Kaikki jotka rakentaneet talopaketin!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Talo 148 neliöö, paketti 82000, kokonaishinta talolle hieman reilu 300000 plus pihatyöt. Ite tehtiin jotakin, mutta oli myös timpuripari, muurari, putkimies ja sähkäri ulkopuolisina palkattuina. Tontti 1000 neliöö maksoi noin 70000

Talo 148 neliöö, paketti 82000, kokonaishinta talolle hieman reilu 300000 plus pihatyöt. Ite tehtiin jotakin, mutta oli myös timpuripari, muurari, putkimies ja sähkäri ulkopuolisina palkattuina. Tontti 1000 neliöö maksoi noin 70000

Niin ja tontti ei siis sisältynyt tuohon talon kokonaishintaan, vaan se oli pelkkä talon hinta. Tulevaisuudessa pitäisi tehdä vielä ulkorakennus...

Tontti on vuokralla, eli siitä ei ollut kustannuksia. Talossa asuinneliöitä 103, pihassa on autokatos+lämmin varasto, joidenka neliömääriä en muista. Pihoineen rahaa on mennyt himpun yli 200 000.

[QUOTE="a p";26054937]Miten ihmeessä tuli noin kalliiksi??? Meidän ystäväpari rakens talopaketin 120neliöö vesikattovalmiina ja hinta yht. 215000e tontteineen päivineen..[/QUOTE]

No sitten tuo talo on rakennettu johonkin takahikiälle (jossa tontit ei maksa mitään) tai sit vuokratontille ja mahdollisimman halvoilla materiaaleilla. Tuohon hintaan ovat kyllä saaneet tehdä kaiken itse hartiapankilla. Laatu maksaa ja me haluttiin mm. että lattioissa on parketit, kosteissa tiloissa laatat jne. Meiltä ei löydy muovimattoja tai lasikuitutapetteja. Toisaalta ei myöskään mitään ökykalliita ratkaisuita, mutta laatu ja kestävyys otettiin kaikissa huomioon. Ja ihan normitalo (ja normihinta) mun mielestä meillä on. Keskimäärin talopaketin hinnan saa kertoa kolmella tai neljällä (riippuen mm. materiaalivalinnoista). Muunlainen ajattelu on epärealistinen lähtökohta. Rakentamisessa kun on lisäksi niin paljon niitä muitakin kuluja (pihat, luvat, vesi- ja viemäriliittymät, sähköliittymät, kaavoituskulut jne).

[QUOTE="omppu";26054980]Tontti on vuokralla, eli siitä ei ollut kustannuksia. Talossa asuinneliöitä 103, pihassa on autokatos+lämmin varasto, joidenka neliömääriä en muista. Pihoineen rahaa on mennyt himpun yli 200 000.[/QUOTE]

No tää menee hyvin yksiin meidän kulujen kanssa...

Puolitoista kerrosta 160 neliötä, joenranta/pellonreunatontti. Tontti oli kallis 32 000, kokonaisuudessaan talolle hintaan pikkuisen reilut 250 000 euroa. Puulattiat/katot, kaakelit jne. ledivalaistus koko talossa maalämpö lattiakierrolla (lämmitysmuoto vaikuttaa talon hintaan ja myös jälleenmyyntiarvoon aika monta kymmentä tuhatta).
Talopaketille tuli pystytyksineen hinnaksi noin 100 000 euroa, ja siis ulkoa valmiiksi asennettuna. Paljon tehtiin itse, ammattitöistäkin osa.

Talopaketti 82 000 ( 1½ krs. 136m2 + erillinen at) pystytettynä ulkovuori valmiina ja vesikatto päällä. Nuo siis tuossa talopaketin hinnassa.

Teetettiin perustustyöt (kaivuu, täyttö, perustukset, lattiavalu), maalämpö asennettuna samoin tulisija. Lvis töistä teetettiin kytkennät, vedot tehtiin itse. Kaikki muut työt tehtiin itse.

Nyt mennyt rahaa reilu 250 000. Talosta puuttuu vielä rännit ja tikkaat. Pihasta puuttuu vielä terassit, kasvit ja jonkin verran täyttöjä. Tontin osuus 11 000.

Tontti valmiina, muutoin n.1700 / m2. Teetettiin urakkana samalla porukalla pohjat, pystytys, pinnat sisältä pohjamaaliin asti. Lvi, sähkö, takan muuraus erikseen. Itse maalattu, laitettu lattia, keittiö, kaapit, sauna.

Meillä Kannustalon yksikerroksinen talopaketti (+ ikkunallinen kylmä käyttöullakko), kerrosala noin 150 neliötä, huoneistoala 132 neliötä. Rakennetaan parhaillaan. Paketti tuli aluskate- ja ruodeasennuksella, tiilikatto siis laitettiin itse. LVIS-työt ja takka-leivinuuni+puuhella+hormi -systeemi tilattuna (takka-leivinuunissa Tulikivi Green W10-vesilämmitysjärjestelmä), muut jutut tehty itse. Meillä siis sähkölämmitys, lämmönjakotapana vesikiertoinen lattialämmitys (hybridivaraajalla, joskus myöhemmin voi siis vaihtaa maalämpöön tai liittää systeemiin aurinkokeräimet). Talossa tuulettuva alapohja ontelolaatoin.

Tontti meillä hehtaarin kokoinen (maksoi 44 k€) ja koska rakennettiin haja-asutusalueelle (rakennuspaikka Länsi-Suomessa), niin jouduttiin tekemään myös jonkunmoinen pätkä omaa tietä, rakentamaan omat jätevesisysteemit sekä porauttamaan porakaivo.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että olemme hyvin budjetissa ja koko systeemin hinta (tontteineen päivineen) jää vähän alle 280 k€. Autotalli-varaston ja kesäsaunan rakennamme joskus myöhemmin.

