Kaikki jouluihmiset, kertokaas siivousrutiininne joulun alla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fleur de la Cour

Vieras
Tämä avaus siis niille joulukoheltajille, jotka nauttivat siitä kun saavat touhuta itsensä uuvuksiin asti eivätkä suinkaan stressaa niistä vaan nauttivat silmät ilosta loistaen. Älkää vaivautuko ne jotka huokaavat, että joulu tulee ilmankin ja siivoa kaappisi vaan jos meinaat sen siellä viettää.

Minä siis siivoan kaapit, siivoan myös varastot ja ullakotkin, lajittelen pieneksi käyneet vaatteet ja lahjoitan pois, kerään pullot ja lehdet ja vien keräyksiin. Pyyhin kotini katosta lattiaan, pesen ikkunat ja verhot ja vaihdan jouluverhot. Samalla laitan jouluvalot ja koristeet. Pesen saunan ja pesuhuoneen. Pyyhin lamput, pesen ovet, karmit ja jalkalistat. Mattoja en pese kuin kesäisin, joten vien matot ulos tuulettumaan hyvin ja kierittelen puhtaassa lumessa jos sitä on. Uunia en myöskään pese kuin kesällä, koska silloin sen käyttö on vähäisintä, jouluna uunissani on koko ajan jotain hyvää, pellit kyllä pesaisen silti puhtaaksi jouluksikin. keittiön kaakelit sen sijaan kuuraan puhtaaksi. Mitäs vielä.. puolivälissä olen puuhasteluissani jo, itsenäisyyspäivään mennessä siirryn pohtimaan ruokajuttuja, lisäks olen askarrellut tytön joulumyyjäisiin ja kun ne on ohi ens perjantaina niin siirryn joulukorttien valmistukseen.

Millä ajalla siivoat? Osaatko arvioida paljon sinulla menee noihin hommiin aikaa?

Anteeksi kun vastasin, minun ei kuuluisi tähän vastata, sillä minä olen varannut siivoojan jouluksi :D

Täällä yksi samanlainen siivooja :D Minusta se vain on niin ihana tunne, kun jouluna on oikeasti puhdasta ja siistiä. Muutenkin minusta on ihan järkevää joskus siivota kaappeja ym muita, jotka eivät viikottaiseen siivoukseen kuulu, ja mielestäni on hyvä ajoittaa nämä joulun alle, niin saa nauttia siitä ihanasta puhtaudesta silloin :) Enkä siivoa kaikkea kerrallaan, enkä mitenkään otsa kurtussa. Tietysti jos jotain muuta tärkeää ja yllättävää tulisi, niin voisin siivouksesta tinkiä (tai palkata siivoojan :) ).

Mä siivoilen ihan jaksamisen mukaan..tai siis viitsimisen :D Nyt kun olen taas loppusuoralla raskauden kanssa niin on tullut kaappeja siivoiltua ihan pesänrakennuksenkin takia :D
Viime kesänä jäi ikkuna pesemättä :ashamed: mutta sisäpinnat pesasin. Verhot on vaihdettu ikkunoihin ja melkein joka huone sai kesällä pestyt matot, nyt pitäis siis pestä ne syksyn olleet matot sitten..

Teen normisiivouksen + käyn kaikki kaapit, lipastot ja lasten lelut läpi. Joulunalla on ollut tapana viedä joulupatakeräykseen kasa vaatteita ja leluja, joita emme enää tarvitse.

Vaikka ei saisi vastata, niin vastaan. En tee enää mitään suursiivousta kaappeja ja ullakoita myöten. Siivooja tulee 22.12. ja tekee joulusiivouksen. Itse siivoilen sitä ennen jotain pientä, mikä nyt sitten onkin järjestämisen tarpeessa. Ennen stressasin, enää en ja näin on niin paljon parempi.

Suosittelen lämpimästi, joulu tulee ihan yhtä varmasti kuin ennenkin.

