kahvia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saskia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saskia

Vieras
Huomenta!

Ilokseni sain eilisaamuna positiivisen testituloksen (tosin tein tänä aamuna varmistustestinkin ;) ) Odottajan oppaassa mainittiin kyllä kiellettyjä ruoka-aineita, mutta en
ainakaan huomannut kahvista ja teestä olevan mitään mainintaa. Mieltäni askarruttaakin kysymys, olisiko kahvista ja teestä syytä pidättäytyä raskausaikana, lähinnä kai kofeiinin takia? Mitä olette mieltä? Tiedän, että jotkut ovat näin tehneet ja haluaisin tietää onko tähän varsinaista syytä.
Juon nimittäin teetä aika runsaasti ja kahviakin kuluu erityisesti koulussa ja töissä. Raskaus on siis ihan alkuvaiheessa, mutta väsymystä alkaa jo olla. Liekö raskausväsymykseen kuitenkaan kofeiinista apua?

Täällä Suomessahan kahvinjuonnin suositus on max 3 kuppia/päivä. Teestä en ole nähnyt vastaavaa, mutta olen itse pysytellyt siinä samaisessa kolmessa kupissa. Cokiksessahan on myös kofeiinia, mitä en aina itse meinaa muistaa.

Alkuraskaudessa en pahoinvoinnin takia voinut juoda teetä, mistä seurasi tosi karseat päänsäryt (kun oli tottunut juomaan joku 10 kuppia päivässä:). Eli jos vähennät niin älä jätä yhtäkkiä kokonaan pois, muuten olo on rätti ja päänsärkyinen.

Kahvia olen pyrkinyt juomaan mahd vähän, lähinnä siksi että vauva aina alkaa kovan metakan kahvinjuonnin jälkeen.

Suosituksia lisää sivulla
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004;51370;51396;51385

(Jos tulee ylimääräisiä %20 merkkejä, ota ne osoiteriviltä pois)

Niin ja onnea odotukseen:)

Itse en ole luopunut kahvista. Jotku joutuvat luopumaan siitä pahoinvoinnin tai närästyksen takia jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Juon kahvia aamuisin kaksi mukillista, eli noin 3-4 kuppia. Juon aina alle vesilasillisen ja kahvimukilliseen keitän maitoa puolet Latten tapaan. Raskauteni on jo loppupuolella, enkä ole havainnut laimennetun kahvin aiheuttavan lisäliikehdintää sikiöllä. En nauti kahvia päivällä tai illallla lainkaan.

Jotakin yrttiteetä ei suositella, koska yrteillä on lääkinnällisiä vaikutuksia. Myöskään hunajaa ei saisi käyttää.

Tuohon kahvinjuontiin vielä, että kuuntele omaa kehoasi ja luota siihen, että vain sinä tunnet ruumiissasi sopiiko tämä juoma tai ruoka sinulle. Moni välttää kahvia, mutta kittaa sitten sokerilimuja tai lillittää makutusaineilla makeutettuja limuja.

Minä, suuri kahvin ystävä, join raskauden aikana 1-3 mukia kahvia + 2 pientä kuppia laimeaa teetä.Vauva syntyi ihan normaalina, eikä ainakaan vielä ole mitään poikkeamaa löytynyt (5 kk).

Onnea odotukseen!

""Eniten vaaraa kofeiini aiheuttaa raskaana oleville naisille. EU:n mukaan yli 300 mg vuorokaudessa voi olla sikiölle vahingollista.""

http://www.city.fi/lehti/article.php?id=1259

""Suositellaan, että raskaana olevat naiset rajoittaisivat kahvin kulutuksensa enintään kolmeen kupilliseen päivässä.""

http://www.kahvi.net/kysymyksia_kahvista/

""Odottavien äitien on hyvä rajoittaa kofeiinin saantia noin kolmeen kupilliseen (1,5 dl) kahvia. Monet äidit tuntevat vastenmielisyyttä kahviin raskauden aikana, mikä luonnostaan vähentää kahvin juontia. Kahvi aiheuttaa usein myös närästystä. Raskauden aikana tulee välttää myös muiden runsaasti kofeiinia sisältävien juomien, kuten kola- ja energiajuomien käyttöä.""

