ja pitäisi löytää sopiva tapa treenata selkä kuntoon.

Minulla on auttanu selän pitämään kunnossa ihan yleensä ku kuulailee. Hailuttaa koko kroppaa ja ottaa niin jalat ja selkälihaksetkin mukaan.
Muuten nyrkkeily on toinen hyvä selälle mitä olen harrastanu.

Mä en oo ainakaan saanut selkälihaksia sillä kipeytymään sillä tavalla kuin salilla. Eniten ottaa mielestäni jalkoihin, koska lähes kaikissa liikkeissä se voima pitäisi lähteä jaloista/lantiosta. Jos olisin selkäkipuinen, niin menisin ainakin ensin jollekin ohjatulle tunnille, etten väärällä tekniikalla ainakaan enempää selkää rikkoisi.

Minulle fysikaali suositteli kahvakuulaa.
Jos haluaa selän pysyä kunnossa niin pitää myös kokonaisvaltaisesti käyttää kaikkija lihaksia. Toinen on hiihto joka on todella hyvää liikuntaa selälle.

:O

Jess... Oma kokemukseni on, että 6-kiloinen on vähän tarpeettoman raskas - ainakin liikkeissä, joissa kuulaa "kierretään pään ympäri". Väsymys pistää kääntelemään päätä pois alta.

6 kg on hyvä perustallaajalle, joka vähän on pitänyt kunnostaa huolta, mutta ei mitenkään himoliikkumalla. Sopii tosi moneen liikkeeseen. Etuheilautukseen pitää olla vähintään 8 kiloa. Ja kutosta pienemmällä kuulalla ei tee mitään.

6 kg on hyvä perustallaajalle, joka vähän on pitänyt kunnostaa huolta, mutta ei mitenkään himoliikkumalla. Sopii tosi moneen liikkeeseen. Etuheilautukseen pitää olla vähintään 8 kiloa. Ja kutosta pienemmällä kuulalla ei tee mitään.

Ja höpö höpö. Tiedän paljon vanhempia ihmisiä jotka käyttää 2-4kilon kuulia ja on heille ihan sopiva kilo määrä. Ja tuo on vähän sama asia ku sauvakävely aikoinaan että saapahan ainakin ihmiset liikkeelle jos ei muuten.

Ja höpö höpö. Tiedän paljon vanhempia ihmisiä jotka käyttää 2-4kilon kuulia ja on heille ihan sopiva kilo määrä. Ja tuo on vähän sama asia ku sauvakävely aikoinaan että saapahan ainakin ihmiset liikkeelle jos ei muuten.

Meillä nelosia on kyllä olemassa, mutta ohjaajat osaavat kertoa, että ne ovat turhia ja ihmiset voivat rohkeasti uskaltautua ottamaan sen kutosen. Ja hyvin jaksaa tehdä.

:O anteeksi mut nyt meni ihan ihmettelyn puolelle..6 kilon kahvakuula liian raskas :O :O

Meidän salilla kevyin kuula on 12 kg, sitä ei kukaan käytä. Tänään just tein heilautusta alkulämmöksi ja naureskelin et tin tyttöpainon, 16 kg.

Kuinka te voitte olla noin huonossa kunnossa? Siis en vittuile, ihmettelen syvästi vaan.

Meillä nelosia on kyllä olemassa, mutta ohjaajat osaavat kertoa, että ne ovat turhia ja ihmiset voivat rohkeasti uskaltautua ottamaan sen kutosen. Ja hyvin jaksaa tehdä.

samaa minäkin oon kuullut.. Yleensä ohjaajat sanonut että 6kg on naisille hyvä aloituspaino, jos siis ei oo mitään kuntoilutaustaa..
Monet tosiaan yllättyy kun vaan uskaltautuu kokeilemaan...

:O anteeksi mut nyt meni ihan ihmettelyn puolelle..6 kilon kahvakuula liian raskas :O :O

Meidän salilla kevyin kuula on 12 kg, sitä ei kukaan käytä. Tänään just tein heilautusta alkulämmöksi ja naureskelin et tin tyttöpainon, 16 kg.

Kuinka te voitte olla noin huonossa kunnossa? Siis en vittuile, ihmettelen syvästi vaan.

Kannattais hakea hoitoa tuohon putkinäköön.

No kaikilla ei ole sitä voimaa siinä määrin että kannattais alkaa repimään isoilla painoilla. Kunto voi olla ihan hyvä mutta ei ole lihasmassaa ja voimaa nostella isoa painoa. Ja jos mä nyt äkkiseltän ottaisin 16kilon kuulan ni varmasti ei selkä kestäis sitä.
Kuka sinne salille ja ryhmiin kohta kehtaa tulla jos ei ihan rauhassa saa käyttää sitä 6kilon kuulaa,ettei muut naureskele sisäänpäin.
Ja toisekseen onko tarkoitus saada isot lihakset vai pitää kroppa vetreässä kunnossa?

[QUOTE="juu";27859274]samaa minäkin oon kuullut.. Yleensä ohjaajat sanonut että 6kg on naisille hyvä aloituspaino, jos siis ei oo mitään kuntoilutaustaa..
Monet tosiaan yllättyy kun vaan uskaltautuu kokeilemaan...[/QUOTE]

Lisäksi esimerkiksi heilautuksessa on parempi, että on vähän raskaamman puoleinen kuula. Liian kevyttä kuulaa helposti liikuttaa käsillä, kun se on keveyden takia mahdollista. Painavampaa kuulaa ei pysty pelkillä käsillä heiluttamaan, jolloin voima lähtee oikeaoppisesti koko kropasta.

No kaikilla ei ole sitä voimaa siinä määrin että kannattais alkaa repimään isoilla painoilla. Kunto voi olla ihan hyvä mutta ei ole lihasmassaa ja voimaa nostella isoa painoa. Ja jos mä nyt äkkiseltän ottaisin 16kilon kuulan ni varmasti ei selkä kestäis sitä.

Ei jumalauta 16 kiloa ole iso paino. Kuinka te jaksatte kantaa kauppakassin, nostaa mattoa tai isompaa lasta kantaa sylissä jos tuo rikkoo selän?

Suomi on rapakunnossa, ei voi muuta sanoa.

Yhteistyössä