kaikki jotka tietävät mitä sossu maksaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
siis yritän selittää tilanteen lyhyesti.. sukulaiseni on töissä ulkomailla, ollut jo 1,5v. eli hänellä ei ole enään kelakortti voimassa.. nyt kun hän syksyllä palaa takaisin suomeen ja hänellä ei ole tilillä kuin muutama euro (palkka jota hän ulkomailla saa riittää just asumiseen ja ruokaan..) NIIN voisiko hän hakea sossusta toimeentulotukea siihen asti kun saa suomesta taas töitä? (hakee jo niitä..)
tarvisi asunnon (takuuvuokran)
rahaa ruokaan (asuu eka meillä ja annan kyl ruokaa mut..)
ja tämä tilanne on vain ns väliaikainen! kelakortin uusiksi hakemiseen menee n.kaksi viikkoa ja sitten hän käsittääkseni pääsee vasta ilmottautumaan työkkäriin työnhakijaksi eli kaikissa hakemusten käsittelyissä jos menee parikin kk niin on ilman rahaa..
ei hevillä mene sossun luukulle mutta minä kehoitin koska turhaan kasvattaa velkaansa pyytämällä joltain rahaa elämiseen.. saahan täällä "muutkin" rahaa.. ja hän on aina käynyt töissä koulun jälkeen ja veronsa maksanut eli nyt tarvisi väliaikais apua joten mitä mieltä te olette kannattaako yrittää sossusta mitään saada?

yks mun tuttu oli ollut ulkomailla töissä puoli vuotta aiemmin ja oli saanut hyvät rahat. no, tuli tarve mennä sossuun, kun ei ollut tuloja niin sossu laski että sulla PITÄÄ olla vielä jäljellä näitä rahoja, vaikka hän oli muuttanut ja joutunut takuuvuokrat, huonekalut jne kaikki ostamaan kun tuli toiseen maahan.

ei tulut senttiäkään. eli sitten näkärilä.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
sossu on nykyään pelkkä vitsi , sieltä ei tavallinen ihminen saa mitään apua .
pitäis olla juoppo tai .....

näin on. eräs entinen alkkis sai siloin rahaa kun joi, mutta kun raitistui, ei enää mitään. tulot ei olleeet muuttuuneet miksikään niiden vuosien aikana.

Sossusta saa yleensä rahaa takuuvuokraan. Sieltä saa myös rahaa vuokraan, sähkölaskuun ja terveydenhuoltomenoihin (kunnallisella puolella) ja elämiseen saa n. 300-400 euroa kuussa. Joissain kunnissa sossusta saa myös jotain harraste- tai harkinnanvarasta rahaa esim vaatteisiin... Sossusta saa rahaa, silloin kun ei oo oikeutettu mihinkään muuhun tukeen, eikä tietenkään oo muita tuloja eikä omaisuutta.
Ensin pitää käydä kelalla kysymässä olisko oikeutettu esim työmarkkinatukeen.

Juu, pelkään kans ettei saa mitään mut eihän se kysyminen mitään maksa..

V.ituttaa kun ei tavalliset tallaajat saa edes ns. poikkeustilassa apua! Aina on verot maksettu ja jatkossakin heti kun töitä saa (varmasti saa, hyvä kolutus ja ei väliä miltä paikkakunnalta..)
Juopoks vaan pitää heittäytyä, tai värjätä tukka mustaks ja opetella oikea "murre"..

Joo kyllä nyt on vastanneet vain ne, jotka todella tietävät asioista.

Entisen alkkiksen rahansaannista kannattaisi selvittää termit "välitystili" ja "edunvalvonta", jotka saattaisivat kertoa, että omiaan se on sieltä hakenut. Raitistuttuaan on pitänyt ruveta itse huolehtimaan rahoistaan (eikä vissiin ole sit onnistunut).

