Kaikki vaan kallistuu kokoajan :'( !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Meidän perheen nettotulot yhteensä noin 2000€/kk.
Vuokraan menee 620€, automaksut vuodessa yli 450€ 4 erässä ja ruokaan menee joka kuukausi 400-500€. Vauvan vaipat, korvikkeet, ruuat yms yms..

Hoidan pientä vauvaa kotona äitiyslomalla ja ajattelin jäädä kotiin kotihoidontuella hoitamaan poikaa 3 vuodeksi.

Mutta...
Tuntuu ettei tässä jää rahaa melkein mihinkään !! Ruuan hinta vaan kallistuu ja kallistuu kokoajan, ei voi harrastaakkaan ja tehdä mitään. Ei olla aikoihin käyty syömässäkään, kun ei riitä rahat siihenkään. Viimeksi helmikuussa 2011 kun oli ystävänpäivä.

Miten ihmeessä sitä kohta asuu ja mitä syö, kun ei voi enää ostaa ruokaa ja vuokratkin vain kallistuu !? Hiton hitto..
Kirpparilta ostetaan lähes kaikki, kun ei ole varaa uuteenkaan. Pihistetään melkein kaikesta, mutta kai meilläkin ois oikeus tehdä muutakin, kuin istua möllöttää kotona ??

Mutta nyt tilanne näyttää siltä, että joutuu tarkkailemaan että joutuuko sitä menemään töihin parin vuoden sisällä tai opiskelemaan ja hankkimaan sen ammatin, että ei tarvitse kituuttaa.

Luulin, että vauva-ajasta olisi tullut ikimuistoinen ja leppoisa, ettei olisi tarvinut murehtia raha-asioista ja siitä riittääkö rahat aina seuraavaan tiliin, vaikka pihistääkin, mutta ei !!

(Minulla on siis minimi ä-päiväraha, n.500 miinut verot n. 100)

Kyllä kuitenkin kauppiaat sitten vetävät rahat välistä ja ruuan alv:tä nostetaan, on paljon huonotuloisimmilta pois ;( !!!

Onko ketään toista samassa tilanteessa ?

En ole samassa tilanteessa, mutta kun aikoinaan sain tuon kuopukseni, laskin etukäteen, millaisiin hinnankorotuksiin mulla on varaa. Mietin myös etukäteen, mistä voisin tinkiä, jotta voisin olla kotona kunnes kuopus täyttää sen 3 v. Olihan se pennin venyttämistä, mutta kun olin tehnyt selkeät laskelmat etukäteen ja hoitovapaa oli vain väliaikainen elämäntilanne, en kokenut taloudellista niukkuutta kohtuuttoman raskaaksi. Esikoisen ollessa pieni opettelin ompelemaan, joten kuopuksesta hoitovapaalla ollessani mulla ei mennyt kuin ompelutarvikkeiden verran rahaa vaatteisiin. Säästin itse tekemällä melkoisen summan.

Tee laskelma ja suunnittele etukäteen. Ja sen jälkeen voit arvioida, voitko jäädä pidemmäksi aikaa hoitovapaalle vai et.

no miten noilla tuloilla ja noin pienellä vuokralla muka raha ei riittäisi...meillä netto n 1300 euroa, kotihoidontuki ja asumistukea 100 euroa plus kahdesta lapsesta lapsilisä. Vuokra reilu 900 euroa (juuu kaupungin pieni halpa vuokrakämppä) ja tuolla lopulla sitten kaikki muu eläminen, muut laskut, vakuutukset, autonkäyttö jne. ja kyllä meillä silti on varaa syödä ulkona vähintään kerran viikossa. Ja ostaa kaikki tarvittava.

Just ton takia mä menin töihin kun lapsi oli aika tasan 1v. Eihän se kotihoidontuki 250e/kk riitä mihinkään. Minä kyllä väitän, että ei ole tosiaan "oma valinta" meneekö töihin vai ei niinkun monet kotihoitofanaatikot väittää. Ei tuolla pysty elämään edes kituuttamalla jos ei ole säästöjä. Nälkään tuskin nyt Suomessa kukaan kuolee, mutta mä mieluummin jätän leipäjonot niille, joilla ei oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin sinne mennä ruokaa hakemaan.

Siis ei kai aloittaja ole tosissaan? Aika moni pärjää samoilla tuloilla (myös meidän perhe, enkä koe että "ei olisi mihinkään varaa"). Ja voi että, ihan ammatti pitäisi opiskella, mikä siinä on niin kohtuutonta? :O

[QUOTE="huolestunut";25075363]

Kyllä kuitenkin kauppiaat sitten vetävät rahat välistä ja ruuan alv:tä nostetaan, on paljon huonotuloisimmilta pois ;( !!!

