Kaima suvussa,mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hahaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hahaah

Vieras
Ystäväni aikoo antaa lapselleen saman nimen kuin ystäväni serkulla on.Ystäväni perustelee että koska ei ole nähnyt serkkuaan 15 vuoteen,saati tämän serkun äitiä eli tätiään vuosikausiin häntäkään,ei haittaa vaikka hän antaa serkkunsa nimen lapselleen.Minusta pitäisi kyllä olla sen verran mielikuvitusta että keksisi lapselleen nimen jota ei lähisukulaisella ole,mutta ystäväni mielestä se on yksi hailee.Mitä mieltä olette ja onko kovinkin yleistä että annetaan sukuun samoja nimiä?

Minusta on yhdentekevää, jos ei kerran olla tekemisissä tai jos nimetyt ovat ihan eri sukupolvea. Mutta jos paljon ollaan tekemisissä ja vaikka suht samanikäiset serkukset ovat samannimisiä, niin sitten...

Riippuu myös nimestä. Jos on yleinen nimi, niin sitten ei ole ihan kauhean ihmeellistä. Mä en kyllä antaisi samaa ensimmäistä nimeä, mutta mä oonkin sukulaisten kanssa tekemisissä.

Ystäväni serkku on yli 30v mies,eli eri ikäisiä kuitenkin ovat.Minusta tuo tuntuu vaan jotenkin oudolta,vai johtuukohan siitä että itselläni suht pieni suku ja tiiviisti ollaan yhteydessä.

Mitä väliä? Ehkä sillä "ystäväsi" serkulla ja lapsella on jonkin verran ikäeroa, eikä ihan samoissa ympyröissä pyöritä, niin kuka laskee niitä nimiä, onko samoja jne.?

Mun mielestä omassa elämässä pitäisi olla sen verran sisältöä, ettei ole tarvetta vatvoa "ystävien" nimivalintoja kaksplussalla :saint: .

Munkin mielestä eri sukupolvea oleville voi antaa saman nimen, ja varsinki jos ei olla jokapäiväisesti tekemisissä. Silloin ei mee sekasin... Samaa sukupolvea oleville ehdoton ei, se tuntuis siltä et toinen on vieny nimen toiselta!

Meidän tyttö on Melike, ja miehen siskon tyttö on myös Melike. Eikä asia ole koskaan ollut ongelma kenellekään muulle paitsi palstamammoille :laugh:
Meidän Melike on vieläpä vuosimallia 2003 ja tämä toinen Melike vm. 2002.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Munkin mielestä eri sukupolvea oleville voi antaa saman nimen, ja varsinki jos ei olla jokapäiväisesti tekemisissä. Silloin ei mee sekasin... Samaa sukupolvea oleville ehdoton ei, se tuntuis siltä et toinen on vieny nimen toiselta!

Etenkin, jos sukunimikin on sama, voi aiheuttaa sekaannuksia.

Kukin antakoon lapsilleen nimeksi mitä haluaa, ei nimiä voi omia tuolleen. Vaikka sitten ihan lähisukulaisen nimen. Voihan avioliiton kauttakin tulla sukuun kaimoja. Setäni on naimisissa äitinsä kaiman kanssa.

No sattumoisin annoin pojalleni täysin samat etunimet kuin serkkuni pojalla on! Pieni muotoseikka erottaa: eli toisella on väliviiva nimien välissä ja toista kutsutaan vain sillä ensimmäisellä nimellä. Ei meillä ainakaan haittaa, koska nimi on komea ja sukunimet ovat täysin erilaiset. Ja ikäeroakin on 23 vuotta. Myös veljelläni on suvussa etunimikaima - välillä siitä on haittaa koska sukunimi on sama; posti ei esimerkiksi kykene jostain syystä tunnistamaan 15 vuoden ikäeroa! Eikö ole outoa... Niin vanha ja pätevä laitos!

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

No sitä on aika vaikea välttää, ellei sukunimi ole sitten tavattoman harvinainen.

Ihan sama mulle..vaikka joku suvussa saman nimen antaisikin..

Mun pikkusisko (s.12/87) ja isän uuden vaimon tyttö (s.5/85) ovat saman nimisiä. Eikä ole ollut ongelmia.

Isäni vaimo on samanniminen, kuin äitini.

Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa:

No sitä on aika vaikea välttää, ellei sukunimi ole sitten tavattoman harvinainen.

Mulla ei ainakaan ole yhdenkään serkkuni kanssa sama sukunimi....

No jos on naisten puolelta ne serkut, eiväthän he useinkaan ole samansukunimisiä.

Joo mutta jos sukunimi "lahtinen" on vaikka 1000 ihmisellä, on aika todennäköistä, että nimi "matti lahtinen" on useammalla kuin yhdellä ihmisellä, vaikka yksi suku yrittäisi hampaat irvessä välttää samoja etunimiä.

mun veljellä on "maija meikäläinen" tyttö ja myös mun ja mun veljen serkku on "maija meikäläinen"... eli etu ja sukunimi on samoja, mutta eivätpä nuo ole nähneet 15 vuoteen ja mitä sitten vaikka näkiskin? hankalampi toki, jos sukulaiset asuu naapureina ja joka talossa alkaa olemaan maija meikäläinen

eniten mua ärsyttää se, että ei ole puistoa/perhekerhoa/kerhoa ilman EETUa... joka tuutista tulee tuo eetu aina, mun tutuissaki on jo äkkilaskemalta viis eetua ainakin...

No jos on naisten puolelta ne serkut, eiväthän he useinkaan ole samansukunimisiä.

Joo mutta jos sukunimi "lahtinen" on vaikka 1000 ihmisellä, on aika todennäköistä, että nimi "matti lahtinen" on useammalla kuin yhdellä ihmisellä, vaikka yksi suku yrittäisi hampaat irvessä välttää samoja etunimiä.

Joo, mutta miten se liittyy siihen, että on kaima suvussa? :D

Aivan. Ajattelin nyt siltä kantilta, että on tiiviisti toistensa kanssa tekemisissä olevat suvut, kaksi samanikäistä Matti Virtasta, joilla on samat sukulaiset. Ehkä siitä nyt ei mitään vakavaa haittaa olekaan, niin voi olla jossain vaiheessa, että vaikka koulussa (jos ovat samassa koulussakin) on sekaannuksia, että kumpaa nyt tarkoitetaan tai muuta sellaista. Mutta ei toki ylipääsemätöntä. Nimiä nyt on kuitenkin maailma pullollaan, erinkin voi valita, mutta sitten ei varmaan voi, jos ei kerran voi tai halua. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Joo, mutta miten se liittyy siihen, että on kaima suvussa? :D

Miten se, että suvussa on 15-vuotias matti meikäläinen ja 35-vuotias matti meikäläinen, lisää jotenkin sekaannuksia :headwall: .

Minun serkku (äidin puolelta) on saanut saman nimen kuin isälläni on. Ja vanhempani ovat tämän serkkuni kummeja, ollaan vietetty joulut sun muut pyhät aina yhdessä. Eikä koskaan ole tullut mitään sekaannuksia. Samoin siskollani on aivan sama etu ja sukunimi, kuin isäni tädillä oli. Eikä kyllä koskaan tädin vielä eläessä, tullut kenenkään sekoitettua näitä kaimoja keskenään. Ei siinä mielestäni mitään outoa ole, jos tykkää juuri siitä nimestä. Ja tuskin se kaimaa haittaa, usealle se on kohteliaisuus.

Yhteistyössä