Kaipaisin apua ompeluasiassa. Satiinin ompelussa, onkohan ompelijoita paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satiini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Satiini

Vieras
Tästä linkistä pääsee mekkoon jota varten olen ostanut keskipaksua, laskeutuvaa satiinia. Kangaskaupasta ei valitettavasti löytynyt silkkisatiinia oikean värisenä jotne tyydyin em. materiaaliin:

http://www.celebrity-gossip.net/images/events2/chloe-opening-4239-11.jpg

Miten saisin mekosta mahdollisimman siistin, satiinihan on kamalan hankalaa ommeltavaa. Kaavojakaan minulla ei mekkoon vielä ole. En ole aivan varma vielä lopullisesta mallista, mutta kuva antaa suuntimaa. Helmasta tulee poikkeuksellisesti viisto ja hihat ovat istuvat 1/3 osa hihat.

Sen tiedän, että satiini pitäisi ommella alhaalta ylös päin, pelkään pilaavani koko ompeluksen jollain arvaamattomalla virheellä.

Mun vinkki on, että harsi saumat ennen ompelua. Satiini luistaa muuten aina ommellessa. Sitten vaan ohut neula ja ehkä tikin pituuttakin vois hiukkasen pidentää (kokeile tilkulle saumoja eri tikin pituuksilla). Malli ei näytä kamalan vaikealta, eli rauhassa vaan, hyvä siitä tulee.

Langansuunta?

kannattaisiko minun tehdä tuon tyylinen mekko yhdestä palasta, ainoat saumat mitä tulisi olisivat hihojen alle ja kyljet? Vai tehdä hihat kokonaan erikseen. Mekkohan kurotaan vyöllä vyötärölle kiinni niin kannattaako tuossa ajatella suoraa leikkausta vaiko kellomaista?

Alkuperäinen kirjoittaja Satiini:
Langansuunta?

kannattaisiko minun tehdä tuon tyylinen mekko yhdestä palasta, ainoat saumat mitä tulisi olisivat hihojen alle ja kyljet? Vai tehdä hihat kokonaan erikseen. Mekkohan kurotaan vyöllä vyötärölle kiinni niin kannattaako tuossa ajatella suoraa leikkausta vaiko kellomaista?

eli leikkaat kaavat kankaasta saman suuntaisesti.

Eli leikkaat kaikki kaavanosat samoinpäin.
Kaavoissa on aina merkittynä se pystysuora nuoli(tai voi se olla vinossakin) se näyttää sen kankaan suoran suunnan.
Eli nuolen kumpikin pää tulee olla yhtä kaukana kankaan reunasta tms. niin silloin kaava on suorassa kankaalla.

Ja sekin askarruttaa, että kannattaako valita tylppä vaiko terävä ompelukoneenneula? Voinhan tietysti kokeilla molemmilla, kiitos teille kovasti neuvoista! harsiminen todellakin taitaa olla paikallaan

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Kuvassa ei näytä oikein kellolta, eli mun mielestä voisit tehdä suoran.

Hieman sekosin sanoissani, helmasta tulee vino. Vasemmalta puolelta helma on pidempi. Kannattaako silloin ajatella kellomaista leikkausta vaiko vaan sitä suoraa?

kannattaa tehdä jostain halvasta kankaasta eka mallikappale niin ei tärvele sitä satiinia sit turhaan. siihenhän voi sit koklaa kelloo ja suoraa ja vinoutta jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Satiini:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Kuvassa ei näytä oikein kellolta, eli mun mielestä voisit tehdä suoran.

Hieman sekosin sanoissani, helmasta tulee vino. Vasemmalta puolelta helma on pidempi. Kannattaako silloin ajatella kellomaista leikkausta vaiko vaan sitä suoraa?

Tuossa linkissä näyttää ainakin 'kurotulta' ja suoralta. Jos helmasta tulee viisto niin voi yhtä lailla olla suoralinjainen.
Kellottuva on hyvä silloin kun yläosasta tulee istuvampi ja helmaa tahdotaan runsaammin.
Tuossa näyttäis tuo yläosakin olevan melko runsas.

Mitä tykkäätte muuten itse mallista? Minusta se on jotenkin tosi klassinen ja hienostunut :). Toivottavasti lopputuloksestakin tulee samanlainen vaikutelma vaikka kangas onkin tummaa :D

Yhteistyössä