Kaipaisin apua vauvan oikeaan päivärytmiin, ja unirytmin muutokseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tohelotorvelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tohelotorvelo

Vieras
Vauva 5kk, ja tilanne on nyt se että yöunet nukkuu klo 00.00-10.00, eli aika myöhään "menee" vasta nukkumaan.

Tässä esimerkki meidän päivästä:
Herätys 10.00
Sosetta 11.00
Päiväunille 12.00
Herää 14.00

Loppupäivä meneekin sitten miten sattuu, nukkuu päiväunia vaihtelevasti 30min-2h ja joskus päiväunet saattaa ajoittuva todella myöhäiseksi.

Mulla ei itselläkään ollu ennen vauvaa oikein minkäänlaista rytmiä elämässä, söin ja nukuin miten sattuu, joten tää on mulle nyt aika hankalaa ja siks pyydänkin teiltä nyt vähän neuvoja että miten mun kannattis lähtee ensinnäkin muokkaamaan tota unirytmiä.
Kerralla ei varmaan kannata tehdä isoa muutosta. Oon ajatellu että jos vaikka lähtisin pikkuhiljaa herättämään vauvan aina 15min aikasemmin, eli ensin vaikka 9.45, sitten päivän tai parin päästä 9.30 jne.
Jos vaikka parilla tunnilla saisin tota rytmiä muutettua, eli herätys ois sit 8.00 ja nukkumaan 22.00.

Niin, ja sitten toi soseiden syöminen. Ollaan kuukauden ajan harjoiteltu tuota syömistä. Mutta edelleen uppoaa kerralla vaan lusikallinen ja pari. Ja yhtä makua kerralla. Ja tällähetkellä ollaan maisteltu vaan kerran päivässä, sillon klo 11. Pitäs varmaan useammin jo syödä?

Tuntuu et oon ihan pihalla kaikesta, ihan paskamutsi fiilis kun tuntuu etten nyt osaa mitään, pläääh. Antakaa jotain vinkkejä tai vertaistukea, ihan sama mitä, vaikka esimerkkejä teidän päivä ja unirytmeistä :)

No niin kauan kuin sinulla on vain yksi lapsi, niin saatte toki noudattaa ihan mitä rytmiä haluatte, jos se teille sopii :) Pääasia, että kaikki saa nukuttua. Mutta jos haluat tuota rytmiä muuttaa, niin sitten tosiaan varmaan aamuherätystä aikaisemmaksi, niin siirtyy.

Soseita voi hyvin maistattaa useamman kerran päivässä, mutta ei myöskään kannata huolehtia siitä jos ruoka ei vielä uppoa. On teillä aikaa, maito on kuitenkin se pääasiallinen ruoka. Kaikkihan ei edes aloita kiinteitä ennen 6kk ikää, eli stressi pois :)

Mie vaihtaisin rytmin kerralla :) aamulla kasilta ylös ja ekat päikkärit puoli 10-11 ja toiset päikkärit 14-> ja nukkumaan klo 20.00-21.00 ja ei tarvitse tuon ikäisen soetta vielä kamalasti syödä. Voithan toisen maistelukerran päivään laittaa illaksi ennen yöunia.

Voisit antaa kolme kertaa ruokaa, eli aloita aamu puurolla ja sitten lounas ja illalla puuro, pikku hiljaa saat sen 5 kertaa päivä annettua sitä ruokaa.
Meillä herää esimerkiksi aamulla 08.00-8.30 ja menee nukkumaan klo. 20.00. Tuon ikäisenä nukkuin kahet päikkärit, mutta ennen viittä eli myöhempää ei enää unia jotta illalla tulisi uni.
Parasta olisi alkaa herättelemään aikaisemmin, avaa verhot, pidä ääntä keittiössä, laita radio päälle jne. jne. Herää hellemiin kun ei ala "ravistelemaan" hereilla vaan herää kodin ääniin. Niin mä teen jos meinaa päikkärit mennä tuhottoman pitkäksi kauppareissun päätteeksi ilemalla.

Toi syöminen on enemmänkin kiinni suun lihasten harjottamisesta kuin itse ruuasta. Mä painoin vauvalusikalla kielta ja kippasin mössön suuhun. Parissa viikossa tajus idean ja alkoi avaamaan suuta lusikalle. Koskaan en pakottanut ja heti kun kääns päätä pois niin lopetettiin siihen ja yritettiin parin tunnin kulttua uudestaa.

