kaikki kaverit menee rippikouluun,oma poika ei kun ei kuulu kirkkoon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirkkis

Vieras
Tämä ei siis ole tämän kesän juttu,mutta lähitulevaisuudessa totta.muistan itse rippikoulun upeana kokemuksena,jopa ensimmäisen poikaystävän sain siellä :) sittemmin erosin kirkosta ja lapsetkaan ei kuulu kirkkoon.tiedän että poikani haluaisi riparille ehdottomasti kun kaveritkin menevät...prometheus leiri on hyvä vaihtoehto,mutta kun ne kaikki kaverit menee sinne riparille...voihan poika liittyä kirkkoon jos tahtoo,itse en sitä estä...silti vaivaa tämä tilanne kovin...

Onko sinun lapsesi kastettu?

Rippikouluun hän voi mennä, mutta jos haluaa konfirmaatioon, niin hän voi liittyä kirkkoon luvallanne ja jos häntä ei ole kastettu sovitte papin kanssa jonkin sopivan päivän ennen konfirmaatiota kasteelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Annukka:

Rippikouluun hän voi mennä, mutta jos haluaa konfirmaatioon, niin hän voi liittyä kirkkoon luvallanne ja jos häntä ei ole kastettu sovitte papin kanssa jonkin sopivan päivän ennen konfirmaatiota kasteelle.

Meillä pappi kastoi yhden pojan juuri ennen konfirmaation alkua, kirkossa ei ollut vielä muita kuin me riparilaiset.

Miksi poika ei voisi liittyä kirkkoon samalla ja pääsisi myös riparille? Minut kastettiin vasta 15v ja kävin riparin ja konfirmaation muiden mukana. Kaste suoritettiin vain oman perheen kesken eli ei ollut mitenkään erityisen nolo tapahtuma edes 15veelle. Nimeäni en kyllä lehteen halunnut ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka:

Meillä pappi kastoi yhden pojan juuri ennen konfirmaation alkua, kirkossa ei ollut vielä muita kuin me riparilaiset.

Minutkin kastettiin juuri ennen konfirmaatiota. Läsnä olivat vain minun vanhempani sekä kummit ja toinen kastettava ripariltamme vanhempineen ja kummeineen.

Sittemmin olen kyllä eronnut kirkosta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mun serkku meni Prometheus-leirille vaikka kuuluu kirkkoon.

Protuleirin käy monikin kirkkoon kuuluva, osa heistä käy molemmat, riparin ja protun.
Protuleiri pitäisi kuulua kaikille 'pakollisena' .

Ne asiat joita siellä puhutaan ja pohdiskellaan on tuon ikäisille huomattavasti tärkeämpiä kuin vain uskonnon opiskelu riparilla.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Miksi ihmeessä lapsen pitää käydä ripari, jos ei kirkkoon kuulu??
Vain koska kaverit on siellä?
Protuleirille vain uusia ystäviä saamaan.

Mä peesaan tätä!

Miksi mennä sinne kun ei kirkkoon kuulu,pitääkö mennä uskontopropagandaa nielemään vaan että voi vietää 2 viikkoa kamujen kanssa kesällä..voi herrantuuteli

Mä aattelin tytären, sitten kun se aika koittaa, viedä pidemmälle matkalle, jonne keksin jotain huippukivaa. Ja otan vaikka jonkun kaverin mukaan. Muutakin kivaa voi keksiä.

riparin voi käydä ja ei vaan osallistu konfirmaatioon. sit jos aikuisena haluaa liittyä kirkkoon voi vaan käydä kasteella ja saada konfirmaation eikä tarvii käydä mitään aikuisriparia. mulla on pari kaveria jotka kävi aikanaan riparin ja nyt yksi heistä on liittynyt kirkkoojn ja kastettu ja konfirmoitu.

jos poikia siis haluu niin anna mennä kavereiden kanssa :) voi sitten itse päätää mitä asialle tekee aikuisena

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ihmeessä lapsen pitää käydä ripari, jos ei kirkkoon kuulu??
Vain koska kaverit on siellä?
Protuleirille vain uusia ystäviä saamaan.

Mä peesaan tätä!

Miksi mennä sinne kun ei kirkkoon kuulu,pitääkö mennä uskontopropagandaa nielemään vaan että voi vietää 2 viikkoa kamujen kanssa kesällä..voi herrantuuteli

Minä ihan vain halusin mennä leirille kavereiden kanssa, tosin viikonhan se ripari yleensä kestää. Näin jälkikäteen olen samaa mieltä että aikamoista aivopesuahan se on, mutta millä oikeudella vanhempi kieltää riparille menon, jos nuori itse sinne haluaa? Jossain vaiheessahan lapsen on saatava päättää uskonnostaan itse, ei vanhempi voi lopun elämää määrätä mihin lapsi saa uskoa ja mihin ei.

Saako tiedustella miten tää poika sitten selviää koulussa kun ei käy ussan tunneilla ja kaverit käy? :p

Mun äidillä on hyvä sanonta "jos sun kaveri vääntää paskat housuun ni väännätkö sinäkin"

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
noinko on?leirille pääsee silti?sitä en tiennytkään :)

juu näin on.
lapseni ystävä on eri uskontoa,mutta kävi rippileirin juurikin siksi,kun kaikki kaveritkin oli leirillä.
konfirmaatioon ei osallistunut

Mä kysyisin pojalta itseltään, että haluaako mennä, ja valaisisin, että jos sinne menet, niin sitten oletetaan, että liityt samalla kirkkoon ja siitä seuraa kaikenlaista (kirkollisvero, kirkollinen vihkilupa jne.)

Protuleirin käy monikin kirkkoon kuuluva, osa heistä käy molemmat, riparin ja protun.

Ne asiat joita siellä puhutaan ja pohdiskellaan on tuon ikäisille huomattavasti tärkeämpiä kuin vain uskonnon opiskelu riparilla.

kyl siellä riaprillakin pohdiskellaan muuta kun uskontoa....

nim. noin 10v olen kesäsin ollu ripareilla töissä

Alkuperäinen kirjoittaja papukaijan ruokottomat puheet:
Mä kysyisin pojalta itseltään, että haluaako mennä, ja valaisisin, että jos sinne menet, niin sitten oletetaan, että liityt samalla kirkkoon ja siitä seuraa kaikenlaista (kirkollisvero, kirkollinen vihkilupa jne.)

toihan on lapselle valehtelemista! vielkä kerran riparin voi käydä, vaikka ei kuulu kirkkoon vaikka ei halua konfirmaatipta, vaikka ei koskaan haluis liittyä kirkkoon....

Alkuperäinen kirjoittaja knto:

kyl siellä riaprillakin pohdiskellaan muuta kun uskontoa....

nim. noin 10v olen kesäsin ollu ripareilla töissä

Aika pinnallisesti ja se painosuhde on siellä uskonnossa

olen ollut mukana sekä protu että riparileireillä..

Alkuperäinen kirjoittaja jontriplet:
Alkuperäinen kirjoittaja papukaijan ruokottomat puheet:

toihan on lapselle valehtelemista! vielkä kerran riparin voi käydä, vaikka ei kuulu kirkkoon vaikka ei halua konfirmaatipta, vaikka ei koskaan haluis liittyä kirkkoon....

Miksi sinne pitää mennä ellei halua liittyä kirkkoon...ei rippileiri ole mikään kaverusten kesäleiri..huoh.