Kai mä voin viedä heti tammikuun alussa ton kotihoidontukihakemuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli äitiysloma loppuu 8.1. ja viime viikolla tuli se lappu.

Mies vaihtoi juuri työpaikkaa ja on saanut vasta puolikkaan palkan tuolta uudesta ja eka kokonainen palkka tulee tämän kuun vika päivä.

Eli jos viän ton hakemuksen sitten heti tammikuussa, kun kela on ekan päivän auki. Eikös se silti kerkiä kun kerran eka raha tulee kuitenkin vasta viimenen päivä tammikuuta?

Ei välttämättä ehdi, jos eivät ehdi tehdä päätöstä ennen maksuunmenopäivää, mikä on reilusti ennen varsinaista maksupäivää. Tulee sitten seuraavan kuun lopussa parin kuukauden tuet kerrallal.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei välttämättä ehdi, jos eivät ehdi tehdä päätöstä ennen maksuunmenopäivää, mikä on reilusti ennen varsinaista maksupäivää. Tulee sitten seuraavan kuun lopussa parin kuukauden tuet kerrallal.

No ei paljon auta vaikka tulis kun kyllä niitä rahoja tarvitaan aiemmin. Täytyy sit varmaan viedä maanantaina toi hakemus.

Ja sen päätöksen tekohan kestää melkein minuutin. Kyllä pitäis saada tehtyä se ihan siltä istumaltakin siinä. ÄItiysrahapäätös esikoisesta vaan naputeltiin koneelle siinä, kun vein paperin ja homma oli valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tee netissä se hakemus jo, miäkin oon tehnyt sen jo, ja ekat rahat tulee sit tammikuun vika päivä...

Niin just... ja niitä päätöksiä voi olla siellä jonossa, vaikka teidän hakemukseen meniskin se minuutti.

Minkä ihmeen takia kyselet täällä neuvoja, jos ei kuitenkaan mikään neuvo kelpaa.. Hakemuksen voit tehdä nyt jo netissä, mikä luultavast varmistaa sen, että saat ne ekat rahat tammikuussa tai viet sen hakemuksen sinne nyt. En ymmärrä mssä kohtaa sun tekstissä lukee, miksi näin et voi toimia?

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mä jätin kht-hakemuksen jo monta kuukautta ennen alkamista. Ehtipähän ainakin B)

Niin minäkin tein esikoisesta, vaikka ne vakuutti että riittää kun tua sitten sen kun se tulee postissa. No kappas... silti päätöstä ei oltu tehty viikko ennen ekaa maksupäivää ja tuli vähän kiire tädillä tehdä se.

Viimeksi vein paperin perille itse ja vannotin heitä tekemään sen ajoissa ja samoin aion tehdä nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Mikset vie nyt?

Öh.... luitko ton?

Minkä?

No muutakin kuin vain otsikon, kun kerran kysyit että miksi en vie hakemusta jo nyt. Jos olisit lukenut niin tietäisit syyn.

Luin luin, mutta kun en kertakaikkiaan silti ymmärrä miksi et veisi vaikka heti. Tai olisi vienyt jo 2kk sitten... Mikä kohta viestissäsi kertoo syysn?

Voithan sä sen kht-tuen hakemuksen jo viedä ja ilmoittaa hoitolisää varten tarvittavat palkkatiedot jälkikäteen. Saat ainakin sen kht:n rahan jo tammikuussa ja jos hoitolisää ei siihen mennesää ehdi, niin se tule sitten helmikuussa takautuvasti

Kait siitä miehesi tilinauhasta selviää et se on puolenkuun palkka? Joten luulis niiden sielää kelassa osaavan kertoa sen kahdella? Mä tein kanssa toissapäivänä hakemuksen netissä, mut en hakenut hoitolisää joten on helpompi juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja jepulis:
Minkä ihmeen takia kyselet täällä neuvoja, jos ei kuitenkaan mikään neuvo kelpaa.. Hakemuksen voit tehdä nyt jo netissä, mikä luultavast varmistaa sen, että saat ne ekat rahat tammikuussa tai viet sen hakemuksen sinne nyt. En ymmärrä mssä kohtaa sun tekstissä lukee, miksi näin et voi toimia?