Tähän mennessä oon herättänyt vauvan juurikin niin että avaan verhot, herää siihen kyllä aika tehokkaasti kun meillä on sellainen rullapimennysverho ja se pitää niin ihmeellistä ääntä aina ylös rullatessa :D

Mut Mites toi puuro? Mitä puuroa 5kk saa antaa, riisi vai kaurapuuroko se nyt oli? Neuvolassa ei puhuttu mitään puurosta. Soseita kehotti neuvolatäti lisäämään iltaan, josko vauva vaikka sen avulla alkaisi nukkumaan pidempiä pätkiä. Herää siis yhä 3h välein syömään tissiä.

Meillä 7 kk vauva ja en ole kyllä edes osannut stressata myöhäisestä nukkumaanmenosta. Välillä olen koittanut viedä aikaisemmin nukkumaan mutta ei nukahda jos ei ole yhtään väsynyt vaan riekkuu sängyssä ja haluaa pois. Meillä herätään aika vaihtelevasti mutta nyt taas minta aamua herännyt noin 9.30. Olen muodostamut päivärytmin vauvan rytmin en kellonaikojen mukaan ja toimii ainakin meillä.

Aamusta on (aamupesut, puuroa) sitten leikitään ja touhutaan sisällä.
Tästä 2 h päästä maitoa ja lähdetään ulkoilemaan, kauppaan tai perhekerhoon eli vauva nukkuu päikkärit kun lähdetään kerhoon hyvissä ajoin kävellen.
Unien jälkeen liha ja kasvissoseita.
Seuraavan kerran kun on nälkäinen niin hedelmäsosetta tai vastaavaa Noin 3-4 tunnin päästä vauva nukkuu toiset päikkärit. Nukutan ulos vaunuihin mutta riippuu ihan omista tarpeista lähdetäänkö tällöin kauppaan, tehdäänkö vaunulenkki vai jätänkö vauvan ulos nukkumaan ja tulen itse sisälle siivoamaan, lukemasn vai mitä teen. Kun vauva herää liha tai kasvissosetta ja puuhailua sisällä, kyläilyä, muskari päivästä riippuen.
Iltapesut (yleensä käy kylvyssä) kun vauva ei ole vielä väsynyt mutta on kumminki ollut jo hereillä niin, että epäilen kohta väsyvän. Yövaatteissa rauhoitutaan ja oleillaan olkkarissa. Iltapalaksi puuroa ha nukkumaan kun näyttää väsymisen merkkejä. Nukkumasnmenoaika vaihtelee klo 21.30- 24.00 välillä ihan riippen päivästä.

En kyllä tiedä onko hyvä systeemi kun ei eletä kellon vaan vauvan mukaan mutta olen ajatellut, että ehtii kyllä elämässä vielä tottua siihen, että pitää herätä tuettyyn aikaan. Mutta meille ainakin tuntuu sopivan. Kovin helpoin perustein en vauvaa herätä vain jos on esim. Neuvolaan meno.

Siitä olen koittanut pitää kiinni, että vain yksi meno/ päivä. Jos esim. Käydään kerhossa tai neuvolassa niin ei enää sinäpäivänä lähdetä kyläilemään.

Multa löytyisi Nalle neljänviljan puuroa kaapista.

Mites muuten noiden soseiden kanssa, et onko siinä joku juttu että aamupäivällä kannattaa antaa kasvissosetta ja päivällä hedelmäsosetta ja illalla sitten liha-kasvissosetta, vaaaai miten se menee? :D

Multa löytyisi Nalle neljänviljan puuroa kaapista.

Mites muuten noiden soseiden kanssa, et onko siinä joku juttu että aamupäivällä kannattaa antaa kasvissosetta ja päivällä hedelmäsosetta ja illalla sitten liha-kasvissosetta, vaaaai miten se menee? :D

Kannattaa aloittaa puurot yhdellä viljalla!