Kun nyt on paineet purettu: alkuperäiselle.
Sukulaisesi kannattaa ilmoittautua heti työvoimatoimistoon ja ottaa yhteyttä Kelaan (vähintään siinä korttiasiassa), ja sosiaaliin aikaa varatessaan kertoa, että työ päättynyt ja uutta haussa ja paperiasiat vaiheessa jne jne. Toimeentulotuen mahdollisuuus katsotaan sitten todennettavien tulojen ja menojen mukaan. Käsittelyaika ei saa olla muutamaa viikkoa pidempi, joten kyllä ratkaisu pitäisi tulla. Ja tottakai kysellä pitää, jos viivästyy. Ja jos katsotaan maahanmuuttajastatukselle, edelleen sama asia: ilmoittautumiset joka paikkaan HETI kuntoon, jotta asiat voivat edetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mya:
Sossusta saa yleensä rahaa takuuvuokraan. Sieltä saa myös rahaa vuokraan, sähkölaskuun ja terveydenhuoltomenoihin (kunnallisella puolella) ja elämiseen saa n. 300-400 euroa kuussa. Joissain kunnissa sossusta saa myös jotain harraste- tai harkinnanvarasta rahaa esim vaatteisiin... Sossusta saa rahaa, silloin kun ei oo oikeutettu mihinkään muuhun tukeen, eikä tietenkään oo muita tuloja eikä omaisuutta.

ja jos ei nsta opintolainaa, vähennetään ttt.sta 20 prossaa heti. kun et töissä, se pelkästään vähentää tt:n määrää, vaikka saisit palkkaa vaiin 700e/kk, joten ei ne laske ihan niinkuin pitäisi. se opintolaina lasketaan tuloksi, vaikka sitäe i nostaiiskaan, veromätkyjä ei lasketa menokis, mutta jos saat 11e lottovopiton se on slle Ylimääräitä tuloa.
eikä en huomioi puhelinlaskuja,puheli ei muak oo tarpeellinen, mutta harva nykyään voi ottaa esimm töitä vastaan jos ei oo puhelinta

Alkuperäinen kirjoittaja npr:
Joo kyllä nyt on vastanneet vain ne, jotka todella tietävät asioista.

Entisen alkkiksen rahansaannista kannattaisi selvittää termit "välitystili" ja "edunvalvonta", jotka saattaisivat kertoa, että omiaan se on sieltä hakenut. Raitistuttuaan on pitänyt ruveta itse huolehtimaan rahoistaan (eikä vissiin ole sit onnistunut).

Kun nyt on paineet purettu: alkuperäiselle.
Sukulaisesi kannattaa ilmoittautua heti työvoimatoimistoon ja ottaa yhteyttä Kelaan (vähintään siinä korttiasiassa), ja sosiaaliin aikaa varatessaan kertoa, että työ päättynyt ja uutta haussa ja paperiasiat vaiheessa jne jne. Toimeentulotuen mahdollisuuus katsotaan sitten todennettavien tulojen ja menojen mukaan. Käsittelyaika ei saa olla muutamaa viikkoa pidempi, joten kyllä ratkaisu pitäisi tulla. Ja tottakai kysellä pitää, jos viivästyy. Ja jos katsotaan maahanmuuttajastatukselle, edelleen sama asia: ilmoittautumiset joka paikkaan HETI kuntoon, jotta asiat voivat edetä.

Kiitos sinulle! Ja sori edellinen "purkaus"..!
Pitänee kertoa terveiset ja tarkoitus oliki välittömästi mennä hoitamaan paperiasiat kuntoon..!

vaikka äitini oli osa-aikatöissä vanhainkodilla, hän sai soossusta kun vain kehtasi pyytää.

omat palkkarahat hän joi, ne tulivat suoraan hänrn tilillen ja muut mitä vain halsuia sia sossusta, kaverin hautajaisvaatteetkin, vaikka ei edes mennyt niihin hautajaisiin ja puhelinlaskut hänelle maksettiin .

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
vaikka äitini oli osa-aikatöissä vanhainkodilla, hän sai soossusta kun vain kehtasi pyytää.

omat palkkarahat hän joi, ne tulivat suoraan hänrn tilillen ja muut mitä vain halsuia sia sossusta, kaverin hautajaisvaatteetkin, vaikka ei edes mennyt niihin hautajaisiin ja puhelinlaskut hänelle maksettiin .

ja hdestäkään mihin rahaa sai ei tarvinnut kuittia, hän sai AINA rahat suoraan tililleen.