http://www.helistin.fi/?page=9535402

""Myös raskaana olevien naisten olisi hyvä välttää kahvia niin itsensä kuin kohdussaan kehittyvien sikiöiden takia. Liika kofeiini näyttää pienentävän kehittyvän sikiön syntymäpainoa, mikä taas luo huonoja ennusteita lapsen tulevalle kehitykselle.""

http://www.yle.fi/ekoisti/arkisto1/07-06.htm

Virvoitusjuomien kofeiinipitoisuus

http://elovirta.com/2001/01/01/kofeiini/

Jos juot teetä tai kahvia paljon, muista ehdottomasti, että molemmat ovat tehokkaita nesteenpoistajia, eli vähintään saman verran pitäisi juoda muita nesteitä (esim. vettä). Tee laaduistakin on täällä paljon keskusteltu ja olen ymmärtänyt, että vihreä tee ei ole kovin hyvästä munuaisille raskauden aikana, koska munuaiset ovat jo tuplarasituksella.
Itse, kahvin aiempana suurkuluttajana (vähintään 4 isoa kuppia pvässä), olen lopettanut kahvin juomisen vain siksi, koska se ei maistu. Ajatuskin kahvista tekee pahaa. Teetä olen nyt oppinut juomaan välillä, mutta ei se kyllä sitä kahvinautintoa korvaa=)!
Tirlittan rv 17

Käytännöthän vaihtelevat myös maittain. Suomessa juodaan paljon kahvia ja syödään esimerkiksi salmiakkia, joista molemmat olisivat monessa maassa kiellettyjen listalla. Keski-Euroopassa, jossa itse odotan, kehoitetaan kieltäytymään kahvista ja teestä kofeiinin vuoksi. Se sekä kiihdyttää vauvaa, että ruoansulatusta. Täällä päin suositellaan yrttiteetä ja tuoremehuja!

Itse juon n. puolikkaan kupin kahvia aamulla. Minulle se maistuu, koska pahoinvointia ei ole. Muutenkin koitan suhtautua suosituksiin maalaisjärjellä juuri siksi, että ne ovat välillä kovin ristiriitaisia ja epätieteellisiä.

Enpä ole minäkään kuullut hunajakiellosta raskaana ollessa. Alle 1-vuotiailta lapsilta se on kielletty, koska heidän suolistonsa ei pysty ""tappamaan"" hunajassa mahdollisesti olevaa botuliniumbakteeria, mutta aikuisen vastustuskyky kyllä bakteerin tappaa. Ja tuo bakteeri ei joudu sikiöön vaikka odottava äiti hunajaa söisikin, joten...

Saa käyttää hunajaa!Itse olen käyttänyt ja tarkistin äsken vielä neuvolan papereista.Hunajaa ei saa antaa alle 1-vuotiaille mut raskaana sen käyttö toki sallittu. Ja onhan se sokeria terveellisempää! Olen käyttänyt myös hedelmäsokeria makeuttamiseen,kannatta kokeilla.

Saa käyttää hunajaa!Itse olen käyttänyt ja tarkistin äsken vielä neuvolan papereista.Hunajaa ei saa antaa alle 1-vuotiaille mut raskaana sen käyttö toki sallittu. Ja onhan se sokeria terveellisempää! Olen käyttänyt myös hedelmäsokeria makeuttamiseen,kannatta kokeilla.

olen juonut kahvia samaan tapaan. Alkuraskudesta se on jäänyt aina, mutta tullut takaisin pahoinvoinnin jälkeen. Juon mukeja 1-3 päivässä. Yli viittä kuppia ei kuulemma neuvolan mukaan kannata juoda raskaana olevan kun yleensäkään ei edes norm. aikuiselle suositella enempää kuin max 5 kuppia siitä alkaa olla jo haittaa kaikille. Mutta normaalit aamu ja päiväkahvit on ihan kiva nauttia näin raskaanakin.