Onko ketään toista samassa tilanteessa ?[/QUOTE]

Öh, kauppias tekee bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä :o

Mulla otti ekana silmään toi että ruokaan 400-500e/kk.. siis sisältääkö tuo vauvan vaipat,koko perheen hygieniatuotteet ym vai pelkkää ruokaa? Jos pelkkää ruokaa niin aika huisin paljolta kuulostaa jos perheessä 2 aikuista ja vauva..

no miten noilla tuloilla ja noin pienellä vuokralla muka raha ei riittäisi...meillä netto n 1300 euroa, kotihoidontuki ja asumistukea 100 euroa plus kahdesta lapsesta lapsilisä. Vuokra reilu 900 euroa (juuu kaupungin pieni halpa vuokrakämppä) ja tuolla lopulla sitten kaikki muu eläminen, muut laskut, vakuutukset, autonkäyttö jne. ja kyllä meillä silti on varaa syödä ulkona vähintään kerran viikossa. Ja ostaa kaikki tarvittava.
Monesti rahan menoa ei huomaa, jos ei sitä seuraa. Luultavaa on, että ap:lläkin on menoja, jotka eivät ole ihan välttämättömiä tai joista voisi tinkiä. Jos nettotulot on 2000 €/kk, autoon menee 37,50 €/kk ja ruokaan 500 €/kk, niin johonkin menee vielä 842,50 €/kk. Tietysti sähkö, puhelin yms, mutta niihinkään ei varmaan mene koko tuota summaa. Siksi ehdotinkin laskelman tekemistä ja sen perusteella arvioimaan, voiko jäädä hoitovapaalle vai ei.

[QUOTE="vieras";25075609]Mulla otti ekana silmään toi että ruokaan 400-500e/kk.. siis sisältääkö tuo vauvan vaipat,koko perheen hygieniatuotteet ym vai pelkkää ruokaa? Jos pelkkää ruokaa niin aika huisin paljolta kuulostaa jos perheessä 2 aikuista ja vauva..[/QUOTE]

Kyllä se huisilta kuulostaa, vaikka mukana on hygieniatuotteet ja vaipatkin.

Mutta ei 2000 euroa kuussa kolmihenkiselle perheelle mitkään hyvätkään tulot ole. Jos haluaa hoitaa lasta kotona, on tingittävä aika monesta asiasta, toisaalta moni kiva asia ei maksa juuri mitään. Kirjastosta voi lainata kirjoja ja leffoja, musiikkiakin. Uimahallissa käynti on melkoisen edullinen harrastus, eikä seurakunnan perhekerhot tai MLL:n äiti-lapsi kahvilat maksa mitään. Ulkoilla voi, vierailla puistoissa ja talvella vaikka pulkkamäessä. Kesällä meidän perhettä kutsuu uimarannat. Kun lapsi kasvaa pääsee hänen kanssaan leipomaan.

Sen yhden lapsen kanssa on oikeasti helpompi tinkiä menoista, kun sitten kun lapsia on useampi ja isomman lapsen tarpeita on vaikeampi laittaa sivuun.

Jos tuntuu etteivät rahat riitä - niin ei auta - töihin on mentävä.

Meillä oli korkeampi vuokra ja nettotulot n. 1200 ja hyvin pärjättiin kun esikoinen oli vauva. Oltiin siis molemmat opiskeljoita. Eikä edes kirppareilla tarttenu käydä. Ja käytiin myös syömässä ja elokuvissa välillä. Mutta säästettiin aika paljon ruuassa tekemällä paljon itse. Eikä meillä ollut autoa rahasieppona, vaan käytettiin julkisia.

joo, meillä bruttotuloja melkein 6000e ja ikinä ei oo kauheesti ylimäärästä kanssa.. asuntolaina, omakotitalon kulut, sähkö, vesi ja autot, lasten harrastukset ja siinä se sit olikin....

[QUOTE="vieras";25075560]Siis ei kai aloittaja ole tosissaan? Aika moni pärjää samoilla tuloilla (myös meidän perhe, enkä koe että "ei olisi mihinkään varaa"). Ja voi että, ihan ammatti pitäisi opiskella, mikä siinä on niin kohtuutonta? :O[/QUOTE]

samat asiat kiinnittivät huomioni.
niin, joo ja meidän tulot olivat esikoisen äitiysloman aikaan noin 1500 (minun äitiyspäiväraha, miehen opintoraha). riitti raha ja jäi säästöönkin.
kotihoidontuella en enää voinutkaan jäädä, ksoka miehen opintoraha ja minun kotihoidontuki ei olisi pitänyt meitä enää leivässä.

Yhteistyössä