Mä tiedän myös, että juopot ja narkkarit saa soppalasta paljon helpommin rahaa, ja yleensä kun vaan kehtaa pyytää. Niitä pidetään nin toivottomin tapauksina, ettei niille enää edes koiteta keksiä muutakaan vaihtoehtoa elättää itseään.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

Mä en ole juoppo niin mikä mä sitten olen?

no älä nyt hermostu , en ketään erikseen mistään syyttäny .
=)

Sä olet sitten varmaan se tai.

Kyllä sosiaaliturva edelleen on heikoimman asialla. Eihän sitä muuten tarvitsisi olla ollenkaan. Jospa se kohta siirtyisi Kelalle, tuo perustoimeentulotukikin, niin vähenisi sosiaalitoimen parjaus. Ihmisten parissa ihmisten vuoksi siellä töitä tehdään. Kelan kiroaminen taitaa tuplaantua siinä vaiheessa..

Hernetäti: ikävä, että koet lastensuojelullisen tuen vääränä, vaikka olet itse ollut siitä osallisena.

Alkuperäinen kirjoittaja npr:

Sä olet sitten varmaan se tai.

Kyllä sosiaaliturva edelleen on heikoimman asialla. Eihän sitä muuten tarvitsisi olla ollenkaan. Jospa se kohta siirtyisi Kelalle, tuo perustoimeentulotukikin, niin vähenisi sosiaalitoimen parjaus. Ihmisten parissa ihmisten vuoksi siellä töitä tehdään. Kelan kiroaminen taitaa tuplaantua siinä vaiheessa..

Hernetäti: ikävä, että koet lastensuojelullisen tuen vääränä, vaikka olet itse ollut siitä osallisena.

jeps , juoppo ***** mä olen , niinkun tiiät :xmas:

yh

Mutta se ei tarkoita sitä, että saa maksattaa kaiken sossussa. Jotkut luulee niin.

ja jos ei nsta opintolainaa, vähennetään ttt.sta 20 prossaa heti. kun et töissä, se pelkästään vähentää tt:n määrää, vaikka saisit palkkaa vaiin 700e/kk, joten ei ne laske ihan niinkuin pitäisi. se opintolaina lasketaan tuloksi, vaikka sitäe i nostaiiskaan, veromätkyjä ei lasketa menokis, mutta jos saat 11e lottovopiton se on slle Ylimääräitä tuloa.
eikä en huomioi puhelinlaskuja,puheli ei muak oo tarpeellinen, mutta harva nykyään voi ottaa esimm töitä vastaan jos ei oo puhelinta

Puhelinlaskustahan voisi hyväksyä jonkun pienen osan sillä perusteella, että on tavoitettavissa mahdollisten töiden takia.

Puhelinlaskustahan voisi hyväksyä jonkun pienen osan sillä perusteella, että on tavoitettavissa mahdollisten töiden takia.

no ei ainakaan rovaniemellä hyväksytä, edes koulukirjoja aikuisellle opiskelijalle.

no ei ainakaan rovaniemellä hyväksytä, edes koulukirjoja aikuisellle opiskelijalle.

Mä tarkoitinkin, että se voisi olla ihan laissa säädetty juttu, että puhelinlaskusta hyväksyttäisiin esim. 10?/kk ihan sen työllistymisen takia.

Mulla on koulukirjat hyväksytty menoina aivan kuten ne vaatteet ja kengät. Virkailija sanoi, että mä olen kuitenkin hankkimassa koulutusta ja parantamassa omia työllistymismahdollisuuksia. On siis panostusta mun tulevaisuuteen, mä kun en aio elää sossun varassa lopun elämääni vaan kyllä aion kunnon veronmaksajaksi ryhtyä. Nytkin jo maksan veroja pienestä palkastani.

Tuola joku oli sitä mieltä että puhelin kulut pitäis hyväksyä... sehän on hyväksytty siinä kun kaikille lasketaan perusosa, joka kaattaa mm. ravinto, vaate, puhelin jne kuluja...
tossa linkit missä näkyy perusosat paljonko on henkilöä kohti (kummassakin kuntaryhmässä) sekä se miten se on jaoteltu kuluvaksi eri menoihin...

http://www.aijaa.com/v.php?i=696473.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=696477.jpg