Ei ole mitään järjestystä soseissa, voit myös antaa lapsellesi sormiruokaa, esim. höyrytettyjä kasviksia tai hedelmiä paloina. Vaikka kuinka antais illalla ruokaa, niin sehän ei automaattisesti tarkoita pidempiä unia, vaan usein unet huononee, kun lapsi saa uusia ruoka-aineita yms, ettei kannata stressata jos lapsi ruokailuista huolimatta heräilee, hän on vielä kovin pienikin.

Käy vaikka kaupasta kattomassa lastenruoka hyllystä mitä niissä purkkeissa lukee iäksi millekkin ruualle. Täysjyväpuurossa on 8kk ikäräja, mut kaura ja riisipuuro hyvä aloitus puuro hilloa vaan sekaan niin on parempaa.
Mä annoin neuvolan ohjeen mukaan lihaa 4,5kk:tiselle taitaa suositus olla 5kk.

Puuro
Kasvissose
Hedelmä
Lihasose
Puuro
+600ml maitoa ujutettuna päivään/yöhön

Mä en oikein itsekään tiedä että miks nyt yhtäkkiä oon alkanu stressaamaan tästäkin asiasta, vaikka meillä meneekin ihan hyvin näin, tällä rytmillä, jotenkin vaan tuntuu että teenkö nyt jotain väärin kun "kaikkien muiden vauvat" on yöunilla jo klo 20.00.

Neuvolatädiltä en edes kehdannut kysyä apua tähän rytmiin. Se kun kauhisteli jo raskausaikana sitä että kun mä nukun niin myöhään (10-11) sanoi että pitää alkaa muokkaamaan unirytmiä ennenkuin vauva syntyy, että jaksan!!? Heh :D

Ja yhtenä syynä on kyllä se, että vauva on oppinut nyt kiljumaan ja karjumaan. Karjuu ja kiljuu siis vielä silloin iltamyöhään, nukkumaan menoon asti. Ei se mua haittaa, mut asutaan -70 rakennetussa kerrostalossa, jossa äänieristyksistä ei oo koskaan kuultukaan. Joten mä vähän stressaan sitäkin että mitäköhän ne naapurit nyt ajattelee kun täällä valvotaan vauvan kanssa vielä siihen aikaan. Tiedän, oon vähän tyhmä kun stressaan sitä että mitä muut ajattelee :/

Muistan, että itsekin mietin raskausaikana miten totun heräämään vauvan kanssa kun nukuin äitiyslomalla ennen vauvan syntymää aina johonkin klo 10 :) aikaisemmin olen ollut asmuihminen ja vapaapäivinäkin herännyt aikaisin. muistaakseni ensimmäiset 4 kk vauva sitten heräsi aina vasta noi 11.30 yöunilta :)

Aloin antamasn puuroa noin 6 kk iässä ja muksun riisipuuro on maistunut parhaiten alusta asti. Hiutaleet vain sekoitetaan lämpimään maitoon. Päälle olen laittanut hedelmäpilttiä.

Meillä tuon ikäiset ovat syöneet äidinmaitoa ja nukkuneet väsyn tullen. Kokemukseni on, että jos vauvan rytmiä koettaa muuttaa, se muuttuu vain hullumpaan suuntaan.

Totta kai on näitä ihmelapsia ja ihmevanhempia, mutta näyttää heilläkin menevän aika lailla aikaa ja päänvaivaa rytmin hakemiseen ja ylläpitoon.

Meillä tuon ikäiset ovat syöneet äidinmaitoa ja nukkuneet väsyn tullen. Kokemukseni on, että jos vauvan rytmiä koettaa muuttaa, se muuttuu vain hullumpaan suuntaan.

Totta kai on näitä ihmelapsia ja ihmevanhempia, mutta näyttää heilläkin menevän aika lailla aikaa ja päänvaivaa rytmin hakemiseen ja ylläpitoon.

Mä alotin pikku erissä rytmittämisen alusta asti, mä tykkään ku voi kellosta kattoo mitä lapsi on vailla. Tyttökin tykkää ku on ite alkanu tajuamaa mitä päivän aikana tapahtuu. Se esimerkiksi illalla odottaa kylppärin oven takana kylpyä ja kun tajuaa, että mennää iltaunille klo. 20.00 niin on iahan innoisaa ku pääsee nukkumaan =)
Nälkää eikä väsymystä tarvitse koskaan kiukutella, tarpeet täytetään ennen kuin tajuaa tarvitsevansa jotain.

Yhteistyössä