Tuota. Tämä ei koske minua lainkaan, sillä meille ei tehdä jouluksi normaalia viikkosiivousta kummempaa siivousta, matot sen sijaan käyvät itsepalvelupesulassa, jonka kaupunkimme omavastuuhintaan asukkailleen tarjoaa.

Mutta loppiaisen jälkeen, kun kuusen ja koristeet saa pois, meillä on pitkä viikonloppu, jolloin kaapit, nurkat ja muut siivotaan.

Ja kun kynttiläkausi loppuu joskus maaliskuussa, niin sitten pestään joku viikonloppu katto, ikkunat ja seinät.

Mistä tämä joulusiivoustraditio kumpuaa? Minä olen täysin Jouluhössöttäjien Kuningatar, mutta ikinä ei ole joulusiivous kuulunut perinteisiini. Tosin meillä on aina perussiistiä, että lamppujen päällä tai kaapeissa ei erityisen sotkuista olekaan. Jos kokee vielä ajankäytön muutenkin rajalliseksi, miksi se koko asunnon seinästä kattoon puunaus täytyy tehdä juuri ennen joulua? Meillä ei ikinä ole siivouspäivää, imuroin ja moppaan tarpeen mukaan omalla epäsäännöllisen säännöllisellä rytmillä, sama pätee pölyjen pyyhkimiseen yms.

Olen vaan aina ihmetellyt, mikä se joulusiivousvouhotus on ja mistä se tulee.. Rakastan siistiä, siivottua kotia, mutta sellainen asuntomme on jo perus imuroinnin ja moppauksen jälkeen :)

Ihanaa että on olemassa toinenkin joka tekee kaiken tämän. Minä olen aina tuttavapiirissäni se outo lintu, kun siivoan jouluksi kotini katosta lattiaan. Toki teen sen myös pääsiäiseksi ja juhannukseksi. Ja sitten syyskuussa kun on lasten synttärit niin sama toistuu.
Joo ehdin tehdä muutakin kun vaan siivota. Se on rentouttavaa ja helppoa kun sen osaa. Mikään paikka ei ole pinttynyt likaan, vaan riittää ihan kevyt pyyhintä ja puhdasta tulee. Joulua varten alan siivoamaan marraskuun toisella viikolla ja sitten joulukuussa saan keskittyä leipomaan. Mukava kun ei ole silloin jouluviikolla mitään pakollista hässäkkää!
Ja tiedoksi vaan: joululahjat on ostettu jo lokakuussa, ja toimitettu marraskuussa oikeaan osoitteeseen.

Nauttisin kotini puunaamisesta jos nuo pikku vilperit eivät olisi koko ajan "auttamassa". Onneksi saan edes jotain tehtyä kun saan ehkä apua parina päivänä.. Näillä eväillä teen niin paljon kuin kerkeän, ainakin pesen matot ja siivoan kaapit nyt, sekä vaihdan jouluverhot. Ihan siinä jouluaaton aattona sitten pesen lattiat ja pyyhin pölyt ym. ettei lapset kerkeä sotkemaan ennen aattoa, ainakaan pahasti :D

Imurointi ja tavarat järjestykseen ja that's it. Kylppärin voi siivota paria päivää ennen aattoa.

Ne kaapit ja komerot voi siivota jo alkusyksystä tai kesällä -kuten minä teen- joten niitä ei tarvitse siivoata jouluksi.

Millä ajalla siivoat? Osaatko arvioida paljon sinulla menee noihin hommiin aikaa?

Anteeksi kun vastasin, minun ei kuuluisi tähän vastata, sillä minä olen varannut siivoojan jouluksi :D

Marraskuun puolivälistä aloittelen yleensä, itsenäisyyspäivään mennessä hommat on tehty, samaan aikaan touhuan joulumyyjäisiä ja askarteluja ja jouluostoksia eli en stressaa sekä käyn kolmivuorotyössä ja harrastankin vielä..

