Kaksi asuntovaihtoehtoa; KUMPI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asunnonvaihtaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asunnonvaihtaja

Vieras
Olisimme vaihtamassa vuokra-asuntoa omistusasuntoon ja nyt olisi kaksi vaihtoehtoa:

A) Uudistuotantoa oleva kerrostalo. Kaikki olisi valmista, uutta ja viimeisteltyä. Sisään voisi muuttaa heti. Lainaa tarvitsee kymmeneksi vuodeksi ainakin. Asunto nykyisellä asuinpaikkakunnalla, jossa miehen työpaikka.

B) Sukulaiselta muodolliseen hintaan -50luvun rintamamiestalo, jossa ei akuutteja korjauskohteita, mutta haluaisimme remontoida lähes kauttaalteen (ikkunat, katto, ulkoseinät yms. tärkeät ovat uusittuja) mutta haluaisimme rempata sen omannäköiseksi. Talo on toisella paikkakunnalla, kummallekkin tulee puolen tunnin työmatka, lisäksi kummankin vanhemmille matka kasvaa sen puolituntia.

Vinkkejä, ajatuksia, kokemuksia?

Puolituntia työmatkaa on ajallisesti todella vähän. Mä aina mietin, miten jollakin voisi olla lyhyempi matka. Tulee mieleen, että varmaan asuvat teollisuusalueen kupeessa :D Minä tosin menen julkisilla töihin, joten 45minuuttia pitää varata siirtymiseen kävelyineen ja bussinodotteluineen. Ja mekin käymme töissä toisella paikkakunnalla vaikka sitä ei meinaa millään muistaan.

Peruskerrostalot ovat mauottomia, hajuttomia ja kuolettavan tylsiä. Niissä on epäkäytännöllinen standardikeittiö, halvat materiaalit ja yleisimmin ne on rakennettu niin ahtaasti, että katsotaan naapurin ikkunasta sisään. Tai saat naapurin puolen vuoden sisään parvekkeesi eteeen. Toki riippuu paikkakunnastakin. Jos on minua innostava kerrostalo, niin silloin onkin hintalappua niin, että hirvittää.

Minä tarvitsen sen pihan, joten mulle ei olisi epäilystäkään. Toki voi katsoa asuntoja vapailtakin markkinoilta.

A

Tai jos ois mahdollista mä ostaisin molemmat, vaihtoehdon B vapaa-ajankodiksi, jota voisi pikkuhiljaa harrastuspohjalta laittaa omannäköiseksi.

Kyllä mua ärsyttäis puolen tunnin työmatkat, vaikkei se kovin kauaa olekaan. Meillä on niin ihanasti että molemmilla on työmatkaa vajaa 5km/5 min =)

B, jos muodollinen hinta olisi sellainen että tarvittavien korjausten jälkeen ei tulisi konkurssi ;) Eli siis miettisin tosi tarkkaan mitä remppoja pitää tehdä, sähköt, putket, katto, lämmitys ja ilmastointi on kalliita rempattavia. Työmatkoista tuskin aiheutisi kovin suuria kuluja ja puolituntia ei kuulosta pahalle, jos aika ei mene ruuhkassa istumiseen.

Kerrostalo on toisaalta helppo ja yhteisöllisyydessä on puolensa, mutta kyllä mä tästä muuttaisin pois heti jos löytyisi budjettiin sopiva omakotitalo, jonka remonttiin ei tarvitsisi upottaa samanverran kuin on hintapyynti...

Yhteistyössä