[QUOTE="Nana";26055170koko talossa maalämpö lattiakierrolla (lämmitysmuoto vaikuttaa talon hintaan ja myös jälleenmyyntiarvoon aika monta kymmentä tuhatta).
[/QUOTE]

Tuohon en usko. Miksi maalämpö nostaisi jälleenmyyntiarvoa "aika monta kymmentä tuhatta"? Eihän sen asennuskaan maksa kuin max 20t.

Meillä talopaketti maksoi 54000e, jossa oli vain nopeahko seinän pystytys + materiaalit seiniin yms. Tontti 35000e. Kokonaishinnaksi tuli n. 200 000e. Kaikki muut paitsi sähkö ja vesityöt tehtiin itse. Niin takan ja piipun muuraus kuin myös vesieristeet ja kaakelointi puhumattakaan perustuksista jne. ELI KAIKKI tehtiin itse paitsi talopaketti pystytti ulkoseinät + kattotuolit (tehtiin itse myös laudoitus ulos, katto jne). Noin vuosi rakennettiin kokonaisuudessaan. Pihaan käytettiin suunnittelijoita ja siihen kului noin 15 000e.

Jälkikäteen neuvoisin, että kannattaisi laittaa ne talopakettimiehet tekeen vaan taloa valmiiksi enemmän :)

Meillä talopaketti maksoi 54000e, jossa oli vain nopeahko seinän pystytys + materiaalit seiniin yms. Tontti 35000e. Kokonaishinnaksi tuli n. 200 000e. Kaikki muut paitsi sähkö ja vesityöt tehtiin itse. Niin takan ja piipun muuraus kuin myös vesieristeet ja kaakelointi puhumattakaan perustuksista jne. ELI KAIKKI tehtiin itse paitsi talopaketti pystytti ulkoseinät + kattotuolit (tehtiin itse myös laudoitus ulos, katto jne). Noin vuosi rakennettiin kokonaisuudessaan. Pihaan käytettiin suunnittelijoita ja siihen kului noin 15 000e.

Jälkikäteen neuvoisin, että kannattaisi laittaa ne talopakettimiehet tekeen vaan taloa valmiiksi enemmän :)

Niin ja talo 120m2, autokatos + varasto mukana. Oliko jotain 170m2 tjms. 1 kerros

Talopaketti maksoi 62 000 ja koko talo+ autokatos tuli kustantamaan tonetteineen 170 000 €. Tosin tästä on jo melkein 7 vuotta aikaa, eli nykyään talopaketin hinta on noussut ja muut kustannukset. Jos nyt rakennettaisiin, kustannukset olkisivat varmasti lähemmäs 250 000€.

[QUOTE="vieras";26055756]Talopaketti maksoi 62 000 ja koko talo+ autokatos tuli kustantamaan tonetteineen 170 000 €. Tosin tästä on jo melkein 7 vuotta aikaa, eli nykyään talopaketin hinta on noussut ja muut kustannukset. Jos nyt rakennettaisiin, kustannukset olkisivat varmasti lähemmäs 250 000€.[/QUOTE]

Niin ja meillä oli palkattu kirvesmies, joka teki talon alusta loppuun. Itse hankittiin tavaraa ja kilpailutettiin sekä jotain pieniä apuhommia ihan rakennuksella.

Meillä tulee maksamaan 4,5x talopaketin hinta. Itse rakennettu (siis paketissa seinät ja vesikatto, siitä eteenpäin itse) ulkopuolisena töissä ollut sähkäri ja lämmityslaiteasentajia. Tontti on vuokratontti, kunnes saadaan se ostaa kaupungilta.

Kyllä sitä rahaa vaan menee. Todelliset kulut ovat vielä isommat, koska ollaan omista tilipusseistamme makseltu raksaostoksia useilla tonneilla matkan varrella. Parempi kuitenkin niin, ei haluttukaan kamalan suurta lainaa.

Kannattaa laskea budjetti todella yläkanttiin. Näin välttyy yllätyksiltä ja monelta hampaiden kiristelyltä.. meilläkin myönnettyä lainarahaa jää käyttämättä udeita kymmeniä tuhansia. Mutta joka tapauksessa ne oli jo neuvoteltuina. Muutama tapaus tullut tässä kuultua, että lainaraha loppunut kesken ja niin on sitten muuten myös rakentaminenkin. Se ois aika kamala tilanne.

[QUOTE="sasa";26055617]Tuohon en usko. Miksi maalämpö nostaisi jälleenmyyntiarvoa "aika monta kymmentä tuhatta"? Eihän sen asennuskaan maksa kuin max 20t.[/QUOTE]

Jo pelkkä maalämpökone maksaa 5000-10 000 euroa, lämpökaivon poraus sitten saman verran, aika pieni talo (pieni kone) ja halvat saa kaikki asennukset ja putket olla, että kahteen kymppiin pääsee maalämmön kanssa. Suorasähkölämmitys on tosi paljon halvempi laittaa, mutta sitten taas ne käyttökustannukset... Kun taloa myy, niin ihan takuulla maalämmön olemassaolo nostaa talon hintaa, koska semmoisessa talossa on oleellisesti halvemmat asumiskustannukset.
Ja suorasähkötaloissa on usein laitettu se kaapeli sinne lattian alle, ei vesiputkia (ja ihan perustellusti, suorasähköllä ja vesikierrolla hyötysuhde on heikompi kuin sähkökaapeleilla), että jos semmoiseen vaihtaa maalämmön, niin se tulee totisesti maksamaan, eikä välttämättä onnistu lainkaan...

Yhteistyössä