Alkuperäinen kirjoittaja NäinMeillä;22519120:
Ihanaa että on olemassa toinenkin joka tekee kaiken tämän. Minä olen aina tuttavapiirissäni se outo lintu, kun siivoan jouluksi kotini katosta lattiaan. Toki teen sen myös pääsiäiseksi ja juhannukseksi. Ja sitten syyskuussa kun on lasten synttärit niin sama toistuu.
Joo ehdin tehdä muutakin kun vaan siivota. Se on rentouttavaa ja helppoa kun sen osaa. Mikään paikka ei ole pinttynyt likaan, vaan riittää ihan kevyt pyyhintä ja puhdasta tulee. Joulua varten alan siivoamaan marraskuun toisella viikolla ja sitten joulukuussa saan keskittyä leipomaan. Mukava kun ei ole silloin jouluviikolla mitään pakollista hässäkkää!
Ja tiedoksi vaan: joululahjat on ostettu jo lokakuussa, ja toimitettu marraskuussa oikeaan osoitteeseen.

Olet ihan kuten minä! Olen aina ajoissa kaiken suhteen, ja teen joulusiivouksen pois alta, että voin keskittyä leipomiseen, mikä sekin on minusta niin hauskaa! Ja teen saman suursiivouksen neljä kertaa vuodessa, jouluna, pääsiäisenä, juhannuksena ja syksyllä. Ei edes ehdi tulla hirveää sotkua ja suttua kun aina silloin tällöin siivoaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä ei ole varsinaisesti ikinä niin sotkuista, että pitäisi tehdä isoja joulusiivoja. Tai no okei, myönnän, että kaapit ja komerot on tällä hetkellä aika kaameassa kunnossa, mutta mulla ei ole mitään aikomustakaan siivota niitä jouluksi. Vaatekaapit ja keittiön kaapit on siistit ja se riittää tällä hetkellä. Siivotaan ne joskus keväällä sitten, kun on valoisaa ja aikaa.

Näin muuten meillä siivotaan kunnolla joka toinen viikko. Silloin siivoukseen kuuluu pölyjen pyyhkiminen pinnoilta, myös lampuilta, kaappien päältä, maalattujen seinien pyykiminen, ovien karmit, väliovet, valokatkaisijat... Kaikki paikat, mitkä ehkä tahraantuu/pölyyntyy. Lisäksi imuroidaan, ulkoilutetaan matot ja pestään lattiat. Joka toinen viikko on sitten kevyempi siivous. Keittiön kaakelit, kaappien ovet jne. pesen kerran viikossa, samoin lattian (vähintään).

Ainoa lisä normaaliin siivousrytmiin ennen joulua on se, että porstaan joulua edeltävänä viikonloppuna kylppärin ja saunan lattiasta kattoon todella hyvin. Joulusaunan pitää olla putipuhdas.

Olen siis jouluihminen henkeen ja vereen, mutta mutta siivouksen suhteen ei tarvi tehdä suurta muutosta normaaliin... Toki jos tekee suursiivot neljä kertaa vuodessa ja muuten elää paskan keskellä, niin on ihan kiva saada puhdasta edes jouluksi. Me eletään aina siistissä kodissa, joten sikäli eri juttu.

Mä olen joulutouhottaja, mutta siivouksen osalta en...

Mulla on tapana pyyhitä ovet, se on jotenkin jäänyt lapsuudesta, että ensin pyyhittiin ovet ja sitten laitettiin niihin niitä tontunkuvia. Tonttukuvia mä EN laita, mutta pyyhin viimesen päälle ovet.
Älkää kysykö miksi :D

Aatonaattona kyllä yleensä moppaan lattian, että on sitten aattona puhdasta.

Supersiivo vasta sitten kun joulukuusi on poisviety.

Noin niinkuin muuten mä saan aina ajoittain jonkin siivouskohtauksen ja käyn läpi vaikka keittiön kaapit. Mutta jouluksi en saa mitään hulluuskohtausta siivouksen kans.