Tässä vähän netistä kopioin.
""Kahvia on tutkittu eri puolilla maailmaa varsin paljon. Tutkimukset ovat osoittaneet, että terveet henkilöt voivat hyvillä mielin nauttia 4-5 kupillista kahvia päivässä. Sillä on monia myönteisiä vaikutuksia. Kohtuullisen kahvinjuonnin on mm. todettu parantavan havaintokykyä, vähentävän masennusta ja sappikivien kehittymistä, estävän paksusuolen syöpää ja helpottavan astmaoireita. Kahvissa on myös runsaasti antioksidantteja.""
""Suositellaan, että raskaana olevat naiset rajoittaisivat kahvin kulutuksensa enintään kolmeen kupilliseen päivässä. Muita virallisia, terveille ihmisille tarkoitettuja kahvin käyttörajoituksia ei ole. Eräissä hoitokäytännöissä, kuten ahdistuspotilailla, kahvin kulutusta neuvotaan rajoittamaan. Reagoinnit kahviin, sen sisältämään kofeiiniin, ovat yksilöllisiä. Yleensä ihminen huomaa omat reaktionsa ja asettaa kahvin kulutuksensa niiden mukaan sopivaksi. Aina kannattaa muistaa hyvä kohtuullisuuden sääntö kaikessa ruokaan ja ravintoon liittyvässä.""
www.kahvi.net

Mulle sanottiin maksimi 5 .tarkoitti neuvolatäti siis yleensä tervettä ihmistä niinkuin tässä sanotaan. sanoin että juon max 3 niin se oli hyvä määrä, tässä kolmea myös suositellan, mutta tämä varmaan ihan hyvä sääntö. Jos joskus sen ylittää niin ei kuolemanvakavaa=), mutta ei silloinkaan kun ei oo raskaana kannata yli viittä kuppia litkiä.

Siis yksi kahvikupillinenhan on kaikkien normaalistandardien mukaan 1,5 dl ja muki yleensä n. 2*kuppi. Tuo 0,5 dl kahvikuppi on sitten kyllä enempi espressoa.....

Nostan ylös tämän kun aihe kiinnostaa varmaan monia uusia, kuten minua.

Siis onko tuo hunajakielto nyt varmasti soopaa?

Mitenkähän muistan olla juomatta liikaa teetä, nytkin on puolen litran tonkka vihreää teetä (tosin mietoa) tuossa edessä höyryämässä. Enpä ole vielä raskaanakaan, ainakaan virallisesti...

http://www.espoo.fi/ ja sieltä
Etusivu > Sosiaali- ja terveys... > Perhe- ja sosiaalipa... > Neuvolat > Äitiysneuvolat > Ohjeet > Ruokavalio > Vältettävät ruoka-ai... Sieltä saatte ainakin pääkaupunkiseudun neuvoloissa jaettavan listan vältettävistä ruoka-aineista. Kuten nimikin sanoo vältettävät, mutta ei ehdottomasti kielletyt.
Hunaja ei kuulu listalle ja kahvista on oma osionsa!
Tirlittan

join raskausaikana ihan normaalisti kahvia, n.5 mukia päivässä, nyt 3,5kk terve poika, syntymäpainokin 4250g joten tuskin alensi ainakaan minun kohdalla syntymäpainoakaan...

Ei ole kofeiinista apua alkuraskauden väsymykseen. Se väsymys johtuu siitä, että vauva on vielä niin pieni, ettei osaa itse nukkua, joten äidin pitää nukkua hänen puolestaan. Eli väsymykseen auttaa vain se, että nukut kahden edestä. Tuo väsymys menee yleensä ohi 1-2 kuukaudessa.

Kahvin juonnin haitoista sikiölle en tiedä. Minulle vaan ei kahvi maistu alkuraskaudesta ollenkaan. En kyllä yleensäkään ole kova juomaan kahvia ja teelle olen allerginen, joten sitä en juo varsinkaan raskaana ollessani. Ei ne tee ja kahvi varmaankaan ole yhtä haitallisia sikiölle kuin esim. päihteet ja tupakka.

Yhteistyössä