No minä vien sen nyt sitten maanantaina. En tee netissä vaan viän paikanpäälle ja varmistan, että siinä on taatusti kaikki oikein ja kysyn noista miehen saamista lomarahoista. Urputustahan seuraa siitä, että he ei voi tehdä päätöstä kun ei ole kerran palkkakuittia kokonaiselta kuulta, mutta minä toimitan sen sitten perästäpäin tammikuun alussa heti. Saavat ainakin hoidettua sen päätöksen muilta osin, hoitolisä sitten vaan jää laskematta ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Kait siitä miehesi tilinauhasta selviää et se on puolenkuun palkka? Joten luulis niiden sielää kelassa osaavan kertoa sen kahdella? Mä tein kanssa toissapäivänä hakemuksen netissä, mut en hakenut hoitolisää joten on helpompi juttu.

No niinhän sitä luulis, mutta kun kelassa niille tarvii piirtää kuva siitä miten se palkka maksetaan. Ei ole ihan noin yksinkertaista, että jotain vaan kerrottais kahdella.

Mikset vie nyt?

Öh.... luitko ton?

Minkä?

No muutakin kuin vain otsikon, kun kerran kysyit että miksi en vie hakemusta jo nyt. Jos olisit lukenut niin tietäisit syyn.

Luin luin, mutta kun en kertakaikkiaan silti ymmärrä miksi et veisi vaikka heti. Tai olisi vienyt jo 2kk sitten... Mikä kohta viestissäsi kertoo syysn?

Tämä kohta:

Mies vaihtoi juuri työpaikkaa ja on saanut vasta puolikkaan palkan tuolta uudesta ja eka kokonainen palkka tulee tämän kuun vika päivä.

No ei paljon auta vaikka tulis kun kyllä niitä rahoja tarvitaan aiemmin. Täytyy sit varmaan viedä maanantaina toi hakemus.

Ja sen päätöksen tekohan kestää melkein minuutin. Kyllä pitäis saada tehtyä se ihan siltä istumaltakin siinä. ÄItiysrahapäätös esikoisesta vaan naputeltiin koneelle siinä, kun vein paperin ja homma oli valmis.

Mutta voivat vaatia niitä tuloselvityksiä vielä hakemuksen palautuksen jälkeen tai muita selvityksiä, kun et ole huomannut merkitä, että jotain pääomatuloja ei ole lainkaan ja taas se päätöksen teko viivästyy.

Mutta voivat vaatia niitä tuloselvityksiä vielä hakemuksen palautuksen jälkeen tai muita selvityksiä, kun et ole huomannut merkitä, että jotain pääomatuloja ei ole lainkaan ja taas se päätöksen teko viivästyy.

No juuri tästä syystä minä vien aina kaikki kelan hakemukset suoraan niiden nenän alle sinne luukulle ja pyydän varmistamaan, että joka ikinen tarvittava tieto ja lippunen ja lappunen on siinä, jotta heille ei varmasti tule mitään ylitsepääsemätöntä estettä tehdä päätöstä ajallaan.

Mikset vie nyt?

Öh.... luitko ton?

Minkä?

Tämä kohta:

Mitä väliä sillä, pyytäkää vaikka palkkatodistus töistä erikseen, missä on kuukausipalkka merkittynä. Ja sitten vaativat vielä kuitenkin tämän vuoden tuloista tietoja, niin minulle ainakin kävi, kun viimeksi tekivät vuosittaista tarkistusta.

Vie paperit, hae pelkkää kotihoidontukea johon miehen tulot ei vaikuta, ja sano että haet hoitolisan erikseen sitten kun on miehen palkkakuitit.

Eihän siihen varsinaiseen kotihdontukee tarvi miehen tuloja. Ainoastaan hoitolisään, jos sitäkin haet.