Minä siivoilen pikku hiljaa joulua varten, tänään esim. sulatin pakastimen kun oli niin hyvä pakkanen ulkona. Uunin ja jääkaapin pesaisen varmaan huomenna ja keittiön kaapit ois tietty hyvä käydä läpi niin tietää taas mitä leipomistarvikkeita kaapissa on jo valmiina. Aatonaattona siivoan koko huushollin kunnolla saunaa ja kylppäriä unohtamatta. Lasten lelulaatikot käyn jossain vaiheessa läpi niin saa tilaa uusille leluille.

Meillä ei ole varsinaisesti ikinä niin sotkuista, että pitäisi tehdä isoja joulusiivoja. Tai no okei, myönnän, että kaapit ja komerot on tällä hetkellä aika kaameassa kunnossa, mutta mulla ei ole mitään aikomustakaan siivota niitä jouluksi. Vaatekaapit ja keittiön kaapit on siistit ja se riittää tällä hetkellä. Siivotaan ne joskus keväällä sitten, kun on valoisaa ja aikaa.

Näin muuten meillä siivotaan kunnolla joka toinen viikko. Silloin siivoukseen kuuluu pölyjen pyyhkiminen pinnoilta, myös lampuilta, kaappien päältä, maalattujen seinien pyykiminen, ovien karmit, väliovet, valokatkaisijat... Kaikki paikat, mitkä ehkä tahraantuu/pölyyntyy. Lisäksi imuroidaan, ulkoilutetaan matot ja pestään lattiat. Joka toinen viikko on sitten kevyempi siivous. Keittiön kaakelit, kaappien ovet jne. pesen kerran viikossa, samoin lattian (vähintään).

Ainoa lisä normaaliin siivousrytmiin ennen joulua on se, että porstaan joulua edeltävänä viikonloppuna kylppärin ja saunan lattiasta kattoon todella hyvin. Joulusaunan pitää olla putipuhdas.

Olen siis jouluihminen henkeen ja vereen, mutta mutta siivouksen suhteen ei tarvi tehdä suurta muutosta normaaliin... Toki jos tekee suursiivot neljä kertaa vuodessa ja muuten elää paskan keskellä, niin on ihan kiva saada puhdasta edes jouluksi. Me eletään aina siistissä kodissa, joten sikäli eri juttu.

Emme elä paskaisessa kodissa tosiaankaan. Normisiivoukseeni kuuluu viikottain mattojen ulosvienti, imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhkiminen ja ovien pyyhkiminen tarpeen mukaan. Lisäksi imuroin lähes päivittäin. Olen neurootikko siivouksen suhteen. Vähempikin riittäisi, mutta minulle ei joulu tule ilman siivousta ja kaikkea muuta touhuamista.

Minä siivoilen pikku hiljaa joulua varten, tänään esim. sulatin pakastimen kun oli niin hyvä pakkanen ulkona. Uunin ja jääkaapin pesaisen varmaan huomenna ja keittiön kaapit ois tietty hyvä käydä läpi niin tietää taas mitä leipomistarvikkeita kaapissa on jo valmiina. Aatonaattona siivoan koko huushollin kunnolla saunaa ja kylppäriä unohtamatta. Lasten lelulaatikot käyn jossain vaiheessa läpi niin saa tilaa uusille leluille.

Kiitos muuten vinkistä, pakastimen tilanne pitää tarkastaa, vaikka minusta se ei kyllä ole kaoottisessa tilassa, paitsi sen suhteen, että se on aina kroonisesti täynnä tavaraa. Se tosin kuuluu hiihtolomahommiini, samalla leivon viinereitä kun pakastin sulaa. Ens vuonna mulla on vieläpä ihan oikeasti hiihtolomalla lomani. Mutta toki voi olla, että saan mielenhäiriön ja sulatan pakastimenkin nyt kun asia tuli puheeksi..

Yhteistyössä